حسابدار نیازه یا خودم از پسش برمیام ؟

تاریخ انتشار: 1399/10/21

حسابدار نیازه یا خودم از پسش برمیام ؟

از همان پانصد سال پیش که فعالیت‌های اقتصادی بسیار ساده‌تر و تنها در جهت امرار معاش بودند، نگهداری حساب‌ها و کنترل نقدینگی‌ها، هدف اصلی هر کسب و کاری به شمار میرفته است. امروزه که سیستم‌های تجاری و اقتصادی جهان بر مبنای روش‌ها و مباحث پیشرفته‌ تصمیم‌گیری می‌نمایند، نمی‌توان حسابداری را صرف نشستن پشت میز و ثبت دفاتر دانست.

به قول دونکن :حسابداری، علم ثبت و تفسیر معاملات، صورت‌های مالی، دفاتر، اسناد و مدارک مثبت است. به گونه‌ای که افراد غیر متخصص نیز بتوانند درک صحیح و واضحی از وضعیت دقیق مالی و مدیریتی شرکت به دست آورند. بنابراین، حسابداری هنر و فن تجزیه و تحلیل رویدادهای مالی جاری در هر سازمانی است و کار ساده‌ای نیست.

اگر صاحب یک کسب‌وکار کوچک و نوپا هستید احتمالاً از خودتان میپرسید که حسابدار نیازه یا خودم از پسش برمیام ؟خوب در جواب به این سوال باید این نکته را در نظر داشته باشید که پاسخ دقیقی برای همه مشاغل وجود ندارد اما در اینجا برخی از موارد کلیدی که باید در هنگام تصمیم‌گیری به پرسش حسابدار نیازه یا خودم از پسش برمیام را آورده ایم،پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید،تا تمام جوانب را بررسی کنیم: ریسک ها  و مخاطرات بخش مالی در صورت عدم استخدام حسابدار: برای پاسخ دادن به سوال حسابدار بگیرم یا خودم از پسش برمیام باید این نکته را در نظر داشته باشید که اگر اطلاعات کافی در زمینه حسابداری کسب و کارتان نداشته باشید و خودتان این کار را انجام دهید،همچنین از یک مشاور مالی کمک نگیرید،ریسک ها و خطرات زیادی کسب و کار شما را تهدید می کنید،که ممکن است،باعث آسیب های جدی به تجارت شما شود.

نمونه ای از این خطرات احتمالی عبارتند از:  

1-عدم به روز رسانی داده‌های مالی: این اولین مشکل شرکت‌های کوچک و نوپا است. هرچند گفتن این که باید اطلاعات مالی به صورت دقیقی ثبت شود ساده است، اما در عمل مشکلاتی بوجود می‌آید. بنابراین بهتر است حسابداری دقیق همیشه انجام شود که این کار با استفاده از نرم‌افزارهای هوشمند جدید تسهیل می‌شود.

  ۲-فقدان بودجه‌بندی سالانه و پیش‌بینی مالی: اگر شما نتوانید برآورد هزینه‌های سالانه ارزیابی کنید، چگونه می‌توانید مطمئن شوید که در مسیر صحیحی گام برمی‌دارید. داده‌ها بسیار مهم هستند از روی داده‌های مالی می‌توان چشم‌انداز کسب و کار را بررسی کرد و روندها و پیش‌بینی‌های صحیح از ادامه کار داشت.  

۳-عدم مشاوره با یک حسابدار حرفه‌ای: با یک مشاور مالی قوی گفتگو کنید. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که از میان ۴۰۰ شرکت آمارگیری شده، ۶۵ درصد آنها حداقل یک بار در ماه با یک حسابدار حرفه‌ای مشورت می‌کنند.  

۴-دسته‌بندی نکردن پرسنل: با برون‌سپاری بیشتر کارها، بحث طبقه‌بندی پرسنل اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این که چه افرادی به چه اطلاعاتی دسترسی دارند اهمیت زیادی دارد. گاهی یک بی‌احتیاطی می‌تواند شما را پای میز دادگاه به دلیل مسائل امنیتی ببرد.  

۵-عدم توجه به دایره مسئولیت‌های شرکت: شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تعاونی، شرکت دانش‌بنیان و غیره هر یک از محدودیت و اختیاراتی برخوردار هستند که باید به آنها توجه کرد.  

