15 راه مؤثر جهت حفظ وجه نقد در کسب‌وکار

تاریخ انتشار: 1396/10/05

یک کسب‌وکار موفق نیاز به ذهنی هوشیار، جریان نقدی ثابت، مدیریت بی‌نقص و نیروی کار مولد دارد. در میان عوامل ذکرشده، جریان نقدی مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند زیرا یک کارآفرین بدون در دست داشتن آن قادر نخواهد بود نیروی کار مولد و مدیریت بی‌نقص داشته باشد. برای موفقیت در هر کسب‌وکاری میزان جریان نقدی ورودی به کسب‌وکار باید همواره بیشتر از جریان خروجی آن باشد. بااین‌حال پیروی از قاعده کلی ذکرشده در بالا برای بسیاری از کارها امری دشوار محسوب می‌شود. تعجبی ندارد که همه کارآفرین‌ها به موفقیت و یا رشد دست نمی‌یابند. خواندن این مطلب برای آن‌هایی می‌خواهند در آینده صاحب کسب‌وکاری باشند مفید واقع خواهد شد. شما می‌توانید در بخش پیش رو بهترین راه‌ها برای حفظ جریان نقدی در کسب‌وکار را مطالعه کنید.

1-تجهیزات سرمایه‌ای نامطلوب را به فروش برسانید:

به‌عنوان یک صاحب کسب‌وکار ، خوب است که مانند یک ساعت دقیق کارکنید. این به چه معنا است؟ شما باید همیشه از این‌که کسب‌وکارتان به چه چیزی نیاز دارد و چه چیزی دیگر برای آن کاربرد ندارد آگاه باشید. در این عرصه تکنولوژیکی، خواسته‌های مشتریان در حال تغییر است همان‌گونه که مواد اولیه تولید دستخوش تغییر شده‌اند. این بدان معنا است که هرکدام از تجهیزات کسب‌وکار  که دیگر موردنیاز نمی‌باشند باید واگذار شوند تا بتوان فضای بیشتری را برای تجهیزات مدرنی که برای کسب‌وکار ارزشمند هستند به وجود آورد.

2-قراردادهای پرداخت امضا کنید:

 حفظ جریان نقدی یک دانش و همچنین یک هنر محسوب می‌شود که اگر به‌درستی اجرا نشود می‌تواند در برخی از مواقع نتایجی نامطلوب به همراه داشته باشد. این کار نیاز به هوش بسیار بالایی دارد. شما این توانایی رادارید تا هم مصریان و هم فروشندگان خود را قانع سازید تا وارد قراردادهای پرداخت متفاوتی با شما گردند. برای مثال زمانی که با فروشندگان خود وارد معامله می‌شوید، ممکن است وارد مذاکره با آن‌ها شده و قراردادی را با آن‌ها تنظیم کنید که درنتیجه آن فروشندگان برای یک ماه مایحتاج موردنیاز شمارا قبل از آن‌که به آن‌ها پرداختی داشته باشید تأمین نمایند. این موضوع شمارا قادر خواهد ساخت تا محصولات خود را به فروش رسانده و پیش از آن‌که حتی قرض خود را بپردازید به سود دست‌ یابید. برای دقیق‌تر بودن همه‌ی این اقدامات با خرید انواع نرم‌افزار  حسابداری کار را برای خودتان راحت‌تر کنید.

3-جریان نقدی خود را در حساب‌هایی که سود پرداخت می‌کنند پس‌انداز کنید:

امروزه بانک‌ها حساب‌های پس‌انداز با بهره به صاحبان کسب‌وکاری که در زمینه پس‌انداز کردن جدی هستند ارائه می‌دهند. داشتن چنین حساب پس‌اندازی برای سازمان یک‌راه بسیار عالی برای افزایش دادن جریان نقدی است. بااین‌حال این نوع حساب‌ها شمارا ملزم می‌سازند تا حداقل تراز عملیاتی را داشته باشید. شما باید به همه مشتریان خود بگویید تا پرداخت‌های خود را به این حساب‌ها انجام دهند تا هر چه زودتر به بهره پول خود دست‌یابید. به‌عنوان یک نصیحت، از گواهی‌های سپرده بلندمدت اجتناب کرده و در گواهی‌های سپرده‌ای سرمایه‌گذاری کنید که جریمه‌ای برای برداشت زودهنگام سپرده در نظر نمی‌گیرند.

