سود سرمایه گذاری در بورس چقدر است؟

تاریخ انتشار: 1398/02/15

سود سرمایه گذاری در بورس چقدر است؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده است که بورس چیست  و چگونه باید سرمایه گذاری در بورس را آموخت؟ باید بگوییم اندیشه ی ایجاد بورس زمانی شکل گرفت که عده ای از بازرگانان اروپایی از فعالیت های تجاری خود ضرر کردند، بنابراین به فکر راه حلی افتادند تا به وسیله ی آن بتوانند جلوی این ضرر را بگیرند و یا آن را به حداقل برسانند.   نتیجه ان شد که تعدادی از بازرگانان عده ای را در فعالیت های خود شریک کردند تا با این روش سود و زیان احتمالی را با آنها تقسیم کنند.

این تجربه موفقیت امیز بود لذا به تدریج هر تاجری سعی می کرد تا فعالیت های تجاری خود را با این روش ادامه دهد؛ به خصوص که این روش برای افرادی که فعالیت های بزرگ اقتصادی انجام می دادند بسیار مطلوب تر بود.   رفته رفته این تجربه قانونمند شد و به تشکیل شرکت های سهامی تبدیل گردید.

اولین تجربه مربوط به تشکیل یک شرکت سهامی در کشور روسیه بود که در سال ۱۳۵۳ میلادی تصمیم گرفت کالاهایی را بدون این که افریقا را دور بزند، از شمال اروپا به شرق اسیا و چین ببرد و این کاری بود که احتمال ضرر در ان بیشتر بود. برای انجام این کار عده ای از تجار سرمایه ی لازم را تأمین کردند و هر کس به نسبت سرمایه ی خود در سود و زیان شرکت شریک شد و این کار با موفقیت صورت گرفت.     بعدها با گسترش مبادلات در اروپا به سرمایه های زیادتر و شرکای بیشتری نیاز شد. برای این کار نیاز به مراکزی بود تا بتوان بین سرمایه گذاران و سرمایه پذیران رابطه برقرار کرد. چنین مراکزی تأسیس شدند و بورس نام گرفتند. اولین بورس دنیا در قرن هفدهم میلادی در شهر آمستردام هلند تشکیل شد و امروز اکثر کشورهای جهان دارای بورس هستند. در ایران نیز در سال ۱۳۴۵ قانون تشکیل بورس به تصویب رسید و از ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۴۶ آغاز به کار کرد.

بورس چیست؟

برای شناخت و فهمیدن این موضوع که واقعا بورس چیست و آشنایی بیشتر با ان بهتر است از “بازار” و تعریف ان شروع کنیم. در یک تعریف ساده، می توان گفت که:

✓بازار مکانی است که در ان خرید و فروش صورت می گیرد.

✓ساده تر این است که بگوییم هرگاه شرایطی فراهم شود که بین خریدار و فروشنده رابطه برقرار شود و معامله ای صورت پذیرد بازار تشکیل شده است. ✓این شرایط می تواند مکان خاصی یا شبکه ای ارتباطی مثل اینترنت باشد.

✓در بازارها به طور کلی دو نوع دارایی، دارایی های واقعی و دارایی های مالی، مورد معامله قرار می گیرند. ◯دارایی های واقعی همان دارایی های فیزیکی هستند (مثل زمین، ساختمان و انواع کالا مانند ماشین، لوازم خانگی و... ( ◯دارایی های مالی و دارایی های کاغذی و بهتر بگوییم اسنادی هستند، مثل سهام و اوراق مشارکت.

  بورس بازاری است که در ان دارایی های مختلف مورد معامله قرار می گیرد.   از این رو، انواع بورس ها را میتوان به سه دسته ی کلی بورس کالا، بورس ارز و بورس اوراق بهادار طبقه بندی کرد.

  . بورس کالا چیست؟  بازاری که در ان خرید و فروش کالاهای معین صورت می گیرد و به طور منظم و دایم فعال است بورس کالا نام دارد. در بورس کالا معمول مواد خام و مواد اولیه مورد معامله قرار می گیرد. هر بورس کالایی را با نام همان کالایی که مورد معامله قرار می گیرد نامگذاری می کنند. مثل بورس نفت و بورس گندم.

  . بورس ارز چیست؟

در بورس ارز، همان طور که از نام ان مشخص است، کار خرید و فروش پول های خارجی انجام می گیرد. این بورس در کشور ما فعال نیست اما در کشورهای پیشرفته فعالیت چشمگیری دارد.

  . بورس اوراق بهادار چیست؟

 در بورس اوراق بهادار دارایی های مالی از قبیل سهام، اوراق مشارکت و… مورد معامله قرار می گیرد. در ایران، به بازار خرید و فروش اوراق بهادار که به طور رسمی و دایمی در محل معینی تشکیل می شود “بورس اوراق بهادار” می گویند.

  درآمد بورس در یک ماه چقدر است؟

در سرمایه گذاری در بورس  هم می توانیم خیلی درآمد داشته باشیم و هم می توانیم خیلی ضرر ببینیم. بورس مثل یک حقوق بگیری نیست و یا مانند سود بانکی نیست که سر برج و ماهانه مبلغی برای شما پرداخت شود بورس یک سرمایه گذاری است که دارای risk می‌باشد و ممکن است سرمایه شما زیاد و یا کم شود و بستگی به این دارد که شما چه انتخابی در شرکتی که خرید کرده‌اید داشته باشید فرض کنید ما یک سهام بخریم و سهام ما هر روز رشد 5% داشته باشد و ۱۰ روز، هر روز این سهام با مثبت ۵% معامله شود.

