حسابداری قدرت خرید پایدار

تاریخ انتشار: 1397/08/21

حسابداری قدرت خرید پایدار (CPPA) یک مدل حسابداری است که توسط هیئت استانداردهای بین المللی حسابداری (IASB) به عنوان جایگزین برای حسابداری هزینه های تاریخی سنتی تحت شرایط محیطی با تورم بالا است. تحت این سیستم، نگهداری سرمایه در واحد های قدرت خرید پایدار (CPP) از نظر شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در طی تورم کم است. در طول تورم بالا، می توان آن را در یک واحد معامله شده با درآمد روزانه شاخص و با نرخ موازی یا نرخ روزانه نسبتا پایدار ارز خارجی روزانه اندازه گیری کرد.

مجوز IASB در تورم کم

در چارچوب اصلی IAS، CPPA مجاز بود به عنوان جایگزینی برای مدل HCA سنتی در تمام سطوح تورم و کسری بودجه، از جمله در طول تورم که در IAS 29مورد نیاز است. مجوزهای ثابت درآمد مانند حقوق و دستمزد، اجاره، حقوق بازنشستگی، خدمات آب، هزینه حمل و نقل، و غیره به طور معمول در واحد های CPP در طول تورم کم در اقتصاد به عنوان به روز رسانی سالانه است. پرداخت های پول برای این اقلام، به طور معمول با استفاده از شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)، تنظیم می شود که تورم را با جبران فرسایش ارزش واقعی پول (مبادله پولی ارز) با تورم یک ساله به صورت روزانه تنظیم کنید. "تورم همیشه و همه جا یک پدیده پولی است" و تنها می تواند ارزش واقعی پول (ارزش پول عملیاتی درون یک اقتصاد) و سایر اقلام پولی را از بین ببرد. تورم نمی تواند و ارزش واقعی اقلام غیر پولی را تخریب کند. تورم بر ارزش واقعی اقلام غیر پولی تأثیر ندارد.

سود و زیان خالص پولی که در طی تورم کم و کسری بودجه در IFRS از سال 1989 مجاز است.

حسابداران باید محاسبه زیان خالص پولی یا سود از نگه داشتن اقلام پولی در هنگام انتخاب مدل CMUCPP و اندازه گیری CMUCPP مالی همانطور که IASB در حال حاضر نیاز به محاسبه و حسابداری خود در طول تورم دارد. محاسبه و حسابداری زیان های خالص پولی و سود در تورم کم، از سال 1989 در IFRS مجاز است. در تورم کم تورم زیان های خالص پولی وجود دارد، اما در صورت عدم انتخاب حسابرسان مدل HCA سنتی می باشد.

درآمدهای خالص و ثابت خالص نیز محاسبه و حساب شده تحت CMUCPP است.

حسابداری

مفروضات اساسی

IFRS حسابداری اساسی اجازه می دهد:

1. نگهداری سرمایه فیزیکی.

2. نگهداری سرمایه مالی در واحد های پولی اسمی و یا حسابداری تاریخی.

3. حسابداری قدرت خرید مستمر.

A. در حسابداری تاریخی، فرضیه های زیر استفاده شده در IFRS عبارتند از:

مبنای تعهدی: اثر معاملات و رویدادهای دیگر هنگامی که رخ می دهد، به رسمیت شناخته می شود نه به عنوان  سرمایه نقدی بلکه به عنوان سرمایه بدست آورده یا پرداخت می شود.

رفتن نگرانی: یک نهاد برای آینده قابل پیش بینی ادامه خواهد یافت.

فرض واحد پایش سنجی: نگهداری سرمایه مالی در واحد پولی اسمی یا حسابداری سنتی تاریخی؛ به عنوان مثال، حسابداران تغییرات در قدرت خرید ارز ارزنده را در نظر می گیرند تا به جز سالیانه 26٪ در سال برای سه سال در یک ردیف (که 100٪ تورم تجمعی بیش از سه سال یا به عنوان تورم تعریف شده در IFRS) را غیرممکن و یا به اندازه کافی مهم است که آنها در انتخاب واحد مالی CPP در طی تورم و کاهش تورم به عنوان مجوز IFRS در چارچوب  انتخاب کنید.

فرض پایه واحد اندازه گیری (حسابداری هزینه های سنتی تاریخی) در طی تورم سالانه 26٪ به مدت 3 سال در یک ردیف، 100٪ از ارزش واقعی تمام اقلام غیر غیرمنطقی ثابت ارزش واقعی را که در هزینه تاریخی حفظ نمی شود، کاهش می دهد.

B. تحت حسابداری قدرت خرید مستمر فرضیه های اساسی در IFRS عبارتند از:

مبنای تعهدی: اثر معاملات و رویدادهای دیگر هنگامی که رخ می دهد، به رسمیت شناخته می شود نه به عنوان سرمایه نقدی به دست آورده یا پرداخت می شود.

رفتن نگرانی: یک نهاد برای آینده قابل پیش بینی ادامه خواهد یافت.

