اقتصاد رفتاری چیست؟

تاریخ انتشار: 1397/08/12

اقتصاد رفتاری مطالعه روانشناسی است، زیرا آن را به فرآیندهای تصمیم گیری اقتصادی افراد و نهادها مربوط می‌کند.

دو سوال مهم در این زمینه عبارتند از:

1. آیا مفروضات اقتصاددان از سود و سود حداکثر تقریبی خوب رفتار مردم واقعی است؟

2. آیا  موجب به حداکثر رساندن ابزار پیش بینی ذهنی افراد می شود؟

در دنیای ایده آل، مردم همیشه تصمیمات بهینه می گیرند که آنها اغلب به بیشترین سود رضایت می دهند. در اقتصاد، نظریه انتخاب منطقی بیان می کند که وقتی انسان با گزینه های مختلف در شرایط کمبود مواجه می شود، گزینه ای را انتخاب می کنند که رضایت فردی آنها را به حداکثر برساند. این نظریه فرض می کند که مردم با توجه به ترجیحات و محدودیت هایشان قادر به تصمیم گیری های منطقی می باشند و به طور موثر با توجه به هزینه ها و مزایای هر گزینه ای که در اختیار آنها قرار می گیرد، آنها را بررسی و میزان سود را در نظر می گیرند. تصمیم نهایی بهترین پیشنهاد انتخاب خواهد شد. اقتصاد رفتاری توضیح می دهد که انسان ها منطقی نیستند و قادر به تصمیم گیری خوب نیستند.

اقتصاد رفتاری بر روانشناسی و اقتصاد متکی است تا بتواند به این نتیجه برسد که چرا گاهی اوقات تصمیمات غیر منطقی اتخاذ می شود و چرا و چگونه رفتار آنها پیش بینی های مدل های اقتصادی را دنبال نمی کند. اقتصاد رفتاری به دنبال توضیح دادن اینکه چرا فرد تصمیم به انتخاب A می گیرد و علت تصمیم گیری و انتخابش چه بوده است.

از آنجا که انسان ها موجودات عاطفی و به راحتی حواس پرت هستند، تصمیماتی میگیرند که در منافع شخصی آنها نیست.

اقتصاد رفتاری

برنامه های کاربردی

یک کاربرد اقتصاد رفتاری، اکتشافی است که استفاده از قوانین شستشو یا میانبرهای ذهنی برای تصمیم گیری سریع است. با این حال، زمانی که تصمیم گیری منجر به خطا شد، اکتشافات می تواند منجر به تعصب شناختی شود. تئوری بازی رفتاری، یک طبقه ی جدید از نظریه ی بازی، می تواند به اقتصاد رفتاری نیز اعمال شود، زیرا نظریه ی بازی آزمایش ها را انجام می دهد و تصمیمات مردم را برای تصمیم گیری غیر منطقی تحلیل می کند. یکی دیگر از زمینه هایی که اقتصاد رفتاری می تواند در آن اعمال شود، مالیات رفتاری است که به دنبال توضیح اینکه چرا سرمایه گذاران در هنگام تجارت در بازارهای سرمایه تصمیم می گیرند.

مساله اصلی در امور مالی رفتاری توضیح می دهد که چرا شرکت کنندگان در بازار، اشتباهات سیستماتیک غیر منطقی را بر خلاف فرض شرکت کنندگان در بازار منطقی انجام می دهند.  چنین خطاهایی بر قیمت ها و بازده تاثیر می گذارد و باعث ایجاد ناکارآیی بازار می شود. مطالعه امور مالی رفتاری نیز تحقیق می کند که چگونه دیگر شرکت کنندگان مزایای  چنین خطاها و ناکارایی بازار را به دست می آورند.

