فارکس چیست؟

تاریخ انتشار: 1397/07/30

فارکس چیست؟

بازار ارز خارجی (یا بازار فارکس) بزرگترین بازار مالی در جهان است. در واقع، بازار ارزها چند برابر بزرگتر از بازار سهام است.بازار فارکس جایی است که یک ارز برای ارز دیگری مبادله می شود. یا به عبارتی نرخ ارز برابر است با  قیمت یک ارز در ازای پرداخت برای ارز دیگری است،  این نوع مبادله ای است که بازار فارکس را مدیریت می کند.

بیش از 100 نوع مختلف ارزهای رسمی در جهان وجود دارد. با این حال، بیشتر معاملات بین المللی فارکس و پرداخت با استفاده از دلار آمریکا، ین و یورو ساخته شده است. سایر ابزارهای محبوب تجارت ارز شامل پوند انگلیس، دلار استرالیا، فرانک سوئیس، دلار کانادا و کرون سوئدی است.

ارز را می توان از طریق معاملات موقت، پیش فروش، مبادله و قراردادهای گزینه ای که در آن دستگاه های زمینه ای یک ارز است، معامله کرد. تجارت ارز بصورت مداوم در سراسر جهان، 24 ساعت در روز و پنج روز در هفته اتفاق می افتد.

فارکس

تجارت فارکس چیست؟

کارگذاران زیادی در بازار فارکس حضور دارند:

بانک ها

بزرگترین حجم ارز در بازار بین بانکی معامله می شود. این همان جایی است که بانک ها هر اندازه تجارت را با یکدیگر و از طریق شبکه های الکترونیکی تجارت می کنند. بانک های بزرگ بر درصد قابل توجهی از حجم کل معاملات ارز حساب می کنند. بانک ها معاملات فارکس را برای مشتریان تسهیل می کنند و معاملات خود را از طریق جداول تجاری انجام می دهند.

هنگامی که بانک ها به عنوان نمایندگی برای مشتریان عمل می کنند، پراکندگی bid-ask نشان دهنده سود بانک است. معاملات ارزشی سودآور برای نوسانات ارز بهره مند می شوند. همچنین می توانند ارزهای متنوعی را برای یک مجموعه نمونه کارها ارائه دهند.

بانک مرکزی

بانک های مرکزی کارگذاران بسیار مهمی در بازار فارکس هستند. عملیات بازار آزاد و سیاست های بهره بانکی، بانک های مرکزی به میزان بسیار زیاد نرخ ارز را تحت تاثیر قرار می دهند.

بانک مرکزی مسئول تأمین ارز فارکس است. این سازمان نرخ ارز که توسط آن یک ارز در بازار آزاد معامله خواهد شد. سازمان های نرخ ارز به انواع شناور، ثابت و تقسیم شده تقسیم می شوند.

هر اقدامی که توسط یک بانک مرکزی در بازار فارکس انجام می شود، به منظور تثبیت یا افزایش رقابت اقتصاد آن کشور انجام می شود. بانک های مرکزی (و همچنین دولت ها و سوداگران) ممکن است در نوسانات ارز دخالت کنند، تا بر بهای ارز های خود بیافزایند یا کم بها کنند. به عنوان مثال، یک بانک مرکزی ممکن است پول خود را با ایجاد عرضه اضافی در دوره های رونق طولانی مدت، که برای خرید یک ارز خارجی استفاده می شود، تضعیف کند. این به طور موثر ارز داخلی را تضعیف می کند و صادرات را در بازار جهانی رقابتی تر می کند.

بانک های مرکزی از این استراتژی ها برای آرام کردن تورم استفاده می کنند، اما این نیز به عنوان یک شاخص بلند مدت برای معامله گران فارکس عمل می کند.

مدیران سرمایه گذاری و صندوق های خسارت

مدیران نمونه کارها، صندوق های متحد شده و صندوق های تامینی، دومین مجموعه از کارگذاران در بازار فارکس در کنار بانک ها را تشکیل می دهند. مدیران سرمایه گذاری ارزهای تجاری را برای حساب های بزرگ مانند صندوق های بازنشستگی و صندوق ها سرمایه گذاری می کنند.

یک مدیر سرمایه گذاری با نمونه کارهای بین المللی باید به خرید و فروش ارز برای تجارت اوراق بهادار خارجی بپردازد. مدیران سرمایه گذاری همچنین ممکن است تجارت فارکس را به صورت سودآور انجام دهند، در حالی که بعضی از صندوق های سرمایه گذاری به عنوان بخشی از استراتژی های سرمایه گذاری خود، معاملات ارزشی سودآور را انجام می دهند.