 

حال اگر من ۱ میلیون تومان سرمایه گذاری کرده باشم پول من چقدر می شود؟

  اگر بخواهیم سریع جواب دهیم می‌گوییم ۱۰ روز، روزی ۵% درصد می‌شود ۵۰% پس پول من ۵۰% رشد خواهد داشت بنابراین ۱میلیون تومان من می‌شود ۱میلیون‌و‌پانصد، ولی اینطور نیست و این پول تساعدی رشد می‌کند یعنی اینکه روز اول ۱میلیون تومان دارید و روز دوم ۱میلیون‌و‌پنجاه هزار تومان دارید پس روز دوم آن ۵% باید روی ۱میلیون‌و‌پنجاه هزار تومان محاسبه شود اگر این مبلغ را برای ۱۰ روز حساب کنیم سود شما می‌شود حدود ۶۰۰ هزار تومان در واقع در این ۱۰ روز که ۵% هر روز سهام ما رشد پیدا کرده ما حدود ۶۰% سود می‌کنیم در منفی شدن هم همین طور است

یعنی اینکه اگر سهام من ۱۰ روز هر روز ۵-%کاهش پیدا کند در بدترین شرایط سود ما ۵۰% کم نمی‌شود زیرا یک میلیون ما روز دوم می‌شود ۹۵۰ هزار تومان روز سوم ۵% از این ۹۵۰ هزار تومان کسر می‌شود و ما کمتر ضرر می‌بینیم بعد از ۱۰ روز یک میلیون تومان ما می‌شود ۶۰۰ هزار تومان یعنی ما ۴۰% ضرر کرده‌ایم ۱۰ روز هر روز منفی ۵% و ما ۴۰% آسیب می‌بینیم و ضرر کرده‌ایم اما این‌ها همه مثال هستند که متوجه بشویم روند حرکتی یک سهام در بهترین حالت و در بدترین حالت چطور می‌تواند باشد چقدر می‌توانیم آسیب ببینیم چقدر می‌توانیم سود کنیم چقدر می‌توانیم ضرر کنیم نه اینکه این اتفاقات هیچ وقت اتفاق نیافتاده باشند در موارد مثبت و منفی ممکن است این اتفاق بیافتد اما این که به طور ناگهانی یک سهام هر روز مثبت ۵ و یا هر روز منفی ۵ باشد به ندرت در بورس اتفاق می‌افتد و بیشتردر این بین نوسان می‌کند

یعنی ما اکثرا شاهد این هستیم که قیمت سهام در این بین معامله می‌شود و لزوما هر روز ۵+ و یا ۵- نمی باشد.   پس فراموش نکنید که امکان رسیدن به سودی کلان از سرمایه‌گذاری در بورس به طور روزانه برای‌تان وجود ندارد. آنچه باعث رشد و شکوفایی در مسیر پرنوسان بورس می‌شود، دانش و تجربه و از همه مهم‌تر صبر است. این تجربه و مهارت با بی‌گدار به آب زدن به دست نمی‌آید. هیچ‌ فرد عاقلی در همان شروع کار با مبلغی زیاد  و بدون هیچ دانش و اطلاعاتی وارد بورس نمی شود. یادتان باشد که با مبالغ اندک هم می‌توان وارد بازار بورس شد و با تجربه‌اندوزی و کمک گرفتن از مشاوران، کم‌کم به هوشمندی لازم برای سرمایه‌گذاری کردن با مبالغ کلان‌تر دست پیدا کرد. برای ورود به بورس باید آموزش ببینید. آموزش سرمایه گذاری در بورس و کمک گرفتن از منابع آگاه و معتبر، بال پروازی برای اوج گرفتن خواهند بود. هیچ‌چیز اتفاقی به دست نمی‌آید. پس سعی نکنید که با دل سپردن به اتفاق و شانس وارد بورس بشوید که این کارتان منطقی نخواهد بود.

نتیجه

  یکی از مهم ترین چیزهایی که باید قبل از ورود به بورس بدانید این است که  در بورس مثل بانک هیچ سود قطعی و از قبل تضمین شده ای وجود ندارد.یعنی هیچ گاه نمی توان به طور قطع گفت که شما در صورتی که سهم شرکتی را بخرید حتما تا هفته آینده به طور مثال ۱۰% سود از این خرید بدست خواهید آورد،اما این دلیل نمی شود که قابلیت این میزان سود در بورس وجود نداشته باشد.بلکه فقط این میزان سود قطعیت ندارد و مقدار آن به عوامل زیادی که یکی از مهم ترین آنها میزان مهارت و تجربه شما در سرمایه گذاری است،بستگی دارد.در نهایت اینکه اطمینان داشته باشید که اگر سرمایه گذاری را از ابتدا و به صورت اصولی فرا بگیرید و به اصول آن پایبند باشید،همانطور که آمار بازدهی ۲۰ساله بازارهای ایران نیز نشان می دهد،هیچ بازاری را سودآورتر از بازار بورس پیدا نخواهید کرد.  

سرمایه گذاری در بورس