12 نکته طلایی استخدام یک مدیر فروش

تاریخ انتشار: 1403/03/09

مدیر فروش موفق دارای ویژگی‌ها و مهارت‌های بسیار مهم و حساس در حوزه مدیریت فروش است. به عنوان یک مدیر فروش ، وی باید مسئولیت رهبری و مربیگری تیم فروش را تا دستیابی اهداف سازمان در مسیر رسیدن به درآمد مناسب برای سازمان بر عهده گیرد. کارهای یک مدیر فروش موفق را می‌توان در سه عنوان اصلی دسته‌بندی نمود :

  • برنامه‌ریزی استراتژیک فروش و عملیاتی نمودن برنامه

  • مربی فروش ، نظارت بر فروش و رهبری تیم فروش

  • ارزیابی عملکرد فروشنده بر اساس اهداف سازمان

وجود یک مدیر فروش موفق ، حرفه‌ای و اثربخش بسیار حیاتی است ، زیرا کار مدیر فروش بر کل سازمان می‌توان اثر گذارد. مدیر فروشی که نتواند فرهنگ مثبتی در سازمان ایجاد کند، ممکن است که موجب صدمه روحی به سازمان شود که سرانجام به از دست دادن نیروهای فروش خواهد انجامید.

مدیر فروش کیست؟ ( sales manager )

مدیر فروش، شخصی است که مسئولیت هدایت تیم فروش را به عهده دارد. مدیر فروش باید سه المان سازمان، کالا، و بازار را خوب بشناسد. همچنین باید اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی را برای فروش تعیین کند، و برای رسیدن به این اهداف، استراتژی‌های مناسبی را تنظیم برنامه ریزی نماید.

مدیر فروش باید بر تیم فروش نظارت داشته باشد تا ارتباط خوبی با مشتریان برقرار کنند. یک مدیر فروش موفق همواره در کنار تیم فروش است و با توجه به بازار، راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهد.

شرح وظایف مدیر فروش

شرح وظایف مدیر فروش در سازمان بسیار حیاتی و چالش‌برانگیز است و شامل مجموعه‌ای از وظایف و مسئولیت‌ها است که به عنوان رهبر و مدیر تیم فروش پیاده سازی می‌کند. در ادامه به 6 مورد از وظایف مدیر فروش اشاره می‎کنیم:

1. برنامه‌ریزی و استراتژی فروش

یکی از مهم‎ترین وظایف مدیر فروش، برنامه ریزی و استراتژی فروش است. مدیر فروش باید برنامه‌های استراتژیکی را برای تحقق هدف‌های فروش سازمان تدوین کند. او باید با تحلیل بازار، شناخت رقبا، تعیین هدف‌های فروش و تعیین استراتژی‌های مناسب برای رسیدن به آن‌ها، برنامه‌ریزی کند.

2. مدیریت تیم فروش

مدیر فروش مسئولیت مدیریت و رهبری تیم فروش را در سازمان بر عهده دارد. مدیریت تیم فروش شامل جذب، انتخاب و آموزش اعضای تیم فروش، تعیین اهداف فردی و گروهی، راهنمایی و حمایت از اعضای تیم و ارزیابی عملکرد آن‌ها می‌شود.

3. برنامه‌ریزی فروش و پیش‌بینی

یکی از عمده وظایف مدیر فروش به برنامه ریزی و پیش بینی فروش اختصاص دارد. او باید نیازمندی‌های بازار را تحلیل کند، استراتژی‌های تبلیغاتی و بازاریابی را برنامه‌ریزی نماید و تعیین بودجه‌ها و منابع لازم برای دستیابی به اهداف را انجام دهد. 

4. برقراری ارتباط و همکاری

مدیر فروش باید ارتباطات مؤثر با مشتریان، همکاران داخلی و سایر اعضای سازمان را برقرار کند. او باید با تیم‌های دیگر مانند بازاریابی، تحقیق و توسعه و خدمات مشتریان همکاری کند تا به بهترین نتایج برسد.

