تکلیف صورتحساب های ثبت نشده در سامانه مودیان

تاریخ انتشار: 1403/02/16

همانگونه که می دانید براساس قانون تسهیل سامانه مودیان، کلیه ی اشخاص حقوقی از ابتدای دی ماه سال گذشته مکلف به ثبت صورتحساب های فروش خود در سامانه مودیان شدند. همچنین براساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور چنانچه مودی صورتحساب های فروش خود را در سامانه مودیان ثبت کرده باشد، دیگر الزامی به ثبت صورتحساب ها در سامانه صورت معاملات فصلی موضوع ماده (۱۶۹) قانون مالیات های مستقیم نخواهد داشت.

در همین راستا یکی از سوالات پرتکرار در خصوص سامانه مودیان این است که اگر صورتحساب های فروش را در سامانه مودیان ثبت نکرده باشند می توانند صورتحساب های مذکور را در معاملات فصلی رد نمایند؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که براساس ماده (۲۲) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، عدم صدور صورتحساب الکترونیکی معادل با ۱۰ درصد مجموع فروش انجام شده بدون صدور صورتحساب الکترونیکی یا ۲۰ میلیون ریال هذکدام که بیشتر باشد مشمول جریمه خواهد بود.
لذا چنانچه مودی صورتحساب فروش خود را به صورت الکترونیکی ثبت نکرده باشد مشمول جریمه مذکور می شود و در صورت عدم ارسال در گزارش فصلی به میزان یک درصد معامله انجام شده جریمه مشمول مودی می شود.


 

نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی قیاس
نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی قیاس
مالیات