بیمه بیکاری چیست ؟

تاریخ انتشار: 1399/11/24

بیمه بیکاری چیست ؟

 این روزها که به خاطر شرایط اقتصادی، خیلی از کسب‌و‌کارها به تعدیل نیرو روی آورده‌اند و گاه‌و‌بی‌گاه خبر تعدیل نیروی گسترده‌ یک کسب‌وکار خوشنام به گوش می‌رسد، ناراحتی وجودمان را فرا می‌گیرد. با این حال، دانستن اینکه بیمه بیکاری چیست ؟ شرایط و نحوه استفاده از بیمه بیکاری چیست ؟ برای خیلی از ما یا همکاران تعدیل شدۀ ما می تواند مفید باشد،پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا این مسئله را از دیدگاه ها و جهات مختلف بررسی کنیم:

به چه کسی بیکار می‌گویند؟ از نظر قانون بیمه بیکاری، بی کار به شخص بیمه‌شده‌ای گفته می‌شود که بدون میل و اراده خود بی کار شده و اکنون آماده به کار است و می‌تواند در محیط کار جدید فعالیت خود را آغاز کند.

بیمه بیکاری مشمول چه کسانی می شود؟ بیمه شدگان بیکار، در صورت احراز شرایط زیر، استحقاق دریافت مقرری بیمه بیکاری را دارند: مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشند. تبعه کشورهای خارجی نباشند. مستمری بگیر بازنشسته و یا از کارافتاده کلی نباشند. دارای حداقل6 ماه سابقه پرداخت حق بیمه باشند. افرادی که از شرکت در کلاس‌های آموزشی و کارآموزی که سازمان تامین اجتماعی برای شغل پیشنهاد می‌کند خودداری کرده‌اند. کارگران فصلی در صورتی که صرفا در اثنای فصل کار اخراج گردیده و بیکاری آنها غیرارادی تشخیص داده شود مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود. افراد شاغل در کارهایی که ماهیت آن جنبه دائمی دارد و براساس قرارداد کار در مدت معینی مشغول کار بوده‌اند. با تشخیص واحدهای تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، در صورتی که در پایان قرارداد بیکار شوند و در آخرین کارگاه حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، مورد حمایت قرارگرفته و مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند شد. چنانچه بیمه‌شده‌ای حداکثر ظرف مدت دوماه پس از طی دوران سربازی به محل کار خود بازگردد ولی کارفرما از به‌کارگیری مجدد او خودداری کند، با احراز سایر شرایط می‌تواند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کند.  

بیشتر بخوانید : حسابداری آنلاین ( ابری قیاس )

  بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد؟ صاحبان مشاغل آزاد: بسیاری از افراد جامعه مانند کسبه بازار یا کسانی که به هر نحوی شغل آنها آزاد محسوب می‌شود، نمی‌توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند. همچنین کسانی که جزء بیمه اختیاری محسوب می‌شوند نیز از مشمولان دریافت آن خارج هستند. افراد اتباع خارجی: همانطور که قبلا هم ذکر شد افرادی که اتباع سایر کشورهای دیگر بوده و فاقد تابعیت ایرانی هستند، نمی‌توانند از این مزایا استفاده کنند. هر چند ممکن است این مساله نیز حالت‌های خاص خود را داشته باشد. ترک کار اختیاری: چنانچه شما به صورت ارادی اقدام به ترک کار کرده باشید، از این نوع بیمه محروم خواهید شد. به عنوان مثال، اگر شما از شغل خود به هر دلیل استعفا داده باشید، قادر به استفاده از مستمری بیمه بیکاری نخواهید بود. بازنشستگان و از کار افتادگان: افرادی نیز که بازنشسته شده‌اند خارج از دایره مشمولان این مزایا قرار دارند. همچنین افرادی که تحت عنوان از کار افتادگان کلی نیز شناخته می‌شوند، قادر به استفاده از آن نیستند. هر چند بیمه بیکاری و بازنشستگی حالت‌ها و موارد مرتبط زیادی دارند. رد درخواست: ممکن است درخواست شما بنا به هر دلیلی از جانب اداره کار رد شود و به این ترتیب نمی‌توانید از این مزایا استفاده کنید. هر چند در این خصوص نیز سازوکارهای لازم برای اعتراض در نظر گرفته شده است.