شرکت ها

شرکت هایی که واردات و صادرات می کنند برای پرداخت کالاها و خدمات معاملات فارکس را انجام می دهند. به عنوان مثال یک تولید کننده پنل خورشیدی آلمانی که واردات اجزاء پنل آمریکا را وارد می کند و کالاهای نهایی را در چین فروخته است، در نظر بگیرید. پس از فروش نهایی، یوان چینی باید به یورو تبدیل شود. شرکت آلمانی پس از آن باید یورو ها را برای خرید اجزای آمریکایی مبادله کند.

شرکت های تجاری فارکس برای محافظت از خطر در ارتباط با تبدیل ارز خارجی چه کارهایی انجام می دهند؟ همان شرکت آلمانی ممکن است دلار آمریکا در بازار را خرید، و یا ورود به یک توافق مبادله ارز برای به دست آوردن دلار پیش از اجرای خرید از شرکت آمریکایی به منظور کاهش خطر قرار گرفتن در معرض ارز خارجی می باشد.

سرمایه گذاران فردی

حجم معاملات انجام شده توسط سرمایه گذاران خرده فروشی نسبت به بانک ها و موسسات مالی بسیار کم است. با این حال، تجارت فارکس به سرعت در حال محبوب شدن است. سرمایه گذاران خرده فروشی معاملات مبادله ارز را در ترکیبی از مبانی (به عنوان مثال، نرخ بهره، نرخ تورم و انتظارات سیاست پولی) و عوامل فنی (مثلا پشتیبانی، شاخص های فنی، الگوهای قیمت) را دنبال می کنند. دلایل معاملات فارکس متنوع هستند. معاملات ویژه که توسط بانک ها، موسسات مالی، صندوق های تامینی و سرمایه گذاران فردی انجام می شود، سودآور هستند. بانک های مرکزی به طرز چشمگیری از طریق سیاست پولی، تنظیمات ارز مبادله، و در موارد نادر، مداخله ارز، حرکت می کنند. شرکت ها تجارت ارز را برای عملیات تجاری جهانی و ریسک استفاده می کنند.

چگونه فارکس تجارت را شکل می دهد؟

همکاری حاصل از انواع مختلف معامله گران فارکس یک بازار بسیار مایع است که در سراسر جهان تجارت را تحت تاثیر قرار می دهد. جنبش نرخ ارز یک عامل در تورم، درآمد شرکت های جهانی و حساب های تعادل برای هر کشور است.

به عنوان مثال، تجارت حمل و نقل محبوب نشان می دهد که چگونه شرکت کنندگان در بازار ارز تاثیر می گذارند که به نوبه خود تاثیرات گسترده ای بر اقتصاد جهانی داشته است. تجارت حمل و نقل، اجرا شده توسط بانک ها، صندوق های تعهدات، مدیران سرمایه گذاری و سرمایه گذاران فردی، طراحی شده است تا تفاوت های حاصل از معاملات در ارزهای مختلف را از طریق قرض گرفتن ارزهای کم ارزش و فروش آنها برای خرید ارزهای با ارزش بالا طراحی کنند. برای مثال، اگر ین ژاپن عملکرد پایین داشته باشد، شرکت کنندگان در بازار، آن را به فروش می رسانند و ارز ارزی بیشتری به دست می آورند.

هنگامی که نرخ بهره در کشورهای با درآمد بالا شروع به بازگشت به سوی کشورهای با درآمد پایین تر می کند، تجارت حمل و نقل از بین می رود و سرمایه گذاران، سرمایه گذاری های بالاتر خود را به فروش می رسانند. بازتوزیع حمل و نقل شرکت یانگ ممکن است موسسات مالی بزرگ ژاپن و سرمایه گذاران با دارایی های قابل توجه خارجی را برای به حرکت درآوردن پول  به ژاپن به عنوان گسترش بین عملکرد خارجی و تولید داخلی محدود کند. ممکن است این به کاهش گسترده قیمت سهام جهانی منجر شود.

چرا که فارکس بزرگترین بازار جهان است؟

هر کس را از بانک های مرکزی تا سرمایه گذاران خرده فروشی متقاعد می کند تا به طور بالقوه سود ناشی از نوسانات ارز مربوط به اقتصاد جهانی را ببینند. استراتژی های مختلفی وجود دارد که می تواند برای تجارت و ارزشیابی حوادث مانند تجارت حمل و نقل استفاده شود، که نشان می دهد که چگونه کارگذاران و سرمایه گذاران فارکس بر اقتصاد جهانی تاثیر می گذارند.

فارکس
بازار فارکس