ارزش فعلی خالص NPV

تاریخ انتشار: 1397/11/17

ارزش فعلی خالص NPV تفاوت بین ارزش فعلی جریان نقدی و ارزش فعلی خروج پول نقد در طی یک دوره زمانی است. NPV در بودجه بندی سرمایه و برنامه ریزی سرمایه گذاری برای تحلیل سودآوری سرمایه گذاری یا پروژه پیش بینی شده مورد استفاده قرار می گیرد.

فرمول زیر برای محاسبه NPV استفاده می شود:

ارزش فعلی خالص NPV

 

 

 

 

 

 

 

در این معادله:

Rt = جریان خروجی خالص نقدی در یک دوره واحد

i = نرخ تنزیل یا بازگشتی که می تواند در سرمایه گذاری های جایگزین به دست آورد

t = تعداد دوره های زمانی

اگر با علامت جمع بندی نا آشنا هستید - در اینجا یک راه ساده تر برای یادآوری مفهوم NPV است:

NPV = (ارزش روزانه جریان های نقدی انتظاری) - (ارزش روزانه نقدی سرمایه گذاری شده)

ارزش فعلی خالص مثبت نشان می دهد که درآمد پیش بینی شده توسط یک پروژه یا سرمایه گذاری (در دلار) بیش از هزینه های پیش بینی شده (همچنین در دلار های فعلی) است. فرض بر این است که سرمایه گذاری با NPV مثبت سودآور خواهد بود و سرمایه گذاری با NPV منفی منجر به زیان خالص خواهد شد. این مبنای قانون ارزش خالص فعلی است که بر این مبنا است که تنها سرمایه گذاری با ارزش های NPV مثبت باید در نظر گرفته شود.

به غیر از فرمول خود، ارزش فعلی خالص را می توان با استفاده از جداول، صفحات گسترده، ماشین حساب، و یا NPV خود Investopedia محاسبه کرد.

درک ارزش فعلی خالص

پول در حال حاضر به دلیل تورم و درآمد حاصل از سرمایه گذاری های جایگزین که در طول زمان مداخله می تواند بیشتر از مقدار مشابه در آینده باشد، ارزش بیشتری دارد. به عبارت دیگر، یک دلار به دست آمده در آینده، به همان اندازه که در حال حاضر به دست آورده می شود، ارزش ندارد. عنصر تنزیل نرخ NPV یک راه برای حساب کردن این است.

به عنوان مثال، فرض کنید که یک سرمایه گذار می تواند امروز یک یا چند سال یکبار 100 دلار پرداخت کند. یک سرمایه گذار منطقی مایل نیست که پرداخت را متوقف کند. با این حال، اگر یک سرمایه گذار بتواند روزانه 100 دلار یا 105 دلار در سال دریافت کند، چه؟ اگر پرداخت کننده قابل اطمینان بود، این 5٪ اضافی ممکن است صبر داشته باشند، اما تنها در صورتی که هیچ چیز دیگری وجود نداشته باشد، سرمایه گذاران می توانند با 100 دلار که بیش از 5 درصد درآمد کسب می کنند.

یک سرمایه گذار ممکن است تمایل داشته باشد تا یک سال دیگر به 5٪ اضافی صعود کند اما ممکن است برای همه سرمایه گذاران قابل قبول نباشد. در این مورد، 5٪ نرخ تنزیل است که بسته به سرمایه گذار متفاوت خواهد بود. اگر یک سرمایه گذار می دانست که می تواند 8٪ از سرمایه گذاری نسبتا امن در سال آینده کسب کند، نمی خواهند 5٪ پرداخت را به تعویق اندازند. در این مورد، میزان تخفیف سرمایه گذار 8٪ است.

یک شرکت ممکن است نرخ تنزیل را با استفاده از بازده مورد انتظار پروژه های دیگر با سطح مشابهی از خطر یا هزینه وجوه پول مورد نیاز برای تامین مالی پروژه تعیین کند. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است پروژه ای را که انتظار می رود 10 درصد در سال برآورد کند، اگر هزینه آن 12 درصد برای تأمین پروژه باشد، پیش بینی کند یا انتظار می رود که یک پروژه جایگزین 14 درصد در سال برآورد.

