تقلب حسابداری چیست؟

تاریخ انتشار: 1397/08/19

تقلب حسابداری دستکاری عمدی از صورتهای مالی برای ایجاد نمایه ای از سلامت مالی شرکت است. این شامل یک کارمند، حساب یا سازمان است و برای سرمایه گذاران و سهامداران گمراه کننده است. یک شرکت می تواند گزارش های مالی خود را با غلبه بر درآمد یا دارایی های خود، ادعاهای هزینه ها و بدهی های ضبط نشده را فاش کند.

دستکاری عمدی

به عنوان مثال، یک شرکت اگر درآمد خود را بیش از حد افزایش دهد، تقلب در حسابداری را متوقف می کند. فرض کنید شرکت ABC در حقیقت با مشکل کار می کند و درآمد نداشته است. در صورت های مالی خود، سود این شرکت افزایش خواهد یافت و ارزش خالص آن بیش از حد خواهد بود. اگر این شرکت درآمد خود را از دست بدهد، قیمت سهم خود را بالا خواهد برد و به اشتباه سلامت واقعی آن را نشان خواهد داد.

مثال دیگری از شرکتی که متعهد به تقلب در حسابداری می شود، زمانی است که دارایی های خود را بیش از اندازه افزایش می دهد و بدهی های خود را کم می کند. به عنوان مثال، فرض کنید یک شرکت سرمایه های فعلی خود را بیش از اندازه و بدهی های فعلی خود را کاهش می دهد. این موجب کوتاهی نقدینگی شرکت می شود. فرض کنید یک شرکت دارای دارایی های فعلی 1 میلیون دلار است و بدهی های فعلی آن 5 میلیون دلار است.

اگر این شرکت دارایی های فعلی خود را از دست بدهد و بدهی های فعلی خود را کاهش دهد، این امر نقدینگی شرکت را جعل می کند. اگر شرکت اعلام کند که 5 میلیون دلار در دارایی های فعلی و 500 هزار دلار در بدهی های فعلی، سرمایه گذاران بالقوه معتقدند که این شرکت دارای دارایی های مایع کافی برای پوشش تمام بدهی هایش است.

این نوع "حسابداری خلاق" می تواند تقلب باشد و تحقیقات معمولا توسط سازمان های نظارتی دولتی مانند کمیسیون اوراق بهادار و بورس (SEC) در ایالات متحده انجام می شود. کارکنانی که تقاضای کارفرمایان خود را به تقلب در حسابداری متهم می کنند، تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند.

مصادره دارایی ها

اشتباه گرفتن دارایی ها، اغلب به نام تعطیل یا تقلب کارکنان، زمانی اتفاق می افتد که یک کارمند دارایی شرکت را خراب کند، چه این دارایی ها از لحاظ پولی یا فیزیکی باشد. به طور معمول، دارایی ها به سرقت رفته اند - پول نقد یا معادل نقدی و اطلاعات شرکت یا مالکیت معنوی هستند. با این حال، غیرقانونی بودن دارایی همچنین شامل مصرف موجودی از یک تسهیلات یا استفاده از دارایی های شرکت برای اهداف شخصی بدون مجوز می باشد. دارایی های شرکت شامل همه چیز از لوازم اداری، موجودی به دارایی های معنوی است.

تقلب حسابداری

گزارش مالی مخرب

گزارش  مالی، همچنین به عنوان تقلب مدیریت درآمد شناخته شده است. در این زمینه، مدیریت عمدا به سیاست های حسابداری یا برآوردهای حسابداری برای بهبود صورتهای مالی اقدام می کند. شرکت های دولتی و خصوصی گزارش مالی جعلی را برای تامین منافع سرمایه گذار یا تأیید بانک برای تأمین مالی به عنوان توجیه پاداش یا افزایش حقوق و یا برآورده کردن انتظارات سهامداران انجام می دهند. کمیسیون اوراق بهادار اقدامات اجرایی علیه شرکت ها را برای بسیاری از انواع گزارش های مالی جعلی انجام داده است، از جمله شناسایی نامناسب درآمد، چسباندن پایان دوره، مدارک جعلی پس از تعطیلی، ارزیابی دارایی نامناسب و گمراه کردن اقدامات مالی غیر تجاری  GAAPهستند.

