حسابهای دریافتنی (AR)

تاریخ انتشار: 1402/11/15

حساب‌های دریافتنی، به مجموعه‌ای از مبالغ گفته می‌شود که شرکت‌ها از افراد و شرکت‌های دیگر طلب دارند. حساب‌های دریافتنی، مطالباتی هستند که انتظار می‌رود به صورت نقد وصول شوند و برای هر شرکتی که کالا یا خدمات خود را به صورت نسیه (اعتباری) می‌فروشد، مدیریت حساب‌های دریافتنی یک فعالیت بسیار مهم است. مدیریت حساب‌های دریافتنی برای شرکت‌ها بسیار مهم است، زیرا یکی از نقدشونده‌ترین دارایی‌های می‌باشد.
ماهیت حساب های دریافتنی ماهیت بدهکار است چرا که جز دارایی های سازمان است . به مطالبات که در ازای /ان ها چک و سفته و .. گرفته می‌شود اسناد دریافتنی می‌گویند در صورت عدم دریافت اسناد از بدهکاران به این نوع از مطالبات حساب های دریافتنی اطلاق می شود. که در ادامه بطور کامل توضیح داده ایم.

حسابهای دریافتنی شرکت ها

شرکت ها حساب های دریافتنی را به عنوان دارایی در ترازنامه های خود ثبت می کنند، زیرا یک تعهد قانونی برای پرداخت بدهی مشتری است. علاوه بر این، حساب های دریافتنی دارایی های جاری هستند، بدین معنی است که حساب سپرده بدهکار در بازه زمانی یک سال یا کمتر است. اگر یک شرکت دارای دریافت مطالبات است، این به این معنی است که فروش در اعتبار انجام داده اما هنوز پول را از خریدار جمع آوری نکرده است. اساسا، این شرکت یک مشتری IOU کوتاه مدت را قبول کرده است.

حسابهای دریافتنی

چگونه کسب و کارها بدهی های خود را دریافت می کنند؟

اکثر شرکت ها با اجازه دادن برخی از اعتبار خود در فروش، بدهی های خود را دریافت می کنند. گاهی اوقات، کسب و کار این اعتبار را به مشتریان مکرر یا ویژه دریافت فاکتورهای دوره ای می دهد. این عمل به مشتریان اجازه می دهد تا از هرگونه هزینه پرداخت نقدی اجتناب کنند. در موارد دیگر، کسب و کار به طور مرتب ارائه می دهد همه مشتریان خود توانایی پرداخت پس از دریافت خدمات را خواهند داشت. به عنوان مثال، شرکت های برق معمولا پس از دریافت برق از مشتریان خود صورتحساب را دریافت می کنند. در حالی که شرکت برق در انتظار مشتریان خود برای پرداخت صورتحساب است، این شرکت فاکتورهای پرداخت نشده را بخشی از حساب های دریافتنی خود می داند.

انواع حساب‌های دریافتنی

اهمیت نسبی حساب‌های دریافتنی به عوامل مختلفی مانند صنعت، زمان ایجاد طلب، و سیاست‌های اعتباری آن بستگی دارد. برای انعکاس تفاوت‌های مهم بین حساب‌های دریافتنی اغلب این حساب‌ها به عنوان حساب‌های دریافتنی، اسناد دریافتنی، و سایر حساب‌های دریافتنی طبقه‌بندی می‌شوند.

  • حساب‌های دریافتنی تجاری : مبالغی هستند که از فروش نسیه کالا و خدمات حاصل می‌شوند. عموماً شرکت‌ها انتظار دارند حساب‌های دریافتنی را طی ۳۰ تا ۶۰ روز از تاریخ فروش، وصول کنند. معمولاً حساب‌های دریافتنی تجاری، مهمترین طلبی هستند که توسط یک شرکت گزارش می‌شود.
  • اسناد دریافتنی تجاری : یک تعهد کتبی (همانطور که توسط یک سند رسمی اثبات می‌شود) برای طلب است. اسناد و حساب‌های دریافتنی که ناشی از فروش و خدمات باشند، اغلب حساب‌ها و اسناد دریافتنی تجاری نامیده می‌شوند.
  • سایر حساب‌ها و اسناد دریافتنی : شامل حساب‌های دریافتنی غیر تجاری مانند بهره دریافتنی، وام پرداختی به کارمندان شرکت، مساعده به کارکنان و مالیات بر ارزش افزوده خرید می‌باشد. معمولاً حساب‌های دریافتنی غیر تجاری ناشی از عملیات اصلی کسب و کار نیستند. بنابراین، سایر حساب‌های دریافتنی عموماً به عنوان اقلام جداگانه در صورت وضعیت مالی طبقه‌بندی و گزارش می‌شوند (شرکت‌ها مطالبات ناشی از فروش کالا و خدمات به کارکنان خود را به طور جداگانه در صورت‌های مالی گزارش می‌کنند و دلیلش این است که گاهی اوقات این مطالبات نتیجه یک معامله در شرایط عادی نیست).

اهمیت بدهی‌های حساب

حساب های دریافتی جنبه ی مهم تجزیه و تحلیل اساسی کسب و کار است. بدهی های حساب ها، دارایی های جاری هستند، به طوری که آنها اندازه گیری از نقدینگی شرکت یا توانایی برای پوشش دادن تعهدات کوتاه مدت بدون جریان نقدی اضافی است. تحلیلگران بنیادی اغلب حسابهای دریافتنی را در زمینه گردش مالی، که آنها حساب بازدهی را دریافت می کنند، بررسی می کند که تعداد دفعاتی که یک شرکت در حساب دریافتی خود را در طول دوره حسابداری جمع آوری و اندازه گیری می کند. تجزیه و تحلیل بیشتر شامل تجزیه و تحلیل برجسته روز فروش است، که میانگین دوره جمع آوری برای تعرفه های دریافتی شرکت را در یک دوره معین اندازه گیری می کند.
 

خرید نرم افزار حسابداری
نرم‌افزار حسابداری بارزگانی قیاس


تفاوت بین بدهی حساب ها و حساب های قابل پرداخت

هنگامی که یک شرکت بدهکار به خود و یا احزاب دیگر بدهکار است، این حسابها قابل پرداخت هستند. حساب های قابل پرداخت مخالف حسابهای دریافتی هستند. برای نشان دادن، تصور کنید شرکت A پاکسازی فرش های شرکت B و ارسال یک لایحه برای خدمات است. شرکت B پول را بدهکار است، بنابراین فاکتور را در ستون قابل پرداخت حساب خود ثبت می کند. شرکت A در انتظار دریافت پول است، بنابراین این لایحه را در ستون دریافتی آن ثبت می کند.
جمع‌بندی
امروزه با خرید انواع نرم‌افزار حسابداری می‌توانید این مطالبات، که نقدترین سرمایه شرکت شما است را به راحنی محاسبه مطالبه کنید.
نرم‌افزار حسابداری قیاس این امکان را برای شما فراهم کرده است که حساب‌های دریافتنی خود را با دقت و سرعت بالا تهیه کنید. برای خرید دقیق‌تر با مشاوران ما در قیاس تماس بگیرید.

حساب های دریافتنی