ERP چیست؟

تاریخ انتشار: 1399/10/30

ERP چیست؟

ERP مخفف Enterprise Resource Planning یا همان سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان است. اما حتی نام کامل آن نیز روشن نمی کند که ERP چیست یا چه کاری انجام می دهد. برای آن ، شما باید یک قدم به عقب برگردید و در مورد تمام فرایندهای مختلفی که برای انجام یک کار ضروری است ، از جمله مدیریت موجودی کالا و سفارش ، حسابداری ، منابع انسانی ، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و موارد دیگر فکر کنید. در ابتدایی ترین سطح خود ، نرم افزار ERP این توابع مختلف را در یک سیستم کامل ادغام می کند تا فرآیندها و اطلاعات را در کل سازمان ساده کند. ویژگی اصلی همه سیستم های ERP یک پایگاه داده مشترک است که از چندین عملکرد مورد استفاده واحدهای تجاری مختلف پشتیبانی می کند. در عمل ، این بدان معنی است که کارمندان در بخشهای مختلف -به عنوان مثال حسابداری و فروش  می توانند برای نیازهای خاص خود به اطلاعات یکسان دست یابی پیدا کنند و اطلاعات همیشه به روز است. برخی از راه حل های ERP به جای اینکه کارمندان را مجبور به نگهداری پایگاه های داده جداگانه و صفحات گسترده ای که باید بصورت دستی ادغام شوند ، ایجاد می کنند تا گزارشات را تهیه کنند. به عنوان مثال ، با وارد شدن سفارشات فروش به طور خودکار به سیستم مالی و بدون کلید زدن مجدد دستی ، بخش مدیریت سفارش می تواند سفارشات را با سرعت و دقت بیشتری پردازش کند و بخش دارایی می تواند سریعتر دفاتر را ببندد. سایر ویژگی های معمول ERP شامل پورتال یا داشبورد است تا کارمندان را قادر به درک سریع عملکرد تجارت در معیارهای اصلی کند. 

بیشتر بخوانید : تفاوت بین ERP و نرم افزار حسابداری در چیست! 

تاریخچه  ERP:

اصطلاح ERP در سال 1990 ایجاد شد ، اما ریشه آن به دهه 1960 می رسد. در آن زمان ، این مفهوم در مدیریت و کنترل موجودی کالا در بخش تولید اعمال می شد. مهندسان نرم افزار برنامه هایی را برای نظارت بر موجودی ، سازگاری تعادل و گزارش وضعیت ارائه دادند. در دهه 1970 ، این سیستم به برنامه های نیازمندیهای مواد (MRP) برای برنامه ریزی فرآیندهای تولید تبدیل شده بود. در دهه 1980 ، MRP با فرآیندهای تولید بیشتری روبرو شد و باعث شد بسیاری آن را MRP-II یا برنامه ریزی منابع تولیدی بنامند. تا سال 1990 ، این سیستم ها فراتر از کنترل موجودی کالا و سایر فرایندهای عملیاتی به سایر عملکردهای دفتری مانند حسابداری و منابع انسانی گسترش یافتند و زمینه را برای ERP فراهم کردند همانطور که ما آن را شناختیم. امروز ، ERP گسترش یافته است و شامل هوش تجاری (BI) است و در عین حال عملکردهایی مانند اتوماسیون نیروی فروش  ، اتوماسیون بازاریابی و تجارت الکترونیکی را نیز مدیریت می کند. با این پیشرفت های محصول و داستان های موفقیت آمیز از این سیستم ها ، شرکت ها در طیف گسترده ای از صنایع  از بخش عمده فروشی تا تجارت الکترونیکی ، از راه حل های ERP استفاده می کنند.

مزایای Erp  چیست؟

حسابداری منابع انسانی ماژول های نرم افزار HR اطلاعات و سوابق کارمندان شما را با تمام سیستم های موجود در ERP شما متصل می کنند. حقوق و دستمزد ، ردیابی زمان ، زمانبندی جداگانه بخشها و برگه های زمانی ، برنامه ریزی جانشینی و اطلاعات استخدام همه در یک مکان زندگی می کنند و می توانند مستقیماً با ابزارهای مالی و حسابداری همگام شوند تا به شرکت ها درک منسجمی از تأثیر مستقیم منابع انسانی بر سلامت مالی کل شرکت بدهند.

اقتصاد و حسابداری

ماژولهای نرم‌افزار مالی و حسابداری در سیستم‌های ERP اطلاعات مالی را از کل ماژول‌های متصل جمع می‌کنند ، که به یک شرکت تصویر کاملی از درآمد و هزینه آن‌ها می‌دهد. این ابزارها به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا گزارش سود و زیان گزارش‌های مالی را جمع کنند و پیش بینی‌هایی را ایجاد کنند که اطلاعات کل شرکت را در نظر بگیرد.

پردازش سفارش

یکپارچه سازی نرم‌افزار پردازش سفارش به طور مستقیم با ERP به تحلیلگران کسب و کار بینشی در مورد عدم کارایی و بهبود در چرخه فروش می‌دهد.

موجودی و خرید

مشابه مسائلی که نرم افزار مدیریت زنجیره تأمین حل می کند ، نرم افزار موجودی و خرید به شرکت ها کمک می کند تا موجودی انبار و محصول خود را مدیریت کنند. این ابزار تضمین می کند که شرکت ها مقدار مناسب محصول را در انبار نگه دارند تا موج های فصلی و با افزایش تقاضا را پوشش دهند. این ابزارها ، هنگامی که به ERP متصل شوند ، به شرکت ها کمک می کنند تا حجم فروش محصولات را پیش بینی کرده و از کارکنان ، فضای قفسه بندی و پوشش لجستیکی مناسب اطمینان حاصل کنند.  

مطالعه کنید : حسابداری آنلاین (ابری قیاس)

  افزایش ارتباطات

وقتی همه بخشهای شرکت در یک نرم افزار واحد برای برنامه ریزی و ردیابی رویدادهای تجاری جمع می شوند ، می توان تمام داده های تجاری را برای بررسی در دسترس کارمندان قرار داد. بسیاری از سیستم های مدرن ERP سرمایه گذاری زیادی در ابزارهای تجزیه و تحلیل و تجسم می کنند که به کارمندان می دهد گزارش هایی را تهیه کنند، که پیشرفت را نشان می دهد.

هزینه های نرم افزار ERP چقدر است؟

بازار نرم افزار ERP در 25 سال گذشته منفجر شده است و گزینه های زیادی را برای محصولات ERP در اختیار شما قرار می دهد،برای خرید بسته به امکاناتی که شرکت شما نیاز دارد،خرید کنید.از فروشنده در مورد امکانات نرم افزار اطلاعات دقیق بگیرید.اما به طور کلی هزینه یک سیستم ERP از دو دلار تا هزاران دلار در ماه می تواند در ماه هزینه داشته باشد.

ERPدر حسابداری چیست؟تفاوت های نرم افزار حسابداری با ERP