5. نظارت و ارزیابی عملکرد

مدیر فروش باید عملکرد تیم فروش را نظارت و ارزیابی نماید. او موظف است معیارهای عملکرد مشخصی را تعیین کند و عملکرد فردی و گروهی را ارزیابی نماید. سپس در صورت نیاز تغییرات و بهبودهای لازم را اعمال کند. 

6. روابط با مشتریان و روند فروش

یکی دیگر از وظایف مدیر فروش برقراری روابط قوی با مشتریان است. همچنین مدیر فروش موظف است در روند فروش و افزایش درآمدها و رشد سازمان سهیم باشد. او باید به تأمین رضایت مشتریان، مدیر از روابط و ارتباطات مشتریان به خوبی برخوردار باشد و روند فروش را بهبود بخشد.

حقوق مدیر فروش

با خصوصی سازی شرکت ها و افزایش بازار فروش نیاز کشور به مدیر فروش رو به افزایش است. حقوق مدیران فروش از متوسط جامعه بالاتر است. مثلا در سال 93 به طور میانگین حقوق ماهیانه افراد 2.500.000 بوده است که با تخمین هایی که زده شده است به میزان درآمد مدیرهای فروش سالانه 20 درصد افزوده می شود. توجه به این نکته، تجربه و تحصیلات در میزان درآمد نقش مهمی ایفا می کنند.

حقوق مدیران فروش 3 اصل دارد:

  • پایه اصلی حقوق که بیشتر یا مساوی قانون کار است.

  • پورسانت از فروش

  • پاداش های نقدی و غیرنقدی

مدیران فروش به طور معمول قرارداد متفاوتی نسبت به سایر کارکنان دارند. اگر به عنوان مدیر فروش شروع به کار کنید باید در ابتدا قرارداد ببندید که این قراردادها شامل موارد زیر می شوند:

  • قرارداد دائمی

  • قرارداد آزمایشی

  • قرارداد معین

  • قرارداد آموزشی

  • قرارداد موقت

استخدام مدیر فروش


اطلاعاتی که یک مدیر فروش باید بداند؟

برای اینکه مدیر فروش موفقی باشید باید اشتباهات خود را بپذیرید و از آنها دست بکشید و به مرور اطلاعات خود را کامل و بیشتر بکنید. برای آشنایی با اشتباهات فروش مقاله هفت اشتباه رایج در فروش و بازاریابی در وبلاگ قیاس مطالعه کنید.

1- آینده نگری باید کمترین نگرانی شما باشد

شاید فکر کنید که نگرانی بابت آینده بزرگترین مانع پیش روی شماست اما اگر برنامه ریزی خوبی داشته باشید، اینطور نخواهد بود. بزرگترین مشکل شما مدیریت فرصت های پیش رویتان است.

فروشندگان همیشه فعالیت هایشان را در نرم افزار CRM ثبت می‌کنند. از این طریق می توان به معاملات پیش رو پی برد. در نتیجه مدیریت فرصت‌ها آسان تر می‌شود. اگر نرم افزار CRM ندارید اکسل هم گزینه خوبی برای نگهداری اطلاعات مشتریان است.

2- به اندازه کافی برای استخدام کارمندان فروش وقت بگذارید

اگر می‌توانستم به عقب برگردم، زمان بیشتری را برای استخدام کارمندان تیم فروش صرف می‌کردم. چرا که معتقدم باید افراد مناسب را در جایگاه مناسب قرار دهیم تا به نتیجه بزرگی برسیم.

3- ایجاد یک تیم متحد نیازمند فعالیت های خارج از دفتر است

برای من مدیریت تیم فروش، مثل مربی گری یک تیم تنیس یا گلف است. با وجود اینکه آنها در یک تیم کار می‌کنند ولی هر کدام شخصیت مستقلی دارند ٬ پس سعی کنید همبستگی و یکپارچگی در تیم فروش خود ایجاد کنید.

4- خیلی کمتر از آنچه که فکر می‌کنید وقت دارید

در تمام مدت فعالیت در زمینه فروشندگی و طی فرایند فروش، تصورها این بوده است که کار مدیریت فروش، بدون استرس و منحصر به فرد است. شاید فکر کنید یک مدیر فروش حرفه‎ای، فقط مسئول هدایت تیمش خواهد بود.

