چه چیزی را باید در بودجه عملیاتی کسب‌وکار خود بگنجانید؟

تاریخ انتشار: 1396/08/27

چه چیزی را باید در بودجه عملیاتی کسب‌وکار خود بگنجانید؟

بودجه عملیاتی یکی از دو قسمت بودجه جامع است. هدف از بودجه عملیاتی تعریف فعالیت‌های مولد درآمد شرکت است مانند فروش، تولید و موجودی کالاهای ساخته‌شده، نتیجه نهایی بودجه عملیاتی فرم پرشده صورت سود و زیان و سود عملیاتی است. سود عملیاتی همانند سود خالص نیست. شما قادر به محاسبه سود خالص تا زمانی که بودجه نهایی را تهیه نکرده‌اید نخواهید بود. بودجه عملیاتی پیش از بودجه مالی تهیه می‌شود زیرا بسیاری از فعالیت‌های مالی تا زمانی که بودجه عملیاتی تهیه نشده است شناخته‌شده نمی‌باشند. در مورد توسعه یک نمونه از بودجه عملیاتی، من مثالی از یک کسب‌وکار کوچک سفالگری،آرت کرافت پاتری، خواهم زد تا مفاهیم اولیه و محاسبات مرتبط با یک بودجه عملیاتی کسب‌وکار را ترسیم نمایم. بودجه عملیاتی شامل یک صورت سود و زیان پیش‌بینی‌شده و یا بودجه‌بندی شده است که با چندین برنامه زمانی پشتیبانی می‌شود.

  1. بودجه فروش

اکثر صاحبان کسب‌وکار و مدیران از چیزی به‌عنوان فن پیش‌بینی فروش "از پایین به بالا" استفاده می‌کنند. به بیانی دیگر آن‌ها ارقام فروش را از کارمندان فروشی که در خارج از شرکت مشغول به کار هستند به دست می‌آورند زیرا آن‌ها در مورد آینده فروش، از بیشترین آگاهی برخوردار هستند. این ارقام سپس در کنار یکدیگر برای تهیه پیش‌بینی فروش کلی قرار خواهد گرفت. اگر شرکت یک ساختمان به‌عنوان فروشگاه در اختیار دارد، فروش پیش‌بینی‌شده از فروشگاه نیز باید در نظر گرفته شود همچنان که در نظر گرفتن فروش آنلاین پیش‌بینی‌شده نیز در صورتی ‌که شرکت حضور مجازی و آنلاین دارد ضرورت می‌یابد. فاکتورهای دیگری که در پیش‌بینی فروش دخیل هستند شامل وضعیت عمومی اقتصاد، سیاست‌های قیمت‌گذاری، بازاریابی، رقابت و سایر عوامل هست. در مثال ما مغازه سفالگری ممکن است در طول رکود بزرگ آسیب‌دیده باشد زیرا ظروف سفالی هنری در آن زمان یک کالای تجملی تلقی می‌شد. ازآنجاکه نرخ بیکاری پس از رکود بزرگ بسیار بالا است و بهبود این وضعیت به‌کندی صورت می‌گیرد این محصول ممکن است همچنان به‌ عنوان کالایی لوکس قلمداد شده و فروش نیز به همان نسبت کند پیش‌بینی شود. بودجه فروش ممکن است نسبت به‌پیش بینی فروش پس از تعدیل آن مطابق خواسته‌های مدیریت، قدری متفاوت دیده شود.

  1. بودجه تولید

وظیفه بعدی در توسعه بودجه عملیاتی پس از توسعه بودجه فروش، گردآوری و تهیه بودجه تولید است. بودجه تولید به صاحب کسب‌وکار می‌گوید که تولید چه تعداد واحد از محصولات برای برآورده کردن نیازهای فروش و موجودی لازم است. در مثال ما، صاحب فروشگاه سفال باید از تعداد قطعات و نوع سفالی که در طول دوره زمانی بودجه شده ساخته می‌شود مطلع باشد. بودجه تولید شامل سه بخش هست: بودجه خرید مواد مستقیم، بودجه دستمزد مستقیم و بودجه هزینه سربار. وجود هرکدام از این موارد برای تهیه بودجه تولید ضروری هستند.

  1. بودجه خرید مواد مستقیم

بودجه خرید مواد مستقیم مربوط به مواد خامی است که شرکت در فرایند خرید به آن نیاز دارد. این بودجه مقدار و هزینه هر یک از انواع مواد خام موردنیاز شرکت را اعلام می‌کند. باید برای هرکدام از انواع مواد خام، یک بودجه خرید مواد مستقیم مجزا تهیه گردد.  

4-  بودجه دستمزد مستقیم

ساعت‌های کار مستقیم بودجه شده به‌وسیله رابطه بین نیروی کار و بازده تعیین می‌شود. تعداد واحدهای نیروی کار مستقیم در بودجه تولید تعیین می‌شوند. سپس تعداد کلی ساعت نیروی کار مستقیم و هزینه هر واحد تعیین خواهد شد.

5- هزینه سربار

بودجه هزینه سربار تمام موارد باقی‌مانده‌ای است که در خرید مواد مستقیم و  دستمزد مستقیم گنجانده نشده‌اند. معمولاً بودجه دستمزد مستقیم، بودجه هزینه سربار را تعیین می‌کند. هزینه‌هایی که به هزینه دستمزد مستقیم وابسته هستند هزینه سربار متغیر نامیده می‌شوند و تمام موارد دیگر جز هزینه سربار ثابت می‌باشند.

6- موجودی کالاهای ساخته‌شده پایان دوره

بودجه موجودی کالاهای ساخته‌شده پایان دوره از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا اطلاعات موردنیاز برای محاسبه هر واحد از تولید را در اختیار شرکت قرار خواهد داد. اطلاعات جمع‌آوری ‌شده از بودجه خرید مواد مستقیم،  دستمزد مستقیم و  سربار، هزینه برای هر واحد را تعیین می‌کند.

همچنین این موضوع، داده‌های لازم برای ترازنامه و محاسبه هزینه کالاهای فروخته‌شده در صورت مالی سود و زیان را تمهید می‌نماید.

7-  قیمت تمام‌شده کالای فروش رفته

اگر شما موجودی کالاهای ساخته‌شده در آغاز دوره رادارید (که در حقیقت موجودی کالاهای ساخته‌شده در پایان دوره متعلق به دوره قبلی هست)، پس‌ از آن می‌توانید  قیمت تمام‌شده کالای فروخته‌شده را با استفاده از اطلاعات حاصل از  بودجه خرید مواد مستقیم،  دستمزد مستقیم و  هزینه سربار تهیه کنید.

8-  هزینه‌های اداری و فروش

قسمت غیر  تولیدی بودجه پیش‌بینی‌شده هزینه‌های اداری و فروش هست. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های متغیر و ثابت می‌باشند. برای مثال گروه‌های فروش که مبتنی بر حجم فروش  هستند هزینه‌های متغیر می‌باشند. هزینه‌های آب و برق و تلفن ممکن است هزینه‌هایی ثابت در نظر گرفته شوند.

9-صورت سود و زیان 

زمانی که این هشت مورد را تکمیل کردید، اطلاعات موردنیاز برای توسعه صورت مالی سود و زیان پیش‌بینی‌شده  را در اختیار خواهید داشت. نتیجه صورت سود و زیان بودجه ، درآمد عملیاتی شرکت هست و نه سود خالص. شما تا زمانی که مورد  مالی را تکمیل نکرده باشید قادر به تعیین سود خالص نخواهید بود.

 

بودجه عملیاتی