5 نکته ای که هنگام دیجیتالی شدن باید به آن ها توجه داشت

تاریخ انتشار: 1396/03/21

5 نکته ای که هنگام دیجیتالی شدن باید به آن ها توجه داشت

جهان در حال دیجیتالی شدن است. شرکت هایی مانند Airbnb نشان داده اند که حتی سنتی ترین و قدیمی ترین صنایع و کسب و کارها نیز میتوانند تقریبا یک شبه تغییر کنند. یک پژوهش از MIT Sloan and Delloitte نشان داده است که حدودا 90% پاسخ دهندگان پیش بینی کرده بودند که پیشرفت های دیجیتالی صنعتشان را دچار مشکل خواهد کرد. اما فقط 44% از آن ها احساس می کردند که سازمانشان به اندازه کافی برای رویارویی با این مسئله آمادگی دارد.  با 2 شخصیت برجسته صنایع، اریک کاوانا، مدیر ارشد اجرایی Bloor Group و مالا آناند، معاون اول اجرایی SAP Data and Insight مصاحبه شده است تا ما را در مورد نکاتی که شرکت ها باید قبل از  حرکت به سمت دیجیتالی شدن در نظر گیرند، راهنمایی کنند.

اریک و مالا با 50 سال تجربه در ساخت، تحلیل و گزارش نرم افزارهای کسب و کار و همکاری با سازمان هایی که دریافته اند وجود تکنولوژی برای توسعه کسب و کارشان ضروری است در این مصاحبه حضور یافته اند، تا نظراتشان جمع آوری و در اینجا ذکر شود و نهایتا بتوان از نظراتشان بهره برد.

1-نتایج کسب  و کار را متصور شوید. مالا و اریک هر دو بر این باورند که مهمترین گام شناسایی آن چیزی است که می خواهید تغییر دهید. اریک می گوید: "شما باید مدل ها و فرآیندهای کسب و کار خود را بشناسید و به روشنی مشخص کنید که در چه نکاتی بیشترین اختلاف نظرها وجود دارد و یا سخت ترین بخش تجارت شما کجا واقع شده است.

فکر کردن در این خصوص می تواند برای زمانی که شروع به دیجیتال کردن کسب و کار خود می کنید بسیار مفید واقع شود." مالا می افزاید: " گام اول برای مشتریان آن است که نتایج مطلوبی را که میل دارند به آن ها دست یابند متصور شوند. این نتایج بی حد و مرز هستند ولی باید با کسب و کار شما هماهنگ شوند." زمانی که اهداف تجارت شما تعیین شدند باید وابستگی های اصلی که شامل داده ها و فرایندهای لازم برای کسب وکارتان است را شناسایی کنید. سپس می توانید تکنولوژی مورد نیاز برای دستیابی به اهداف خود را تعیین کنید."

2-صبر نکنید. اریک خاطر نشان می کند: " تغییر کردن سخت است اما گزینه دیگر بدتر است. اگر شما دیجیتال شدن را در پیش نگیرید، شرکتتان را از دست خواهید داد." "دیجیتال شدن همه جا دیده می شود. یک سونامی است که به نظر بادی می آید که آرام در حال وزیدن است ولی در هر جایی می تواند یک باد بسیار قوی باشد که همه چیز را به سرعت به کناری پرتاب می کند. Uber و Airbnb را به خاطر آورید. آن ها صنایعی هستند که برای مدتی طولاتی نوآوری ای نداشتند. صنعت تاکسیرانی تا زمانی که الزامات پروانه کار و تاکسی های آرم دار بکار گرفته نشده بود به همین روش عمل می کرد. هم اکنون تقریبا همه می توانند راننده باشند و مشتریان می توانند به خاطر وجود Uber بلافاصله تاکسی خود را در اختیار داشته باشند.

در حالتی که آن ها تاکسی های معمول را درخواست کنند و مجبور به صبر کردن شوند و یا مجبور به درخواست تاکسی دیگری شوند، ترجیح خواهند داد که از اپلیکیشن Uber که بلافاصله تاکسی را در اختیار مشتری قرار می دهد استفاده کنند." "مردم در مقابل تغییر مقاومت می کنند. آن ها دیجیتال شدن را تجربه نمی کنند چون تمام روز مشغول کار خود هستند. بنابراین ما نیاز به آگاهی گسترده ای در زمینه فواید این امر داریم تا بتوانیم با سرعت بیشتری افراد را ترغیب به تغییر کردن کنیم."

3-شریک مناسبی را انتخاب کنیم. مالا در شرکت های بزرگ تکنولوژی کار کرده است شرکت هایی مانند: Cisco, Oracle و هم اکنون SAP. او معتقد است که "شریک شما همراه با یک فروشنده فهمیده نقش بسیار مهمی در راه اندازی یک تجارت دیجیتالی واقعی ایفا خواهند کرد.