اما این تصور کاملا اشتباه است. کارهایتان بیشتر شده و وقت کمتری دارید. زمان را از دست می دید و باید سریعتر برنامه هایتان را اولویت بندی کنید.

برنامه هایی که نیازمند اولویت بندی بودند، به سه قسمت تقسیم می‌شدند:

  • رهبری: برای اینکه تیم فروش به اهداف خود دست یابد، چه کاری از من ساخته بود؟

  • ارزیابی: برای بهتر شدن فعالیت های تیم فروش، چه چیزهایی را باید به آنها می‌آموختم؟ می‌توانم در مورد مهارت‌های فروش، آشنایی با محصول، راه های صرفه جویی در زمان و … به آنها آموزش بدهم

  • استخدام: چه کاری می‌توانم انجام دهم تا آینده تیم را تضمین کند؟

5- ابتدا اهداف تان را تعریف کنید، و سپس با دیگران آنها را در میان بگذارید و تقویتش کنید

شغل فروشندگی در میان مردم، از وجهه خوبی برخوردار نیست. بسیاری از مردم گمان می‌کنند که فروشندگان فقط برای فروش و پول کار می‌کنند، در صورتی که اینطور نیست. فروشندگی فقط صحبت کردن نیست، بلکه باید خیلی سخت کار کرد. هرچند برخی از فروشندگان فقط به «عقد قرارداد» فکر می‌کنند، که البته تعدادشان زیاد نیست. به عقیده من بیشتر فروشندگان به دنبال هدفی فراتر از انعقاد قرارداد هستند.

6- شما رئیس حل مشکلات نیستید

در اوایل دوران مدیریت، بارها پیش خواهد آمد که فروشندگان برای حل مشکلاتشان به سراغ شما بیایند، همین کار باعث می‌شود فشار زیادی روی شما باشد.حتما در روزهای اول فکر خواهید کرد که این کار از جمله وظایف شماست. اما بعد از مدتی متوجه خواهید شد، اینکار بیشتر از اینکه به نفع شما باشد به ضرر شما است. باید فروشندگان تیمم را قادر می‌ساختید که خودشان فکر کنند و مهارت‎ها را یاد بگیرند وگرنه برای همیشه به شما وابسته خواهند بود.

7- برای دعوت به خرید، دستور ندهید، درخواست کنید!

پس از اینکه این مورد را آموختید، فروش برایتان آسان تر خواهد شد. در واقع من در این مسیر آموختم که اگر فردی احساس کند به او دستور می‌دهید، در برابر شما مقاومت می‌کند. اما اگر همان درخواست را در قالب طرح ایده و یا پیشنهاد برای او بیان کنید، نتیجه دیگری خواهد داشت.

12 نکته طلایی استخدام یک مدیر فروش

استخدام مدیر فروش برای معرفی کسب و کارتان به بهترین شکل امری ضروری است. برای تصمیم بهتر در خصوص استخدام بهترین مدیر فروش باید بازارهای فروش را بشناسید. برای این شناخت به مقاله تفاوت های بین بازاریابی B2B و B2C چیست؟ مراجعه کنید.

1- از مدیر فروش بخواهید در لحظه محصولی را به شما بفروشد

این سوال یکی از جذاب‌ترین سوالاتی است که می‌توان در مصاحبه استخدام مدیر فروش آن را پرسید. چنین سؤالی می‌تواند عیار نفر روبرو شما را که برای استخدام در این رده شغلی مراجعه کرده مشخص نماید. البته نباید نسبت به این مسئله خیلی سخت‌گیر بوده و چالش‌های آن را چند برابر نمایید. تلاش و ترفندی که وی برای فروش محصول مورد نظر خواهد داشت، می‌تواند تعیین‌کننده نمره وی از این سؤال باشد. با این سؤال درواقع شما می‌توانید:

  • اعتمادبه‌نفس فرد را بسنجید.

  • کیفیت تصمیمات سریع و در لحظه وی را بدانید.

