اهمیت نگهداری و تعمیرات در صنایع

تاریخ انتشار: 1395/11/17

در گذشته ماشین آلات تولیدی در کاخانه ها معمولاً دستی بودند و کمتر ماشین ها و دستگاههای نیمه خودکار و خودکار دیده می‌شدند. به تدریج با رشد تکنولوژی، دستگاه ها به سمت دستگاههای خودکار و نیمه خودکار حرکت کردند.

این روند حرکتی به سوی automation یا همان اتوماسیون منجر به حرکتی در نیازهای مهارتی کارگران و کارکنان نیز شد. کارگرانی که قبلاً می‌بایست دارای مهارت و سرعت بالا در تولید و کاربری دستگاهها می‌بودند، به تدریج قدری نیازشان به این مهارت کمتر شد.

بله، همگام با پیچیده تر شدن طرح و ساختار سیستم های صنعتی و بالا رفتن عامل وابستگی بین مراحل تولید یک محصول و خودکار شدن عملیات تولیدی، میزان احتیاج به مهارت های کارکنان نگهداری و تعمیرات (نت) افزایش یافت. دلایل عمده روند افزایشی اهمیت امور نگهداری و تعمیرات (نت) و مدیریت فنی در صنایع در گذر زمان به شرح زیر خلاصه می شود :

1- حرکت سریع صنایع در جهت « اتوماسیون » کاری که در نتیجه احتیاج کمتری را به مهارت های امور تولید ایجاب نموده، ولی احتیاج به مهارت بیشتر کارکنان نت و مدیریت فنی را در جهت توانایی در مراقبت و تعمیر تجهیزات الزامی می‌نماید.

2- بالا رفتن حجم سرمایه گذاری ها، سرعت تولید و در نتیجه بروز خسارت زیاد به سیستم تولیدی در اثر رکود تولید به علت خرابی‌های اضطراری.

3-بالا رفتن قیمت قطعات یدکی و قیمت اولیه ماشین آلات که احتیاج به روش‌های صحیح و بهینه مدیریت بر دارایی‌های فیزیکی و کنترل سرعت استهلاک و هزینه های نگهداری و تعمیرات را الزامی می‌کند.

برای نشان دادن روند افزایشی اهمیت و نقش امور فنی در صنایع به این نکته اشاره می‌شود که بر اساس آمار و اطلاعات در مورد تجزیه و تحلیل نیروی انسانی به کار گرفته شده در خطوط مونتاژ، در سالهای دهه 1960 تعداد کارکنان نگهداری و تعمیرات در یک خط مونتاژ یک نفر در مقابل 22 نفر کارکنان تولیدی بوده است یعنی 5/4 درصد و این نسبت در دهه 1970 در خطوط مونتاژ به 9 نفر در مقابل 5 نفر کارکنان تولیدی (180 درصد) افزایش یافته است.

هر چند شاید آمار بالا به نظر اغراق آمیز و دور از انتظار بنماید (بیشتر بودن کارکنان نگهداری و تعمیرات از کارکنان تولیدی) اما بدون شک روند افزایشی تعداد کارکنان این بخش در مقابل تعداد کارکنان تولیدی غیر قابل انکار است. ساختار جریان تولید و استمرار تولیدی در نسبت فعالیت های مدیریت فنی (نگهداری و تعمیرات) موثر است. در صورتی که در یک طبقه بندی کلاسیک سیستم های تولیدی رایج در صنعت به چهار طبقه پیوسته، انبوهی، دسته ای و سفارشی تقسیم شود پیچیدگی خدمات مدیریت فنی به ترتیب در تولیدی پیوسته از همه انبوه تر و پس از آن تولید انبوهی، دسته ای و سفارشی خواهد بود.

سیستم تعمیرات و نگهداری سیاق که توسط سیستم ساز سیاق تولید گردیده است این قابلیت را دارا است که نیازهای طیف زیادی از صنایع را تحت پوشش قرار دهد این سیستم را می‌توان مطابق نیازهای مشتری، سفارشی (customise) نمود و می‌تواند گزینه مناسبی برای رفع نیاز تعمیرات و نگهداری شما باشد.

نگهداری و تعمیرات