چک رمزدار چیست ؟نحوه وصول، ابطال و استعلام چک رمزدار

تاریخ انتشار: 1400/06/09

چک رمزدار چیست؟

نقش چک به عنوان یکی از مهمترین اسناد تجاری در اقتصاد هر کشوری بسیار قابل توجه است. البته ممکن است در اقتصاد بعضی کشورها به چک ها تکیه بیشتر و در برخی دیگر از کشورها تاکید کمتری بر آن شده باشد. چک ها هم مانند انواع دیگر اسناد تجاری مشکلات و مزایای مربوط به خود را دارند، اما به جرات می توانیم چک را یکی از مهمترین ابداعات دنیای اقتصاد در نظر بگیریم. چک در ایران و نظام اقتصادی کشورمان نیز اهمیت ویژه ای دارد و می توان آن را به عنوان مهمترین ابزار پرداخت وجه به حساب آورد. در کشور ما چیزی در حدود 40 الی 50 درصد از پرداخت ها توسط چک صورت می گیرد. از آنجا که چک مشکلات زیادی هم دارد، همواره در بسیاری از کشورها تلاش های زیادی برای حذف آن و جایگزین کردن آن با یک راه حل منطقی تر تلاش های زیادی صورت گرفته است. در این مقاله پیش از هر چیز توضیحاتی در مورد اینکه چک چیست و چه کاربردی دارد ارائه می دهیم و سپس به سراغ موضوع اصلی یعنی چک رمزدار می رویم. اگر می خواهید بدانید چک رمزدار دقیقا چیست و به چه دردی می خورد پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید.  

بیشتر بدانید : چک تضمینی چیست؟

 چک رمز دار همواره یکی از پرطرفدارترین انواع چک‌ها است. بانک‌ها روش‌های مختلفی برای نقل‌و‌انتقال پول دارند، که برخی از آن‌ها رایگان و برخی از آن‌ها پولی است. صدور چک رمز دار توسط بانک یکی از مواردی است که بابت آن هزینه دریافت می‌شود. چک رمز دار نیز خود به دو نوع چک رمز دار بانکی و چک رمز دار بین بانکی تقسیم می‌شود.  چک رمز دار بین بانکی چکی است که بر اساس تقاضای مشتری با استفاده از رمز صادر می شود. این نوع چک همانطور که از نامش پیدا است برای انتقال وجه از یک بانک به بانک دیگر صادر می شود. همچنین مزایای مختلف در زمینه‌های امنیت و تضمین پرداخت چک دارد. این چک دارای امنیت و عدم امکان سوء استفاده است، همچنین دارای تضمین قطعی از طرف بانک در خصوص پرداخت وجه نیز هست یعنی به عبارتی بانک تضمین می کند که چک حتماً نقد می شود. چک رمز دار بانکی چکی است که طبق درخواست مشتری توسط بانک در وجه اشخاص حقیقی یا شرکت های حقوقی با استفاده از رمز مخصوص صادر می گرددو در کلیه شعب بانک  قابل نقد کردن می باشد. لازم به ذکر است که چک بانکی با امضاء صاحب چک برای چک های در وجه اشخاص حقیقی و مهر برای چک های در وجه شرکت های حقوقی در پشت آن قابل انتقال به غیر می باشد.

 همانطور که به شما گفتیم چک بین بانکی نوعی چک رمزدار است که تنها بنا بر درخواست مشتری برای او صادر می‌گردد. همانطور که از اسم این چک معلوم است از جانب یک بانک برای بانکی دیگری صادر می‌شود. رمزدار بودن این گونه چک‌ها به این دلیل است که بانک بتواند امنیت آن‌ها را افزایش دهد و از هر گونه خطر احتمالی که ممکن است چک را تهدید کند مانند جعل و دزدی محافظت نماید. همچنین یکی از بهترین مزایای چک بین بانکی این موضوع است که به منظور معامله کردن مبلغ زیادی پول بهتر است تا از این نوع چک‌ها استفاده کنید و عمده علت برتری این چک‌ها در این است که توسط بانک تضمین شده است و در صورت مفقودی دیگر لازم نیست تا مشکلات چک‌های عادی را تحمل کنید. 

 

بیشتر بدانید: چک بین بانکی چیست؟

 

قوانین استفاده از چک رمزدار چیست ؟

برای اینکه یک چک رمزدار به رسمیت شناخته شود و قانونی باشد باید در صدور آن به برخی قوانین توجه کرد. برای صدور چک های رمزدار حتما باید متقاضی حقیقی یا حقوقی آن وجود داشته باشد و صدور چک در وجه حامل یا بدون نام ممکن نیست. مقدار مبلغ چک های رمزدار نباید به صورت دست نویس نوشت شود، بلکه باید به صورت چاپی روی چک درج شود تا رسمیت پیدا کند. برای صدور چک های رمز دار متقاضی درخواست کننده باید فرمی که حاوی امضا و اثر انگشت شخص نیز هست را پر کند. بعد از دریافت حواله متقاضی چک ها باید سندهای مرتبط با موضوع را امضا کند و اثر انگشت بزند.

مشکلات استفاده از چک رمزدار چیست ؟

چک رمزدار بانکی به دلیل اینکه دارای قابلیت انتقال به غیر و دریافت نقدی می باشد حتی در صورت سرقت امکان نقد شدن دارند، لذا در حفظ آن ها باید احتیاط کافی داشت. از دیگر مشکلات چک رمزدار این است که برخلاف چک های عادی صیادی سامانه استعلام اینترنتی ندارند و اخذ استعلام صرفا توسط شعبه بانک انجام می گردد.

 

مدارک لازم برای گرفتن چک رمزدار

1- کارت شناسایی مانند کارت ملی

2- اصل چک رمزدار

3- مراجعه به یکی از شعب بانک صادرکننده چک رمزدار

4- تایید چک در سامانه صیاد

5- تکمیل فرم مورد نظر بانک

درنهایت با توجه به اصول روند هر یک از بانک ها شما را تا دریافت و انتقال به حساب خود شما را راهنمایی میکنند.

 

چه زمانی می توان چک رمزدار را وصول کرد؟

همان طور که گفته شد برای وصول چک رمزدار فردی که چک به نام اوست باید در زمان پیش بینی شده یعنی در روزهای کاری تا ساعت 13 به بانک مراجعه نماید. در صورت مراجعه پس از ساعت 13 فرد باید یک روز کاری منتظر بماند. به دلیل ضمانت پرداخت وجه مدت زمان وصول چک رمزدار تاثیری بر دریافت آن ندارد.

چطور می توان چک رمز دار را ابطال کرد؟

برای ابطال چک های بین بانکی، بانک مقصد (بانکی که چک در وجه آن صادر شده) می بایستی پشت چک صادر شده را مهر نموده و ذکر نماید که هیچ عملیاتی انجام نشده است تا اقدامات لازم جهت برگشت وجه چک به حساب متقاضی اولیه چک، صورت پذیرد.

چک رمزدار چیست ؟نحوه وصول