انواع نرم افزار حسابداری

تاریخ انتشار: 1399/07/21

انواع نرم افزار حسابداری

انواع نرم افزار حسابداری چه قابلیت هایی دارند؟در گذشته عملیات نگهداری حساب ها، دفاتر و اسناد مالی شرکت ها و کسب و کارها به صورت دستی انجام می شد. این کار علاوه بر صرف وقت بسیار، خالی از اشتباه هم نبود.

امروزه استفاده از انواع نرم افزار حسابداری و خودکار شدن بسیاری از ثبت های مالی علاوه بر صرفه جویی در وقت، تا حد بسیار زیادی از بروز اشتباهات در حساب و کتاب مالی نیز جلوگیری می‌کند.

اما انواع نرم افزار حسابداری مناسب دارای چه امکاناتی است؟

مسلما هر کس برای خود ایده هایی برای انتخاب یک نرم افزار مالی خوب در ذهن دارد. انتخابی که اگر به درستی انجام نشود، ممکن است موجب تضعیف موقعیت شغلی یا از رفتن آن شود. حتی ممکن است انتخاب نادرست پکیج حسابداری و مالی، فعالیت عادی شرکت را دچار اختلال یا حتی توقف کند.

ویژگی های یک پکیج حسابداری مناسب:

 مطابقت داشتن با استانداردهای مجموعه

یکی از مسائل مهم در انتخاب یک پکیج حسابداری این است که یک نرم افزار باید با استانداردهای مجموعه شما هماهنگی داشته باشد به طور مثال ممکن است شما نیاز داشته باشید.

که پکیج حسابداری شما با سایت و یا نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان شما در ارتباط باشد بهترین راه حل گرفتن مشورت از مهندسین نرم افزار برای انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب با استاندارد های نرم افزاری است که در مجموعه شما رعایت می شود.

ارائه گزارش‌های آماری مناسب

در دنیای پُرتلاطم کسب ‌و کارها، اطلاعات مهم‌ترین ابزار هستند. با تکیه ‌بر تحلیل اطلاعات، توان تصمیم‌گیری مدیران افزایش می‌یابد و می‌توانند آگاهانه‌تر و دقیق‌تر تصمیم بگیرند. تحقیقات نشان می‌دهد، بیش از ۷۰ درصد کسب‌وکارها در دو سال نخست تاسیس، به ‌دلیل عدم‌ دسترسی به اطلاعات کافی و عدم تحلیل صحیح آن‌ها، ورشکسته می‌شوند.

 ساختار منسجم:

صرفا ثبت سند حسابداری برای یک سازمان کافی نیست. سازمان‌ها فعالیت‌های متفاوت و متعددی از جمله کنترل عملیات چک، کنترل حساب‌های بانکی، انبارداری، مدیریت فروش، خرید از تامین‌کنندگان، محاسبه دستمزد کارمندان و… دارند؛ تمامی اطلاعات گفته شده، درنهایت تبدیل به موجودی‌های مالی سازمان می‌شوند. یکپارچگی پکیج حسابداری به سازمان کمک می‌کند، اطلاعات به شیوه‌ای منسجم ثبت شوند؛ در نتیجه، دوباره‌کاری پیش نمی‌آید و تجمیع اطلاعات به‌ شکلی سازمان ‌یافته‌تر دردسترس خواهد بود.

بیشتر بخوانید : حسابداری آنلاین( قیاس ابری)

انعطاف پذیری

زمانی که می خواهید یک نرم افزار حسابداری انتخاب کنید یک مسئله مهم، مسئله ی انعطاف پذیری است از این جهت که یک پکیج حسابداری چقدر قابلیت دارد تا خود را با نیازهای شما هماهنگ کند؟ شما باید بتوانید به راحتی گزاراشت جدیدی را در پکیج حسابداری خود طراحی کنید و یا حتی بتوانید گزارشات موجود را ویرایش و تغییراتی در آنها انجام دهید.

پس در هنگام خرید دقت کنید که نرم افزار حسابداری که قصد خرید آن را دارید به اندازه مورد نیاز شما انعطاف پذیر باشد.

 تضمین امنیت اطلاعات

از مهم‌ترین اطلاعات موجود در یک سازمان، اطلاعات بخش مالی است، عدم ثبت اطلاعات مالی یا سوء استفاده از این اطلاعات (مثل سرقت) می‌تواند آسیب‌های جدی به سازمان وارد کند. حساسیت نسبت به امنیت اطلاعات از موارد قابل توجه در تهیه‌ی نرم‌ افزار است؛ در این مسیر، تعداد مشتریان ارائه‌دهنده نرم‌ افزار، رضایت‌مندی مشتریان و اعتبار آن شرکت در بازار می‌تواند از امنیت اطلاعات مالی، به حسابداران اطمینان دهد.

