قسمت های تشکیل دهنده صندوق مکانیزه فروش

تاریخ انتشار: 1398/01/25

صاحبان فروشگاه های خرده فروشی تا زمانی که قسمت های تشکیل دهنده (قطعات) یک صندوق مکانیزه فروش را به خوبی نشناسند،  نمی توانند صندوق مکانیزه فروشگاهی مناسبی را برای کسب و کار خود انتخاب کنند. صندوق فروشگاهی را می توان همراه با نرم افزار آن و یا بدون آن خریداری کرد. شما می توانید، قطعات مختلف یک صندوق مکانیزه فروش را مانند قطعات جانبی لوازم خانگی، به صورت جداگانه خریداری کنید. قیمت گذاری صندوق های مکانیزه فروش با توجه به نوع برند و تکنولوژی های استفاده شده در آن ها بسیار متفاوت است. در زیر قسمت های مختلف یک صندوق مکانیزه فروش جهت درک بهتر از خرید این نوع کالا آورده شده است.

  1. رایانه

قسمت اصلی صندوق مکانیزه فروش یک CPU یا رایانه است که نرم افزار را اجرا می کند. رایانه دارای یک سیستم عامل استاندارد است که برنامه را اجرا می کند و یا ممکن است نرم افزار اختصاصی  صندوق مکانیزه فروش را که قبل خریداری کرده اید را اجرا کند. بهتر است که از رایانه خود برای فروش، گزارش و کنترل موجودی استفاده کنید. این بدان معنی است که شما باید از این رایانه برای کارهای جانبی دیگر از جمله جستجوهای اینترنتی اجتناب کنید و این رایانه را اختصاصا برای صندوق مکانیزه فروش قرار دهید.

  1.  صندوق پول

یک بخش ضروری از یک صندوق مکانیزه فروشگاهی، صندوق پول می باشد. پول نقد، رسید خرید، کارت اعتباری و دیگر وجوه نقدی در این صندوق ذخیره می شود. این قطعه سخت افزاری یک سیگنال از کامپیوتر یا پرینتر دریافت می کند و در صورت لزوم باز می شود. در صورت خرید اجزای صندوق مکانیزه فروش به صورت جداگانه، مطمئن شوید که صندوق پول ارتباط یکپارچه ای با بقیه بخش ها دارد. لبه های صندوق پول باید محکم باشد و دائما در وضعیت باز و بسته نباشد.

  1.  صفحه نمایش مشتری

یک بخش اختیاری از یک صندوق مکانیزه فروشگاهی مربوط به، صفحه نمایش یا صفحه نمایش مشتری است. صفحه نمایش مشتری برای مشاهده مجموع تراکنش ها، مبلغ پرداختی و برخی پیام های سفارشی برای مشتریان است.

  1. نمایشگر

خرده فروشان راه های بسیاری برای نمایش وضعیت فروش خود با اضافه کردن به صندوق مکانیزه فروش دارند. نمایشگرهایLCD  ممکن است هزینه بیشتری نسبت به مانیتورهای CRT داشته باشند اما مانیتورهای LCD فضای کمتری را اشغال می کنند.

  1. نمایشگر لمسی

بسته به نوع کسب و کار، خرده فروشان  جهت سهولت و دسترسی سریع تر به به اطلاعات صفحه نمایش لمسی را ترجیح دهند. عملکرد صفحه نمایش لمسی نه تنها می تواند جایگزین بهتری برای صفحه کلید و موس باشد بلکه فضای کمتری نیز اشغال می کند.

  1. صفحه کلید

اگر مایل به استفاده از نمایشگر لمسی برای صندوق فروشگاهی خود نیستید، می توانید از صفحه کلید به عنوان یک رابط اولیه برای صندوق مکانیزه فروشگاهی خود استفاده کنید. صفحه کلید برای یک سیستم فروش از نظر پیچیدگی و تکنولوژی متفاوت است. گروه بندی صفحه کلید در بیش از 101 مدل همانند صفحه کلیدی که شما برای کامپیوتر خانگی خودتان استفاده می کنید عرضه شده است. فروشگاه های مواد غذایی و رستوران ها ممکن است به مدل خاصی از صفحه کلید احتیاج داشته باشند که ویژگی های خاصی داشته باشد. هنگام انتخاب یک صفحه کلید، اندازه، الزامات کلیدی و عملکرد آن را نیز در نظر بگیرید.

 

  1. اسکنر

اکثر افراد در مراکز خرید اسکنر متصل به سیستم فروش را دیده اند. اسکنرها می توانند در اندازه ها و تکنولوژی های متفاوتی به بازار عرضه شوند. رایج ترین مدل اسکنر مدل کوچک و دستی آن است که برای خرده فروشان مناسب می باشد. فروشگاه های بزرگ جهت سرعت بخشیدن به فعالیت های خود اسکنرها پیشرفته را مانند آنچه در فروشگاه های بزرگ مواد غذایی می بینید؛ نصب و جاسازی می کنند.اسکنر صندوق مکانیزه فروشگاهی، خوانش یک سری اعداد و خطوط (بارکد) که به صورت برچسب بر روی کالا ها وجود دارد را به عهده دارد و این اطلاعات را به رایانه می فرستد. اسکنر در وقت صندوقدار و مشتری صرفه جویی می کند و یک ابزار مناسب برای اضافه کردن موجودی به پایگاه داده نرم افزار صندوق مکانیزه فروشگاهی است.

 

  1. دستگاه ثبت کارت

پایانه های کارت اعتباری ممکن است یکپارچه یا به نقطه فروش صندوق فروشگاهی اضافه شوند. برخی از دستگاه ها شامل خوانش کارت اعتباری هستند. علاوه بر کارت های اعتباری و بدهی، دستگاه های ثبت کارت می توانند با کارت هدیه و سایر برنامه های وفاداری کار کنند.

 

  1. فیش پرینتر

آخرین قسمت از صندوق مکانیزه فروشگاهی، فیش دریافتی از دستگاه چاپ یا فیش پرینتر و لیبل پرینتر است. توانایی چاپ یک پیشینه معامله برای مشتری و فروشگاه بسیار مهم است. چاپگرهای جوهرنشان ارزان قیمت هستند اما به دلیل استفاده از جوهر در طول زمان نیاز به شارژ کردن دارند و گزینه مناسبی نیستند. چاپگرهای حرارتی در ابتدا گران تر هستند و از کاغذ مخصوص استفاده می کنند که هزینه های طول عمر را هم اضافه می کند ولی سریعتر کار می کنند. با این حال، هنگام استفاده صدایی تولید نمی کنند.هر مدلی از چاپگر را که به منظور صدور فیش دریافتی انتخاب می کنید، مطمئن شوید که ابزار جانبی آن مثل کاغذ دریافت فیش و یا جوهر  و... آن درست کار می کند. چنانچه جهت اتصال به صندوق مکانیزه فروشگاهی مشکلی ندارید عملکرد آن را با دیگر بخش ها هماهنگ کنید.

صندوق مکانیزه فروشگاهی