نکاتی در رابطه با ارز دیجیتال که باید بدانید

تاریخ انتشار: 1398/05/08

 

نکاتی در رابطه با ارز دیجیتال که باید بدانید

ارز دیجیتال نوعی ارز است که نه در فرم فیزیکی بلکه تنها در قالب دیجیتال یا الکترونیکی موجود است. همچنین پول دیجیتال، پول الکترونیک یا پول نقد سایبری نامیده می شود.

کاهش ارزش پول دیجیتال

ارزهای دیجیتال نامحدود هستند و تنها می توانند با استفاده از رایانه یا کیف پول الکترونیکی که به اینترنت یا شبکه های تعیین شده متصل شده اند، مالکیت و معاملات داشته باشند. در مقابل، ارزهای فیزیکی، مانند یادداشت های بانکی و سکه های معدن، ملموس هستند و معاملات تنها توسط صاحبان آنها که مالکیت فیزیکی آنها را دارند، ممکن است.

مانند هر ارز استاندارد فیات، ارزهای دیجیتال را می توان برای خرید کالاها و نیز پرداخت هزینه خدمات استفاده کرد، هر چند که آنها می توانند استفاده محدود در میان جوامع آنلاین خاص مانند سایت های بازی یا شبکه های اجتماعی را پیدا کنند.

ارزهای دیجیتال دارای تمام خواص ذاتی مانند یک ارز فیزیکی هستند و آنها را قادر می سازد تا معاملات لحظه ای را انجام دهند که می توانند بدون پرداخت هزینه در سراسر مرزها هنگام اتصال به دستگاه های پشتیبانی شده و شبکه ها اجرا شوند. به عنوان مثال، ممکن است یک انگلیسی بتواند پرداخت های خود را با یک ارز دیجیتالی به طرف مقابل دیگری که در سنگاپور زندگی می کند، انجام دهد، با اینکه هر دو آنها به همان شبکه ی مورد نیاز برای انجام معاملات در ارز دیجیتال متصل هستند.

ارزهای دیجیتال مزایای متعددی دارند. به عنوان پرداخت در ارزهای دیجیتال به طور مستقیم بین طرفهای معاملات بدون نیاز به هر واسطه صورت می گیرد، معاملات معمولا لحظه ای و صفر تا کم هزینه هستند. این هزینه ها در مقایسه با روش های پرداخت سنتی که شامل بانک ها می شود بهتر است. معامله الکترونیک مبتنی بر ارز دیجیتال نیز ضمانت و شفافیت در معاملات را ضروری می سازد.

ارز دیجیتال

ارز دیجیتال در مقابل ارز مجازی

ارز مجازی نمایندگی دیجیتالی ارزش است که نه توسط بانک مرکزی، موسسه اعتباری و نه مؤسسه پول الکترونیکی صادر شده است، که در برخی موارد می تواند باشد به عنوان جایگزین برای پول استفاده می شود. در گزارش پیشین اکتبر 2012، ارز مجازی به عنوان یک نوع غیرقانونی، پول دیجیتالی تعریف شده است که توسط توسعه دهندگان آن کنترل و صادر می شود و در میان اعضای یک جامعه مجازی خاص مورد استفاده و پذیرش قرار می گیرد.

"ارزهای دیجیتال"، این دارایی است که در قالب دیجیتال و دارای ویژگی های پولی است. ارز دیجیتال می تواند به یک ارز مستقل و توسط صادر کننده مسئول است که پول دیجیتال را برای پول نقد صادر کند. در این مورد، پول دیجیتال پول الکترونیکی (پول الکترونیک) را نشان می دهد. ارز دیجیتالی که در واحد پول خود یا با صدور مجوز متمرکز یا اتوماتیک تعریف می شود، به عنوان یک ارز مجازی محسوب می شود.

به همین ترتیب، بیتکوین یک ارز دیجیتالی است، و همچنین یک نوع ارز مجازی است. بیت کوین و گزینه های آن مبتنی بر الگوریتم رمزنگاری هستند؛ بنابراین، این نوع از ارزهای مجازی نیز به نام های رمزنگاری شناخته می شوند.

ارز دیجیتال در مقابل ارز سنتی

بیشتر پول عرضه سنتی پول بانکی در کامپیوتر است. این نیز ارز دیجیتال در نظر گرفته شده است.

ارز با استفاده از کارت های اعتباری و کارت های اعتباری با استفاده از انتقال وجه الکترونیکی در نقطه فروش می تواند به صورت الکترونیکی رد و بدل شود.

تفاوت بین ارزهای دیجیتال، مجازی و رمزنگاری

از آنجایی که آنها در بسیاری از انواع موجود هستند، ارزهای دیجیتال می توانند یک سوپر ارزهای مجازی و رمزنگاری ارزها باشند.