تصور کنید که این شرکت می تواند در تجهیزاتی که به مبلغ 1،000،000 دلار هزینه می شود سرمایه گذاری کند و انتظار می رود که درآمد 5000 دلار در ماه درآمد داشته باشد. این شرکت سرمایه موجود برای این تجهیزات را دارد و می تواند به طور مستقیم آن را در بازار سهام برای بازده مورد انتظار 8٪ در سال سرمایه گذاری کند. مدیران احساس می کنند که خرید تجهیزات یا سرمایه گذاری در بازار سهام خطرات مشابهی دارند.

مرحله اول: NPV سرمایه اولیه

از آنجا که این تجهیزات جلوتر پرداخت می شود، این اولین جریان نقدی است که در محاسبه گنجانده شده است. هیچ زمان سپری شده ای وجود ندارد که باید به آن توجه کرد زیرا خروج امروز از $ 1،000،000 نیازی به تخفیف ندارد.

شناسایی تعداد دوره ها (t)

انتظار می رود این تجهیزات، تولید جریان نقدی ماهانه را به مدت 5 سال ادامه دهد و بدین معنی است که 60 جریان نقدی و 60 دوره در محاسبه وجود دارد.

شناسایی نرخ تنزیل (I)

انتظار می رود که سرمایه گذاری جایگزین 8٪ در سال باشد. با این حال، به این دلیل که تجهیزات جریان ماهانه جریان های نقدی را تولید می کند، نرخ تنزیل سالانه باید به نرخ دوره ای یا ماهانه تغییر یابد. با استفاده از فرمول زیر، ما دریافتیم که نرخ دوره ای 0.64٪ است.

ارزش فعلی خالص NPV

مرحله دوم: NPV جریان های نقدی آینده

فرض کنید جریان های نقدی ماهانه در پایان ماه به دست آورده شوند، با اولین پرداخت دقیقا یک ماه پس از خرید تجهیزات به دست آمده است. این یک پرداخت آینده است، بنابراین باید برای ارزش زمانی پول تنظیم شود. یک سرمایه گذار می تواند این محاسبات را به راحتی با یک صفحه گسترده یا ماشین حساب انجام دهد.

اشکال در ارزش فعلی خالص و جایگزین

مقادیر سودآوری سرمایه گذاری با NPV به شدت بر پایه فرضیه ها و برآوردها تأثیر می گذارد، بنابراین ممکن است یک مقدار قابل توجهی برای خطا وجود داشته باشد. عوامل تخمینی عبارتند از: هزینه های سرمایه گذاری، نرخ تنزیل و بازده پیش بینی شده. ممکن است پروژه اغلب هزینه های غیرقابل پیش بینی را از زمین خارج کند یا ممکن است هزینه های اضافی را در پایان پروژه نیاز داشته باشد.

 

دوره بازپرداخت یا روش بازپرداخت یک جایگزین ساده برای NPV است. روش بازپرداخت محاسبه چقدر طول می کشد تا سرمایه گذاری اصلی پرداخت شود. یک نقص این است که این روش نمیتواند برای ارزش زمانی پول حساب کند. به همین علت، دوره های بازپرداخت محاسبه شده برای سرمایه گذاری های طولانی، دارای پتانسیل بیشتری برای عدم قطعیت هستند.

علاوه بر این، دوره بازپرداخت به شدت محدود به مقدار زمان لازم برای به دست آوردن هزینه های اولیه سرمایه گذاری است. ممکن است که نرخ بازده سرمایه گذاری می تواند حرکت های تیز را تجربه کند. مقایسه با استفاده از دوره بازپرداخت برای سودآوری درازمدت سرمایه گذاری های جایگزین حساب نمی شود.

خلاصه

ارزش فعلی خالص (NPV) محاسبه ای است که برای یافتن ارزش فعلی جریان آینده پرداخت ها استفاده می شود. این برای ارزش زمانی پول است و می تواند برای مقایسه گزینه های سرمایه گذاری مشابه باشد. از NPV متکی به یک نرخ تنزیل از بازگشت که ممکن است از هزینه های موجودی مورد نیاز به سرمایه گذاری مشتق شده باشد، و هر پروژه و یا سرمایه گذاری با NPV منفی باید اجتناب شود. نقص مهم در استفاده از تحلیل NPV این است که این فرضیه ها را درباره رویدادهای آینده می کند که ممکن است قابل اعتماد نباشد.

NPV
ارزش فعلی خالص