topic
حسابداری
دریافت و پرداخت
خرید و فروش
انبار
عمومی و تنظیمات
سامانه رشد آموزش و پرورش

نحوه نصب و راه اندازی دستگاه کارتخوان تاپ (تجارت الکترونیک پارسیان) و ارتباط با نرم افزار حسابداری آنلاین ابرآ

نصب و راه اندازی دستگاه کارتخوان تاپ

تعریف کارتخوان در نرم افزار حسابداری آنلاین ابرآ

درگاه اتصال به کارتخوان

 

نصب و راه اندازی دستگاه کارتخوان تاپ

در ابتدا توجه فرمایید که دستگاه قابل تهیه از شرکت تاپ، قابلیت PCtoPOS را داشته باشد و همچنین امکان استفاده از کابل شبکه یا LAN را داشته باشید و دلیل آن استفاده نرم افزار ابرآ از وب سرویس (به دلیل مالتی پلتفرم بودن) جهت اتصال می باشد .

بعد از آنکه شرکت تاپ اقدام به نصب دستگاه نمود، قابلیت وب سرویس را بایستی راه اندازی نماید، فایل موجود در این لینک امکان راه اندازی را میدهد که در ادامه به آن میپردازیم.

بعد از آنکه از راه اندازی دستگاه کارتخوان مطمئن شدید باید بدانید که آی پی دستگاه کارتخوان که تنظیم شده است چیست، میتوانید این مورد را از پشتیبان دستگاه سوال نمایید و یا از مشخصاتی که قابل چاپ از اطلاعات دستگاه است پی ببرید، به عنوان مثال 192.168.0.89 یک آی پی برای دستگاه بوده که شرکت تاپ تنظیم نموده است، همچنین پورت ارتباط با دستگاه را نیز از قبل بدانید. در اینجا ما از پورت 1362 استفاده می کنیم.

سپس اقدام به اجرای وب سرویس با استفاده از گزینه Run as Administrator می نماییم.

اجرای سرویس دستگاه کارتخوان تاپ

اجرای سرویس دستگاه کارتخوان تاپ

ابتدا می بایست آی پی و پورت دستگاه را وارد نمایید.  سپس رمز مربوط برای اتصال را نیز وارد و SaveConfig را کلیک کنید. 

کلید های مربوط به استارت و استاپ حسب نیاز استفاده می گردد.

با کلیک بر روی دکمه startService ، سرویس اتصال در صورتی که پیغام زیر را دهد، آماده استفاده می باشد و باید مراحل زیر را ادامه دهیم.

اجرای سرویس دستگاه کارتخوان تاپ

نکته: یک شورتکات از فایل کانفیگ فورم در مسیر استارت آپ داشته باشید تا بلافاصله بعد از روشن شدن سیستم ،فرم های مربوط به سرویس های بالا اجرا شوند تا مجبور نباشید هر بار نسبت به اجرای آن اقدام نمایید.

آدرس استارتاپ ویندوزی در زیر آمده: 

C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\StartUp

 

پس از انجام مراحل بالا که عمدتا شرکت تاپ عهده دار آن است، ادامه تنظیمات مربوط به برنامه حسابداری قیاس بوده که در زیر به آن اشاره شده است:

تعریف کارتخوان در نرم افزار قیاس پلاس تحت وب

درگاه اتصال به کارتخوان

قبل از استفاده از این قابلیت باید نرم افزار GheyasPcToPos قیاس را نیز اجرا نمایید که میتوانید از این اینجا دانلود نمایید.

بعد از اجرای این نرم افزار ممکن است با پیغامی مواجه شوید که برنامه .Net بر روی رایانه شما نصب نیست، و پیشنهاد دانلود میدهد، که میتوانید دانلود و نصب کنید.

پس از اجرا با محیط زیر مواجه می شوید:

اجرای سرویس دستگاه کارتخوان ابرآ

در قسمت آدرس سرور بایستی آدرس سرور قیاس را وارد کنید، به عنوان مثال برای کاربران ابری باید بصورت https://web.gheyas.com وارد شود.

شناسه کارتخوان را نیز از مسیر زیر وارد نمایید:

با تعریف کارتخوان در نرم افزار تحت وب قیاس، که آموزش آن در این لینک قرارداده شده است، بایستی شناسه کارتخوان ایجاد شده را کپی و در قسمت شناسه کارتخوان در تصویر بالا وارد کرد.

برای ارتباط با دستگاه کارتخوان تاپ اطلاعات زیر را باید در تصویر بالا وارد نمود که این اطلاعات از خود دستگاه قابل استعلام است و میتوانید با زدن دکمه چاپ مشخصات مشاهده نمایید و یا با پشتیبان دستگاه ارتباط گرفته و از او استعلام بگیرید.

 "########"                            شماره پایانه یا همان شناسه ترمینال

Eth. IP :                                     آی دستگاه 

PCPRS Port :                            پورت دستگاه

تنظیماتفرم کارتخوان ابرآ

1- نام حساب بانکی تعریف شده در فرم تعریف بانک.

2- نوع را بصورت "تاپ TCP" انتخاب نمایید.

3- آی پی دستگاه.

4- پورت تعریف شده.

5- شماره پایانه (شناسه ترمینال)

 

پس از آن می توانید برنامه حسابداری قیاس تحت وب را متصل به کارتخوان بدانید. در دو فرم از قابلیت کارتوان می توانید بهره ببرید :

 

1- فرم دریافت در سیستم دریافت و پرداخت، دکمه دریافت - بانک

2- فرم فاکتور فروش گزینه "ثبت با تسویه"

که در فرم باز شده در قسمت کارتخوان، با انتخاب کد بانک کارتخوان و انتخاب "ارسال به کارتخوان" ، مبلغ بر روی دستگاه کارتخوان قرار می گیرد و پس از کشیدن کارت ، کد پیگیری در فرم درج می گردد و ادامه کار انجام می شود