روش دریافت و استفاده از خدمات بیمه بیکاری چیست ؟ اولین چیزی که برای استفاده از خدمات بیمه بیکاری لازم است، ارائه نامه‌ای از کارفرما مبنی بر عدم نیاز به نیروی کار است. مشخصا باید در این نامه تاریخ آغاز این دوره عدم نیاز ذکر شود. نامه باید این نکته را بیان کند که کارفرما دیگر به آن فرد نیازی ندارد. داشتن کارت پایان خدمت هم برای استفاده آقایان از بیمه بیکاری الزامی است. طبیعتا در صورت اشتغال مجدد بیمه بیکاری قطع می‌شود. البته این اشتغال مجدد باید همراه با قرارداد و ادامه پرداخت بیمه باشد.

مبلغ بیمه بیکاری ۹۹ چقدر است؟ مجموع دریافتی مقرری نباید از حداقل دستمزد مصوب وزارت کار و امور اجتماعی ( حداقل دستمزد مصوب وزارت کار و امور اجتماعی در سال ۹۹، معادل ۱۸۳۵۰۰۰ (یک میلیون و هشتصد و سی و پنج هزار) تومان است)  کمتر و از ۸۰% متوسط مزد یا حقوق وی بیشتر باشد. از همان اولین روزی که فرد شغل خود را از دست می‌دهد ، مقرری قابل پرداخت است. متوسط مزد یا حقوق روزانه بیمه شده بدون شغل به منظور محاسبه مقرری عبارت است از جمع کل دریافتی بیمه شده که به ماخذ آن حق بیمه دریافت شده در آخرین ۹۰ روز قبل از شروع بیکاری تقسیم بر روزهای کار و در مورد بیمه شدگانی که کارمزد دریافت می‌کنند. آخرین مزد عبارت است از جمع کل دریافتی بیمه شده که به ماخذ آن حق بیمه دریافت شده در آخرین ۹۰ روز قبل از شروع بیکاری تقسیم بر۹۰  در صورتی که بیمه شده کارمزد، ظرف سه ماه مذکور از  غرامت دستمزد استفاده نموده باشد ، متوسط مزدی که مبنای محاسبه غرامت دستمزد قرار گرفته به منزله دستمزد ایام بیکاری در محاسبه لحاظ می گردد. جمع مدت پرداخت مقرری از زمان برخورداری از مزایا اعم از دوره اجرای آزمایشی یا دائمی ان برای مجردین حداکثر ۳۶ ماه، برای متاهین یا متکفلین حداکثر ۵۰ ماه براساس سابقه کلی پرداخت حق بیمه است. افراد مسن مشمول قانون جدید بیمه بیکاری که ۵۵ ساله یا بیشتر باشند، تا زمانی که مشغول به کار نشده‌اند، می‌توانند تا رسیدن به سن بازنشستگی  از پوشش‌های آن بهره برند. اگر زن و شوهر هر دو بیکار شوند، امکان برخورداری هر دوی آن ها از این رشته بیمه مفید ارائه شده از سازمان بیمه تامین اجتماعی وجود دارد. فقط یکی از آنان ( زن یا شوهر) می‌توانند از افزایش مقرری به ازای هر یک از فرزندان استفاده کنند.

عیدی به بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد؟ بسیاری از افراد تصور می‌کنند که با دریافت بیمه بیکاری، عیدی نیز به آنها تعلق می‌گیرد. این تصور اشتباه است و افرادی که مشمول بیمه بیکاری می‌شوند، به هیچ عنوان شامل دریافت پاداش و عیدی نمی‌شوند. در واقع دریافت پاداش و عیدی از طرف کارفرما صورت می‌پذیرد و بیمه بیکاری تنها تسهیلاتی از طرف سازمان تامین اجتماعی برای افرادی است که به ناچار و بدون اراده از کار بیکار شده‌اند.  

سخن آخر: امیدواریم که این مقاله توانسته باشد تمام سوالات شما در زمینه بیمه بیکاری چیست ؟ و موارد مربوط به آن را پاسخ داده باشد. اگر سوالی دارید که در این مقاله درباره آن صحبتی نشده، می‌توانید در بخش نظرات بیان کنید تا به آن پاسخ دهیم.

بیمه بیکاری چیست؟مبلغ بیمه بیکاری۹۹