12 گام عملی برای ثروتمند شدن

تاریخ انتشار: 1396/03/17

12 گام عملی برای ثروتمند شدن

رازهای ثروتمند شدن در زندگی در حقیقت جز اسرار محسوب نمی‌شوند. هر کارآفرینی رویای ثروتمند شدن دارد. آن ها در آرزوی قدرتی هستند تا بتوانند امور مالیاتی را کنترل کنند، سرمایه زیادی در اختیار داشته باشند و حتی زمانی که در خواب به سر می‌برند درآمد کسب کنند و این در حالی باشد که از یک زندگی سرشار از تفریح و خوشی نیز لذت میبرند. اما ما در جهانی به سر میبریم که افرادی که چیزی ندارند با فاصله بسیار زیادی، بیشتر از افرادی هستند که دارندگان اصلی محسوب می شوند. تنها 1800 نفر در سراسر جهان میتوانند خود را میلیاردر بنامند که یک بخش بسیار کوچک در مقیاس جمعیت جهانی می‌باشد.

نه تنها اکثر افراد ثروتمند نیستند بلکه به شدت زیر بار بدهی به سر میبرند.  حقیقت چیست؟ زمانی که عده ای به دنبال یافتن اسرار ثروتمند شدن در زندگی هستند افرادی دیگر فقط در تکاپوی سرپا ماندن و نجات یافتن هستند. بیشتر آن ها در حال غرق شدن در حجم زیادی از بدهی بوده و قادر به رها کردن خود از قید و بندهای وضعیت فعلی که به صورت ذاتی ناشی از مصرف گرایی و مشتری گرایی است و دامنگیر جمعیت زیادی از مردم جهان شده است نخواهند بود. با این حال چگونه است که برخی افراد پاسخ تمام سوالات را دارند؟

چگونه ثروتمندان به ثروتمند شدن ادامه می دهند در حالی که فقرا هر چه بیشتر در فقر فرو می روند؟ آیا نتیجه بازی از قبل بر علیه ما در نظر گرفته شده است؟ آیا ما در حقیقت نفرین شده ایم تا یک زندگی عادی داشته باشیم، یا فقط توسط تمایلات لذت گرایانه و خوش گذرانی کنترل شده ایم؟ آیا مجبور شده ایم تا تسلیم نیازها و امیال حیوانی خود شویم و هرگز نتوانیم حقیقتا در زندگی پیشرفت کنیم، یا به ما تحمیل شده است که ثروتمند شدن را رها کنیم؟

یا این که شاید راه حلی وجود دارد؟ راهی به بیرون اگر که بخواهید؟ به وضوح این ها سوالاتی هستند که توسط اکثریت مطرح می شوند. تقریبا همه دوست دارند که در زندگی ثروتمند شوند. اما همه نمیتوانند در این راه موفق شوند. چه تفاوتی میان کسانی که جواب ها را میدانند و  کسانی که دائما از این شاخه به شاخه ای دیگر می‌روند و هرگز قادر نخواهند بود که راه صحیح خود را برای ثروتمند شدن بیابند، وجود دارد؟ حقیقتا جواب ها بسیار آسانتر از آن چیزی است که اکثر افراد تصور می کنند.

رازهای ثروتمند شدن در زندگی چیست؟ اسرار ثروتمند شدن در واقع راز محسوب نمیشوند و به خوبی شناخته شده هستند، ولی با این حال به صورت جدی به آن ها عمل نمی‌شود. بیشتر ساکنین این سیاره و بخش عظیمی از جمعیت هر کشور در تضاد شدیدی که این به اصطلاح رازهای ثروتمند شدن در خود دارند زندگی می‌کنند. اگر شما در مورد دوام ثروت خود جدی هستید پس به اندرزهایی که در طول زمان سینه به سینه به ما رسیده اند توجه خواهید کرد. در حالیکه این اندرزها توسط اکثریت نادیده گرفته شده اند، توسط ثروتمندترین افراد جهان در طول تاریخ بکار رفته اند.