  • تجربه وی را محک بزنید.

  • تخصص وی در زمینه فروش را ارزیابی کنید.

  • تسلط مدیر فروش به ترفندهای فروش را بدانید.

ملاحظه می‌کنید که طرح چنین سوالی با اهداف مختلفی بوده و تنها برای اذیت کردن شخص و یا سخت‌گیری برای موفق بودن در فروش یا ناموفق بودن ایراد نمی‌شود.

2- برای افزایش میزان فروش به چه ابزارهایی نیاز دارد؟

شما به‌عنوان یک مدیر قبل از استفاده از نمونه قرارداد استخدام مدیر فروش بایستی با شرایط کاری وی آشنا باشید. یکی از این شرایط هم مربوط به ابزارهای مورد نیاز است. چه ابزارهایی می‌توانند برای فروش مورد نیاز باشند:

  • سایت اینترنتی

  • شبکه‌های اجتماعی

  • بروشور و کاتالوگ

  • بسته‌بندی تبلیغات محیطی و اینترنتی

  • سربرگ و کاغذ نامه رسمی با نام شرکت

  • کارت ویزیت

این‌ها همه معمول‌ترین مواردی است که می‌توانند به‌عنوان ابزارهای مورد نیاز برای فروش به کار گرفته شوند. از مدیر فروش خود بخواهید که وی نیز ابزارهای مورد نیاز را معرفی نماید.

3- بهترین سیستم فروش مربوط به چه شرکتی است؟

طرح این سؤال در هنگام استخدام مدیر فروش برای دستیابی به چند هدف مختلف است. این سؤال نیز یکی از مهم‌ترین سؤالاتی است که معمولاً از دید کاربران و مدیران کسب‌وکارها دور می‌ماند. اما اهداف این سؤال در جلسه مصاحبه و قبل از تنظیم قرارداد مدیر فروش کدام‌ها هستند؟

با شنیدن پاسخ این سؤال می‌توانید:

  • درک درستی از تجربیات مدیر فروش داشته باشید.

  • میزان شناخت مدیر فروش از بازار را بسنجید.

  • به درک مدیر فروش به نیازمندی‌های لازم برای موفقیت در فروش برسید.

  • معیارهای وی برای موفقیت در امر فروش را بدانید.

به‌صورت کلی طرح این سؤال می‌تواند شناخت خوبی از فرد متقاضی این شغل برای شما ایجاد کرده و دید خوبی هم نسبت به سیستم کاری فرد پیدا نمایید.

4- دوست دارید مدیر فروش چه شرکتی باشید و چرا؟

یکی از هوشمندانه‌ترین سوالاتی که لازم است در هنگام استخدام مدیر فروش آن را بپرسید، این سؤال است. این سؤال حتی می‌تواند هوش بالای شما را در مدیریت نحوه مصاحبه با مدیر فروش به وی القا کند. در کنار نمونه قرارداد استخدام مدیر فروش که زمینه‌ساز موفقیت در امر حقوقی مربوط به مدیریت فروش است، این سؤال‌ها است که می‌تواند نتیجه نهایی استخدام بهترین فرد را برای شما به دنبال داشته باشد. اما چرا باید این سؤال را از فرد متقاضی این شغل بپرسیم؟ پاسخ این سؤال می‌تواند نتایج زیر را برای شما به دنبال داشته باشد:

  • به معیارهایی که از نظر فرد به‌عنوان معیارهای انتخاب یک شرکت عالی است پی خواهید برد. می‌توانید حتی از پاسخ‌های حرفه‌ای برای افزایش کیفیت کار شرکت استفاده کنید.

  • دلایل موفق بودن در یک کسب‌وکار را خواهید فهمید. می‌توانید تجربیات شخص را نیز بسنجید.

  • ابزارهای مورد نظر و سیستم مورد علاقه فروش فرد را خواهید سنجید.

  • هدفمند بودن فرد متقاضی را درک خواهید کرد.

