topic

چگونگی راه اندازی نرم افزار حسابداری شخصی

چگونگی راه اندازی نرم افزار حسابداری شخصی

آیا می‌دانید پولتان کجا صرف می‌شود و یا اینکه یکباره پولتان فقط از حساب پس انداز شما ناپدید می‌شود؟ تعیین بودجه و استفاده از نرم افزار حسابداری شخصی حتی به شکل ابتدایی و ساده آن می‌تواند بهترین راه برای اطمینان از این که مخارجتان کمتر از درآمدتان است، باشد. شروع زود هنگام  این امر بسیار حائز اهمیت است. هنگامی که جوان هستید، حرفه شما جدید است و پول زیادی ندارید. عادت کردن به دسته بندی صورت حساب‌ها و پیگیری هزینه ها از وقوع تعداد زیادی مشکلات مالی جلوگیری می‌کند. اگر برای اولین بار بودجه تعیین می‌کنید شاید آسانتر باشد که از یک قلم و کاغذ و یک ماشین حساب استفاده کنید اما پس از مدت اندکی به شما ابزارهای پیشرفته تری برای استفاده معرفی خواهد شد.

blog-post-9.3

 

با محاسبه مقدار پولی که در یک ماه بدست می آورید شروع کنید. اگر ساعتی دستمزد دریافت می‌کنید، دستمزد خود را در تعداد ساعاتی که معمولا در یک ماه کار می‌کنید ضرب نمایید. سپس تمام هزینه های معمول خود را یادداشت کنید. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های تکرار شونده مانند اجاره یا رهن منزل، هزینه برق، آب، تلفن و یا اقساط ماشین و نظایر آن می‌شود.

برای مخارج پیچیده تر مانند غذا شما لازم است تا مقداری را که به این منظور در طول زمان هزینه می‌کنید در نظر گرفته و آن را محاسبه کنید. اگر اهل یادداشت کردن نیستید رسیدها و تراکنش‌های بانکی خود را بررسی کنید. اگر نمی‌توانید عدد دقیقی را بدست آورید مقداری را بصورت تقریبی تخمین بزنید.

سپس تمام مخارج خود را در ماه آینده و یا تا دو ماه بعد پیگیری و ثبت کنید. در پایان هر ماه همه هزینه ها را جمع کرده و در نظر بگیرید که در هر دسته به چه میزان خرج کرده اید. حالت ایده آل آن است که میزان پولی که در یک ماه خرج می‌کنید کمتر از درآمد شما باشد. اگر این طور نیست سراغ لیست خود بروید و ببینید از مقدار کدام یک از مخارج خود می‌توانید بکاهید.

اگر مجبور هستید خیلی قاطعانه آن هزینه را قطع کنید. کنار گذاشتن برخی از مخارج شاید بسیار آسان باشد ولی تصمیم گیری در مورد برخی دیگر می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. به عنوان مثال پاسخ به اینکه آیا شما قادر به اداره زندگی در یک شهر گران هستید یا خیر. هنگامی که با نحوه پیگیری مخارج خود آشنا شدید، می‌توانید از سرویسی مانند نرم افزار حسابداری رایگان قیاس برای مدیریت آن استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از این سرویس جهت بودجه بندی موارد مختلف نظیر خرید مواد غذایی یا سرگرمی استفاده کنید و هنگامی که در حال خرج کردن بیشتر از حدود تعیین شده هستید از آن مطلع شوید. پس از آن که به پیگیری مخارج خود عادت کردید، باید بودجه لازم برای هزینه های خود را تعیین کنید. فلسفه های مختلفی در این مورد وجود دارند. برخی افراد ترجیح می‌دهند یک تاریخچه دقیق از تراکنش‌های خود به همراه سهم‌های کاملا مشخص برای مخارجی مانند غذا، پوشاک و سرگرمی در اختیار داشته باشند. بعضی متخصصین مالی بر این باورند که وجود قیود دقیق و سختگیرانه نمی‌توانند موثر واقع شوند.

