5 فاکتور موثر در انتخاب نرم افزار CRM

تاریخ انتشار: 1403/03/21

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) به عنوان یک ابزار ضروری در بخش فروش شرکت‌ها، نقش مهمی در مدیریت روابط با مشتریان و افزایش فروش دارد. با وجود تنوع بالایی از محصولات CRM در بازار، انتخاب بهترین نرم افزار CRM برای یک شرکت می تواند دشوار باشد. در این مقاله، پنج فاکتور موثر در انتخاب نرم افزار CRM بررسی می شود تا به خوانندگان کمک کند در انتخاب نرم افزار CRM مناسب برای شرکتشان تصمیم نهایی را اتخاذ کنند. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

نرم افزار ارتباط با مشتری (CRM) چیست؟

نرم‌افزار CRM) Customer Relationship Management) ابزاری است که به سازمان‌ها کمک می‌کند فرآیندهای مرتبط با مشتری را راحت‌تر در سطح سازمان اجرا نمایند. این نرم‌افزار به شما کمک می‌کند تا رابطه با مشتریان فعلی را گسترش دهید، مشتریان جدید جذب کرده و از مشتریانتان به خوبی مراقبت کنید. نرم‌افزار CRM شامل سیستم‌های واحدی است که شامل انواع مختلفی از داده‌ها، مانند تاریخچه‌ی ارتباطات، اطلاعات مالی، سؤالات، شکایات و غیره می‌شوند. این اطلاعات به رکورد مشتریان در درون ابزار CRM لینک می‌شوند.

نرم‌افزار CRM به سازمان‌ها کمک می‌کند تا اطلاعات مشتریان، خصوصا اطلاعات تماس، پروژه‌ها و فرایندهای تجاری در جریان آن‌ها را جمع آوری، مرتب و پردازش کنند و در بخش فروش به درآمدزایی برسند. این سیستم‌ها به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا همه ی فعالیت‌های تجاری را در تمامی بخش‌های سازمان ردیابی و ارزیابی کنند.

نرم افزار CRM به شما کمک می‌کند تا:

  • رابطه با مشتریان فعلی را گسترش دهید.

  • مشتریان جدید جذب کنید.

  • از مشتریانتان به خوبی مراقبت کنید.

  • اطلاعات مشتریان را جمع آوری، مرتب و پردازش کنید.

  • در بخش فروش به درآمدزایی برسید.

  • همه ی فعالیت‌های تجاری را در تمامی بخش‌های سازمان ردیابی و ارزیابی کنید.

برای درک بهتر در مورد نرم افزار ارتباط با مشتری (CRM) مقاله CRM چیست؟ را مطالعه کنید تا در انتخاب خود موفق عمل کنید.

مزیت‌های نرم‌افزار ارتباط با مشتری (CRM) 

مزیت‌های نرم‌افزار CRM شامل موارد زیر است:

  • اتوماسیون فرآیندهای فروش: نرم افزار CRM اجازه می‌دهد تا برخی از جنبه‌های فرایند فروش را اتوماتیک کنید، مانند تماس‌گرفتن، کمپین‌های پیگیری و سازماندهی داده‌ها برای کمپین‌های موثر در آینده.

  • مدیریت عملکرد فروش: نرم افزار CRM به مدیران اجازه می‌دهد تا عملکرد فروش را مدیریت کنند و بفهمند کدام بخش‌های تیم فروش عملکرد خوبی دارند.

  • مدیریت داده‌ها: نرم افزار CRM تمام ارتباطات با مشتریان و کارکنان را در یک جا به صورت متمرکز ذخیره می‌کند و هر کدام از کارکنان هر وقت بخواهند به آنها دسترسی دارند.

  • دسترسی آسان به داده‌ها: نرم افزار CRM اجازه می‌دهد تا در هر جای دنیا در هر زمان به داده‌های هر کدام از مشتریان خود و به جزئیات دسترسی پیدا کنید.