1-کمتر از درآمد خود زندگی کنید. اولین راز ثروتمند شدن آن است که کمتر از درآمد خود زندگی کنید. این به چه معنی است؟ یعنی بیشتر از میزان پولی که دریافت می کنید، خرج نکنید. اگر چه بیشتر افراد به این اندرز عمل نمی کنند. بیشتر آن ها بر روی خرج کردن تا جای ممکن پافشاری می کنند و این یک حقیقت در جهان توسعه یافته محسوب می شود. نتیجه حاصل از یک تحقیق پیمایشی که توسط Pew Charitable Trusts صورت گرفته و حاصل جمع آوری پاسخ های 7000 شهروند آمریکایی است، نشان می دهد که در واقع 55% آمریکایی ها یا در نقطه سر به سر و  یا بیشتر از درآمد ماهانه خود خرج می کنند.

20% از درآمد خود را پس انداز کنید. برای آن که ثروتمند شوید باید حداقل 20% از درآمد خالص خود را ذخیره کنید. همه این نکته را تاکنون شنیده اند اما چه تعدادی از آن ها حقیقتا به این نکته عمل کرده اند؟ اصطلاح "اول برای خودت پرداخت کن" بار معنایی بسیار زیادی در اینجا می یابد. زمانی که بعضی افراد هیچ اهمیتی در آن نمی بینند سایرین در می یابند که رعایت این نکته نه تنها بودجه لازم برای روزهای در نظر گرفته نشده در مواقع اضطراری را تامین می کند بلکه فرصت داشتن جریان نقدی را نیز به آن ها می دهد. هنگامی که یک موقعیت مناسب برای شما ایجاد می شود شما نیاز به پول نقد برای تصاحب آن خواهید داشت. اگر شما پول نقد لازم را نداشته باشید در واقع شانس خود را از دست داده اید.

3-دنبال کردن محتاطانه هزینه ها قدم بعدی برای ثروتمند شدن چیست؟ نه تنها باید هزینه های عمده خود را پیگیری کنید بلکه خیلی محتاطانه باید هر ریالی را که خرج می کنید مد نظر قرار دهید. هر خرجی که می‌کنید باید خیلی با دقت کنترل و ثبت شود. بنجامین فرانکلین در جایی گفته است: "نسبت به مخارج کوچک خود آگاه باشید. یک سوراخ کوچک می تواند یک کشتی بزرگ را غرق کند." هر چه برای جزئیات زحمت و دقت بیشتری به کار ببرید، موفق تر خواهید بود. کنسل کردن عضویت در باشگاهی که شما برای 6 ماه از آن استفاده ای نکرده اید، حذف کردن برنامه کابلی پر هزینه ای که از آن استفاده می کنید، نخریدن قهوه گرانی که همیشه می‌نوشید یا بیرون غذا نخوردن هنگامی که می دانید قادر به تقبل هزینه آن نیستید. یک اپلیکیشن دانلود و نصب کنید و یا یک دفترچه کوچک یادداشت خریداری کرده و هزینه های خود را بدون توجه به این که آیا جز هزینه های بزرگ یا کوچک محسوب میشوند پیگیری و ثبت کنید. با استفاده از نرم افزارهایی که همه جا در دسترس  هستند هزینه های خود را در طول زمان چارت بندی و علامت گذاری کنید. ببینید که پولتان چه جاهایی مصرف می شود. چقدر از آن می تواند پس انداز شود و در غیر این صورت غیر عاقلانه خرج خواهد شد.

4-بدهی های بد خود را تسویه و حذف کنید. اشتباه نکنید، همه بدهی ها بد نیستند. داشتن بعضی بدهی ها خوب است. بدهی های کارت اعتباری و وام های با بهره بالا جز بدهی های بد محسوب می شوند. شما باید این بدهی های بد را هر چه زودتر حذف کنید. این زمانی بیشتر ضرورت می یابد که تنها کاری که شما در ماه انجام می دهید پرداخت بدهی های ماهانه است. شما نمی توانید در زندگی ثروتمند شوید هنگامی که بخش بزرگی از درآمد شما صرف پرداخت بهره پولی می‌شود که شما قبلا خرج کرده اید. وام و یا کاری را که بیشترین نرخ بهره را دارد انتخاب کنید و پرداخت های حداقلی را که می پردازید دو برابر نمایید تا زمانی که کل بدهی شما تسویه شود. سپس سراغ بدهی بعدی خود بروید تا وقتی که تمام بدهی های شما پرداخت شود. هنگامی که شما معاف از پرداخت بدهی های بد هستید (نه بدهی های خوب مانند اقساطی که برای سرمایه گذاری املاک پرداخت می شود یا وام هایی که برای مثال جهت توسعه کسب و کار شما گرفته شده است)، پولی که پیش از این برای پرداخت بدهی ها صرف می کردید را به پس انداز خود اضافه می کنید. این راهکار و حذف بدهی ها برای آن نیست که  پول حاصل از آن را خرج کنید و یا با ولخرجی آن را صرف یک سفر و یا ماشین جدید کنید. بلکه همچنان باید روی اهداف خود متمرکز باشید.