خدمات پس از فروش

پشتیبانی و خدمات پس از فروشی که حسابداران بتوانند به آن تکیه کنند، از ارزشمندترین اهداف شرکت‌های نرم‌ افزاری است. خدمات پس از فروش و پشتیبانی با کیفیت، نیازمند زیرساختی قوی است تا سازمان بتواند به‌شکلی موثر درخواست و مسائل مشتری را مدیریت کند

سادگی و کاربرپسند بودن

از بزرگ‌ترین عوامل موفقیت تولیدکننده‌ای مانند مایکروسافت، ارائه نرم‌ افزاری کاربرپسند و ساده است. حسابدار باید بتواند به‌راحتی بر نرم افزار مسلط شود و به‌سرعت بتواند کار با آن را شروع کند.

سادگی و در عین حال کاربردی بودن نرم‌ افزار، ویژگی کم‌یابی است که اگر حسابداران و مدیران مالی به آن دست یابند بهره‌وری کاریشان افزایش و تنش‌های کاریشان کاهش می‎یابد.

 قیمت متناسب با امکاناتی که دریافت می‌کنید؛

چطور پکیج حسابداری انتخاب کنیم؟

انتخاب یک پکیج حسابداری نباید پیچیده باشد. در اینجا سه سؤال را مطرح می‌کنیم که هنگام انتخاب نرم‌افزار باید مد نظر داشته باشید:

۱.چه انتظاراتی از یک پکیج حسابداری دارید؟

۲. نوع کسب کار شما چیست؟ خدماتی؟ پیمانکاری فروشگاهی؟

۳. چه بودجه ای را برای این کار در نظر گرفته اید؟

در ادامه مقاله پاسخ این سوال ها را با هم دقیق تر بررسی می کنیم:

برای یافتن بهترین نرم افزار حسابداری برای کسب و کارتان، اولین قدم بررسی دلایل اصلی‌ نیاز شما به چنین نرم‌ افزاری در وهله نخست است. برای برخی از کسب و کارها، استفاده از صفحات اکسل یا حتی دفتر حساب دست‌نویس کافی است. البته برای بسیاری، سهولت و کارایی نرم افزار حسابداری، آن را گزینه بهتری برای انتخاب می‌کند.

استفاده از نرم افزار حسابداری درست از شروع کار، کسب و کارتان را برای موفقیت در طول مسیر آماده می‌کند. شروع استفاده از نرم افزار حسابداری از همان روز اول تا به کارگیری آن پس از چند ماه یا حتی چند سال استفاده از اکسل یا دفتر حساب دست‌نویس بسیار مفیدتر است.

اگر برای گسترش کسب و کارتان برنامه ریزی کرده‌اید، یا حتی اگر کسب و کارتان به سرعت در حال رشد است، یک سیستم حسابداری دستی ناکارآمد و پیچیده می‌شود. اگر از نرم افزار حسابداری استفاده کنید می‌توانید زمان و پول بسیار زیادی را برای کسب و کار در حال رشدتان، با خودکار کردن فرایندها و انعطاف بالای آن با کسب و کارتان صرفه‌جویی کنید.

با انجام وظایف مختلف از حقوق و دستمزد تا معاملات روزانه، پکیج حسابداری می‌تواند تمام بخش‌های عملیات شما را یکپارچه کرده و به طور خودکار داده را از سیستم‌های دیگر، مانند سیستم انبارداری و موجودی کالا، سیستم فروش، سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و دیگر زیر سیستم‌های مرتبط وارد کند.

همه سیستم‌های حسابداری مشابه هم نیستند. برای کسب و کارهای کوچک، برخی از سیستم‌های حسابداری معمول بیش از حد پیچیده و با ویژگی‌های غیر ضروری همراه هستند. اگر نرم افزاری که در حال حاضر در اختیار دارید بیش از حد پیچیده است، راه‌ حلی که مخصوص کسب و کارهای کوچک ساخته شده است گزینه بسیار بهتری است.

انواع نرم افزار حسابداری

و اما در پاسخ به سوال آخر و هزینه ای که یک نرم افزار حسابداری برای شما دارد، این نکته را در نظر داشته باشید که محصولات نرم افزار حسابداری بسته به ویژگی‌هایی که انتخاب می‌کنید هزینه‌های متفاوتی دارند. بسیاری از ارائه دهندگان، بسته های متعددی با قیمت ها و امکانات متفاوت در اختیار شما قرار می دهند. برخی از آنها، نسخه‌های محدود و آزمایشی را با امکانات پایه یا محدودیت تعداد کاربر و تعداد سند ارائه می‌کنند.

قیمت بسته های نرم افزاری پایه و محدود معمولا قیمت پایین تری دارند و با اضافه شدن امکانات بیشتر قیمت، متناسب با آن امکانات افزوده خواهد شد.

ویژگی‌هایی که معمولا به هزینه‌ها اضافه می‌شوند شامل تعداد کاربران بیشتر در شبکه، چند شرکتی بودن، قابلیت‌های گزارش گیری پیشرفته و خدمات پشتیبانی کاملتر است.

برای دانلود نرم افزار حسابداری رایگان قیاس نسخه اندرویدی می توانید از این لینک استفاده کنید.

AP