رشد اقتصادی

تاریخ انتشار: 1397/10/01

رشد اقتصادی

رشد اقتصادی افزایش ظرفیت اقتصاد برای تولید کالاها و خدمات، در مقایسه با یک دوره زمانی دیگر است. این را می توان در شرایط اسمی یا واقعی اندازه گیری کرد. به طور سنتی، رشد اقتصادی کل درمورد تولید ناخالص ملی (GNP) یا تولید ناخالص داخلی (GDP) مورد سنجش قرار می گیرد، گرچه گاهی از معیارهای جایگزین استفاده می شود.

در ساده ترین حالت، رشد اقتصادی به افزایش بهره وری کلی اشاره دارد. اغلب، اما نه لزوما، دستاورد کلی در بهره وری با افزایش بهره وری در حد عالی متوسط ​​ارتباط دارد. این بدان معنی است که کارگران به طور متوسط ​​در یک اقتصاد معینی، به طور متوسط، تولید بیشتری خواهند داشت. همچنین ممکن است برای دستیابی به رشد اقتصادی کل بدون افزایش بهره وری ناچیز از طریق مهاجرت اضافی و یا نرخ تولد بیشتر باشد.

رشد اقتصادی

رشد اقتصادی اثر مهمی دارد. با گسترش اقتصاد، کسب و کار شروع به افزایش سود می کند، به این معنی است که  قیمت های سهام رشد را مشاهده می کنند. سپس شرکت ها می توانند پول بیشتری را برای سرمایه گذاری متعددی بیاورند، به این ترتیب کارهای بیشتری برای نیروی کار اضافه می شود. این به افزایش درآمد منجر می شود، و باعث القای مصرف کنندگان برای باز کردن کیف پول خود و خرید بیشتر می شود.

یک اقتصاد رو به رشد یا تولیدی می تواند کالاهای بیشتری را تولید کند و خدمات بیشتری از قبل ارائه دهد. با این حال، برخی از کالاها و خدمات ارزشمندتر از دیگران محسوب می شوند. به عنوان مثال، گوشی هوشمند ارزشمندتر از یک جفت جوراب است. رشد باید در ارزش کالاها و خدمات، نه تنها مقدار آن اندازه گیری شود.

مشکل دیگر این است که همه افراد ارزش مشابه ای برای کالاها و خدمات مشابه ندارند. یک بخاری برای یک شخص ساکن آلاسکا ارزشمند است، در حالی که یک تهویه مطبوع برای یک ساکن فلوریدا ارزشمندتر است. بعضی از مردم بیشتر ماه ماهی می خورند و بالعکس. از آنجا که ارزش ذهنی است، اندازه گیری برای همه افراد بسیار دشوار است.

بهترین تقریب این است که از ارزش بازار فعلی استفاده کنید. از آنجایی که ارزش بالاتری تولید شده در بازار ارزشمندتر می شود، رشد اقتصادی با افزایش کیفیت زندگی یا سطح زندگی، رابطه مثبت دارد.

ایجاد رشد اقتصادی

فقط چند راه برای رشد اقتصادی وجود دارد. اولین راه کشف منابع جدید یا بهتر اقتصادی است. یک مثال از این کشف سوخت بنزین است؛ قبل از کشف نیروی تولید انرژی بنزین، ارزش اقتصادی نفت نسبتا پایین بود. بنزین پس از این کشف، یک منبع "بهتر" و یک منبع اقتصادی مولد تر بود.

راه دیگری برای تولید رشد اقتصادی، افزایش نیروی کار است. همه چیز برابر است، کارگران بیشتر کالاهای اقتصادی و خدمات اقتصادی بیشتری تولید می کنند.

راه سوم برای تولید رشد اقتصادی، ایجاد تکنولوژی برتر یا سایر کالاهای سرمایه است. نرخ رشد تکنیکی و رشد سرمایه به شدت وابسته به میزان پس انداز و سرمایه گذاری است، زیرا صرفه جویی و سرمایه گذاری برای شرکت در تحقیق و توسعه ضروری است.

آخرین روش افزایش تخصص است. این بدان معنی است که کارگران در کسب و کار خود مهارت بیشتری کسب می کنند، بهره وری خود را از طریق آزمایش و خطا و یا به سادگی تمرین بیشتر افزایش می دهند. صرفه جویی، سرمایه گذاری و تخصص، سازگارترین و آسان ترین روش های کنترل است.

همچنین اقداماتی وجود دارد که دولت می تواند به منظور تحریک رشد اقتصادی انجام دهد و اکثر دولت ها سعی می کنند آنچه را که می توانند برای مدیریت رشد در اقتصاد انجام دهند. دولت به منظور تحریک رشد، می تواند از سیاست مالی وسیع استفاده کند. این می تواند شامل اقداماتی نظیر افزایش هزینه ها یا کاهش مالیات ها باشد. اما اگر یک رهبر کشور بیش از حد خرج کند یا مالیات را کاهش دهد، می تواند به کسری بودجه منجر شود.

رشد اقتصادی