5- از تجربیات کاری موفق و ناموفق مدیر فروش بپرسید

مسلماً هر شخصی در کارهای قبلی دارای تجربیات موفق و ناموفق بوده است. مخصوصاً کسانی که تجربیات زیادی دارند و راهکارها و ترفندهای زیادی را در زمینه فروش امتحان کرده باشند، بهتر می‌توانند به این سؤال پاسخ دهند. داشتن تجربیات ناموفق نباید معیاری برای عدم انتخاب فرد مورد نظر باشد. همچنین صرف داشتن تجربیات موفق نیز نباید به‌عنوان اولویت اصلی این انتخاب در نظر گرفته شود. شما باید از این سؤال اهداف خاص خود را داشته باشید.

  • پی خواهید برد که مدیر فروش در چه سیستم‌های کاری تجربه داشته است.

  • مطمئن خواهید شد که مدیر فروش از شرکت شما برای امتحان کردن روش‌های مختلف استفاده نمی‌کند.

6- پیش‌بینی شما از شرایط فروش شرکت چیست؟

یکی از سؤالات دیگری که می‌تواند زمینه‌ساز اطمینان شما از استفاده از نمونه قرارداد استخدام مدیر فروش برای تنظیم قرارداد مدیر فروش شده و به نوعی وی را به‌عنوان فرد منتخب معرفی کند، این سؤال است. پیش‌بینی آینده شرکت در زمینه فروش می‌تواند اطلاعات جالبی را برای شما به دنبال داشته باشد. نتایج زیر را می‌توانید از طرح این سؤال دریافت نمایید:

  • متوجه خواهید شد که فرد مطالعه مناسبی نسبت به شرایط شرکت شما داشته است.

  • انگیزه‌های مدیر فروش را از حضور در شرکت خود درک خواهید کرد. می‌توانید به ‌واقع‌بین بودن وی اطمینان حاصل نمایید.

  • انتظارات وی را از سیستم فروش شرکت خود درک خواهید کرد.

7- برنامه‌های شما برای فروش در شرکت چیست؟

برنامه‌ریزی سیستم فروش یکی از مهم‌ترین وظایف و مسئولیت‌های مدیر فروش در هر کسب‌وکاری است که شما باید قبل از استفاده از نمونه قرارداد استخدام مدیر فروش برای قطعی کردن استخدام خود، درباره آن با مدیر فروش خود صحبت کنید. برنامه داشتن نشان از قدرت فرد برای مدیریت سیستم فروش شرکت است. این سؤال نیز به قصد رسیدن به اهداف مختلفی پرسیده می‌شود. دقت کنید که نداشتن هیچ برنامه‌ای نشان از یک نقطه‌ضعف بزرگ برای متقاضی است و می‌تواند زمینه‌ساز رد کردن درخواست وی باشد.

8- هزینه‌های مدنظر برای مدیریت فروش چقدر است؟

طرح این سوال برای مصاحبه با مدیر فروش از چند جهت حائز اهمیت است. سؤال‌های این‌چنینی می‌توانند نشان‌دهنده کیفیت کار فرد متقاضی برای شرکت شما باشند. این سؤال نیز ازجمله سؤالاتی است که می‌تواند چندین هدف را برای شما مشخص کرده و اطمینان شما را از تنظیم قرارداد مدیر فروش بیشتر کند. اطلاع از هزینه‌های مورد نظر مدیریت فروش می‌تواند چندین دیدگاه را برای شما مشخص نماید. مهم‌ترین دیدگاه‌های مدنظر از طرح این سؤال به شرح زیر هستند:

  • متوجه درک فرد متقاضی از شرایط مدیریت تیم فروش خواهید شد.

  • نقطه‌نظرات مالی مورد نظر وی را برای موفقیت در امر فروش نیز درک خواهید کرد. می‌توانید یک برآورد هزینه حدودی برای خود نیز داشته باشید.

