گواهی ارزش افزوده

تاریخ انتشار: 1402/12/13

گواهی ارزش افزوده یکی از ابزارهای کلیدی است که سازمان‌ها می‌توانند از آن برای ارتقاء کیفیت و اعتبار خود استفاده کنند. این گواهی نه تنها نشان دهنده‌ی تطابق با استانداردها و مقررات مربوطه است، بلکه به عنوان یک نشان اعتماد از سوی مشتریان، مخاطبان و سایر نهادهای مرتبط نیز شناخته می‌شود. 

گواهی ارزش افزوده در واقع یک مجوز برای کسب و کارهای مختلف است، که از طریق آن می‌توانند مبلغی بیشتر از قیمت واقعی کالاها را از مصرف‌ کننده دریافت کرده و به دولت پرداخت نمایند. در صورتی که شما نیز مالک یک شرکت تولیدی یا خدماتی هستید، ما در این مقاله قصد داریم به تعریف و نحوه استعلام اعتبار گواهی ارزش افزوده نیز بپردازیم.

گواهی ارزش افزوده چیست؟تعریف گواهینامه ارزش افزوده

گواهی ارزش افزوده برای صاحبان کسب و کار (اشخاص حقیقی یا حقوقی) که کالا یا خدماتی را ارائه می‌کنند این امکان را می‌دهد که با همراه داشتن کد اقتصادی، مالیات بر ارزش افزوده را از مشتریان خود دریافت کنند. این مالیات، همان ۹ درصد مالیاتی است که پس از خرید هر نوع کالایی به جمع خرید شما اضافه می‌شود. بدین ترتیب مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان گرفته و به طور غیر مستقیم توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی به دولت می‌رسد.

همه تولیدکننده‌های کالاها و خدمات باید پس از پر کردن اظهارنامه مالیاتی، نسبت به دریافت گواهی ارزش افزوده با کد اقتصادی اقدام کنند. گواهی ارزش افزوده یک برگه و مجوز است که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد مالیات بر ارزش افزوده را از مشتری‌های خود دریافت کنند. اگر شرکتی بدون ارائه این برگه از مشتری‌های خود مالیات بر ارزش افزوده دریافت کند، مرتکب تخلف شده و با جریمه مواجه خواهد شد. همه مدیرها، موظف هستند که مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده شرکت خود را به‌طور منظم بررسی کنند.

گواهینامه ارزش افزوده یکی از عناصر اساسی نظام مالیاتی است. همه واحدهای اقتصادی که به تولید یا توزیع کالا مشغول هستند باید این گواهینامه را دریافت کنند. در صورت عدم دریافت این گواهینامه، اما در عین حال مالیات پرداخت کرده باشند، فعالیت آن‌ها غیرقانونی خواهد بود. گواهینامه ارزش افزوده پس از ثبت‌نام و تکمیل پرونده مالیاتی به متقاضی اعطا می‌شود.

اعتبار گواهینامه ارزش افزوده چقدر است؟

اعتبار گواهینامه ارزش افزوده معمولاً به مدت یک سال صادر می‌شود، از تاریخ صدور آن به مدت یک سال اعتبار دارد و پس از انقضای این مدت، باید مجدداً برای تمدید گواهینامه ارزش افزوده درخواست کرد. در بسیاری از کشورها، این اعتبار به صورت ماهانه، سه ماهه یا سالانه تجدید نظر می‌شود و صاحبان گواهینامه باید به موقع و مطابق با مقررات جدید درخواست تمدید اعتبار را ارائه کنند تا از ادامه فعالیت خود بدون هرگونه اختلال اطمینان حاصل کنند.

خریداران محصولات و خدمات نیز باید در هنگام خرید محصول یا خدمت مورد نظر خود، باید گواهی ارزش افزوده را از فروشنده درخواست کنند و پس از تأیید اعتبار گواهی ارزش افزوده نسبت به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اقدام کنند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام و دریافت گواهی ارزش افزوده

مدارکی که برای ثبت‌نام و دریافت تاییدیه ارزش افزوده موردنیاز است شامل 2 بخش است.