به جای آن پیشنهاد می‌دهند که افراد پول خود را در 4 گروه قسمت کنند:

هزینه های ثابت (50 60 %): این گروه شامل هزینه‌های ثابت شما در هر ماه می‌شود که به ندرت تغییر می‌یابند. هزینه‌هایی مانند اجاره، گاز، برق، خواروبار، قبض تلفن و هر هزینه دیگری که یکسان باقی می‌ماند. برخی از این مخارج ممکن است ماه به ماه تغییر اندکی داشته باشند ولی حداقل تا حدی قابل پیش بینی هستند و برای زندگی عادی لازم به شمار می‌روند.

سرمایه گذاری ها (%10): هنگامی که شما پس‌انداز کرده‌اید، نهایتا می‌خواهید مقدار این پول پس‌انداز شده در طول زمان افزایش یابد. اگر شما هرگونه سرمایه‌گذاری در جایی دارید می‌توانید در اینجا آن را وارد کنید.

پس اندازها (10-5 %): پس‌اندازهای کوتاه و بلند مدت باید در این گروه گنجانده شوند که شامل پس اندازها برای تعطیلات، هدایا و یا خریدهای بزرگی مانند کامپیوتر و یا تلویزیون جدید می‌شوند. همچنین شما باید بودجه‌ای که برای موارد اضطراری مانند صورت حساب‌های ناگهانی و یا تعمیر ماشین ذخیره کرده‌اید را در این دسته جای دهید.

مخارج آزاد (20-35%): این جا طبقه‌ای است که می‌توانید هر هزینه دیگری را که دوست دارید در آن بگنجانید. بیرون غذا خوردن و یا ولخرجی کردن برای سرگرمی‌های مختلف معمولا یک عادت بد مالی محسوب می‌شوند. اما حقیقت آن است که همه ما برای این موارد هزینه می‌کنیم زیرا از انجام آن لذت می‌بریم. تا هنگامی که بودجه شما سه گروه قید شده در بالا را پوشش دهد شما می‌توانید بدون آن که احساس عذاب وجدان کنید پول خود را به این گروه تخصیص دهید.

موارد ذکر شده توصیه های متخصصین مالی برای افراد جوان هستند. ولی شما بهتر است که این درصدها را با توجه به سن، اهداف مالی و اهمیتی که برای هر یک قائل هستید تنظیم کنید. به یاد داشته باشید که هر چه میزان بیشتری پس‌انداز کنید، پول بیشتری در آینده خواهید داشت تا خانه بخرید، زودتر بازنشسته شوید و یا به اهداف دیگر دست یابید. نهایتا بودجه بندی تنها به معنی آن است که بدانیم پول ما در کجا خرج خواهد شد و برای آن برنامه ریزی داشته باشیم. اگر شما نمی‌خواهید زحمت نوشتن هر پول کمی که به عنوان مثال در پمپ بنزین پرداخت می‌کنید را به خود راه دهید، این مدل همچنان می‌تواند بیشتر مواردی را که شما نیازمند اختصاص بودجه به آن هستید پوشش دهد. تنها کاری که شما باید انجام دهید آن است که تصمیم بگیرید در هر دسته چه در صدی از بودجه را تخصیص دهید. درصدهای توصیه شده توسط خبرگان مالی در این مقاله عنوان شده اند.

با این حال شما می‌توانید این درصدها را مطابق میل خود تنظیم کنید. اگر شما قادر نیستید که به عنوان مثال 10% از درآمد خود را به سرمایه گذاری و یا پس انداز اختصاص دهید، به هر میزان که می‌توانید پس انداز داشته باشید. همچنین شما می‌توانید به میزان پس انداز خود اضافه کنید به جای آن که خود را مجبور کنید تا 20% از بودجه خود را صرف سرگرمی های  غیر ضروری کنید. هر چه بیشتر پس انداز کنید از منافع بیشتری برخوردار خواهید بود.

قیاس محصول نرم افزار حسابداری اندروید را با عنوان نرم افزار حسابداری موبایل شخصی به بازار ارائه کرده تا شما به راحتی اطلاعات خود را ثبت نمایید.