اگر بانک مرکزی یک کشور در قالب تنظیم شده صادر شود، آن را "بانک مرکزی دیجیتال رمزنگار" (CBDC) نامیده است. در حالیکه CBDC فقط در قالب مفهومی وجود دارد، انگلستان، سوئد و اروگوئه، تعداد اندکی از کشورها هستند که در نظر گرفته اند قصد دارد یک نسخه دیجیتالی از ارزهای اصلی خود را منتشر کند.

در کنار CBDC تنظیم شده، یک ارز دیجیتال نیز می تواند در شکل غیرقانونی وجود داشته باشد. در مورد دوم، واجد شرایط بودن برای یک ارز مجازی نامیده می شود و به جای کنترل توسط یک تنظیم کننده متمرکز تحت کنترل توسعه دهنده (ها)، سازنده موسسات یا پروتکل شبکه تعریف می شود. مثال هایی از چنین ارزهای مجازی شامل رمزنگاری ارزها و سیستم های پولی مرتبط با پاداش است.

 

Cryptocurrency یکی دیگر از انواع ارز دیجیتال است که با استفاده از رمزنگاری برای تأیید و تأیید معاملات و مدیریت و کنترل ایجاد واحدهای ارز جدید استفاده می کند. Bitcoin و Ethereum محبوب ترین رمزنگاری هستند. از آنجایی که رمزنگاری ارزها غیرقابل تنظیم هستند، آنها نیز به عنوان ارزهای مجازی شناخته می شوند.

اساسا، هر دو ارزهای مجازی و رمزنگاری ارز به عنوان شکل ارزهای دیجیتال در نظر گرفته می شود.

نخستین رمزنگاری یعنی بیت کوین، در سال 2009 اختراع شد. این فقط نقطه آغاز بود و هیچ کس تا 2013 درباره بیت کوین چیزی نمی دانست.با این وجود، از سال 2013، بازار رمزنگاری ارز، رشد چشمگیری داشته است. در حال حاضر بیش از 1500 نوع رمزنگاری متفاوت وجود دارد که همه آنها در کمتر از 5 سال ایجاد شده اند. واضح است که سال 2017 سالی بود که رمزگذاری به معنای واقعی آغاز شد.کل بازار ارزهای دیجیتال تا 4000٪ افزایش یافت!

در مارس 2017 قیمت کل اوراق قرضه تقریبا 21 میلیارد دلار بود، در حالیکه در حال حاضر بیش از 454 میلیارد دلار است. این بسیار فوق العاده است!

پس از انفجار قیمتی که در ۲۰۱۷ اتفاق افتاد، ارزهای دیجیتال توجه زیادی را به خود جلب کردند. افراد زیادی به تحقیق در مورد پروژه‌های مختلف پرداختند و همچنین موسسات و شرکت‌های بزرگی اقدام به سرمایه‌گذاری روی این ارزها کردند.

به همین دلیل، به نظر می‌رسد آگاهی سرمایه‌گذاران نسبت به پروژه‌هایی که بر روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند افزایش یافته است. بر اساس این استدلال به بررسی پروژه‌هایی که پتانسیل رشد بیشتری نسبت به بقیه دارند و به عنوان بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری تا پایان ۲۰۱۹ هستند، می‌پردازیم.

نکته اساسی که برای سرمایه گذاری باید در نظر داشته باشیم این است که هرچه بر روی پروژه‌هایی با ارزش کل (marketcap) پایین‌تر (یعنی رتبه پایین‌تر در سایت کوین‌مارکت‌کپ) سرمایه‌گذاری کنیم،ریسک سرمایه‌گذاری ما بیشتر می‌شود.

بنابراین باید حتما درصد زیادی از سرمایه‌ خود را بر روی پروژه‌های برتر و مطمئن‌تر قرار داده و بخش کمی از آن را به پروژه‌های جدید و با مارکت‌کپ‌های پایین‌تری که فکر می‌کنیم پتانسیل رشد زیادی دارند، اختصاص دهیم.

بهترین ارز دیجیتال برای خرید

پنج ارز دیجیتالی که ارزش سرمایه گذاری تا سال ۲۰۲۰ را دارند:

بیت کوین

اگر تا به حال اسم بیت کوین به گوشتان نخورده، پس اینجا چه‌کار می‌کنید؟ به جرات می‌توان گفت که از زمان قیمت بیست هزار دلاری بیت کوین تا به اینجا، از اصل قضیه تغییر چندانی به وجود نیامده است. این یعنی شانس اینکه دوباره بیت کوین به دوران بیست هزارتایی یا بالاتر از آن برسد، اصلاً بعید نیست. سرمایه‌گذاران با کمی اعتماد و صبر می‌توانند سود خوبی به جیب بزنند.