مثلث تقلب

مثلث تقلب یک مدل برای توضیح عواملی است که باعث می شود کسی رفتارهای جعلی در حسابداری از خود بروز دهد. این شامل سه جزء است که با هم، منجر به رفتار جعلی می شود:

انگیزه / فشار: مدیریت یا سایر کارکنان انگیزه یا فشار برای انجام تقلب دارند.

فرصت ها: مدیریت یا کارکنان شرایط فرصت هایی را برای انجام تقلب ایجاد می کنند.

نگرش / رعایت: یک نگرش، شخصیت یا مجموعه هایی از ارزشهای اخلاقی وجود دارد که به مدیریت یا کارکنان اجازه می دهد تا مرتکب یک عمل نادرست شوند، یا در محدوده ای قرار بگیرند که فشار کافی را به وجود آورد، که باعث می شود آنها مرتکب اقدامات نادرست شوند.

انگیزه / فشار: انگیزه مشترک شرکت ها برای دستکاری در گزارش مالی، کاهش چشم انداز مالی شرکت است. شرکت ها همچنین ممکن است سود را دستکاری کنند تا پیش بینی های تحلیل گران یا پیش بینی های مشابه مانند درآمد سال گذشته را برای رسیدن به یک هدف یا پاداش بر مبنای درآمد و یا افزایش مصنوعی قیمت سهام، دستکاری کنند. در مورد تخریب دارایی ها، فشارهای مالی یک انگیزه مشترک برای کارکنان است. کارکنان با تعهدات مالی بیش از حد و یا کسانی که با سوء استفاده از مواد مخدر و یا مشکلات ممکن است سرقت را برای رفع نیازهای شخصی خود انجام دهند.

فرصت ها: اگر چه صورتهای مالی همه شرکت ها به طور بالقوه تحت تاثیر قرار می گیرند، این خطر برای شرکت هایی در صنایع مهم است که قضاوت های قابل توجه و تخمین حسابداری در آنها دخیل است. گردش مالی پرسنل حسابداری یا سایر نقص در فرآیندهای حسابداری و اطلاعات می تواند فرصتی برای تحریف بی نظمی ایجاد کند. در مورد تخریب دارایی ها، فرصت هایی در شرکت هایی با پول نقد قابل دسترس یا با موجودی یا سایر دارایی های ارزشمند وجود دارد، به ویژه اگر دارایی ها کوچک یا به راحتی حذف شوند. فقدان کنترل بر پرداخت ها به فروشندگان یا سیستم های حقوق و دستمزد، می تواند کارکنان را قادر سازد تا فروشنده های تولید کننده یا کارفرمایان و شرکت را برای خدمات و زمان بفروشند.

نگرش / هدفمندسازی: نگرش مدیریت ارشد نسبت به گزارشگری مالی، یک عامل خطر مهم در ارزیابی احتمال تصدی امور مالی جعلی است. اگر مدیرعامل یا سایر مدیران ارشد فرآیند مهم گزارشگری مالی را نادیده گرفته، و بطور مداوم پیش بینی های خوشبینانه را منتشر کنند، یا بیش از حد از پیش بینی درآمد تحلیلگران نگران هستند، ارایه گزارش مالی جعلی بیشتر احتمال دارد. به طور مشابه، برای غلبه بر دارایی ها، اگر مدیریت تقلب مشتریان را از طریق هزینه های بیش از حد برای کالاها یا مشارکت در تاکتیک های فروش با فشار بالا، کارکنان ممکن است احساس کنند که رفتار آنها با همان شیوه قابل قبول است.
 

تقلب در حسابداری