آیا اینترنت اشیا می‌تواند موجب پیشرفت کسب و کار شما شود؟

تاریخ انتشار: 1396/03/21

آیا اینترنت اشیا می‌تواند موجب پیشرفت کسب و کار شما شود؟

محصولات هوشمند، دارایی ها و تجهیزات همیشه آنلاین، دسترسی ما را به انبوه اطلاعات ممکن ساخته اند. این امر در کنار تکامل Big Data، یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی (AI) و تکنولوژی هایی مانند blockchain ما را قادر ساخته است که تکنولوژی های اطلاعاتی و عملکردی را همگرا کرده تا ماشین‌هایی هوشمندتر ایجاد کنیم و علاوه بر کاهش هزینه های مالی انتقال پیوسته دیجیتالی را امکان پذیر سازیم. همه چیز به هم متصل است. از محصولاتی که خریداری می‌کنیم تا تجهیزات و وسایلی که استفاده می‌کنیم، از ماشین هایی که میرانیم تا مکان هایی که در آن مشغول به کار هستیم و حتی محل زندگی مان، همه چیز به هم متصل است. ما شاهد تکامل صنعت 4.0 و اینترنت صنعتی اشیا بوده ایم و هم اکنون شاهد آن در همه ابعاد روزمره زندگیمان هستیم. در مواردی چون:

  • دستگاه های موجود در منازل همچون ماشین های لباسشویی، ترموستات ها و تجهیزات ردیاب شخصی
  • لوازم محل کار مانند ماشین های موجود در کارخانه های تولیدی، تجهیزات و دستگاه ها
  • وسایلی که با آن ها مسافرت می کنیم مانند قطارها، هواپیماها و اتومبیل ها

همه چیز هوشمند است. هنگامی که دستگاه های متصل به هم شروع به جمع آوری و تبادل اطلاعات می کنند، میتوانیم از طریق یادگیری ماشینی داخلی دستگاه ها و داده های در دسترس قرار داده شده به هوشمندتر کردن تجهیزات  بخش تولید بپردازیم و یا همه ابعاد کسب و کار خود را بهبود بخشیم. ما میتوانیم با استفاده از پرینت سه بعدی، شیوه تفکرمان را در ارتباط با فرایندهای کسب و کار و تصورات نوین خود در مورد تولید محصولات را به شکلی ملموس تبدیل کنیم. با ورود به فضایی که در آن قادر به استفاده از داده های این نوآوری ها هستیم، می توانیم طرح ها را پیش بینی کرده، فرآیندها را خودکار و مدیریتی بر مبنای استثنائات داشته باشیم.

همه چیز در زمان حال این اتصال پیوسته منجر به تراکنش های بیشتری در زمان واقعی می شود. به عنوان مصرف کننده ما از تکنولوژی کانال همه کاره (omnichannel) برای سفارش در هر جا و هر زمانی و بر روی هر دستگاهی  استفاده کرده ایم. این قابلیت سفارش دهی در لحظه، استانداردهای مورد انتظار ما را در مورد سرعت پاسخ دهی و برآورده کردن سفارش از جانب فروشندگان، ارتقا بخشیده است. همچنین در محل کار نیز توقع وجود سیستم هایی مشابه با کاربری آسان و قابلیت دسترسی به اطلاعات که مبتنی بر زمان واقعی نیز هستند ایجاد شده است.

میخواهیم از Big  Data استفاده کنیم. هم اکنون این تکنولوژی نه فقط جهت گرفتن تصمیمات تجاری در زمان واقعی استفاده می شود بلکه برای خودکار سازی هر چه بیشتر این تصمیمات نیز مورد استفاده قرار میگیرد. اما ما قادر نخواهیم بود که لشگری از متخصصان داده را استخدام کنیم تا Big  Data را آنالیز کرده و ما را مطمئن سازند که همه چیز درست و بی عیب می باشد. ما نیاز به بکارگیری آنالیزهای پیشگویانه و تکنیک‌های یادگیری ماشینی داریم تا هنگام وقوع مسائل ما را قادر به تمرکز بر روی شناخت و حل مشکلات پیش آمده سازند و در عین حال ما را در تشخیص الگوها و فرصت ها، جهت افزایش مارجین ها یا به کار گیری فرایندهای جدید کسب و کار یاری رسانند. برای دستیابی به این منظور بایدBig  Dataرا در بستر مناسبی قرار دهیم تا مشکلات تجاری مرتفع گردند.  

هر فرایند کسب و کاری باید به همه چیز متصل باشد. اینترنت اشیا، چالش نهایی Big  Data را ایجاد می کند. داده ها حاوی ارزش صفر خواهند بود مگر این که بتوانند به دیدگاهی قابل اجرا تبدیل شوند و با یک بستر کسب و کار مبتنی بر نقش که دیدن همه چیز اعم از داده های ساختار یافته و غیر ساختاری را ممکن می سازد، یکپارچه شوند. اتکا کردن به داده های کسب و کار بدست آمده از سیستم هایی که مورد استفاده ما هستند به تنهایی مفید واقع نخواهد شد. ما در این زمینه نیازمند به دریافت اطلاعات از سنسورهای مبتنی بر زمان واقعی درباره محصولات، لوازم، ناوگان ها، زیرساخت ها، بازارها و مردم هستیم.

ما همچنین باید بر روی داده های ساختار نیافته مانند عقاید مشتریان، سرمایه گذاری کنیم تا یک تصویر واقعی از تقاضا بدست آوریم. داده ها در مورد وضعیت آب و هوا و موقعیت های ترافیکی می توانند به ما کمک کنند تا اثرات تغییرات محیطی را بر فرایندهای کسب و کار تشخیص دهیم.

اشیا را با مردم و فرایندها مرتبط کنید. گرایش یک کمپانی به مرتبط کردن اشیا با مردم و فرایندها تبدیل به یک کاتالیزگر برای دیجیتالی شدن خواهد شد. اینترنت اشیا، لزوما برای اکثر کمپانی ها مسئله ای جدید محسوب نمی شود. اما با این که بسیاری از آن ها قادر به جمع آوری، ذخیره و به تصویر کشیدن داده ها هستند، ممکن است از درک آن که در قدم بعدی چه کاری باید انجام شود عاجز باشند.

وجود راه حل های نوآورانه ضروری می نماید. از این طریق شرکت ها قادر خواهند بود فرآیندهای پیوسته موجود را دیجیتالی کنند و همچنین در تکامل مدل های نوین کسب و کار دیجیتالی نیز یاری رسان خواهند بود. استفاده از Big Data که از طریق اینترنت اشیا فراهم شده است به سازمان های ما اجازه خلق موارد زیر را می­ دهد:

  • فرآیندهای نوین کسب و کار
  • مدل های جدید کسب و کار
  • محیط های جدید کاری

 

اینترنت اشیا