لیست مالیات حقوق 1403

تاریخ انتشار: 1403/03/22

در حال حاضر یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که در زمینه‌ پرداخت و کسر حق الزحمه مطرح می‌شود، مالیات بر حقوق و دستمزد است. شما به عنوان کارفرما یا کارمند، باید به‌طور نسبی با این مفهوم آشنا باشید تا مبلغ صحیحی را بابت این مقوله پرداخت کنید.

افراد باید سالانه لیست مالیات حقوق سازمان تحت نظر خود را در سامانه ارسال لیست مالیات حقوق بارگذاری نمایند. مفاد لیست حقوق دستمزد طبق قوانین مختلف در قانون تعریف می‌شوند. مالیات حقوق و دستمزد نوعی از مالیات است که پرداخت آن برعهده مودیان دارای بیمه تامین اجتماعی است. کارفرمایانی که با این افراد کار می‌کنند، باید میزان مالیات بر حقوق و دستمزد آن‌ها را محاسبه کرده، از مبلغ آن‌ها کسر کنند و به حساب اداره امور اقتصاد و دارایی پرداخت کنند. البته در سال 1403 به بعد سازمان امور مالیاتی قصد دارد محاسبات مالیات حقوق را توسط سامانه و بر خط انجام دهد.

مالیات بر حقوق چیست؟

طبق قوانین کشور هر کسی که در حال حاضر در حال کار و دریافت حقوق است موظف به پرداخت مالیات بر این درآمد است. این مالیات به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌شود.

از دید کلی، هر کسی که در ایران به عنوان کارمند مشغول به کار است حقوق دریافت می‌کند و از طریق کارفرما تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرد و به این ترتیب ملزم به پرداخت مالیات حقوق خود می‌شود. لازم به ذکر است که مبلغ مالیات حقوق به صورت ثابت تعیین نمی‌شود و بسته به درآمد هر فرد مقدار آن متفاوت است. این نکته حائز اهمیت است که بودجه کشور علاوه بر تعیین نرخ مالیات، معافیت‌های مربوط به آن را نیز مشخص می‌کند.

مواردی که مشمول معافیت مالیاتی حقوق می‌شوند:

در بین کارمندان و کارگران، مواردی هستند که از مالیات حقوق 1403 معاف هستند. در واقع مالیات حقوق به این موارد تعلق نمی‌گیرد. مواردی که مشمول معافیت مالیاتی حقوق در سال 1403 می‌شوند عبارت‌اند از:

  • سنوات خدمت کارکنان

  • خسارت اخراج از کار

  • حقوق ایام مرخصی استفاده نشده

  • هزینه‌های سفر و فوق‌العاده ماموریت

  • مزایای غیر نقدی به میزان دو دوازدهم معافیت سالانه

  • حقوق بازنشستگی یا مستمری پرداختی به وراث که به هنگام بازنشستگی یا از کارافتادگی به حقوق بگیر پرداخت می‌شود

  • عیدی و پاداش آخر سال

  • حقوق نیروهای مسلح

  • هزینه‌های درمان (که شامل حق بیمه تامین اجتماعی کارمندان و بیمه‌های تکمیلی خود و اعضای خانواده آن‌ها می‌شود)

  • حق بیمه های عمر و زندگی

  • حقوق و دستمزد ماهانه تا سقف 12 میلیون تومان در ماه و 144 میلیون تومان در سال (در واقع از افرادی با دستمزد ماهانه کمتر از 12 میلیون تومان مالیات حقوق دریافت نخواهد شد)

جدول محاسبه مالیات بر حقوق ماهانه 1403

در جدول زیر نحوه محاسبه مالیات ماهانه حقوق کارمندان آمده است (مبالغ به ریال): 
 

جدول محاسبه مالیات ماهانه حقوق کارمندان

جدول محاسبه مالیات حقوق سالیانه 1403 (سقف معافیت‌های مالیاتی حقوق و دستمزد سال 1403)

 
جدول محاسبه مالیات حقوق سالیانه 1403

نحوه محاسبه مالیات بر حقوق 1403+ مثال

برای محاسبه مالیات حقوق ۱۴۰۳ می‌توانیم به جدول اعلامی که در بالا در اختیار شما قرار گرفت، رجوع کرده و به راحتی مالیات حقوق را بدست آوریم، ولی حتما باید توجه داشت که مالیات حقوق به صورت پلکانی محسوب می‌شود. یعنی فقط بازه مشخص شده در هر سطح، مشمول نرخ و درصد آن سطح می‌شود و مازاد آن با نرخ سطح بعدی محاسبه می‌گردد.