  • مدیریت روابط با مشتری: نرم افزار CRM به شما کمک می‌کند تا ارتباطات خود را متمرکز، بهینه و ساده کنید و روابط قوی با مشتریان را حفظ کنید.

  • پیش‌بینی و مدیریت فروش: نرم افزار CRM به فروشندگان اجازه می‌دهد تا پیش‌بینی فروش را انجام دهند و بر اساس آن برنامه ریزی کنند.

  • مدیریت کانال‌های ارتباطی: نرم افزار CRM به فروشندگان اجازه می‌دهد تا همزمان تمام کانال‌های ارتباطی با مشتریان را مدیریت کنند، از جمله چت، ایمیل و غیره.

  • اتوماسیون و خودکارسازی امور: نرم افزار CRM اتوماسیون و خودکارسازی امور را فراهم می‌کند تا کارکنان بتوانند بر فرآیندهای فروش متمرکز شوند.

  • مدیریت جریان نقدی: نرم افزار CRM امکانی برای پیگیری تراکنش‌ها و امور مالی را فراهم می‌آورد که می‌تواند در تحلیل و مدیریت جریان نقدی کمک‌کننده باشد.

  • تجزیه و تحلیل داده‌ها: نرم افزار CRM به فروشندگان اجازه می‌دهد تا داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنند و بر اساس آن برنامه ریزی کنند.

5 فاکتور موثر در انتخاب نرم افزار CRM
امکانات نرم افزار  CRM




نرم افزار ارتباط با مشتری (CRM) چه مشکلاتی را برای شما حل می‌کند؟

نرم افزار CRM بسیاری از مشکلات هر کسب و کاری که در ارتباط مستقیم با مشتری است را حل می‌کند. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • فرآیندهای ناکارآمد: نرم افزار CRM بسیاری از وظایف تکراری را به شکل خودکار انجام می‌دهد تا تیم فروش زمان بیشتری را برای تمرکز بر فرآیندهای فروش داشته باشند.

  • رابطه با مشتری: نرم افزار CRM به فروشندگان اجازه می‌دهد تا دقیقاً بدانند که مشتری به چه چیزی نیاز دارد و به آن‌ها کمک می‌کند تا در زمان مناسب به مشتری پاسخ دهند.

  • مدیریت کانال‌های ارتباطی: نرم‌افزار CRM به سازمان‌ها کمک می‌کند تا همزمان تمام کانال‌های ارتباطی با مشتریان را مدیریت کنند، از جمله چت، ایمیل و غیره.

  • اتوماسیون و خودکارسازی امور: نرم افزار CRM اتوماسیون و خودکارسازی امور را فراهم می‌کند تا کارکنان بتوانند بر فرآیندهای فروش متمرکز شوند.

  • دسترسی آسان و تجمیع اطلاعات مشتری: نرم افزار CRM به سازمان‌ها کمک می‌کند تا اطلاعات مشتری را آسان و تجمیع کنند و با سایر سیستم‌های چند منظوره ادغام کنند.

  • عدم یکپارچه سازی اطلاعات: نرم افزار CRM اطلاعات را یکپارچه می‌کند و به سازمان‌ها کمک می‌کند تا درک 360 درجه از وضعیت کسب و کار داشته باشند.

  • عدم دسترسی به اطلاعات مورد نیاز: نرم افزار CRM به سازمان‌ها کمک می‌کند تا اطلاعات مورد نیاز را به دست آورند و به کارکنان اجازه می‌دهد تا بر اساس نیازها پاسخ دهند.

  • عدم همکاری تیمی: نرم افزار CRM به سازمان‌ها کمک می‌کند تا کارکنان را در یکپارچه سازی اطلاعات و ارتباطات درون سازمانی همکاری کنند.

  • هزینه‌های بالا: نرم افزار CRM رایگان ممکن است مشکلات و محدودیت‌های متعددی را برای مشاغل به همراه داشته باشد، از جمله عدم پشتیبانی مشتری و اقدامات امنیتی، مقیاس پذیری محدود و کاهش قابلیت‌های یکپارچه سازی.