مالیات رفتاری نشان دهنده ناکارآمدی، مانند واکنش های بیش از حد به اطلاعات یا به عنوان علل روند بازار در موارد شدید حباب و سقوط است. چنین واکنشی هایی با توجه به سرمایه گذاران محدود، اعتماد به نفس بیش از حد، غرورآفرینی، تقلید و تجارت مرتبط است. تحلیل گران فنی معتقدند که مادیات رفتاری به عنوان اقتصاد رفتاری  و مبنای نظری تحلیل های فنی است.

شرکت ها به طور فزاینده ای از اقتصاد رفتاری به منظور افزایش فروش محصولات خود پی می برند. در سال 2007، قیمت آیفون 8 گیگابایتی برای 600 دلار معرفی شد و به سرعت به 400 دلار کاهش یافت. اگر ارزش ذاتی تلفن 400 دلار باشد چه؟ اگر اپل گوشی را برای 400 دلار معرفی کند، واکنش اولیه به قیمت در بازار گوشی های هوشمند ممکن است منفی باشد زیرا ممکن است تلفن به نظر خیلی گران قیمت باشد. اما با معرفی گوشی با قیمت بالاتری و کاهش آن به 400 دلار، مصرف کنندگان معتقد بودند که فروش بسیار خوبی داشتند و فروش برای اپل افزایش پیدا کرد. همچنین، یک تولید کننده صابون که همان صابون را تولید می کند را در نظر بگیرید، اما آنها را در دو بسته مختلف برای تجدید نظر به گروه های چندگانه هدف قرار می دهد. یک بسته تبلیغاتی صابون را برای همه کاربران صابون، دیگر برای مصرف کنندگان پوست حساس تبلیغ می کند. هدف بعدی محصول را خریداری نمی کند در صورتی که بسته مشخص نکرده است که صابون برای پوست حساس است. آنها صابون را با برچسب پوست حساس انتخاب می کنند، گرچه این دقیقا همان محصول در بسته بندی عمومی است.

همان طور که شرکت ها شروع به درک این می کنند مصرف کنندگان آنها غیر منطقی هستند، راهکار موثری برای جلب اقتصاد رفتاری در سیاست های تصمیم گیری شرکت است که به ذینفعان داخلی و خارجی آن مربوط می شود، اگر به درستی انجام شود ارزشمند خواهد بود.

از دیدگاه بیولوژیکی، رفتارهای انسانی در حین بحران ها با سقوط بازار سهام و رشد حباب در زمانی که قیمت سهام بیش از قیمت های تاریخی قبل باشد، یکسان است. در طول این دوره ها، اکثر شرکت کنندگان در بازار چیزی جدیدی برای خودشان می بینند و این به ناچار باعث ایجاد پاسخ استرس در آنها با تغییرات همراه در پروفایل ها و انگیزه های غدد درون ریز می شود. نتیجه تغییرات کمی و کیفی در رفتار است. این یک مثال است که رفتار مبتنی بر اقتصاد و مالی می تواند مشاهده شود و متناسب با آن با استفاده از اقتصاد رفتاری است.

سودمندی اقتصادی رفتاری فراتر از محیط هایی مشابه مبادلات سهام است. استدلال های خودخواهانه، رفتارهای بزرگسالان و غیره می تواند در پنهان کردن جنایات شناخته شود و کمبود قانونی و بی توجهی به انواع مختلف می تواند مشاهده و کشف شود. آگاهی از پیامد غیر مستقیم (یا کمبود)، حداقل در پتانسیل با مدل های مختلف و روش های تجربی، می تواند مورد استفاده قرار گیرد و همچنین کاربردهای بالقوه اقتصاد رفتاری گسترده هستند، اما قابلیت اطمینان آن نیاز به بررسی دارد. کم توجهی به نقش تازگی به عنوان یک استرسور، کمبود اصلی رویکردهای فعلی برای تحقیقات بازار است. ضروری است که برای دوفازیزم های متمایز زیست شناختی رفتار انسان در شرایط روزمره استرس زا و در پاسخ به عوامل استرس زا مورد توجه قرار گیرد.

 

اقتصاد رفتاری