حقوق ورودی در قوانین مالیاتی به چه معناست؟

تاریخ انتشار: 1402/04/23

یکی از وجوهی که در گمرک از کالا های وارداتی دریافت می شود حقوق و عوارض است، که به آن حقوق ورودی گفته می شود. و نوعی مالیات غیر مستقیم می باشد. این مبلغ توسط گمرک وصول می شود. البته سایر هزینه هایی نیز در گمرک بابت کالاهای وارداتی اخذ می شود که در مقابل انجام خدمات می باشد. مانند هزینه ایکس ری، باربری، انبارداری، آزمایش، استاندارد، توزین کالا و خدمات فوق العاده که شرایط و ضوابط آن مناسب با خدمات انجام شده تعیین می شود.

حقوق ورودی چیست؟

حقوق ورودی به عوارضی که صاحب کالا در هنگام ورود به گمرک به سازمان گمرک پرداخت می کند حقوق ورودی می گویند. در تعریف دیگر صاحب کالا باید درصدی از ارزش کالاهای وارداتی خود را به عنوان حقوق ورودی به سازمان گمرک پرداخت کند.

حقوق ورودی نوعی درآمد برای دولت محسوب می شود که با توجه به سیاست های هر کشور با یکدیگر متفاوت است برای مثال در ایران به دلیل حمایت از تولید داخلی، از کالاهایی که مشابه داخلی دارند حقوق ورودی بیشتری دریافت می‌شود و کالاهایی که در ایران مشابه داخلی ندارند از آن‌ها حقوق گمرکی کمتری دریافت می شود.برای آشنایی با قوانین امور مالیاتی کشور بهتر است قبل از هر اقدامی با این قوانین آشنا شوید.مقاله قوانین مالیاتی امور گمرکی می تواند به شما در این زمینه کمک کند.

اجزای تشکیل دهنده حقوق ورودی و روش محاسبه آن

  1. حقوق گمرکی: معادل 4 درصد ، و فقط برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات پزشکی، نهاده های دامی ، مواد اولیه و تجهیزات و قطعات ماشین آلات خط تولید برابر با 1 درصد است که از روی ارزش CIF  کالا محاسبه می شود.

  2.  سود بازرگانی: توسط هیات وزیران تعیین میشود و در کالاهای مختلف متفاوت است و از روی ارزش CIF  کالا محاسبه می شود و باید از کتاب مقررات صادرات و واردات آن را پیدا کنید.

  3.  مالیات بر ارزش افزوده: 9 درصد از مجموع ارزش سیف و حقوق ورودی

  4. هلال احمر: 1 درصد از حقوق ورودی

  5. مالیات علی الحساب: 4 درصد از مجموع ارزش سیف و حقوق ورودی

  6. برای برخی کالاها پسماند و…

پس از محاسبه هر کدام از این مبلغ ، نهایتآ تمامی آنها را با هم جمع کرده و حقوق ورودی کالای شما بدست می آید که باید این مبلغ را در اظهارنامه گمرکی خود ثبت کرده و در صورتی که کارشناس گمرک این محاسبات را تایید کند، می‌توانید در مرحله صندوق از طریق سایت پرداخت عوارض گمرکی payment.irica.ir آنرا پرداخت کنید.

در تعیین و محاسبه حقوق ورودی از سه روش استفاده می گردد :

  • روش ارزشی ( AD VALOREM ): حقوق ورودی کالا تابعی مستقیم از ارزش کالا است .به این شکل که نرخ تعرفه در ارزش گمرکی کالا ضرب می شود و حقوق گمرکی قابل وصول در می آید

  • روش ویژه،خاص،معین( Specific duty ): حقوق ورودی تابعی از کمیت و مقدار کالا است.

  • روش مرکب یا ترکیبی ( MIXED DUTY ): از هر دو روش فوق استفاده می‌گردد و هر کدام که بیشتر بود برای دریافت حقوق ورودی از آن استفاده می‌شود.

نرم افزار حسابداری بازرگانی قیاس
نرم افزار حسابداری بازرگانی قیاس

حقوق ورودی در قوانین مالیاتی به چه معناست؟

ماده ۴۱ـ حقوق گمرکی معادل چهار درصد (۴%) ارزش گمرکی کالاها تعیین میشود. به مجموع این دریافتی و سود بازرگانی که طبق قوانین مربوطه توسط هیأت وزیران تعیین می‌شود حقوق ورودی اطلاق میﮔردد.