  • عدم به روز رسانی و نگهداری: نرم افزار CRM رایگان ممکن است به روز رسانی یا تعمیر و نگهداری منظم را دریافت نکند و کسب و کارها را در برابر خطرات امنیتی و خرابی سیستم قرار دهد.

نرم افزار CRM چه تاثیری در فرآیند فروش دارد؟

نرم افزار CRM به سازمان‌ها کمک می‌کند تا رابطه با مشتریان فعلی را گسترش دهند، مشتریان جدید جذب کنند و از مشتریانتان به خوبی مراقبت کنند. این نرم افزار شامل سیستم‌های واحدی (ماژولار) است که شامل انواع مختلفی از داده‌ها، مانند تاریخچه ی ارتباطات، اطلاعات مالی، سؤالات، شکایات و غیره می‌شوند. این اطلاعات به رکورد مشتریان در درون ابزار CRM لینک می‌شوند.

به برخی از مهمترین تاثیرات CRM در فرآیند فروش اشاره می‌کنیم:

  • دسترسی آسان و تجمیع اطلاعات مشتری: نرم افزار CRM به فروشندگان اجازه می‌دهد تا اطلاعات مشتری را آسان و تجمیع کنند. این تجمیع به فروشندگان کمک می‌کند تا در زمان مناسب به مشتری پاسخ دهند و فروش را افزایش دهند.

  • پیشرفت در فروش: نرم افزار CRM به فروشندگان اجازه می‌دهد تا بر اساس نیازهای مشتری فروش را انجام دهند. این پیشرفت به فروشندگان کمک می‌کند تا فروش را افزایش دهند و مشتری را حفظ کنند.

  • بهبود در مدیریت تیم فروش: نرم افزار CRM به فروشندگان اجازه می‌دهد تا بر اساس نیازهای مشتری فروش را انجام دهند. این بهبود به فروشندگان کمک می‌کند تا فروش را افزایش دهند و مشتری را حفظ کنند.

  • پیش‌بینی و مدیریت فروش: نرم افزار CRM به فروشندگان اجازه می‌دهد تا پیش‌بینی فروش را انجام دهند و بر اساس آن برنامه ریزی کنند. این پیش‌بینی به فروشندگان کمک می‌کند تا در زمان مناسب به مشتری پاسخ دهند و فروش را افزایش دهند.

  • پیشرفت در مدیریت کانال‌های فروش: نرم افزار CRM به فروشندگان اجازه می‌دهد تا بر اساس نیازهای مشتری فروش را انجام دهند. این پیشرفت به فروشندگان کمک می‌کند تا فروش را افزایش دهند و مشتری را حفظ کنند.

  • پیشرفت در مدیریت گزارشات فروش: نرم افزار CRM به فروشندگان اجازه می‌دهد تا بر اساس نیازهای مشتری فروش را انجام دهند. این پیشرفت به فروشندگان کمک می‌کند تا فروش را افزایش دهند و مشتری را حفظ کنند.

  • پیشرفت در مدیریت تیم فروش: نرم افزار CRM به فروشندگان اجازه می‌دهد تا بر اساس نیازهای مشتری فروش را انجام دهند. این پیشرفت به فروشندگان کمک می‌کند تا فروش را افزایش دهند و مشتری را حفظ کنند.

علاوه بر دانستن این مطالب باید اطلاعات در زمینه فروش درست و دقیق را داشته باشید تا از بروز اشتباهات جلوگیری کنید. در راستای این امر مقاله هفت اشتباه رایج در فروش و بازاریابی را در وبلاگ قیاس مطالعه کنید.
 