5-صاحب سقفی باشید که بالای سر دارید. برای اکثر آدم ها خانه ای که دارند بزرگترین سرمایه شان محسوب می شود. با این حال جمعیت زیادی از مردم جهان خانه خود را اجاره کرده اند. اگرچه اجاره کردن محل زندگی برای مدتی موقت چندان وحشتناک به نظر نمی رسد اما اگر شما به راستی نگران موقعیت مالی خود هستید باید قطعا سقفی را که بالای سر دارید صاحب شوید. این امر باعث نمی شود که یک شبه ثروتمند شوید اما شما با پرداخت اجاره در واقع قسط خانه شخصی دیگر را می پردازید. به تعبیری دیگر شما در حال ثروتمند کردن فردی دیگر می باشید. مهم نیست که برای رسیدن به این مقصود چه بهایی می پردازید. هر کاری که لازم است انجام دهید تا یک خانه بخرید حتی اگر مجبور هستید که سطح زندگی خود را برای این منظور تنزل دهید. با یک دلال معاملات ملکی بنشینید و موقعیت خود را ارزیابی کنید. اهدافی  را برای خود تعیین کرده و برای رسیدن به آن ها برنامه ریزی کنید. حتی اگر هم اکنون برای پرداخت پیش قسط پس انداز کافی ندارید، می توانید چیزهایی را که با گذشتن از آن ها می توانید پول لازم برای خرید خانه را بدست آورید بررسی کنید. در اینجا صحبت از خانه رویایی شما نیست. بلکه منظور آن است که به جای آن که پولتان صرف اجاره بها شود برای پرداخت اقساط خانه و سرمایه گذاری در این راه مصرف شود که مسلما برای شما منفعت بیشتری به همراه خواهد داشت.

6-عادت های بد خود را از بین ببرید. عادت های بد ما را از رسیدن به بسیاری از اهداف باز می دارند. آن ها از کم کردن وزن، بدست آوردن پول بیشتر، پس انداز کردن، سرمایه گذاری و بسیاری چیزهای دیگر جلوگیری می کنند. تنها راه برای آن که شما بتوانید در زندگی پیشرفت کنید آن است که آن عادات بد را حذف کنید. شما باید آن عادات را قبل از آن که شما را به سمت یک وضعیت پیچیده و بغرنج هدایت کنند ترک کنید. بسیار سخت است تا به چیزی که  انرژی زیادی از شما می گیرد - مانند ثروتمند شدن - بدون دست کشیدن از عادات بد خود دست یابید. در اینجا تنها صحبت از عادات بد مالی نیست. بلکه منظور هر گونه عادت دیگری است که شما را از لحاظ فیزیکی، احساسی و یا روحی تضعیف می کند. واضح است که موفقیت در هر چیز تنها به ترک عادات بد که ما را به عقب می راند بستگی ندارد. بلکه اطمینان از این که ما بهترین عادت ها را در زندگی و کسب و کار خود به کار می بریم بازدهی ما را در آینده گارانتی کرده و به صورت خودکار پیشرفت ما را تضمین می کند.