4-درخواست سپرده‌گذاری فروش انبوه و یا سفارشی:

اگر کسب‌وکار شما می‌تواند بر روی فروش‌های سفارشی و یا انبوه کار کند، برای اعتبار داشتن چنین تراکنشی باید شرایطی برای آن در نظر گرفت، برای مثال مشتری باید حداقل 50% از کل مبلغ را پرداخت کند. این موضوع به خاطر آن است که در برخی از مواقع، تقاضای چنین کالاهایی از فروشنده به‌صورت غیرمنتظره‌ای کاهش می‌یابد. در چنین مواقعی ممکن است آن‌ها مجبور شوند تاب‌های کاهش‌یافته‌ای برای کالاهای شما پرداخت کنند که در بلندمدت به جریان نقدی شما آسیب خواهد زد. بالعکس، شما  هرگز نباید چنین توافقی را با فروشندگان خود داشته باشید. همواره از خود دفاع کنید و از پیشینه اعتبار خود استفاده نمایید. در زمان سفارش به فروشندگان پول پرداخت نکنید. آن‌ها را متقاعد سازید که به شما به‌صورت نسیه کالاها را قرض دهند به‌جای آن‌که برای تأمین مواد موردنیاز خود پیش‌پرداخت بپردازید.

5-برای پرداخت‌های سریع تخفیف در نظر بگیرید:

 جریان نقدی خون کسب‌وکار شما است و به آن برای سازمان خود نیاز دارید تا پایدار و پابرجا باقی بمانید. یکی از راه‌هایی که می‌توانید به آن دست‌یابید ترغیب مشتریان به پرداخت سریع برای کالاهای خریداری‌شده و دریافت تخفیف درازای آن هست. اگر صورتحساب شما اعتباری 30 روزه دارد، به آن‌ها یک تخفیف 2 درصدی ارائه دهید که در صورت پرداخت در طول ده روزبه آن‌ها تعلق خواهد گرفت.
واضح است که تمام مشتریان علاقه دارند پول خود را ذخیره کنند و دادن تخفیف آن‌ها را خوشحال‌تر می‌سازد. از طرف دیگر جمع‌آوری بدهی‌ها  برای شما سرعت یافته، از بدهی‌های بد اجتناب می‌شود و جریان نقدی افزایش می‌یابد. برخی از نرم‌افزارهای موجود در بازار مانند نرم‌افزار حسابداری قیاس، امکان ایجاد تخفیف برای کاربران شما را دارد.

6-برنامه‌ای برای پرداخت زودهنگام به شکل اقساط، برای خرید کالا داشته باشید:

 ممکن است این رویه‌ای منسوخ‌شده به نظر برسد اما به هر جهت  همچنان در کسب‌وکار کاربرد دارد. این روشی است که در آن مشتری پیش از دریافت کالا پول آن را می‌پردازد. مشتری مجاز است کالایی که برای آینده رزرو می‌شود و همچنین تحویل آن به آینده معوق خواهد شد را خریداری کند. مشتری باید پول را پیش از دریافت کالا پرداخت کند. ازآنجاکه پرداخت برای آیتم خریداری‌شده در ابتدا و پیش از تحویل آن صورت می‌گیرد فرصتی طلایی در اختیار شما قرار می‌دهد تا جریان نقدی خود را افزایش دهید.

7-یک امور جمع‌آوری برای پیگیری حساب‌های دریافتنی خود استخدام کنید:

در هر شکلی از کسب‌وکار  ما مشتریانی داریم که هرگز در موعد مقرر پرداخت خود را انجام نمی‌دهند. اگر تصمیم بگیرید که تمام این پرداخت‌ها را خود دنبال کنید، زمان بسیار زیادی از شما خواهد گرفت و حتی شمارا مجبور به‌صرف مقدار زیادی پول خواهد ساخت. یعنی باید یک شرکت ثالث جمع‌آوری قروض را استخدام کنید تا به شما در پیگیری پرداخت‌های معوق یاری برساند. اکثر مواقع آژانس‌های واسطه از دانش چرایی و قابلیت پیگیری چنین مشتریانی در قبال دریافت دستمزد بهره‌مند هستند. اگرچه شما مجبور  هستید تا در مورد پرداخت یک درصد معین از پرداخت‌های جمع‌آوری‌شده به توافق با آن سازمان دست‌یابید. اگر فکر می‌کنید چنین چیزی بسیار هزینه‌بر است کلاً آن‌ها را دنبال نکنید!

