حسابداری مدیریت استراتژیک

تاریخ انتشار: 1397/07/09

حسابداری مدیریت استراتژیک

موسسه حسابداری مدیریتی (CIMA) حسابداری مدیریت را به شرح زیر تعریف می کند: "حسابداری مدیریت، تهیه، تجزیه و تحلیل، ارتباط و استفاده از اطلاعات مربوط به امور مالی و غیر مالی مربوط به تصمیم برای تولید و حفظ ارزش سازمان است".

این کاملا متفاوت از تعریف حسابداری مدیریت استراتژیک است.

با توجه به CIMA، حسابداری مدیریت استراتژیک به عنوان "یک فرم حسابداری مدیریتی که در آن بر اطلاعات قرار می گیرد که مربوط به عوامل خارج از نهاد و همچنین اطلاعات غیر مالی و اطلاعات تولید شده داخلی است" تعریف می شود.

ما با این تعریف متوجه می شویم که عوامل خارجی، جزء کلیدی مفهوم حسابداری مدیریت استراتژیک هستند.

 

حسابداری مدیریت استراتژیک

 

بنابراین حسابداری استراتژیک چیست؟

 حسابداری مدیریت استراتژیک شامل ارزیابی اطلاعات خارجی در مورد رقبا در بازار، سیاست های سیاسی / پولی که بر بازار تاثیر می گذارد، روند فعلی قیمت ها، سهم و هزینه ها را شامل می شود. نتیجه این ارزیابی سپس بر منابع موجود شرکت تمرکز می شود. بنابراین، مدیریت می تواند پاسخ های مورد نیاز سازمان را به منظور بالا بردن در بازار تعیین کند.

در انجام این تحلیل، مدیریت سه عنصر اساسی را برای بازی به ارمغان می آورد:

1. کیفیت

2. هزینه

3. زمان

شرکت ها ارزش گذاری نسبی و اهمیت این سه عامل را بر مشتریان و کل بازار ارزیابی می کنند و راه های استراتژیک اقدامات را برای قرار دادن آنها در بالای مسابقات به دست می آورند. این کار به طور موثر با استفاده از تجزیه و تحلیل رفتاری، فنی و فرهنگی انجام می شود که اطلاعات و اقداماتی را که شرکت می بایست برای ضرب و شتم رقابت ها فراهم آورد. برنامه ریزی استراتژیک و تجزیه و تحلیل SWOT، دو ابزار شناخته شده برای کمک به این فرایند هستند.

برنامه ریزی استراتژیک و تجزیه و تحلیل SWOT دو ابزار شناخته شده برای کمک به این روند است. نقش حسابداران مدیریت می تواند شامل تهیه و به روز رسانی چنین ابزارهایی باشد.

حسابداری مدیریت استراتژیک جزء اصلی کل مهارت های پایه حسابدار حرفه ای امروز است.

این موضوع نقش حسابدار مدیریت استراتژیک را در سازمان های پویا در محیط کسب و کار جهانی بررسی می کند. در این نقش، حسابدار حرفه ای با تیم مدیریت این سازمان مشارکت می کند و به توسعه و پیاده سازی استراتژی با هدف ایجاد ارزش مشتری و سهامداران و موقعیت رقابتی قوی برای سازمان کمک می کند. این موضوع ابزار حسابداری مدیریتی و تکنیک های تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش و مدیریت پروژه است که در محیط عملیاتی معاصر به طور فزاینده ای اهمیت می یابد.

این موضوع شامل بحث در مورد مسئولیت های حسابدار حرفه ای و قضاوت در مورد موضوع اخلاق و حکومت است. همچنین در مورد ارزیابی سرمایه گذاری و تجزیه و تحلیل کسب و کار استراتژیک در زمینه ارزیابی و پاسخ به ریسک مورد بحث قرار گرفته است، همانطور که در مدیریت ریسک مالی و موارد پیشرفته حسابرسی و تضمین پوشش شده است. شما به مفاهیم مدیریت استراتژیک معرفی شده است که در موضوع استراتژی جهانی و رهبری گسترش یافته است.

ساختار EXAM

امتحان حسابداری مدیریت استراتژیک شامل ترکیبی از سوالات چند گزینه ای و تمدید پاسخ است.

اهداف کلیدی

پس از اتمام این موضوع، باید قادر باشید:

توضیح نقش حسابداری مدیریت استراتژیک در حمایت از توسعه استراتژی و عملیات روزمره یک سازمان

توضیح و کاربرد فرایند مدیریت استراتژیک و تجزیه و تحلیل ارزش سازمان و صنعت برای درک درایور ارزش، رانندگان هزینه و زنجیره ارزش تنظیم مجدد

توضیح نقش سیستم اندازه گیری عملکرد و کنترل در ایجاد ارزش، اجرای استراتژی و نظارت بر عملکرد برای بهبود استراتژی

ابزار و تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک را برای بهبود سهم و پایداری فعالیت های ارزش افزوده اعمال کنید.

در مورد نقش انتخاب پروژه، برنامه ریزی، نظارت و تکمیل در اجرای استراتژی بحث می کنند

نتیجه

در نتیجه، حسابداری مدیریت استراتژیک فراتر از امور داخلی است که شامل تمام داده های خارجی و اطلاعات دیگر است. هدف از آن این است که قدم های استراتژیک را برای ضرب و شتم رقابت در بازار فراهم کند.

حسابداری مدیریت استراتژی