9- مزیت‌ها و معایب محصولات شرکت چیست؟

یکی دیگر از سوالات مهمی که می‌توانید در مصاحبه با مدیر فروش از آن برای سنجش کیفیت کار وی استفاده کنید، این سؤال است. شاید از خود پرسیده باشید که دلیل این سؤال چه می‌تواند باشد و چرا باید در جلسه مصاحبه این سؤال را از فرد متقاضی بپرسید. اهمیت این سؤال و پاسخ آن بسیار بالا است. مخصوصاً اگر به دنبال استخدام یک فرد حرفه‌ای و کارکشته برای مدیریت فروش شرکت خود و همچنین استفاده از نمونه قرارداد استخدام مدیر فروش برای این منظور هستید، این سؤال می‌تواند چراغ راه شما باشد. مقاصدی که از طرح این سؤال می‌توانید داشته باشید به شرح زیر است:

  • مطمئن خواهید شد که فرد مورد نظر تحقیقات لازم درباره کسب‌وکار شما را انجام داده است.

  • همچنین به شناخت حدودی فرد مورد نظر از محصولات خود پی خواهید برد.

  • به مزیت‌ها و معایب محصولات شرکت خود از نظر یک فرد حرفه‌ای پی خواهید برد.

  • تا حدودی به برنامه‌های فرد برای مدیریت نقاط ضعف و قوت محصولات نیز پی خواهید برد.

10- زمان‌بندی شما برای بهبود شرایط فروش چیست؟

بهترین شخص برای مدیریت فروش شرکت شما کیست؟ آیا به ثمر رسیدن برنامه‌ها در طی یک برنامه 5 ساله برای شما مناسب است؟ یا به دنبال دریافت نتایج در مدت کوتاه‌تری هستید؟ این چالش را باید در جلسه مصاحبه با مدیر فروش مدنظر قرار دهید. برخی از سیستم‌های فروش چندین ساله هستند و نتایج آنها در کوتاه‌مدت مشخص نمی‌شود. از این گذشته خیلی از افراد هم تخصص‌های قبلی خود را در چنین فرایندهایی دارا هستند.

پس خیلی ضروری است که شما با برنامه زمان‌بندی مدیر فروش خود نیز تا حدودی آشنا باشید. البته این اطلاعات مسلماً دقیق و کامل نخواهند بود اما می‌توانند یک برآورد حدودی برای شما ایجاد نمایند. در صورت وجود اختلاف زیاد در سیستم کاری فرد متقاضی مدیریت فروش و برنامه‌های شرکت مسلماً می‌توانید از استخدام وی صرف‌نظر نمایید. نزدیک بودن ایده‌های زمانی می‌تواند شرایط بهتری را برای شما رقم بزند.

11- آیا برای مشتریان قدیمی برنامه‌ای دارید؟

در کنار سؤالات کلی و مدیریتی که برای مصاحبه با مدیر فروش مطرح کردیم، سوالات اختصاصی نیز در این زمینه وجود دارد که باید به آن دقت کنید. این سؤالات نیز اهمیت خاص خود را دارند. هرچند ممکن است اطلاعات استخراج شده از این سوالات مانند سوالات قبلی نباشد اما اهمیت این نکات کم از نمونه سوالات قبلی نیست. برای مثال برنامه‌های مدیر فروش برای مشتریان قدیمی در جهت حفظ آنها و ترغیب آنها برای خرید جدید می‌تواند یکی از موارد مهم در این زمینه باشد. در نظر داشته باشید که پاسخ دادن به این سؤالات برای افراد نیمه‌حرفه‌ای و مبتدی امکان‌پذیر نیست.

12- اگر به اهداف خود در فروش نرسید، چه کنیم؟

یکی از سؤالات چالش‌برانگیزی که می‌تواند زمینه‌ساز اطمینان بیشتری برای استفاده از نمونه قرارداد استخدام مدیر فروش در استخدام وی شود، مربوط به شکست در برنامه‌ها است. هیچ برنامه تضمین‌شده و صددرصدی برای موفقیت در فروش وجود ندارد و بهترین برنامه‌ها نیز ممکن است تحت شرایط مربوط به بازار و کسب‌وکار با شکست روبرو شوند. بسیار مهم است که پاسخ مدیر فروش را برای این سؤال بشنوید و آن را تجزیه‌وتحلیل نمایید. 

