حساب معین چیست؟

تاریخ انتشار: 1399/10/09

حساب معین چیست؟

 وقتی کسب و کاری توسط شما ایجاد می شود حتما به دنبال کسب درآمد و سود هستید. برای اینکه بدانید آیا کسب و کار شما سود مورد نظر در زمان معین را به دست آورده یا نه نیاز دارید تا در بازه های زمانی مختلف بتوانید میزان درآمد و هزینه خود را کنترل کنید. به همین منظور باید هریک از فعالیت ها را در گروه های خود دسته  بندی نمایید. به طور کلی حساب ها شامل دارایی، بدهی، درآمد و هزینه هستند.

می دانیم معادله اساسی حسابداری عبارت است از: دارایی= بدهی + سرمایه دارایی خود به سه گروه تقسیم می شود: دارایی جاری دارایی ثابت دارایی نامشهود   همانطور که از نام این حساب ها بر می آید اطلاعات حاصل از این حساب ها بسیار کلی بوده و نیاز به ارائه توضیحات بیشتر دارد به همین دلیل برای هر یک از حسابهای کل یک حساب کمکی در نظر گرفته شده که توضیح مختصری در باره آن ارائه می‌­دهد که به آن حساب معین گفته می شود.   حساب معین چیست؟ دارایی جاری یا وجه نقد است یا قابلیت نقدشوندگی طی یک سال مالی را دارد. دارایی جاری خود به سطوح حساب زیر تقسیم می شود: – صندوق یا وجه نقد موجود در شرکت   – بانک هایی که شرکت در آنها حساب دارد. – تنخواه گردان – اسناد دریافتنی یا چک هایی که از دیگران می گیریم. – حساب های دریافتنی – پیش پرداخت ها – موجودی کالا حساب معین دارایی ثابت زیر مجموعه های دارایی ثابت عبارتند از: – قطعات زمین که متعلق به شرکت است که سند مالک آن شرکت باشد. –  انواع ساختمان های متعلق به شرکت – ماشین آلات خط تولید – خودروهای در اختیار شرکت. حساب معین دارایی های نامشهود این دارایی غیر دیدنی و ناملموس است زیر مجموعه دارایی های نامشهود عبارت است از :   سرقفلی   حق الامتیاز ها   برند ها   نرم افزارها   حق الاختراع و حق الاکتشاف     به سادگی می‌توان گفت که سرفصل بدهی ها نشان دهنده بدهی شرکت به دیگران است که انواع آن عبارتند از : – بدهی جاری – بدهی بلند مدت   تا اینجا حسابها را در سطح کل بررسی کردیم. اما این نوع طبقه بندی صرفا اطلاعات مالی را به صورت کلی به ما ارائه می دهد. مثلا اگر ما در سه بانک مختلف حساب داشته باشیم، در سرفصل بانک نمی توانیم مانده تک تک آنها را داشته باشیم و فقط مانده کل بانکمان را خواهیم داشت. پس برای دست یافتن به اطلاعات ریزتر و دقیقتر به حساب کمکی نیاز داریم. این حساب، حساب معین است که زیر مجموعه حساب کل می باشد. حساب کل چیست؟ خیلی ساده و کلی می‌توان گفت وقتی نام هر حساب کل را بیان کنیم به حساب معین می رسیم (معین پاسخ چه کسی یا چه چیزی است)مثلا در حساب کل بانک اگر بپرسیم کدام بانک و نام بانک را بیاوریم در حقیقت معین را مشخص کرده ایم. پس ساختار حسابمان به طور نمونه می شود :   دارایی جاری بانک مثلا بانک x   اینجا بانک x حساب معین ماست. در حسابداری دستی ما تا همین سطح، حسابها را تعریف می کنیم ولی در کار با نرم افزار، حساب تفصیلی هم بعد از معین خواهیم داشت که باز جزیئات بیشتری را بیان می‌کند.   در بحث حسابهای موقت هم به همین شکل بعد از حساب کل، حساب معین را خواهیم داشت. اینجا حساب معین مشخص کننده نوع حساب موقت ماست.   مثلا در سرفصل درآمد مشخص میکنیم چه نوع درآمدی یا در سر فصل هزینه مشخص میکنیم چه نوع هزینه ای.   مثلا در مورد درآمد میتوانیم چنین ساختاری داشته باشیم : درآمدها…. درآمد عملیاتی… درآمد تعمیرات   در مورد هزینه ها با مشخص کردن مکان و نوع هزینه ساختار حساب را مشخص میکنیم. مثلا هزینه ها… هزینه های اداری… هزینه آب و برق   باز هم تاکید میکنم که این نحوه تعریف حسابها تا سطح معین و بدون تفصیل مربوط به حسابداری دستی است. البته پیش نیاز کار با نرم افزار حسابداری ، روش دستی است و باید به خوبی بر آن مسلط باشید چون مفاهیم اساسی در آن نهفته است.  

حتما بخوانید : حسابداری آنلاین (ابری قیاس)

ویژگی های حساب معین چیست؟

ویژگی کنترل ماهیت طی دوره : کنترل ماهیت مانده حساب ها در حسابداری ،برای بیشتر حسابداران از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا با کنترل ماهیت مانده حساب می توانند متوجه ثبت اشتباه بدهکار یا بستانکار یک حساب شده و نسبت به اصلاح آن اقدام کنند. ویژگی تفصیلی پذیر : در زمان ثبت یک سند حسابداری،بعضی از حسابهای معین همراه با جزئیات می بایست ثبت شود. بطور مثال وقتی از حساب های دریافتنی استفاده می کنیم باید مشخص بشود از چه شخص یا شرکتی طلبکار هستیم و یا در زمان ثبت هزینه ایاب و ذهاب باید ذکر شود برای کدام مرکز هزینه است.   ویژگی ارزی : در بعضی از شرکتها بخشی از  عملیات مالی بصورت ارزی انجام می‌شود و در ثبت سند حسابداری علاوه بر اطلاعات ریالی می بایست نوع ارز، مقدار ارز و تعداد ارز نیز مشخص باشد. برای ثبت این عملیات ارزی در حسابداری می بایست زیر سیستم ارزی سپیدار نصب باشد و برای هر حساب معین که این ویژگی فعال شود می توان نوع ارز، مقدار ارز و تعداد ارز را ثبت کرد. و در گزارش مرور حسابها و … می توان به تفکیک ارز نیز گزارش گیری نمود. این ویژگی قبل از گردش دار شدن حساب معین باید فعال شود و بعد از گردش دار شدن حساب معین امکان تغییر این ویژگی وجود ندارد.   ویژگی تسعیر پذیر : طبق استاندارهای حسابداری، حسابهایی که ارزی هستند و مانده ریالی دارند جهت نمایش مانده صحیح ایی از آنها در گزارشات و صورتهای مالی می بایست این حسابهای ارزی را مجدد با نرخ روز محاسبه ، و مانده ریالی این حسابها را به روز کنیم. به این کار تسعیر ارز می گویند و مابه التفاوت ریالی که از تسعیر ارز بدست می آید را به سود و زیان ناشی از تسعیر ارز منتقل میکنند. این ویژگی قبل از گردش دار شدن حساب معین باید فعال شود و بعد از گردش دار شدن حساب معین امکان تغییر این ویژگی وجود ندارد  

حساب معین چیست