راهکارهای توانمندسازی کارمندان

تاریخ انتشار: 1395/11/16

راهکارهای توانمندسازی کارمندان

نیروی انسانی از ارزشمندترین سرمایه‌های هر سازمان است. مدیران، گردانندگان این نیروهای مهم هستند و توانمندسازی کارمندان، همواره جزء هدف‌های یک مدیر موفق می‌باشد. جهت دست یافتن به این هدف، روش‌های زیر پیشنهاد می‌شوند:

شناخت و درک کارمند :

گوش دادن به حرف‌ها و گفت‌وگو با کارمند: بسیاری از مشکل‌های کارمندان را می‌توان از راه گوش دادن به آنان و گفت‌وگو حل کرد تا بتوانند کار خود را بهتر انجام دهند. توجه به احساس‌های مثبت و منفی و حل و فصل این احساس‌ها: احساس‌های مثبت مانند انگیزه و تعلق، به کارمند نیروی فعالیت‌های مثبت کاری می‌دهند و احساس‌های منفی مانند بی‌تفاوتی و ترس، این نیرو را از او می‌گیرند. به این دلیل، تلاش مدیر در بالا بودن سطح احساس‌های مثبت کارمند، بسیار مفید و ثمربخش واقع می‌شود. ایجاد احساس امنیت برای کارمند: کارمند زمانی احساس‌ها، فکرها و عقیده‌های راستین خود را با مدیر در میان می‌گذارد که به او اعتماد داشته باشد. مدیر می‌تواند با صداقت، محبت، خیرخواهی و احترام خود نسبت به کارمند، این حس اعتماد را ایجاد کند.

ارج نهادن به کارمند :

شرکت دادن کارمند در تصمیم‌گیری‌های سازمان: هر کارمند، سازمان را از دیدگاه منحصربه‌ فرد خود می‌بیند. مدیر می‌تواند با نظرخواهی از کارمند، از دیدگاه و اطلاعات او در زمان تصمیم‌گیری استفاده کند. دادن استقلال کافی به کارمند: مدیر می‌تواند با این‌کار، اعتماد خود را نسبت به کارمند نشان دهد و احساس مسئولیت و اعتماد به‌نفس را در او تقویت کند. پشتیبانی از کارمند در زمان احتیاج: زمانی‌که کارمند با مشکل‌های شغلی روبه‌رو می‌شود، بهتر است بداند و احساس کند که می‌تواند روی کمک و پشتیبانی مدیر، حساب کند این آگاهی به او در انجام کارش شهامت و پشت‌گرمی خواهد داد. توجه به خواسته‌های کارمند و برآورده کردن آنها در حد امکان و توانمندسازی کارمند باعث می‌شود کارمند رضایت‌ خاطر داشته و با امید و تعهد کافی، جوابگوی مسئولیت‌های شغلی خود باشد.

ارزیابی عملکرد