نرم افزار حسابداری تولیدی قیاس
نرم افزار حسابداری تولیدی قیاس

5 فاکتور موثر در انتخاب نرم افزار CRM

۵ فاکتور موثر در انتخاب نرم افزار CRM به شرح زیر است:

 
  1. نیازهای شغلی و عملکردی: قبل از خرید نرم افزار CRM، نیازهای شغلی و عملکردی خود را تعریف کنید تا بتوانید بهترین نرم افزار را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.
  2. آموزش و پشتیبانی: تغییری که نرم افزار CRM در یک سازمان ایجاد می‌کند، بسیار اساسی و گسترده است. بنابراین لازم است تا تمامی پرسنل در بخش‌های مختلف را برای این تغییر اساسی آماده کنید و از آموزش‌های مرتبط برای پرسنل غافل نشوید.
  3. نوع سیستم CRM: سه نوع اصلی از انواع CRM وجود دارد: CRM مشارکتی، CRM عملیاتی و CRM تحلیلی. انتخاب نرم افزار CRM مناسب می‌تواند برای شما کار دشواری باشد، اما بسیار مهم است که از بهترین نوع سیستم CRM برای رفع پس بیایید.
  4. میزان هزینه: برخی از تامین‌کنندگان نرم افزار CRM، نرم افزار تحت وب، و برخی دیگر نرم افزار تحت فضای ابری ارائه می‌دهند. که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد. این شرکت‌ها را بیابید، و نرم افزار مورد نظر خود را خریداری کنید.
  5. ویژگی‌های منحصر به فرد: بهترین نرم افزار CRM کدام است؟ ویژگی‌های منحصر به فرد برای بهترین نرم افزار CRM عبارتند از داشتن فضای کاربری آسان، خدمات پس از فروش و پشتیبانی کامل.
نرم افزار CRM در شرکت های تولیدی و صنعتی

نرم افزار CRM در شرکت های تولیدی و صنعتی به چندین روش کمک می‌کند:

  • دید 360 درجه ای از مشتریان: نرم افزار CRM به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا دید 360 درجه ای از نیازهای مشتریان‌شان داشته باشند، که به این معنی است که می توانند نیازهای فروشندگان را بهتر درک کنند و به آن‌ها پاسخ دهند.

  • تامین نیازهای فروشندگان: سیستم CRM مشخص می‌کند که فروشندگان به چه چیزی نیاز دارند و بنابراین تامین خواسته‌های آن‌ها کار سختی به حساب نمی‌آید.

  • افزایش دقت و استفاده موثر از وب: نرم افزار CRM می‌تواند سطح دقت را افزایش دهد و امکان استفاده موثرتر از قابلیت وب را فراهم کند.

  • اتوماسیون فروش و بازاریابی: نرم افزار CRM دانا راهکاری برای شرکت‌های تولیدی با اتوماسیون فروش و بازاریابی در یک پلتفرم واحد است، که به کسب و کارها در تولید کمک می‌کند تا با همکاری تیم‌های فروش و بازاریابی، برای ایجاد بینش‌های قدرتمند رشد کنند.

  • اطلاعات دقیق برای تولیدکنندگان: نرم افزار CRM اطلاعات دقیق برای تولیدکنندگان ضروریه، زیرا هیچکس نمیتونه یک پیش‌بینی کاملا مهم را انجام دهد.

  • افزایش بهره وری: نرم افزار CRM به بهبود مدیریت فروش و افزایش بهره وری کمک می کند.

  • کمک به تمرکز روی نیازهای بهترین مشتریان: نرم افزار CRM به تمرکز روی نیازهای بهترین مشتریان شرکت (فروشنده‌ها) کمک می‌کند و مشخص می‌کند که آن‌ها به چه چیزی نیاز دارند.
     

5 فاکتور موثر در انتخاب نرم افزار CRM
نرم افزار حسابداری قیاس


جمع‌بندی

نرم افزار CRM نقش مهم و اصلی برای موفقیت در هر کسب و کاری است و اگر در یک شرکت یا تولیدی این نرم‌افزار چه به صورت ابری و چه به صورت تحت وب به شکل صحیحی استفاده شود بدون شک، کمپانی می‌تواند در سریع ترین زمان ممکن به نتایج دلخواه و موفقیت آمیز برسد و با رسیدن به سود بالا کسب و کار خود را گسترده کند.

امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید و راهگشا بوده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به وبلاگ قیاس مراجعه کنید.

 

CRM