دقت فرمایید که فرمول محاسبه حقوق بر اساس آنچه که در سایت دارایی درج شده بر اساس روش زیر می باشد:
 

به عنوان مثال: اگر فردی دارای اطلاعات زیر برای فروردین 1403 باشد، مالیات حقوق این فرد در ماه فروردین سال 1403 به شرح زیر محاسبه می‌شود:

لیست مالیات حقوق 1403

برای محاسبه باید جمع موارد مزایای مستمر و غیر مستمر را محاسبه نمایید و در فرمول محاسبه مالیات قرار دهید. از آنجایی که پرداختی غیرنقدی به کارمند وجود نداشته لذا فرمول محاسبه ساده تر شده و به شکل زیر محاسبه می شود:
 

 

با بدست آوردن حقوق مشمول مالیات، به سراغ محاسبه مالیات حقوق ۱۴۰۳ طبق جدول مالیات حقوق ۱۴۰۳ می‌رویم. تا ۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال آن دارای معافیت ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم است و با نرخ صفر محاسبه می‌شود.

علاوه بر محاسبه دستی مالیات حقوق، شما میتوانید با استفاده از نرم‌افزار حسابداری حقوق و دستمزد قیاس به راحتی و با دقت بالا این محاسبات را انجام دهید.

آموزش ارسال لیست مالیات بر حقوق 1403

قبلا ارسال لیست حقوق به سامانه مودیان مالیاتی به دلیل این که در آن مبلغ مالیات هر یک از پرسنل مشخص می‌شد بسیار ضروری بود و برای تهیه آن نیز دقت بالایی نیاز بود. با توجه به حساسیت این لیست در این قسمت سعی داریم نحوه ارسال لیست مالیات بر حقوق 1403 را به شما آموزش بدهیم.

مطابق با بند ث - 3 تبصره 15 قانون بودجه 1403 مسئولیت اعداد محاسبه شده مالیات بر عهده سازمان امور مالیاتی کشور است:

" برای تعیین مالیات بر مجموع درآمد یادشده، پرداخت‌کنندگان حقوق قبل از هر پرداخت یا تخصیص آن مکلفند فهرست موضوع ماده (۸۶) قانون مالیات-های مستقیم را برای محاسبه و تعیین مالیات متعلق به سامانه مالیات بر درآمد حقوق سازمان امور مالیاتی کشور ارسال نمایند. از تاریخ اعلام میزان مالیات مربوط به هر کارفرما در سامانه حداکثر تا پایان مهلت مقرر در ماده (۸۶) قانون مذکور، پرداخت‌کننده حقوق باید نسبت به کسر و پرداخت مالیات اعلامی اقدام نماید. رعایت ترتیبات مذکور، در حکم انجام تکالیف موضوع ماده (۸۶) قانون مالیات‌های مستقیم، از حیث تسلیم فهرست، محاسبه و کسر مالیات متعلق می‌باشد. "

یعنی اعداد مالیات که محاسبه می‌گردد برای هر یک از کارکنان، بر اساس فرمول‌های این سازمان انجام می‌­شود و اثبات آن‌ها نیز برعهده سازمان امور مالیاتی می باشد.

برای ارسال لیست مالیات حقوق و دستمزد باید کارهای زیر را انجام دهید:

  1. ابتدا باید به سامانه http://salary.tax.gov.ir مراجعه کرده و با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور منحصر وارد پرتال خود شوید. پس از ورود می توانید فهرست حقوق و فهرست حقوق جدید را انتخاب کنید.

  2. پس از گذراندن مرحله ی اول جهت ارسال لیست مالیات حقوق، در این قسمت فیلدهای مربوط به ماه، حوزه عملیاتی، نام و نوع لیست برای شما نمایش داده می شود، که باید آنها را تکمیل کنید. برای تکمیل اطلاعات ارسال لیست مالیات باید به چند زیر توجه کنید.

  • نام حوزه مالیاتی به صورت پیش فرض دسته‌‎بندی شده است، از میان آن ها حوزه عملیاتی برای ارسال لیست مالیات حقوق انتخاب کنید.

  • نوع لیست ارسال لیست مالیات دستمزد که شامل: اصلی، الحاقی و اصلاحی است را را انتخاب کنید. اگر ارسال آن برای اولین باربود گزینه اصلی را انتخاب می کنیم. اگر اشتباهاتی در لیست قبل داشتیم و جهت تصحیح آن ها وارد سامانه شده بودیم از گزینه الحاقی استفاده می‌کنیم. در آخر اگر فایلی که ماه قبل ارسال داشته‌ایم و ثبت نهایی شده است به صورت کلی اشتباه بود و ایراد داشت، گزینه اصلاحی را انتخاب می کنیم

  1. پس از انجام تمامی کارها به فهرست حقوق مراجعه کنید. در این فهرست چند گزینه برای شما نمایش داده می شود:

  • فهرست حقوق جدید: در این قسمت می توانید برای ارسال لیست مالیات، یک لیست جدید انتخاب کنید.

  • فهرست فایل های ارسالی: در این قسمت می توانید برای ارسال لیست مالیات حقوق و دستمزد از فهرست فایل‌هایی که تاکنون برای اداره مالیات ارسال کرده اید استفاده کنید.

  • فهرست لیست ها: در این فهرست، برای ارسال لیست مالیات حقوق، لیست مالیات حقوق مودی برای شما نمایش داده می شود.