8-جریمه‌های بهره برای پرداخت‌های معوق و یا به تأخیر افتاده در نظر بگیرید:

 هیچ تاجری تمایل ندارد تا مشتریان خود را به دلیل آن‌که ممکن است پرداخت خود را انجام ندهند جریمه کند. بااین‌حال شما باید چنین سیاستی را جهت پرداخت هر چه سریع‌تر مشتریان اتخاذ کنید. در حقیقت این موضوع مشتریان شمارا وادار به مراقب بودن در مورد زمانی که موعد پرداخت بدهی خود به شرکت شما است، می‌کند. در پایان روز شما قادر خواهید بود تا تقریباً بدون هیچ تلاشی جریان نقدی خود را حفظ کنید.

9-خط اعتباری موجودی تعیین کنید:

موجودی شامل محصولات تکمیل‌شده که آماده برای فروش هستند، مواد خام و محصولاتی که از دارایی‌های جاری کسب‌وکار شما محسوب می‌شوند می‌باشند. یعنی آن‌ها باید نگهداری شوند و کارآفرین مجبور به متحمل شدن هزینه‌های نقدی برای آن هست. به این دلیل برخی مواقع توصیه می‌شود تا از فروشندگان خود وام موجودی کالا دریافت نمایید. موجودی به‌عنوان وثیقه برای وام در نظر گرفته خواهد شد. این راه بهتری برای گرفتن وام هست ازآنجاکه باگذشت زمان هیچ‌گونه بهره‌ای به آن تعلق نخواهد گرفت. متقاعد کردن وام‌دهندگان برای دادن چنین وام‌هایی شمارا قادر خواهد ساخت تا جریان نقدی ورودی به کسب‌وکار خود را حفظ نمایید.

10-سرمایه ثابت خود را تعمیر کنید:

 قاعده کلی بیان می‌کند که زمانی که مسئله سرمایه‌گذاری ثابت هست همواره تعمیر به جایگزینی ماشین‌آلات ارجحیت دارد. این بدان خاطر است که برخی مواقع در یک کسب‌وکار ، ماشین‌آلات جدید بسیار گران هستند. بنابراین برای یک کارآفرین مناسب‌تر است تا یک برنامه منظم برای نگهداری تمام انواع تجهیزات تنظیم نماید. اجزای جایگزین را همیشه از کارخانه سازنده آن تهیه نکنید. می‌توانید این اجزا را از تأمین‌کنندگان واسطه خریداری کنید. پافشاری بر جایگزینی اجزا به‌وسیله سازنده اصلی می‌تواند در بلندمدت برای شما هزینه‌بر باشد.

11-از مبادله پایاپای استفاده کنید:

مبادله پایاپای می‌تواند در حفظ جریان نقدی برای کسب‌وکار شما نقش بسیار مهمی ایفا کند. می‌توانید با تأمین‌کننده خود صحبت کنید و آن‌ها را برای پذیرفتن محصولاتتان به‌عنوان شکلی از پرداخت به‌جای وجه نقد متقاعد سازید. تنها به آن‌ها بگویید که قادر خواهید بود تا 30% از بدهی خود را به شکل کالا و خدمات پرداخت کنید. این راهی هوشمندانه برای حفظ وجه نقد در کسب‌وکارشما است.
اگر فروشنده کنونی شما راغب به معامله‌ای این‌چنینی نیست مختار هستید که به دنبال شخص دیگری بروید که قادر به پذیرش شرایط موجود باشد. برای مثال ممکن است یک فروشنده لوازم الکترونیکی را متقاعد سازید که می‌توانید مشاورین IT خود را  هر زمان که ماشین‌آلات آن‌ها با مشکل مواجه شد در اختیارشان قرار  دهید و این موضوع می‌تواند جایگزین استخدام یک نفر برای این کار باشد. خدماتی که توسط متخصص IT ارائه می‌شود در حقیقت شکلی از پرداخت را به‌جای کالایی که توسط فروشنده تأمین‌شده است به وجود می‌آورد. از طرف دیگر حتی اگر کالای موردنظر ارزش مشخصی را به کسب‌وکارشما اضافه می‌کند باید ارزیابی و تعیین نمایید که این کالا ارزش صرف هزینه اضافی را دارد یا خیر. اگر مزایای به وجود آمده بر هزینه غلبه داشته باشد آن را خریداری کنید. در غیر این صورت از آن اجتناب نمایید.

12-تجهیزات دست‌دوم خریداری کنید:

بله، راه مناسب دیگری که برای حفظ جریان نقدی برای کسب‌وکار شما وجود دارد خریداری تجهیزات دست‌دوم به‌جای خریدن ماشین‌آلات جدید است. همه ما می‌دانیم که ماشین‌آلات جدید بسیار گران هستند و ممکن است به کسب‌وکار شما جریان نقدی خروجی غیرضروری ای تحمیل کنند. بااین‌حال تجهیزات دست‌دوم ظرفیت عملکردی همانند نمونه‌های جدید خود رادارند. بنابراین به‌جای خرید ماشین‌آلات جدید به دنبال ماشین‌آلات دست‌دوم که در وضعیت مناسبی قرار دارند بروید.

