اهمیت برنامه ریزی مالی برای سازمان ها

تاریخ انتشار: 1397/06/21

 

اهمیت برنامه ریزی مالی برای سازمان ها چیست؟

برای اطمینان از اینکه بودجه کافی برای پرداخت هزینه های روزمره، خرید دارایی های بلند مدت و پرداخت هزینه های غیرقابل پیش بینی در دسترس است، در دسترس است. برنامه ریزی نه تنها برای اطمینان از اینکه مالی به موقع در دسترس است، بلکه همچنین این که شرکت دقیقا می داند کجا پول را از زمانی که مورد نیاز است، انجام می شود.

این فقط یک کمبود پول نیست که می تواند مشکلات ایجاد کند؛ بیش از حد پول نقد می تواند به همان اندازه مشکل برای مدیریت ایجاد کند. اگر کمبود بودجه وجود دارد، با اطمینان می توان نتیجه گرفت که این شرکت عملکرد آن را دشوار می کند. اما داشتن پول اضافی و استفاده از آن به شیوه ای مطلوب، صرفه جویی زیادی در منابع است. هنگامی که این شرکت با وجوه سر و کار دارد، باید به دنبال راهی برای سرمایه گذاری عاقلانه باشد و اطمینان حاصل کند که برنامه هایی که در دست دارند و به سرمایه گذاری های جدید فکر می کنند.

اهمیت و ارزش برنامه ریزی مالی برای سازمان ها

برنامه ریزی مالی به ارزش فوق العاده ای برای شرکت می افزاید. در واقع، بدون آن هیچ سازمانی نمی تواند کارآمد باشد. در زیر برخی از دلایل آن وجود دارد. این شرکت باید برنامه ریزی کند تا فقط مقدار مناسب وجوه را جمع آوری کند. پول خیلی بد است و خیلی زیاد است. برنامه ریزی در جمع آوری، ذخیره سازی و استفاده از مقدار مناسب بودجه کمک می کند. چگونه این وجوه را افزایش می دهیم؟ آیا شرکت می خواهد سهام را بدهد، آیا بدهی ها را بدهد یا آیا آنها از بانک ها وام بگیرند؟ هنگامی که این تصمیم گیری صورت می گیرد، این شرکت باید تصمیم بگیرد که چه کسانی بخواهند سهام و بدهی را منتشر کنند و کدام بانک ها می خواهند برای وام ها به آن نزدیک شوند. از آنجایی که اکثر شرکت ها از ترکیب این همه راه ها برای جمع آوری پول استفاده می کنند، برنامه ریزی گسترده و پیچیده می شود. در هر نقطه ای از زمان، یک شرکت ممکن است دو، سه یا شاید بیشتر پیشنهادات سرمایه گذاری داشته باشد. آنها باید تصمیم بگیرند که کدام یک از آنها ارزان ترین، سودآورترین است و دارای بالاترین شانس موفقیت است. سپس آنها می توانند در این پیشنهادات سرمایه گذاری کنند. هر سازمانی نیاز به یک کوانتوم قابل توجه برای عملیات روزمره دارد و هرچقدر شرکت بزرگتر باشد، بیشتر پول مورد نیاز است. مالیه به طور مداوم به کسب و کار جریان دارد به طوری که عملیات بدون محدودیت ادامه می یابد و در هیچ لحظه ای زمان کمبود مواد اولیه یا توقف در تولید وجود ندارد. برنامه ریزی مالی نیز پایه ای برای کنترل مالی است. مگر اینکه تیم های مالی بدانند چه مقدار پول اختصاص داده شده و به کدام فعالیت، آنها نمیتوانند بدانند که آیا آنها بیش از حد بودجه هستند یا کمبود بودجه دارند. اگر اقدامات اصلاحی لازم باشد، آنها باید پایه ای برای اقدامات اصلاحی داشته باشند. هر کسب و کار باید با هزینه های غیرقابل پیش بینی، شرایط بحرانی و رویدادهایی مواجه باشد که آنها کنترل آنها را ندارند. بودجه اضطراری برای گذراندن این فازهای سخت مورد نیاز است. یکی از نقش های برنامه ریزی مالی این است که مطمئن شوید ذخایر کافی برای چنین مواردی وجود دارد و این ذخایر به طور مداوم و زمانی که از بین می روند، تمدید می شود. یک شرکت باید دائمی تصمیم بگیرد که کدام بخش چگونه پول می گیرد. هر بخش مانند تولید، فروش، بازاریابی و غیره، بودجه خودشان را به چه مقدار نیاز دارند. اما آیا آنها باید وجوهی را که برای آنها درخواست می شود، بدهد؟ زمان هایی وجود دارد که بخش بازاریابی ممکن است نیاز بیشتری داشته باشد و زمان هایی وجود دارد که اداره منابع انسانی ممکن است نیاز بیشتری داشته باشد. چه کسی می شود چه مقدار وجوه و در چه نقطه ای در زمان فعالیت مداوم برای برنامه ریزان مالی است. برنامه ریزی مالی همچنین هماهنگی اهداف را تضمین می کند و اهداف رشد اقتصادی را با نیازهای مالی آن هماهنگ می کند. به عنوان مثال، هدف از هدف فروش بالاتر ممکن است نیاز به کاهش قیمت ها را به حاشیه سود محصولات و خدمات در اختیار شما قرار دهد. برنامه ریزی مالی همچنین از رشد استراتژیک سازمان با در نظر گرفتن خطرات، برآورد بودجه سرمایه گذاری و فرصت ها در بازارهای جدید حمایت می کند.