7-اهداف روزانه تنظیم کنید. ثروتمند شدن یک هدف مهم و دراز مدت محسوب می شود. در هر حال شما به سادگی نمیتوانید بگویید که می خواهید ثروتمند شوید. اول از همه شما نیاز به یک عدد و تاریخ مشخص دارید تا به آن برسید و آن تصویر بزرگتری است که در اختیار دارید. فراتر از آن تصویر بزرگتر شما نیاز به تعیین اهدافی روزانه خواهید داشت. تنظیم اهداف روزانه رویدادهای مهمی را در مسیر شما به سمت اهداف بزرگتری که دارید ایجاد می کند.  هدف بزرگ را به اهداف دست یافتنی روزانه که به نظر چندان گیج کننده نمی آیند تقسیم کنید. برای مثال اگر شما می خواهید  10میلیون دلار ثروت خالص در 5 یا 10 سال آینده داشته باشید تعیین کنید که چه کاری به صورت روزانه برای نزدیک شدن به این هدف باید انجام شود. واضح است زمانی که شما از صفر و یا حتی بدتر از آن شروع می کنید تا به هدفی بزرگ مانند ثروتمند شدن دست یابید، دوران سختی از پس انداز کردن را در پیش خواهید داشت. با این که بهره چندگانه بسیار تاثیرگذار عمل می کند اما حتی اگر شما از این گزینه استفاده نکنید، می توانید از انواع ابزارهای مالی برای افزایش بازدهی پول خود استفاده کرده و آن را در جایی امن نگهداری کنید تا بتوانید در سرمایه گذاری های هوشمندانه مشارکت کرده و از این طریق بازدهی بالایی برای پول خود ایجاد کنید.

8-زمان خود را به شکلی موثر مدیریت کنید. همه ما زمان یکسانی در زندگی خود داریم. شما زمانی بیشتر از فردی که بعد از شما می آید ندارید و او نیز زمانی بیشتر از شخصی دیگر نخواهد داشت. اهمیتی ندارد که آن شخص یک سیاستمدار قدرتمند است، یک تاجر بانفوذ است و یا یک ورزشکار مشهور. آنها زمانی بیشتر از آنچه شما در اختیار دارید نداشته اند. زمان بزرگترین چیزی است که برای همه در زندگی یکسان وجود دارد. با این حال مسئله ای که در اینجا اهمیت دارد آن است که ما چگونه از زمانی که در اختیار داریم به شکلی موثر استفاده کنیم.  تمام آن لحظه های ارزشمند زندگی می توانند به راحتی اتلاف شوند. مسلما راهی برای ثروتمند شدن وجود نخواهد داشت اگر که وقتمان صرف دنبال کردن اموری بی ارزش گردند. برای زمان خود با استفاده از یک سیستم مدیریت زمان موثر و هوشمند برنامه ریزی کنید تا بتوانید در راهی که شما را به سمت هدفتان پیش می برد گام بردارید.

9-مقادیر زیاد سودمندی را اضافه کنید. بدون توجه به این که شما چه استراتژی ای را برای بدست آوردن پول بکار می برید (آنلاین یا آفلاین) بدون اضافه کردن مقادیر زیادی از سودمندی و آن هم به شکلی مداوم در طول زمان تقریبا هیچ شانسی برای آن که به ثروت برسید نخواهید داشت. آن هایی که بیشترین سودمندی را به این جهان اضافه کرده اند  بیشترین ثروت را بدست آورده اند. حقیقت ساده آن است که یکی از اساسی ترین اصول موفقیت آن است که شما نیاز داشته باشید که بیشترین حجم کار را برای دریافت کمترین بازده انجام دهید. اگر شما به دنبال میان برهایی هستید که شما را به سرعت و با کمترین تلاش ممکن به ثروت برساند مطمئنا با شکست مواجه خواهید شد. مشکل کجاست؟ بازاریاب های شیاد بسیاری وجود دارند که در کمین اشخاصی هستند که به دنبال راه های سریع اینچنینی اند. خب چنین چیزی وجود ندارد. اگر می خواهید که ثروتمند شوید باید سود بسیار زیادی را به این جهان اضافه کنید و باید این کار را بی وقفه و بدون شکست انجام دهید.