13-پرداخت به فروشندگان را به تعویق بیندازید:

 به تعویق انداختن پرداخت برای کالاهای تمهید شده توسط تأمین‌کنندگان راه مناسبی برای  حفظ جریان نقدی است. امتحان کنید و اطمینان یابید که تا جای ممکن پرداخت‌های خود را حتی تا روز نهایی تعیین‌شده به تعویق انداخته‌اید. بعضی از مواقع ممکن است حتی با فروشندگان در مورد شرایط پرداخت به مذاکره بپردازید. اگر مجبور به تأخیر انداختن پرداخت‌ها هستید مطمئن شوید که با خریدار پیش‌ازاین تصمیم تماس حاصل کرده‌اید. پرداخت‌های توضیح داده نشده معوق به فروشندگان می‌تواند به مؤسسات اطلاعات اعتباری به‌عنوان پرداخت دیرهنگام گزارش شود. این موضوع می‌تواند به اعتبار شما صدمه زیادی وارد کند و بنابراین تماس داشتن همیشگی با تأمین‌کنندگان و اطمینان یافتن از این مطلب که چنین موردی هرگز گزارش نمی‌شود همواره امری ضروری محسوب می‌گردد.

14-محصولات تکنولوژیکی جدید را نادیده بگیرید:

ما در جهانی با رشد فناوری زیاد زندگی می‌کنیم که در آن هرروز شاهد گجت الکترونیکی جدیدی هستیم. متأسفانه بسیاری از صاحبان کسب‌وکار فریب تبلیغات آن‌ها را بدون هیچ‌گونه بررسی قبلی می‌خورند. شما به‌عنوان یک صاحب کسب‌وکار موفق باید بررسی کنید که آیا این گجت جدید هیچ‌گونه فایده‌ای برای شرکت شما خواهد داشت یا خیر. اگر ندارد هیچ لزومی ندارد که حتی پول اندکی را هم صرف آن کنید.

15-از رتبه اعتباری خود بهره ببرید:

این‌یکی از مسائل نوظهور در کسب‌وکار هست که جامعه کسب‌وکار امریکا را تحت کنترل خود درآورده است. تجار ترغیب شده‌اند که از رتبه خوب اعتباری خود برای مذاکره جهت نرخ‌های کم‌بهره در وام‌ها، حق بیمه و گرفتن تخفیف از فروشندگان بهره‌برداری کنند. این استراتژی خوبی است. مهمترین عامل برای اعتبار گیری داشتن نظم و دقت در امور مالی کسب و کار است که این امکان از طریق انواع نرم‌افزار حسابداری و مالی امکان‌پذیر است. ازآنجاکه به شما برای پرداخت کم و پس‌انداز کردن میزان بسیار زیاد پول یاری می‌رساند. این روش مناسبی برای حفظ جریان نقدی و نگه‌داشتن آن برای مدتی طولانی‌تر در کسب‌وکار است. درنتیجه راه‌های گوناگونی وجود دارد که یک کارآفرین می‌تواند با استفاده از آن‌ها اطمینان یابد که بدون هیچ‌گونه تلاشی می‌تواند وجه نقد لازم را برای پیش بردن تراکنش‌های کسب‌وکار حفظ کند. کارایی راه‌های ذکرشده در بالا توسط گروه‌های مختلف کسب‌وکار در سراسر جهان به اثبات رسیده‌اند.
اگر شما یک کارآفرین تازه‌کار هستید استفاده از فن‌های ذکرشده نقش بسیار مؤثری در موفقیت شما در هرگونه کسب‌وکاری که قصد سرمایه‌گذاری در آن رادارید ایفا خواهد نمود. در آخر به یاد داشته باشید که کسب‌وکار در مورد پذیرفتن ریسک است اما همواره باید اطمینان حاصل کرد که جریان نقدی ورودی بیشتر از جریان نقدی خروجی از آن است.
با توجه به موارد بالا گام اول داشتن نرم‌افزار حسابداری خوب و قابل اطمینان برای کسب و کار شما است. شما می‌توانید با دانلود نرم‌افزار حسابداری قیاس به صورت رایگان تا هفت روز از امکانات این نرم افزار استفاده کنید تا تصمیم دقیق‌تر و کامل‌تری بگیرید.

 

نرم افزار حسابداری