انواع نرم افزار فروشگاهی

تاریخ انتشار: 1399/07/27

نرم افزار فروشگاهی چیست؟

یک نرم افزار فروش خوب کمک زیادی به افزایش فروش و درآمد شما خواهد نمود. اگر به عنوان یک مدیر فروش و یا صاحب کسب و کاری، برای بالا بردن میزان فروش خود ایده های بسیاری در سر دارید و می خواهید روال کار از بازاریابی تا تحویل کالا و وصول وجوه به شکل آسان تر و با سرعتی بالاتر طی گردد، نرم افزار فروشگاهی این کار را برای شما میسر خواهد ساخت.

این نرم افزار در واقع نرم افزاری ساده و ارزان جهت صدور فاکتور فروش می باشد.از نرم افزار فروش با نام های دیگری نظیر نرم افزار فاکتور فروش و نرم افزار فروش فروشگاهی نیز یاد می شود.

نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی و شرکتی چه تفاوتی با هم دارند؟

ممکن است برای شما سوالاتی در این بین به وجود آید.سوال هایی مثل اینکه نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی و شرکتی چه تفاوتی دارند؟انواع نرم افزار فروشگاهی را چگونه می توان دسته بندی کرد؟ یا سوالات دیگری مثل اینکه آیا می توان از این نرم افزارها به جای هم استفاده کرد؟

 

تفاوت این نرم افزارها علاوه بر تفاوت در طراحی و رابط کاربری و بسیاری از موارد دیگر عمدتا در زمینه امکانات است. مهمترین امکاناتی که نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی از آن ها برخوردارند و هر نرم افزار حسابداری فروشگاهی باید از آن ها برخوردار باشد سیستم انبارداری و سیستم صندوق فروشگاهی است.

 سیستم انبارداری یکی از مهمترین امکانات یک نرم افزار حسابداری فروشگاهی است.در واقع اهمیت این سیستم به این دلیل است که دسترسی همیشگی به اطلاعات به روز از کالاها و موجودی انبار در موفقیت یک کسب و کار کوچک تاثیر زیادی دارد. با استفاده از سیستم انبارداری امکان قیمت گذاری موجودی کالای موجود در انبار در هر زمان امکان پذیر است.

امکان انبارگردانی آسان، امکان مشخص کردن نقطه سفارش، کنترل موجودی و کالای قابل فروش، محاسبه مالیات، امکان دریافت پیام برای سررسید نقطه سفارش کالا و بسیاری از امکانات دیگر از مواردی هستند که اهمیت سیستم انبارداری را در یک نرم افزار حسابداری فروشگاهی نشان می دهند.

دسته بندی انواع نرم افزار فروشگاهی بر اساس کسب و کار:

بر اساس بررسی های انجام شده، خریداران نرم افزارهای فروشگاهی جز یکی از سه دسته زیر قرار می گیرند:

کسب و کارهای کوچک: 

این خریداران کوچک دارای نیازهای حسابداری ساده می باشند. آنها معمولا نیاز به یک گزینه مقرون به صرفه دارند که می توانند با صندوق فروش خود آن را ادغام کنند.

کسب و کارهای متوسط:

این فروشگاههای به نسبت بزرگتر، قبلا سرمایه گذاری های قابل توجهی را در مورد فروش و سیستم های کنترل موجودی انجام داده اند. معمولا نیازهای کلیدی این سیستم ها، ادغام، انعطاف پذیری و مقیاس پذیری بشمار می آیند. این خریداران معمولا دارای بیش از پنج شعبه می باشند.

کسب و کارهای بزرگ:

 این خریداران به دنبال یک سیستم به طور کامل یکپارچه هستند که برای فروش، کنترل موجودی و حسابداری شان استفاده کنند. این فروشندگان نیاز به  مدیریت چند کاناله دارند.

انواع نرم افزار فروشگاهی بر اساس عملکرد:

صندوق فروش یا صندوق مکانیزه فروش

صندوق فروشگاهی از امکانات حیاتی و مورد نیاز در یک نرم افزار حسابداری فروشگاهی استاندارد است. در واقع یک نرم افزار حسابداری فروشگاهی بدون صندوق فروشگاهی معنا ندارد. با استفاده از صندوق فروشگاهی صاحبین یک کسب وکار از درآمد و هزینه های کسب و کار خود مطلع می شوند و همین مسئله تاثیر به سزایی در مدیریت بهتر فروشگاه دارد.