  • مدارکی که برای ثبت‌نام اولیه ضروری است. این مدارک شامل موارد زیر هستند:

  1. اقتصادی

  2. کپی مدارک اعضای شرکت( کپی شناسنامه و کارت ملی )

  3. آگهی تاسیس شرکت

  4. وکالت نامه

  5. آدرس کامل سکونت پیمانکار

  6. آخرین تغییرات شرکت

  7. تلفن ثابت و همراه پیمانکار و مدیرعامل

  8. کد پستی پیمانکاری – کد پستی دفتر و در صورت نبود آن، کد پستی محل فعالیت یا منزل

  9. گواهی صلاحیت یا نام شرکت در سایت

 

  • مدارکی که برای مرحله آخر ارزش افزوده نیاز دارید:

  1. نام بانک شرکت

  2. نام شعبه

  3. شماره‌حساب

  4. تلفن رییس هیئت‌مدیره

  5. آخرین تغییرات

  6. مدارک آخرین اعضا

برای دریافت برگه ارزش افزوده مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. در اولین مرحله باید برای دریافت گواهینامه ارزش افزوده در نظام مالیات بر ارزش افزوده ثبت‌نام کنید. در این مرحله پس از اتمام ثبت‌نام اولیه، کد و رمز عبوری برای شما ارسال می‌شود.

  2. در مرحله بعد باید مدارک مالیاتی را تحویل دهید تا مراحل تکمیل پرونده مالیاتی و ثبت نهایی برای دریافت گواهینامه ارزش افزوده به‌درستی انجام شود.

  3. بعد از ارائه مدارک مالیاتی و اظهارنامه مالیاتی، ثبت‌نام نهایی انجام می‌شود و حالا باید جهت دریافت گواهی ارزش افزوده درخواستی برای سازمان مالیاتی ثبت کنید.

 

نرم افزار حسابداری فروشگاهی قیاس
نرم افزار حسابداری فروشگاهی قیاس


دریافت گواهی ارزش افزوده با کد اقتصادی

دریافت گواهی ارزش افزوده با کد اقتصادی به معنای ثبت نام و تکمیل فرآیند مالیاتی توسط واحدهای اقتصادی است. 

این فرآیند شامل ثبت نام واحد اقتصادی و تکمیل اطلاعات مالیاتی مربوطه می‌شود، که پس از آن گواهی ارزش افزوده با کد اقتصادی به متقاضی صادر می‌شود. این گواهی نشان دهنده ثبت واحد اقتصادی در سازمان‌ها و سازمان‌های مربوطه و تمامیت فعالیت مالیاتی آن واحد است و از آن برای انجام معاملات تجاری و مالیاتی استفاده می‌شود. از طریق این کد، می‌توان اطلاعات مالیاتی و اقتصادی هر واحد را پیگیری و بررسی کرد.

مدارک لازم برای دریافت گواهی ارزش افزوده با کد اقتصادی

  1.  ارائه کد اقتصادی

  2. کد پستی محل فعالیت کسب‌و‌کار

  3. کد پستی و آدرس پیمانکار

  4. کپی مدارک شناسایی همه اعضای شرکت

  5. آگهی تاسیس شرکت و آخرین تغییرات آن

  6. گواهی صلاحیت یا نام شرکت در سایت رتبه بندی

  7. ارائه وکالت‌نامه معتبر

 

نکات مهم درباره دریافت گواهی ارزش افزوده با کد اقتصادی

  • افرادی که کسب‌وکارهای مختلفی دارند، دقت کنند که باید برای هر کدام از کسب‌وکارها به طور جداگانه گواهی ارزش افزوده دریافت کنند.

  • کسانی که شغل آن‌ها شامل مالیات بر ارزش افزوده است باید مدارک و صورتحساب‌های خود را تا 10 سال مالی نگهداری کنند.

  • دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده کاری زمان‌بر و نیازمند صبوری است. چراکه در فرآیند ثبت‌نام و تایید مدارک ارسالی ممکن است چندین بار با مشکل عدم‌تأیید اسناد روبه‌رو شوید. بنابراین استفاده از خدمات مشاوره در این زمینه خالی از لطف نیست.