10-جریان های چندگانه برای درآمد انفعالی بسازید. هر کسی که در مورد ثروتمند شدن تصمیم جدی دارد باید جریان های چندگانه ای از درآمد انفعالی بسازد. درآمد انفعالی هنگامی که در مورد انباشت ثروت به کار می رود از اهمیتی بسیار زیاد برخوردار می شود. اگر شما بخواهید ثروت عظیم خالصی را گرد آورید این راهکار به سادگی شما را در وضعیتی قرار می دهد تا بتوانید به شکلی خودکار درآمد ایجاد کنید. تعداد بسیار زیادی ایده ایجاد درآمد انفعالی وجود دارد که می توانید آن ها را بکار گیرید. حیطه هایی مانند مشارکت در معاملات املاک و تقسیم درآمد از پر طرفدارترین راه ها برای کسانی محسوب می شوند که می توانند از عهده موانعی مانند هزینه بسیار بالای ورود به این حوزه ها برآیند. گزینه دیگر برای ایجاد درآمد انفعالی برای مثال ایجاد یک وب بلاگ، تولید محصولاتی دیجیتالی مانند کتاب ها و دوره های الکترونیکی و حتی فراهم کردن خودآموزهای آنلاین است. با تمرکز بر ایجاد درآمد انفعالی به هر طریقی شما خواهید توانست با یک بار انجام دادن کار، به صورت مکرر درآمد دریافت کنید. این در حالی است که درآمد فعال نیازمند وقف دائم زمان از سوی شماست تا برایتان درآمد ایجاد کند. به محض آن که شما دست از کار کردن بکشید، درآمد  متوقف خواهد شد. ممکن نیست که شما تنها با ایجاد درآمد فعال بتوانید ثروت و درآمد خود را به طرز چشمگیری افزایش دهید. بر روی درآمد انفعالی تمرکز کنید و شاهد انباشت انبوه ثروت خود با گذشت زمان باشید.

11-در چیزی سرمایه گذاری کنید که آن را می شناسید. اگر شما واقعا به دنبال ثروتمند شدن هستید، باید در چیزی سرمایه گذاری کنید که از آن سر رشته دارید. برای مثال اگر شما در تجارت دارو فعالیت می کنید، سرمایه گذاری در حیطه کشاورزی را امتحان نکنید. در چیزی سرمایه گذاری کنید که در موردش اطلاع و تجربه دارید. اگر صنایع دارویی را می شناسید در بیوتکنیک سرمایه گذاری کنید. هر چه بیشتر یک صنعت و یا یک بازار ویژه را بشناسید احتمال بیشتری دارد که بتوانید ایده هایی را که شما را به سمت ایجاد حجم زیادی از درآمد هدایت می کنند کشف کنید. هیچ کس دیگری قادر نیست این کار را برای شما انجام دهد. هنگامی که در حیطه ای سرمایه گذاری می کنید که آن را می شناسید آن را به شدت و با جدیت دنبال کنید. ایرادی ندارد که تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار دهید اما تا هنگامی که مثل عقاب مراقب آن ها باشید. به محض آن که حواس شما از موضوع منحرف شود و یا علاقه خود را نسبت به ان از دست دهید همه چیز در سراشیبی خواهد افتاد. اگر در رابطه با ایجاد ثروت جدی هستید توجه کامل خود را وقف این موضوع نمایید.

12-به کسب و کار خود اهمیت دهید. اگرچه میتوانید به عنوان یک کارمند هم به ثروت دست یابید اما این کار بسیار مشکل خواهد بود. به جای آن بهتر است کسب و کار خود  را ایجاد کنید و تنها به آن توجه کنید. تمام قلب و روح خود را وقف کسب و کار خود کنید و روی آن کار کنید حتی اگر با شکست مواجه شدید. و اگر شکست خوردید حتی اگر چندین بار اتفاق افتاد از آن شکست ها درس بگیرید و برای رشد خود از آن ها استفاده کنید. هنری فورد نکات بسیاری را از شکست های خود آموخت و هرگز تسلیم نشد. حتی با این که یک بار ورشکسته شد  و مجبور شد که از کسب و کار دوم خود کناره گیری کند اما هرگز آن را رها نکرد. او به کسب و کار خود بها داد. هر کارآفرین موفقی شکست خورده است. اما تنها دلیلی که آن ها تا چنین حدی موفق شده اند آن است که هرگز تسلیم نشدند.  

12 گام عملی برای ثروتمند شدن