بازار بورس

تاریخ انتشار: 1398/01/04

بازار بورس به مجموعه ای از بازارها و مبادلات اشاره می کند که فعالیت های منظم خرید، فروش و صدور سهام شرکت های دولتی صورت می گیرد. چنین فعالیت های مالی از طریق مبادلات رسمی نهادینه شده و یا بازارهای غیرمجاز (OTC) انجام می شود که تحت مجموعه مقررات مشخص شده عمل می کنند. در یک کشور یا یک منطقه ممکن است چندین محل معاملات سهام وجود داشته باشد، که اجازه معاملات در سهام و دیگر اشکال اوراق بهادار را می دهد. در حالی که هر دو اصطلاح - بازار سهام و بورس اوراق بهادار - به طور قابل تعویض استفاده می شود، اصطلاح پیشین یک مکمل کلی از دومی است. اگر کسی می گوید که او در بازار سهام معامله می کند، بدین معنی است که او سهام خود را در یکی از (یا بیشتر) بورس اوراق بهادار خریداری می کند که بخشی از بازار سهام است. این مبادلات ارشد ملی، همراه با چند مبادلات دیگر که در کشور فعال هستند، بازار بورس اوراق بهادار را تشکیل می دهند.

اگر چه بازار سهام نامیده می شود و عمدتا بعنوان سهام تجاری شناخته شده است، دیگر اوراق بهادار مالی مانند بورس اوراق بهادار (ETF)، اوراق قرضه شرکتی و مشتقات مبتنی بر سهام، کالاها، ارزها و اوراق قرضه نیز در بازار سهام عرضه می شود.

چنین بازارهای اختصاصی به عنوان یک پلتفرم در نظر گرفته می شود که خریداران و فروشندگان متعددی در آن تعامل دارند. از آنجا که تعداد شرکت کنندگان در بازار بسیار زیاد است، یکی از قیمت های عادلانه تضمین می شود. خریداران برای انتخاب با قیمت پایین یا مطلوب قیمت گذاری می شوند و بازار را با شفافیت قیمت ها به بازار عادلانه تبدیل می کنند. حتی با خرید آنلاین، خریداران قیمت های ارائه شده توسط فروشندگان مختلف را در همان پورتال خرید و یا در سراسر پورتال های مختلف برای به دست آوردن بهترین معاملات مقایسه می کنند، و فروشندگان مختلف را برای ارائه بهترین قیمت ها مجبور میکنند.

بازار بورس

بازار سهام و بازار بورس یک بازار مشابه برای تجارت انواع اوراق بهادار در یک محیط کنترل شده، امن و مدیریت شده است. از آنجاییکه بازار بورس صدها هزار تن از شرکت کنندگان در بازار را که مایل به خرید و فروش سهام هستند به ارمغان می آورد، روش های قیمت گذاری منصفانه و شفافیت معاملات را تضمین می کند. در حالی که بازارهای سهام قبلی در صدد انتشار و صدور سهام فیزیکی مبتنی بر کاغذ بودند، امروزه بازار بورس و سهام با استفاده از رایانه های الکترونیکی به صورت الکترونیکی انجام می شود.

چگونه بازار بورس کار می کند

به طور خلاصه، بازارهای بورس اوراق بهادار یک محیط امن و کنترل شده را فراهم می کنند که در آن شرکت کنندگان در بازار می توانند در سهام و سایر ابزارهای واجد شرایط مالی با اطمینان با خطر صفر تا پایین عملیاتی معاملات کنند. تحت قوانین تعریف شده که توسط تنظیم کننده بیان می شود، بازارهای سهام به عنوان بازارهای اولیه و بازارهای ثانویه عمل می کنند.

بازار سهام، به عنوان یک بازار اولیه، شرکت ها را قادر می سازد تا برای اولین بار از طریق روند عرضه عمومی اولیه (IPO) سهام خود را به عموم مردم انتشار و فروش دهند. این فعالیت به شرکت ها کمک می کند سرمایه لازم را از سرمایه گذاران افزایش دهد. اساسا بدان معنی است که یک شرکت به تعداد سهام (به عنوان مثال، 20 میلیون سهام) خود را تقسیم می کند و بخشی از این سهام (به عنوان مثال، 5 میلیون سهام) را به قیمت عمومی به فروش می رساند (به عنوان مثال، 10 دلار برای هر سهم). برای تسهیل این فرآیند، یک شرکت نیاز به بازار دارد که این سهام را بتواند بفروش برساند. این بازار توسط بازار سهام ارائه شده است. اگر همه چیز برنامه ریزی شود، این شرکت 5 میلیون سهام را با قیمت 10 دلار به ازای هر سهم و 50 میلیون دلار پول جمع آوری خواهد کرد. سرمایه گذاران سهام شرکت را دریافت می کنند که می توانند انتظار داشته باشند که مدت زمان مورد نظر خود را برای پیش بینی افزایش قیمت سهم و درآمد بالقوه در قالب پرداخت سود تقسیم کنند. بورس اوراق بهادار به عنوان تسهیل کننده این روند سرمایه گذاری عمل می کند و هزینه ای را برای خدمات خود از شرکت و شرکای مالی آن دریافت می کند.

بازار بورس

پس از صدور سهام نخستین جلسه IPO به نام روند ثبت نام، بورس اوراق بهادار همچنین به عنوان یک پلت فرم معاملاتی عمل می کند که به طور منظم خرید و فروش سهام ذکر شده را تسهیل می کند. این بازار ثانویه را تشکیل می دهد. بورس اوراق بهادار هرگونه معامله ای را که در پلت فرم خود در طول فعالیت تجاری رخ می دهد، به دست می آورد.

بازار بورس اوراق بهادار مسئولیت تضمین شفافیت قیمت، نقدینگی، کشف قیمت و معاملات منصفانه در چنین فعالیتهای تجاری را بر عهده دارد. همانطور که تقریبا تمام بازار سهام عمده در سراسر جهان در حال حاضر به صورت الکترونیکی عمل می کنند، تبادل سیستم های تجاری را مدیریت می کند که به طور موثر مدیریت سفارشات خرید و فروش را از شرکت کنندگان مختلف بازار مدیریت می کند. آنها عملکرد تطبیق قیمت را انجام می دهند تا تسهیل تجارت را در نمایشگاه قیمت به خریداران و فروشندگان تسهیل کنند.

 

بازار بورس