برنامه ریزی مالی معمولا با دنبال کردن مراحل زیر انجام می شود:

  • پیش بینی فروش
  • پیش بینی دارایی های مورد نیاز جهت حمایت از فروش
  • برنامه ریزی منابع مالی که درون سازمان تولید می شود
  • پیش بینی منابع خارجی که مورد نیاز است
  • شناسایی وسیله ای برای افزایش بودجه
  • ارزیابی تأثیر برنامه ها بر نسبت های مالی و قیمت سهام

برنامه ریزی مالی یک فعالیت سالم است که نیاز به پشتیبانی از گزارشگری مالی و تحلیل دقیق دارد. نه تنها باید به طور مداوم انجام شود، بلکه باید نتایج این برنامه ها نیز مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که آنها کار نمی کنند، برنامه های جدید باید تهیه شود و یا نیاز به اصلاح آنها باشد. بزرگتر سرمایه گذاری، بزرگتر از تیم کار بر روی برنامه ریزی مالی و بیشتر مهارت مورد نیاز است. برنامه ریزی مالی قبل از آغاز یک سرمایه گذاری شروع می شود و در طول عمر خود ادامه می یابد. این یک فعالیت حیاتی برای همه شرکت ها است.

اهمیت برنامه ریز مالی برای در برنامه ریزی مالی برای سازمان ها

یک برنامه ریز مالی شخصی حرفه ای است که برنامه های مالی را برای مردم آماده می کند. این برنامه های مالی اغلب مدیریت جریان نقدی، برنامه ریزی بازنشستگی، برنامه ریزی سرمایه گذاری، مدیریت ریسک مالی، برنامه ریزی بیمه، برنامه ریزی مالیاتی، برنامه ریزی املاک و برنامه ریزی پیگیری کسب و کار (برای صاحبان کسب و کار) را پوشش می دهد. برنامه ریز مالی یک حرفه ی سرمایه گذاری واجد شرایط است که به افراد و شرکت ها کمک می کند تا اهداف بلند مدت مالی خود را با تجزیه و تحلیل وضعیت مشتری و ایجاد یک برنامه برای کمک به رسیدن به آن اهداف می باشد. برنامه ریزان مالی در برنامه ریزی مالیاتی، تخصیص دارایی، مدیریت ریسک، بازنشستگی و یا برنامه ریزی املاک متخصص هستند. برنامه ریز مالی می تواند توسط موسسه برنامه ریزان مالی ثبت شده (RFPI) تعیین شود. برنامه ریزان مالی همچنین می توانند برنامه ریزی مالی خبره (CFP) را در صورت لزوم اولویت و پیگیری استانداردهای گواهی مالی برنامه ریزی مالی، که شامل امتحان کردن در موضوعات مالی مانند مالیات و برنامه ریزی املاک است، مطابقت دهند. برنامه ریزی مالی

 

شروع به سرمایه گذاری

در نهایت، شما باید با برنامه ریز مالی خود را انتخاب کنید و شروع به سرمایه گذاری کنید. شما و برنامه ریز مالی خود اهداف خود را در نظر بگیرید، سپس یک برنامه عملی برای شما برای رسیدن به اهداف مالی پیدا کنید. برای برآورده ساختن این اهداف، ممکن است مجبور شوید هزینه های خود را کاهش دهید یا به بودجه بپردازید. شما باید سالانه با برنامه ریز مالی خود ملاقات کنید. اهداف شما ممکن است در طول زمان تغییر کند و مهم است که این اهداف را با برنامه ریزان خود به طور واضح ارتباط دهید. برنامه ریزی مالی باید تمام زمینه های نیازهای مالی مشتری را پوشش دهد و در صورت نیاز به دستیابی هر یک از اهداف مشتری منجر شود. دامنه برنامه ریزی معمولا شامل موارد زیر می شود:

  • مدیریت ریسک و برنامه ریزی بیمه
  • مدیریت ریسک نقدی از طریق مدیریت ریسک و تکنیک های بیمه
  • مسائل مربوط به سرمایه گذاری و برنامه ریزی
  • برنامه ریزی، ایجاد و مدیریت انباشت سرمایه برای تولید سرمایه آتی و جریان نقدی برای سرمایه گذاری مجدد و هزینه، از جمله مدیریت بازده های تعدیل شده با ریسک و مقابله با تورم
  • برنامه ریزی بازنشستگی
  • برنامه ریزی برای اطمینان از استقلال مالی در بازنشستگی از جمله 401Ks، IRA و غیره
  • برنامه ریزی مالیاتی
  • برنامه ریزی برای کاهش بدهی مالیاتی و آزاد سازی جریان نقدی برای اهداف دیگر
  • برنامه ریزی املاک
  • برنامه ریزی برای ایجاد، تجمع، حفظ و توزیع دارایی ها
  • جریان نقدی و مدیریت مسئولیت
  • نگهداری و افزایش جریان نقدی شخصی از طریق بدهی و مدیریت شیوه زندگی
  • برنامه ریزی مالی

فرایند برنامه ریزی مالی شخصی  به شرح زیر است که شامل شش مرحله است:

  • مرحله 1: ایجاد و تعریف مشتری و روابط شخصی برنامه ریزان مالی
  • مرحله 2: جمع آوری اطلاعات مشتری و تعیین اهداف و انتظارات
  • مرحله 3: تجزیه و تحلیل و ارزیابی وضعیت مالی مشتری
  • مرحله 4: ایجاد و ارائه طرح مالی
  • مرحله 5: اجرای توصیه های برنامه ریزی مالی
  • مرحله 6: نظارت بر برنامه مالی و رابطه برنامه ریزی مالی
برنامه ریزی مالی
financial planning