topic
حسابداری
دریافت و پرداخت
خرید و فروش
انبار
عمومی و تنظیمات
سامانه رشد آموزش و پرورش

انواع بارکد و نحوه استفاده آن ها در نرم افزار حسابداری قیاس

در نرم افزار قیاس امکان استفاده از سه نوع بارکد وجود دارد.

 بارکد وزنی، بارکد تعدادی و بارکد تجمیعی که در ادامه با این موارد بیشتر آشنا میشویم:

یکی از سوالاتی که برای مدیران و کاربران اینگونه فروشگاه ها بوجود می آید اینست که چگونه عملکرد همزمان میز فروش(pos – Point Of Sales) برای فروش اقلام تعدادی و فله ای را مدیریت کنند، در ادامه انواع شرایط فروشگاه ها بررسی می گردند.

اصناف مورد تمرکز :

سوپرمارکت (هایپرمارکت، بقالی)، قنادی (شیرینی فروشی)، آجیل فروشی (خشکبار فروشی)، میوه فروشی و هر صنفی که دارای فله فروشی است.

-  امکان کنترل خروج مشتری وجود داشته باشد :

در فروشگاه هایی که امکان کنترل خروج مشتریان وجود دارد، برای منظور سرعت دادن به فرآیند فروش و صدور فاکتور همزمان اقلامی که مشتری انتخاب و در سبد خرید قرارداده است و اقلام فله ای که ترازو وزن کرده است، از چاپ بارکد وزنی و یا اقلامی که تعدادی بوده ولی داخل بسته ای قرار گرفته است، از بارکد تعدادی استفاده می شود، یعنی ترازو نسبت به صدور یکی از بارکدهای زیر اقدام می کند.

  • چاپ بارکد وزنی
  • چاپ بارکد تعدادی

 

انواعی از ترازوهای فروشگاهی دارای امکان چاپ بارکد بر روی برچسب یا لیبل و یا کاغذ می باشند که بارکد درج شده بر روی این برچسب ها معمولا دارای 13 رقم می باشند.

که شامل :         کد ثابت بارکد وزنی/تعدادی + وزن/ تعداد + چک سام میباشد

 

معمولا این نوع بارکدها بر روی لیبل پشت چسب دار پرینت گرفته شده و بر روی بسته ی مورد نظر محصول چاپ می شوند. البته امکان چاپ بر روی کاغذ با عرض نظیر 8 سانت نیز وجود دارد.

 

نمونه بارکد وزنی به شکل زیر می باشد:

با توجه به نمونه پیش فرض دقت شود که بارکدی که در نرم افزار برای هر محصول وزنی استفاده خواهد شد، به عنوان نمونه برای کالایی که کد کالای آن 10001 می باشد، بصورت 2710001 تعریف گردد.

لذا وزنی که در چاپ بارکد قابل چاپ است، 99.999 کیلوگرم خواهد بود، قسمت وزن تصویر بالا به اندازه 9 کیلوگرم و 970 گرم می باشد.

 

- نحوه تعریف کالای دارای بارکد وزنی در نرم افزار قیاس

برای تعریف کالاهایی که دارای بارکد وزنی می باشند در منوی تعریف کالا:

 1- گروه کالا، نام کالا و شناسه را مشخص کنید

2-نوع بارکد را وزنی انتخاب کنید

 3-واحدی که بر اساس وزن می باشد را انتخاب کنید

4-در قسمت بارکد کالا ، برای بارکدهای وزنی عدد ثابت 27 و در ادامه شناسه کالای مورد نظر که باید شامل 5 رقم باشد را درج کنید

برای مثال  در عدد بارکد 2709970:

09970 شناسه کالا  و  عدد 27  کد ثابت بارکد وزنی می باشد.

فرم فروش لمسی : حال در فرم فروش لمسی یا فاکتور فروشگاهی زمانی که اقدام به خواندن اطلاعات بارکد وزنی توسط بارکد خوان کنید، اطلاعاتی از قبیل نام کالا و وزن آن که قبلا توسط ترازو توزین و چاپ شده است را در قسمت اقلام درج شده قرار خواهد گرفت.

نمونه بارکد تعدادی:

 

با توجه به نمونه پیش فرض دقت شود که بارکدی که در نرم افزار برای هر محصول تعدادی استفاده خواهد شد، به عنوان نمونه برای کالایی که کد کالای آن 10004 می باشد، بصورت 2910004 تعریف گردد.

لذا تعدادی که در چاپ بارکد قابل چاپ است، 99999 عدد خواهد بود، قسمت تعداد تصویر بالا به اندازه 1 عدد می باشد.

 

- نحوه تعریف کالای دارای بارکد وزنی در نرم افزار قیاس

برای تعریف کالاهایی که دارای بارکد تعدادی می باشند در منوی تعریف کالا

1-گروه کالا نام و شناسه را مشخص کنید

2-نوع بارکد را تعدادی انتخاب کنید

3-واحدی که بر اساس تعداد می باشد را انتخاب کنید

4-در قسمت بارکد کالا ، برای بارکدهای تعدادی عدد ثابت 29 و در ادامه شناسه کالای مورد نظر که باید شامل 5 رقم باشد را درج کنید

برای مثال  در عدد بارکد 2910004:

10004 شناسه کالا  و  عدد 29 کد ثابت بارکد تعدادی می باشد.

فرم فروش لمسی : حال در فرم فروش لمسی یا فاکتور فروشگاهی زمانی که اقدام به خواندن اطلاعات بارکد تعدادی توسط بارکد خوان کنید، اطلاعاتی از قبیل نام کالا و تعداد آن که قبلا توسط ترازو شمارش و چاپ شده است را در قسمت اقلام درج شده قرار خواهد گرفت.

 

- امکان کنترل خروج مشتری وجود نداشته باشد :

در زمانی که امکان کنترل خروج مشتری وجود ندارد، بهتر است قبل از تحویل کالا به مشتری، امکان تسویه مبلغ برای مشتری فراهم گردد، لذا به عنوان مثال فرض کنید مشتری به فروشگاه قنادی مراجعه می کند، مسئول فروش فروشگاه پس از دریافت سفارش مشتری، نسبت به آماده کردن سفارش اقدام می کند، در این زمان مشتری هم سفارش وزنی دارد و هم تعدادی، مسئول فروشگاه پس از ثبت کالاها در ترازو دیجیتال، اقدام به چاپ بارکد تجمیعی می کند.

این نوع از بارکد، با توجه به بارکد کردن سریال فاکتور ترازو ، امکان خواندن کالاها از ترازو را برای نرم افزار در صندوق فروشگاه بصورت یکباره فراهم می سازد.

حال مشتری با دریافت فاکتور ترازو نسبت به تسویه مبلغ آن در صندوق فروشگاه اقدام کرده و رسید پرداخت آن را به مسئول فروش فروشگاه تحویل داده و کالای خریداری شده را تحویل می گرد.

نمونه ای از بارکد تجمیعی و سطری در تصویر زیر قابل مشاهده می باشد :

برای استفاده از تنظیمات بارکد تجمیعی بایستی حتما با واحد پشتیبانی در خصوص ترازوهای قابل پشتیبانی این قابلیت، ارتباط گرفته و مطمئن شوید، در حال حاضر ترازوهای مجموعه شرکت توزین صدر، دارای این قابلیت هستند.

یک نمونه کامل :