تبصره ۱ ـ نرخ حقوقی ورودی علاوه بر رعایت سایر قوانین و مقررات باید به نحوی تعیین ﮔردد که: الف ـ در راستای حمایت مؤثر از اشتغال و کالای تولید یا ساخت داخل در برابر کالای وارداتی باشد.

ب ـ در برگیرنده نرخ ترجیحی و تبعیض آمیز بین واردکنندگان دولتی با بخشهای خصوصی، تعاونی و غیر دولتی نباشد. 

ج ـ نرخ حقوق ورودی قطعات، لوازم و موادی که برای مصرف در فرآوری یا ساخت یا مونتاﮊ یا بسته بندی اشیاء یا مواد یا دستگاه ها وارد می‌گردد از نرخ حقوق ورودی محصول فرآوری شده یا شیء یا ماده یا دستگاه آماده پایین تر باشد.  

تبصره ۲ ـ کلیه قوانین و مقررات خاص و عام مربوط به معافیتهای حقوق ورودی به استثناء معافیتهای موضوع ماده (۶ و بندهای (۱)، (۲)، (۴) تا (۹) و (۱۲) تا (۱۹) ماده (۳۷) قانون امور گمرکی مصوب 17/03/1350 و ماده(۸) قانون ساماندهی مبادلات مرزی مصوب  07/08/1384 و قانون ﭼﮕونگی اداره مناطق آزاد و اصلاحات آن و قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی مصوب ۱۳۸۴ و معافیت لایحه قانونی راجع به ماشین آلات تولیدی که توسط واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی مجاز وارد میشود از ﭘرداخت حقوق ورودی مصوب ۱۳۵۹/۲/۲۴ شورای انقلاب اسلامی ایران و معافیت گمرکی لوازم امداد و نجات اهدائی به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و وزارت کشور و اقلام عمده صرفا دفاعی کشور لغو می گردد.

اقلام عمده دفاعی به ﭘیشنهاد مشترک وزارت دفاع و ﭘشتیبانی نیروهای مسلح و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و با تصویب هیأت وزیران تعیین میگردد.

تبصره ۳ ـ معادل دوازده در هزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی که حقوق ورودی آن‌ها وصول می‌شود از محل اعتباراتی که همه ساله در قوانین بودجه سنواتی کل کشور منظور می‌شود در اختیار وزارت کشور قرار میگیرد تا بر اساس مقررات تبصره (۲) ماده (۳۹) این قانون به شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور به عنوان کمک ﭘرداخت و به هزینه قطعی منظور شود.

حقوق ورودی کالا در گمرک و تفاوت آن با تعرفه کالا

حقوق ورودی کالا بدین معنی است که واردکننده کالاها باید درصدی از ارزش کل کالاها را به اداره گمرک آن کشور تحت عنوان حقوق ورودی پرداخت نماید تا اجازه ورود کالا ها به خاک آن کشور صادر شود که این حقوق به خزانه هر کشور واریز گردیده و از جمله درآمدهای کشور به حساب می آید که میزان آن در هر کشور و برای هر کالا متفاوت می باشد و روش تعیین این میزان بر اساس سیاست های هر کشور پیچیده بوده و آیتم های بسیاری مورد بررسی قرار می گیرد تا این میزان برای هر کالا تعیین گردد.

یکی از آیتم ها میزان تولید کالا ی مورد نظر در کشور وارد کننده می باشد که معمولا برای حمایت از کالای ساخت داخل میزان حقوق ورودی آن کالا ها را بالا برده تا کالاهای تولید داخل کشور مورد مصرف بیشتر واقع گردد و یا در صورت عدم تولید کالا ها میزان حقوق ورودی آن را کم کرده تا قیمت آن محصول در کشور کنترل شود.

جمع‌بندی

به طور کلی انجام امور تجارت بین الملل پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و مستلزم شناخت کافی از قوانین گمرکی و حمل و نقل بین المللی است. بی‌توجهی به این قوانین و نداشتن شناخت کافی از مفاهیم و مراحل تجارت، مشکلات بسیاری در راه تجارت ایجاد خواهد نمود. بنابراین بسیار مهم است که مراحل تجارت توسط افراد متخصص و با تجربه صورت گیرد. 

ما در وبلاگ قیاس سعی داشتیم شما رو با انواع قوانین مالیاتی آشنا کنیم. گروه نرم‌افزار حسابداری قیاس علاوه بر تامین نیاز‌های مالی کسب و کار شما، امکان ارتباط با سازمان مالیاتی کشور را نیز فراهم کرده است. برای خرید و دریافت مشاوره با کارشناسان ما در قیاس تماس بگیرید.

 

قوانین مالیاتی