اندازه گیری در واحدهای CPP تمام اقلام غیرمولدی ثابت ارزش واقعی به طور خودکار فرسایش ناشی از فرض واحد اندازه گیری (حسابداری هزینه تاریخی) از ارزش واقعی غیرمالی از تمام اقلام غیرمولدی ارزش ثابت در تمام سطوح تورم و کسری بودجه است. تورم کم نیست، تورم یا تورم بالا باعث ریزش می شود. این پیاده سازی یک فرض واحد اندازه گیری پایدار در طول تورم کم، تورم بالا و تورم تورمی است. اقلام غیرمولدی ثابت ارزش واقعی در واحد CPP با توجه به نرخ روزانه در تمام سطوح تورم و کسری بودجه اندازه گیری می شود. موارد پولی روزانه تنظیم تورم می شود. زیان های مالی خالص و سود حاصل از محاسبه زمانی که اقلام پولی روزانه با نرخ روزانه تنظیم نرخ تورم نمی شود. مورد متغیر S از لحاظ IFRS اندازه گیری می شود و سپس روزانه به صورت روزانه به روز می شود. تمام اقلام غیر پولی (اقلام غیرمولدی متغیر واقعی و مقادیر غیرقانونی واقعی ارزش ثابت) در هزینه های تاریخی یا هزینه های کنونی، پایان دوره های مالی، از لحاظ دوره CPI ماهانه منتشر شده دوره ای در طول تورم تورم، همانطور که در IAS 29 گزارشگری مالی در اقتصادهای دارای تورم بالا است.

مفاهیم سرمایه

- یک مفهوم مالی از سرمایه توسط اکثر نهادها در تهیه صورتهای مالی خود تصویب شده است. تحت یک مفهوم مالی سرمایه، مانند پول سرمایه گذاری شده یا سرمایه خریداری شده، سرمایه، مترادف با دارایی های خالص یا ارزش سهام شرکت است. بر اساس یک مفهوم فیزیکی سرمایه، از قبیل توان عملیاتی، سرمایه به عنوان ظرفیت تولید سازمانی، به عنوان مثال، واحد تولید در روز در نظر گرفته می شود.

- انتخاب مفهوم مناسب سرمایه توسط یک نهاد باید بر اساس نیازهای کاربران صورتهای مالی آن باشد. بنابراین، مفهوم مالی سرمایه باید در صورتی که کاربران اظهارات مالی عمدتا با حفظ سرمایه سرمایه گذاری اسمی و یا قدرت خرید سرمایه گذاری شده، تصویب شوند. با این حال،  با توجه به نگرانی اصلی کاربران با قابلیت عملیات واحد، باید یک مفهوم فیزیکی سرمایه مورد استفاده قرار گیرد. مفهوم انتخاب شده نشان دهنده هدفی است که در تعیین سود حاصل می شود، گرچه ممکن است مشکلات اندازه گیری در ایجاد مفهوم کاربردی وجود داشته باشد.

مفاهیم نگهداری سرمایه و تعیین سود

مفاهیم سرمایه به مفاهیم زیر از نگهداری سرمایه منجر می شوند:

(a) نگهداری سرمایه مالی. تحت این مفهوم، سود تنها زمانی حاصل می شود که اگر مقدار مالی (یا پول) دارایی های خالص در پایان دوره بیش از مقدار مالی (یا پول) دارایی های خالص در آغاز دوره، پس از حذف هر توزیع ، و مشارکت از صاحبان در طول دوره باشد. تعمیر و نگهداری سرمایه می تواند در هر دو واحد اسمی پولی یا واحد CPP اندازه گیری شود.

(ب) نگهداری سرمایه فیزیکی. در این مفهوم، سود تنها در صورتی حاصل می شود که ظرفیت تولید فیزیکی (یا قابلیت عملیاتی) نهاد (یا منابع یا بودجه مورد نیاز برای دستیابی به این ظرفیت) در پایان دوره بیش از ظرفیت تولید فیزیکی در آغاز دوره ، پس از حذف هر گونه توزیع و مشارکت از صاحبان سرمایه در طول دوره است.

سه مفهوم سرمایه تعریف شده در IFRS در تورم و تورم کم است:

(الف) سرمایه فیزیکی.

(B) سرمایه مالی نامی.

(C) سرمایه ثابت قدرت خرید.

سه مفهوم نگهداری سرمایه در مجله IFRS تحت تورم و تورم کم، عبارتند از:

 (1) نگهداری سرمایه فیزیکی: اختیاری در هنگام تورم و تورم کم. مدل حسابداری هزینه های کنونی که توسط IFRS تجدیدنظر شده است.

(2) تعمیر و نگهداری سرمایه در واحد پولی اسمی (حسابداری هزینه تاریخی): مجاز توسط IFRS، اما در شرایط تورمی و تورم پایین، مجاز نیست. حسابداری هزینه تاریخی را ببینید. تعمیر و نگهداری سرمایه در واحد های اسمی پولی در طول تورم و کسری بودجه، اشتباه است: ثابت نگه داشتن ارزش واقعی سرمایه مالی با اندازه گیری در واحد های پولی اسمی در طول تورم، غیرممکن است.

(3) تعمیر و نگهداری سرمایه در واحد CPP از نظر شاخص قیمت مصرف کننده روزانه و یا نرخ روزانه در تمام سطوح تورم و کسری بودجه (نگاه کنید به چارچوب اصلی تحت حمایت سرمایه در واحدهای قدرت خرید پایدار است.

حسابداری قدرت خرید پایدار