۶-طبقه‌بندی اشتباه در کسب و کار: انتخاب نوع شرکت (مسئولیت محدود، تعاونی و...) اهمیت زیادی دارد. در مورد این موضوع باید اندیشید. این که چه طبقه‌ای برای کسب و کار شما مفید است اهمیت زیادی دارد.

  ۷-تداخل هزینه‌های شخصی و اداری: شرکت‌های نوپا از برخی معافیت‌ها و مزایای مالیاتی برخوردار هستند که این ویژگی‌ها در مورد همه شرکت‌ها صادق نیست. مراقب باشید از این مزایای در چارچوب قانونی استفاده کنید. ممیزهای مالیاتی نسبت به این موضوعات بسیار حساس هستند. نرم افزار های حسابداری: اگر قصد دارید،خودتان امور مالی شرکت را به عهده بگیرید و از تمام ریسک های احتمالی آگاهی دارید،توصیه می کنم استفاده از نرم افزار حسابداری را فراموش نکنید. استفاده از این نرم افزار به شما کمک می کند که امور مالی و حسابداری کسب و کار خود را به راحتی هر چه تمام تر مدیریت کنید. فقط کافی است با این برنامه ها آشنا باشید تا با واردکردن عناوین و مبالغ مورد نظرتان بتوانید، هرگونه عملیات ریاضی و حسابداری را بر روی آن انجام داده و نتایج دقیقی به دست آورید.   اگر نیاز به اطلاعات بیشتر و مشاوره در زمینه نرم افزارهای حسابداری دارید،حتما با بخش پشتیبانی قیاس در ارتباط باشید،صمیمانه منتظر تماس و ارتباط شما هستیم.  

بیشتر بخوانید : حسابداری آنلاین (ابری قیاس)

جذب حسابدار پاره وقت: اگر در ابتدای کار به سبب نبود سرمایه و ذخایر مالی کافی، استخدام حسابدار تمام وقت برایتان مقدور نیست و خودتان هم دانش کافی در این زمینه ندارید،می توانید از حسابداران پاره وقت کمک بگیرید. اما نکته‌‌ی قابل توجه این است که یاد بگیرید چطور به عنوان یک کارفرما موضوعات مالی را به حسابدارتان محول نمایید. کارآفرینان کسب و کارهای نوپا هر چقدر که تجارب بیش‌تری کسب می‌نمایند و کارشان وسعت می‌یابد، نسبت به حضور یک حسابدار توانمند در مجموعه‌‌ی خود احساس نیاز می‌کنند. در واقع یک حسابدار خوب، علاوه بر آنکه به شرکت‌ها در طراحی سیستم‌های حسابداری و ارائه‌ی گزارشات مالی و فصلی کمک می‌کند، می‌تواند همچون یک وکیل و مشاور خوب در تمام موارد قانونی پیش‌ روی سازمان مدیرش را همراهی نماید. برون سپاری حسابداری: در پاسخ به سوال حسابدار بگیرم یا خودم از پسش برمیام ؟

یک استراتژی دیگر را قصد داریم بررسی کنیم،برون سپاری حسابداری! اگر اطلاعات شما در زمینه حسابداری کافی نیست و نمی توانید آن را انجام دهید،در عین حال بودجه کافی برای استخدام حسابدار پاره وقت هم ندارید،می توانید از این روش استفاده کنید و تنها بخشی از کار را برون سپاری کنید. و اما استراتژی برون سپاری حسابداری چیست؟به استراتژی گفته می شود که شرکت بخشی از امور حسابداری خود را به شرکت ها یا اشخاص دیگر واگذار می کند. در این روش در هزینه های شرکت صرفه جویی می شود و اندازه شرکت بیش از حد بزرگ نمی شود. مثلا در این چند روز اخیر سازمان تامین اجتماعی تصمیم گرفت که بخشی از حسابرسی تامین اجتماعی را به موسسات حسابرسی واگذار نماید. که با این کار از حجیم شدن سازمان جلوگیری می شود. البته یکی دیگر از مزایای برون سپاری تسریع امور مشتریان سازمان است. باید توجه کرد در برون سپاری همه امور حسابداری شرکت و یا سازمان واگذار نمی شود بلکه بخشی از آن که به صورت دوره ای انجام می شود واگذار می شوند. مانند مثال تامین اجتماعی که حسابرسی بیمه به موسسات دیگر واگذار می شود.    

حسابدار نیازه یا خودم از پسش برمیام؟ استخدام حسابدار