مسلماً هرکسی در این مواقع می‌تواند امیدواری به عدم امکان شکست در برنامه‌ها را داشته باشد اما نکته مهمی که باید به آن دقت کنید، استفاده از تمهیدات لازم برای جلوگیری از چنین مواردی است. استفاده از ترفندهای کم ریسک‌تر در کنار روش‌های تهاجمی فروش می‌تواند زمینه‌ساز جلوگیری از شکست‌های بد باشد. در چنین مواقعی در صورت به بن‌بست خوردن ترفندهای فروش، حداقل‌ها برای شکست تأمین خواهد شد.

با بررسی پاسخ این سوالات می‌توانید از استخدام فردی که جایگاه مدیر فروش شرکت شما را خواستار است، اطمینان لازم را داشته باشید. فروش بخش اصلی سازمان شما محسوب می‎شود پس در انتخاب فردی لایق تمام شرایط را در نظر بگیرید و با دقت و وسواس بیشتری تصمیم بگیرید.

تفاوت مدیر فروش با مدیر بازرگانی

مدیر فروش و مدیر بازاریابی هر دو برای عرضه‌ی محصول یا خدمات به مشتریان فعالیت می‌کنند اما روش‌های این دو حوزه با یکدیگر بسیار متفاوت است. مدیران بازاریابی بر استراتژی‌های ارائه محصولات و خدمات جدید به مشتریان بالقوه نظارت می‌کنند؛ در حالی‌که مدیران فروش از داده‌ها و آموزش ها برای تجهیز بهتر همکاران فروش برای رسیدن به اهداف بخش فروش استفاده می‌کنند.

با این‌که تفاوت مدیر بازرگانی و مدیر فروش بسیار زیاد است اما در مجموع هر دو مدیر بر تحلیل پیش‌بینی‌های بازار و فروش تمرکز دارند و می‌توان گفت که شباهت‌هایی در شغل‌شان وجود دارد. اگرچه هر دو موقعیت شغلی معمولاً در ارتباط نزدیک با یکدیگر کار می‌کنند و باید در توسعه استراتژی‌های رشد با یکدیگر همکاری کنند؛اما تفاوت‌هایی مهمی بین یک مدیر بازرگانی و یک مدیر فروش وجود دارد. تفاوت مدیر فروش و مدیر بازرگانی در قلمرو و مسئولیت‌های نقش شغلی آن‌ها نهفته است. به عنوان مثال، یک مدیر فروش در درجه اول بر مدیریت فروش تمرکز می‌کند؛ در حالی که یک مدیر بازرگانی تمایل دارد علاوه بر فروش، بر جنبه‌های دیگر مرتبط با سازمان نیز تمرکز کند.

از سوی دیگر، یک مدیر بازرگانی به دنبال توسعه راه‌هایی برای رشد شرکت و یافتن فرصت‌های جدید برای بخش فروش است. از طرف دیگر مدیر فروش تمام تمرکز خود را بر مدیریت فروش و فروش می‎گذارد.
 

استخدام مدیر فروش


جمع بندی

حساسیت‌های بسیار بالایی برای این شغل مدیریت فروش وجود دارد. استخدام فرد مناسب برای این رده شغلی می‌تواند تضمین‌کننده کیفیت سیستم فروش شرکت شما باشد و اشتباه در آن نیز شما را به انتهای جدول رقابت با رقبا انتقال خواهد داد.

ازاین‌رو طرح این سؤالات واقعاً برای چنین مواردی لازم است. البته اگر شما کمی دقیق باشید می‌توانید از پاسخ‌های هر کدام از سؤالات به پاسخ سایر سوالات نیز برسید. از این طریق در مدت بسیار کوتاه می‌توانید نیازمندی‌های چک‌لیست استخدام مدیر فروش را پر کرده و دست به استخدام بهترین فرد بزنید.

در انتخاب فرد مناسب هوشمند عمل کنید! امیدواریم مطالعه این مطلب شما در انتخاب فرد لایق کمک کرده باشد. برای داشتن اطلاعات بیشتر به وبلاگ قیاس مراجعه کنید.

 

نرم افزار حسابداری
خرید نرم افزار حسابداری
مدیر فروش