به این معنی که آن ها می توانند با یکدیگر داده ها و سیستم ها را از کسب و کار مربوطه جمع آوری کرده تا یک کسب و کار نوآورانه را بوجود آورند." بسیاری از سازمان ها در سیستم های IT موجود به میزان زیادی سرمایه گذاری کرده اند. آن ها به یک شریک نیاز دارند تا از آن سیستم ها محافظت کرده و از داده ها، بهترین رویکردها و دانش مشترک انباشته شده در آن ها بهره برداری کند. همینطور شرکت ها به کسی نیاز دارند که زمانی که سرمایه گذاری های نوآوری آن ها شروع به ایجاد ارزش کرد بتواند موارد استفاده دیجیتالی را با زیرساخت ها و مقیاس سازمان یکپارچه سازد.

" " نهایتا شما نیاز به شریکی دارید که بتوانید به او اعتماد کنید. تکنولوژی های بسیار زیادی برای استفاده وجود دارند مانند تکنولوژی های اینترنتی، یادگیری ماشینی، فناوری blockchain و غیره. شریک شما باید این تکنولوژی ها را به نتایج تجاری تبدیل کند و آن ها باید مجموعه کاملی از تکنولوژی های دیجیتالی خلاقانه را در اختیار داشته باشند تا بتوانند هنگامی که روند دیجیتالی شدن شما پیش می رود، توسعه یافته و رشد کنند."

4-نیروی انسانی را حفظ کنید. همانطور که اریک خاطر نشان می کند: "عملکرد انسانی را از دست ندهید. اهمیتی ندارد که شما به چه میزانی در اتوماسیون پیش رفته اید، شما همواره باید  نیروی انسانی را درگیر فرایندهای حیاتی کنید.

نقاط کنترلی وجود دارند که نیروی انسانی می تواند در آن نقاط دست به عمل زده و تغییر ایجاد کند به نحوی که مسیر سناریوی خاصی عوض شود و کسب وکار شما همچنان بتواند از کسب رضایت  مشتریان اطمینان حاصل کند.

" " همواره موقعیت هایی وجود خواهد داشت که از حالت نرمال منحرف شده و شما نیاز به کنترل انسانی آن دارید، در این حالت یک نفر می تواند بلافاصله دست به عمل زده و به حل موضوع کمک کند." برای مالا، باقی ماندن نیروی انسانی به معنی تفکر طراحی است. بکارگیری این متدولوژی به تمرکز بر روی پیچیده ترین چالش های کسب و کار کمک می کند ولی در عین حال انسان محور نیز می باشد. "

با تفکر طراحی ما هرگز دیدگاه کسانی که از این راه حل استفاده می کنند را نادیده نمی گیریم. بنابراین هنگامی که به دنبال دیجیتالی شدن و استفاده از نوآوری برای حل مشکلات اساسی خود هستیم با کاربران نهایی این کار را آغاز می کنیم. این که روز آن ها به چه شکل سپری می شود، چگونه کار می کنند و به چه چیزی برای موفق شدن نیاز دارند. سپس شیوه ای که تکنولوژی می تواند مشکل آن ها را حل کند پیدا می کنیم."

5-شروعتان کوچک باشد ولی رویای بزرگ داشته باشید. مالا و اریک هر دو موافق این هستند که سازمان ها نیاز به تعیین واضح موارد استفاده و سپس در نظر گرفتن مقیاس دارند. در عین حال مهم است که به یاد داشته باشند برخی از موارد استفاده ی مورد نظر می توانند تاثیر عمده ای بر سود و مصرف کنندگان داشته باشند.

مالا می گوید: "مورد مهم آن است که بیش از حد درگیر حوزه تغییر دیجیتالی نشوید. نوآوری آسان تر از یکپارچه شدن با کسب و کارهای موجود در یک مجموعه است. ما می‌دانیم که تغییر دیجیتالی یک راه حل مشخص و متناسب با همه موارد نیست. ولی آموخته ایم که چگونه نوآوری را بکار بریم تا تغییر به سمت دیجیتالی شدن را در دسترس، پشتیبانی شده و به راحتی قابل تطبیق سازیم." اریک مثالی را از اوایل دیجیتالی شدن می زند که چگونه می توان با آغازی کوچک به رشدی بسیار قوی دست یافت.

"در اوایل دهه 1980 با یک جنتلمن روسی صحبت می کردم. او در کالج بود که اینترنت تازه به کار گرفته شده بود و یک شرکت ساختمانی کوچک را اداره می کرد. او از اینترنت برای دریافت سریع اطلاعات قیمت مصالح ساختمانی در کشور استفاده می کرد و شروع به داد و ستد مصالح کرده بود. خالص دارایی وی در 25 سالگی بالغ بر 25 میلیون دلار بود. او خیلی زود از منافع نوآوری دیجیتالی استفاده کرد و زندگی خود را تغییر داد."

دیجیتالی شدن