  • آدرس ارسال درخواست ثبت‌نام برای دریافت گواهی ارزش افزوده با سامانه ارسال لیست مالیات بر حقوق تفاوت دارد. برای دریافت گواهی ارزش افزوده باید در سامانه ir درخواست خود را ثبت کنید.

تمدید گواهی ارزش افزوده از طریق سامانه گواهی ارزش افزوده

طبق قوانین جدید دیگر نیازی به تمدید گواهی نامه ثبت نام در ارزش افزوده نیست. در گواهی‌های ارزش افزوده نیز قید شده است که گواهی ارزش افزوده تا زمانی که مودی در نشانی یاد شده در گواهی فعالیت دارد، مورد تایید است.

این موضوع بر طبق بخشنامه ۲۰۰/۹۹/۵۰۶(شرایط و نحوه ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده – حذف گواهینامه ثبت نام مالیات ارزش افزوده) مورد تایید است.

تصویر گواهی ارزش افزوده

 

نمونه تصویر گواهی ارزش افزوده
نمونه تصویر گواهی ارزش افزوده

 

نحوه و روش استعلام گواهی ارزش افزوده

برای استعلام گواهینامه ارزش افزودہ، فروشنده یا خریدار می‌توانند به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنند. سامانه eVAT یک پلتفرم الکترونیکی است که به منظور ارائه خدمات مالیات بر ارزش افزوده به فروشندگان و خریداران طراحی شده است.

این سامانه از طریق وب‌سایت https://www.evat.ir/frmNewvalidationofregistration.aspx یا اپلیکیشن موبایل قابل دسترسی است.

یکی از مهم‌ترین مراحل خرید کالا یا خدمات، استعلام گواهینامه ارزش افزوده فروشنده است. این کار به شما کمک می‌کند که از صحت و قانونی بودن فروشنده و مالیاتی که پرداخت می‌کنید، اطمینان حاصل فرمایید.

همچنین، با استعلام گواهینامه ارزش افزودہ، می‌توانید از تقلب و فرار مالیاتی جلوگیری کنید. برای استعلام گواهینامه ارزش افزودہ، دو روش ساده و رایج وجود دارد:

  • استعلام با شناسه ملی

  • استعلام با کد QR

استعلام با شناسه ملی، روشی است که با استفاده از آن، می‌توانید با وارد کردن شناسه ملی فروشنده، وضعیت گواهینامه ارزش افزودہ آن را بررسی کنید. این روش به شما امکان می‌دهد که بدون نیاز به داشتن کد QR گواهینامه فروشنده، از اعتبار آن مطمئن شوید.

برای استعلام با شناسه ملی، شما باید به سامانه eVAT مراجعه کرده و در قسمت جستجو، شناسه ملی فروشنده را وارد کنید. سپس باید کد امنیتی را تایپ کرده و روی دکمه جستجو کلیک کنید.

نحوه لغو گزارش افزوده 

در صورتی که دیگر قصد فروش کالا یا خدمات را نداشته باشید، می‌توانید گواهینامه ارزش افزودہ خود را لغو کنید. برای این کار، باید به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید و با وارد کردن شناسه ملی و رمز عبور خود، به قسمت لغو گواهینامه ارزش افزودہ بروید. سپس باید فرم لغو را پر کرده و دلیل لغو خود را نیز ذکر کنید. در صورت تایید، گواهینامه شما غیر‌فعال خواهد شد.
 

گواهی ارزش افزوده
نرم افزار حسابداری قیاس

جمع‌بندی

گواهی ارزش افزوده، به عنوان یک ابزار موثر برای ارتقاء کیفیت و اعتبار سازمانی، اهمیت زیادی دارد. با استفاده بهینه از این ابزار و رعایت استانداردها و مقررات مرتبط، سازمان‌ها می‌توانند اعتبار و قابلیت اطمینان خود را در بازار بهبود بخشند و رقابت‌پذیری خود را افزایش دهند.

با نرم‌افزار حسابداری قیاس به آسانی محاسبه ارزش افزوده کالا و خدمات را انجام دهید. برای خرید و دریافت مشاوره با کارشناسان ما در قیاس تماس بگیرید.

 

ارزش افزوده
محاسبه ارزش افزوده