  • فهرست قبض ها: در این فهرست برای ارسال لیست مالیات حقوق، لیست هایی که مودی ارسال کرده است را نشان می دهد.

  1. دیگر تمامی موارد را پر کرده ایم و زمان ارسال لیست حقوق به دارایی رسیده است. اگر اطلاعات وارد شده مطابقت داشت نسبت به تایید و ارسال لیست حقوق به دارایی اقدام کنید.

آیا مالیات بر درآمد کارمندان دولت با کارکنان غیر دولتی متفاوت است؟

بر اساس قانون، همه افرادی که برای شخص دیگری (شخص حقیقی یا حقوقی) کار کرده و در ازای تسلیم نیروی کار خود بر اساس مدت زمان یا کار انجام شده درآمد کسب می‌کنند، مشمول مالیات حقوق کارکنان خواهند شد. این یعنی بین کارمندهای دولت و کارکنان غیر دولتی هیچ تفاوتی وجود ندارد و همه موظف‌اند که مالیات بر درآمد را پرداخت کنند.

مالیات بر حقوق و دستمزد و ارسال لیست مالیات بر حقوق کارکنان مسئله ای است که این روزها درگیری بسیاری برای مدیران مالی کسب و کارها ایجاد کرده است. برای آشنایی با  سامانه مودیان مالیاتی  و نحوه ارسال لیست مالیات ها، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله  سامانه مودیان مالیاتی چیست؟ را مطالعه کنید.

مهلت زمانی ارسال فایل مالیات حقوق

آخرین زمان ارسال فایل مالیات حقوق به موجب ماده ۸۶ از قانون مالیات‌های مستقیم،تعیین شده است. براساس این قانون، پرداخت‌کنندگان حقوق مکلفند تا پایان ماه بعد از هر دوره پرداخت، مالیات متعلقه را محاسبه و کسر کرده و سپس فهرستی از نام و نشانی دریافت‌کنندگان حقوق و مقدار آن را به همراه مبلغ مالیات کسری، به اداره امور مالیاتی مربوطه ارسال کنند.

البته حال با توجه به تغییرات سال 1403 ابتدا بایستی حقوق و مزایا محاسبه شده و به سامانه دارایی ارسال شود و سپس پرداخت حقوق با توجه به کسورات محاسبه شده سازمان محاسبه و صورت بگیرد.

استرداد اضافه پرداختی مودی بابت مالیات بر حقوق 

بنا به ماده ۸۷ از قانون مالیات‌های مستقیم، هر اضافه پرداختی بابت مالیات بردرآمد حقوق، طبق مقررات این قانون، قابل استرداد است. این استرداد، مشروط به ارائه درخواست کتبی توسط حقوق‌بگیر، از انقضای مهلت تیرماه سال بعد تا پایان همان سال، از اداره امور مالیاتی محل سکونت او، قابل انجام است.

در مورد وظایف اداره امور مالیاتی در این خصوص آمده است که این اداره موظف است ظرف سه ماه از تاریخ تسلیم درخواست، رسیدگی‌های لازم را انجام دهد. در صورتی که اضافه پرداختی احراز شود و هیچ بدهی قطعی دیگری در این اداره وجود نداشته باشد، اداره امور مالیاتی می‌تواند اقدام به استرداد اضافه پرداختی از محل وصولی‌های جاری نماید. اما اگر درخواست کننده بدهی مالیاتی دیگری داشته باشد، اضافه پرداختی به حساب بدهی مزبور منظور و مازاد مسترد خواهد شد.
 

لیست مالیات بر حقوق 1403
نرم افزار حسابداری قیاس

جمع بندی

محاسبه مالیات بر حقوق و اینکه واقعا مفهوم مالیات بر حقوق چیست همواره برای تمامی کارکنان دولتی و غیردولتی بیمه شده، از اهمیت زیادی برخوردار بوده است؛ چرا که بر طبق این دو سوال است که بخشی از حقوق فرد به عنوان مالیات کسر می‌شود. البته همانطور که بیان شد، محاسبه این مالیات و پرداخت آن به عهده سازمان امور مالیاتی است و پرداخت آن به عهده کارفرما و کارمند هیچ تکلیفی در مورد محاسبه و پرداخت این مبلغ ندارد، پس اگر فقط درمورد روند محاسبه کنجکاو هستید و یا روند محاسبه مالیات از سوی کارفرمای خود را قبول ندارید، گام‌های بیان شده در این مقاله می‌تواند برای شما بسیار کارآمد باشد.

علاوه بر آن اگر شما حسابدار یا مدیر مالی کسب و کار هستید با استفاده از انواع نرم افزار حسابداری این محاسبات را به راحتی انجام دهید. نرم افزار حسابداری قیاس با داشتن امکانات کافی و دقت بسیار شما را در انجام این امور یاری می‌کند. برای خرید و دریافت مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید. 

مودیان مالیاتی
مالیات بر درآمد حقوق