صندوق مکانیزه فروش با توجه به قوانین مالیاتی جدید یکی از پرکاربرد ترین و البته مهمترین ابزارهای مبادله پول در کسب و کارهای مختلف بوده است . در واقع صندوق مکانیزه فروش یک نوع سیستم نرم افزاری بوده که بر روی سخت افزارهای موجود در فروشگاهها و مغازه ها نصب شده و کار ثبت اطلاعات مربوط به فاکتور خرید و فروش ، درآمدها و هزینه ها ، موجودی انبار و تهیه و ارسال گزارشات برای دارایی را به تفکیک انجام می دهد این سامانه به منظور شفاف سازی تراکنش های خرید و فروش و به طور کلی معاملات در فروشگاهها راه اندازی شده است و در واقع نیاز به ثبت کاغذی و دستی فاکتور های خرید و فروش را منتفی می کند.

نرم افزار حسابداری فروشگاهی متصل به فروشگاه اینترنتی

حضور یکپارچه نرم افزار حسابداری فروشگاهی در کنار فروشگاه اینترنتی برای مدیرانی که میخواهند عملیات مالی و حسابداری به صورت یکپارچه در فروشگاه داشته باشند بسیار کاربردی و کارآمد است. نرم افزار حسابداری آنلاین فروشگاهی با ساختار تحت وب میتواند بدون وابستگی به نرم افزار دیگری، در کنار فروشگاه آنلاین فعال باشد. در این ساختار نیازی به تبادل فایل به صورت دستی نیست چرا که کلیه سامانه ها در قالب یک پنل مدیرتی در کنار هم قرار داند.

حسابداری از اساسی ترین نیازهای هر کسب و کار و بخصوص هر فروشگاهی محسوب می شود. در سوپر مارکت ها و فروشگاه های کوچک، امورات حسابداری را خود شخص فروشنده انجام می دهد اما زمانی که فروشگاه بزرگتر شود و به یک کسب و کار متوسط و یا بزرگ تبدیل شود قضیه فرق می کند. در این حالت فروشگاه هم نیاز به فروشنده و هم حسابدار مخصوص به خود را دارد و این دو فرد با همکاری مداوم و انتقال اطلاعات به یکدیگر می توانند امورات مربوط به فروشگاه را انجام دهند.حال همین شرایط را برای یک فروشگاه اینترنتی و یک نرم افزار حسابداری فروشگاهی در نظر بگیرید؛ در این شرایط نیز باید اطلاعات به طور مداوم بین این دو مجموعه منتقل شود تا همه چیز دقیق و بروز باشد، بسیاری از نرم افزارها این قابلیت را ندارند و باید اطلاعات به صورت دستی بین فروشگاه اینترنتی و نرم افزار حسابداری ابری فروشگاهی رد و بدل شود.

 

نرم افزارهای فروش یکپارچه:

در نرم افزارهای یکپارچه فروش از بستر اطلاعاتی اشتراکی استفاده می شود.در واقع دیتابیسی جامع وجود دارد که به طور لحظه ای و دقیق اطلاعات در کل نرم افزار انتشار پیدا می نماید.

با در اختیار داشتن یک الگوی سند به همراه فاکتور فروش می توان در حسابداری سند لحظه ای صادر کرد و پس از صدور هر عملیاتی سریعا اطلاعات حسابداری مشتری را  آپدیت و از کلیه واحدها گزارش تهیه نمود.

یک نرم افزار فروش یکپارچه و خوب در برگیرنده مراحل دریافت و تائید سفارش مشتریان، صدور پیش‌فاکتور، دستور تحویل کالا، حواله خروج کالا و صدور فاکتور فروش بوده و با توجه به بستر یکپارچه ای که داشته به راحتی می توان تمامی اطلاعات مورد نیاز انبار و حسابداری را در هر مرحله به خوبی مدیریت نمود.

یک نرم افزار فروش یکپارچه علاوه بر آن که اطلاعات مالی را با سرعتی بالاتری در اختیار شما قرار می دهد، قادر است به طور دقیق و صحیح گزارش گیری نموده و به نسبت سیستم های دستی و جزیره ای به کارکنان کمتری نیاز داشته و در کل به کاهش مشکلات پرسنلی و اداری یک شرکت کمک خواهد نمود.

 

نرم افزار فروشگاهی