نقدینگی

تاریخ انتشار: 1397/12/26

نقدینگی

نقدینگی نشان می دهد که میزان دارایی یا امنیت را بدون تاثیر بر قیمت دارایی می توان به سرعت در بازار خریداری کرد و یا فروخت.

نقدینگی بازار به میزان قابل توجهی که بازار، مانند بازار سهام کشور و یا بازار املاک و مستغلات شهر، اجازه می دهد که دارایی ها با قیمت های پایدار خریداری شده و فروخته شود، اشاره دارد. نقدینگی به عنوان مؤثرترین دارایی محسوب می شود، در حالی که املاک و مستغلات، هنرهای زیبا و کلکسیون ها نسبتا غیرقابل پرداختند.

نقدشوندگی حسابداری به معنی سهولت است که فرد یا شرکت می تواند تعهدات مالی خود را با دارایی مایع موجود در اختیار آنها قرار دهد. چندین نسبت وجود دارد که بیانگر نقدشوندگی حسابداری زیر است.

نقدینگی

چرا نقدینگی مهم است؟

نقدینگی استاندارد برای نقدینگی محسوب می شود، زیرا می تواند به سرعت و به راحتی به سایر دارایی ها تبدیل شود. اگر یک فرد یخچال 1000 دلاری بخواهد، پول نقد است که دارایی است که به راحتی می تواند برای به دست آوردن آن مورد استفاده قرار گیرد. اگر این شخص پول نقد داشته باشد، اما یک مجموعه کتاب نادر است که به قیمت 1000 دلار ارزیابی شده است، بعید است او کسی را پیدا کند که مایل به فروش یخچال برای جمع آوری آنها باشد. در عوض، وی مجبور خواهد شد مجموعه را به فروش برساند و از پول نقد برای خرید یخچال استفاده کند. این ممکن است خوب باشد اگر فرد بتواند چند ماه یا چند سال خرید کند، اما اگر شخصی به میزان تنها چند روز نقدینگی داشته باشد، می تواند مشکل ایجاد کند. او ممکن است مجبور به فروش کتاب با تخفیف شود، به جای انتظار برای یک خریدار که مایل به پرداخت تمام ارزش کتاب است. کتاب های نادر نمونه ای از یک دارایی غیر مالی هستند.

نقدینگی بازار

در مثال بالا، بازار یخچال و فریزر در عوض بازار کتاب های نادر بسیار نادر است که برای تمام اهداف آن وجود ندارد. از طرف دیگر، بازار سهام از نظر نقدینگی بازار بالاتر است. اگر مبادله حجم زیادی از تجارت است که توسط فروش غالب نیست، قیمت خریدار برای هر سهم (قیمت پیشنهاد) و قیمتی که فروشنده مایل به قبول (قیمت درخواست) خواهد بود نسبتا نزدیک به یکدیگر است. سرمایه گذاران، پس از آن، مجبور به دست آوردن دستاوردهای غیر واقعی برای فروش سریع نیستند. هنگامی که گسترش بین قیمت پیشنهاد و درخواست افزایش می یابد، بازار فروش کمتر می شود. بازار املاک و مستغلات معمولا خیلی کمتر از بازار سهام است.

نقدینگی حسابداری

برای یک نهاد مانند یک شخص یا یک شرکت، نقدینگی حسابداری، اندازه گیری توانایی پرداخت بدهی ها به عنوان نقدینگی آنها به حساب می آید. در مثال بالا، دارایی های جمع کننده کتاب نادر، نسبتا غیرقابل پرداخت هستند و احتمالا ارزش 1000 دلاری آنها را در خرج کردن ندارند. در عمل، ارزیابی نقدینگی حسابداری به معنی مقایسه دارایی های مایع به بدهی های فعلی یا تعهدات مالی است که در طول یک سال به حساب می آیند. تعدادی نسبت وجود دارد که نقدینگی حسابداری را اندازه گیری می کنند، که در چگونگی تعریف "دارایی های مایع" متفاوت است.

نقدینگی

نسبت فعلی

نسبت فعلی نسبت ساده ترین و کمترین سختی است. دارایی های فعلی آنهایی هستند که می توانند به طور منطقی در یک سال به پول نقد تبدیل شوند.

نسبت کنونی = دارایی های فعلی / بدهی های فعلی

Liquidity describes the degree to which an asset or security can be quickly bought or sold in the market without affecting the asset's price.

Market liquidity refers to the extent to which a market, such as a country's stock market or a city's real estate market, allows assets to be bought and sold at stable prices. Cash is considered the most liquid asset, while real estate, fine art and collectibles are all relatively illiquid.

Accounting liquidity measures the ease with which an individual or company can meet their financial obligations with the liquid assets available to them. There are several ratios that express accounting liquidity highlighted below.

نقدینگی