لایت کوین

یکی دیگر مهره‌های برجسته دنیای ارزهای دیجیتال را می‌توان لایت کوین دانست که در چند مدت اخیر دچار سختی‌های فراوانی شده است. لایت کوین به تازگی توانسته از بحران‌هایی که گریبانش را گرفته با سربلندی بیرون آید و تغییرات مثبت دیگری نیز در راه است تا لایت کوین را به یکی از نام‌های بزرگ در دنیای کریپتو و حتی اقتصاد جهانی بدل کند.

اتریوم

قراردادهای هوشمند اتریوم نکته کلیدی در موفقیت آن است. برخلاف بسیاری از ارزهای دیگر، اتریوم کاربران را قادر می‌سازد تا با استفاده از قراردادهای هوشمند بتوانند، طی رسیدن به شرایط تعیین‌شده، دارایی‌های خود را جابجا نمایند. تلفیق چنین قابلیتی به همراه سوددهی در زمینه‌های مالی می‌تواند آینده‌ای روشن‌تر را در پیش روی اتریوم قرار دهد.

ریپل

با توجه به جلب نگاه‌های بسیار توسط این ارز و اعلام «کوین بیس» مبنی بر به رسمیت شناختن آن در معاملات خود، ریپل به یکی از قابل تبادل‌ترین ارزهای حال حاضر دنیا بدل شده است. با باز شدن بازارهای جدید و استفاده آنها از ریپل، به نظر می‌رسد که باید منتظر همه گیرتر شدن این ارز در آینده‌ای نزدیک باشیم.

استلار

استلار از پروتکلی درست به مانند ریپل استفاده می‌کنند و تمرکزش بر روی تراکنش‌های کوچک‌تر یا ریز تراکنش‌هاست. این بدان معناست که استلار برای تبادلات روزانه مالی بسیار مناسب است. استلار می‌تواند به ارز شماره یک در کاربردهای مالی روزمره بدل شود.

سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال تا همین چند وقت پیش قیمت بالایی نداشتند، شاید حجم بازار این ارزها تا سال ۲۰۱۶ به حدی پایین بود که توجه کم‌تر کسی به سمت آن‌ها جلب شده بود. اما پس از پایان سال ۲۰۱۶ و با رشد سریع قیمت بیت کوین و به دنبال آن بقیه ارزهای دیجیتال، حجم بازار هم به اندازه‌ای بالا رفت که رفته رفته افراد زیادی به سمت سرمایه گذاری در این بازار متمایل شدند. 

شاید بهتر باشد پیش از هر اقدامی در زمینه سرمایه گذاری روی ارز دیجیتال، حتما درباره فلسفه  وجود این نوع ارزها و نحوه سرمایه گذاری روی آن‌ها حسابی تحقیق کنید و بی گدار به آب نزنید. ورود به هر بازاری بدون کسب اطلاعات کافی، اگرچه ممکن است سودی مقطعی برای شما به همراه داشته باشد، اما بدون شک در دراز مدت موجب ضرر و زیان شما خواهد بود.

قیمت ارز دیجیتال

خرید ارز دیجیتال در ایران

برای خرید ارز دیجیتال در ایران، می‌توانید از سایت های رسمی که اقدام به فروش ارز دیجیتال کرده اند پیگیری کنید و قیمت ارز دیجیتال را به صورت لحظه ای مشاهده کنید و یا اینکه از صرافی های مختص ارز دیجیتال اقدام به خرید یا فروش ارز دیجیتال نمایید.پیشنهاد می شود حتما قبل از خرید و فروش ارز دیجیتال مقاله بهترین ارز دیجیتال برای خرید در سال 2019 را مطالعه نمایید.برای مشاهده قیمت لحظه ای ارز های دیجیتال کلیک نمایید.

سخن پایانی

عمل به این نصیحت که همه تخم‌غ هایتان را در یک سبد قرار ندهید شاید ساده به نظر برسد اما تاثیر زیادی در مدیریت سرمایه شما خواهد داشت.

تقسیم سرمایه به چندین بخش و سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی با تکنولوژی‌ها و پلتفرم‌های مختلف می‌تواند میزان ریسک و سود ما را در بهینه‌ترین حالت ممکن قرار دهد.

بنابراین، ابتدا پلتفرم‌هایی که شانس بیشتری برای رشد تا پایان ۲۰۱۹ دارند را شناسایی کرده و از هر دسته از پلتفرم‌ها، پروژه‌ای که بیشترین پتانسیل رشد برای نیمه دوم ۲۰۱۹ را دارد، انتخاب کرده و با مقدار حد ریسک و سودی که از ابتدا برای خود تعریف کردیم، بخشی از سرمایه خود را به آن پروژه اختصاص می‌دهیم.

درصدهایی که هر فرد برای سرمایه‌گذاری به پروژه‌های مختلف اختصاص می‌دهد، بسته به نوع شخصیت و میزان ریسک‌پذیری او، می‌تواند متفاوت باشد.

اما باید حواسمان باشد هنگام تصمیم‌گیری هیجانات خود را کنترل کرده و مانند یک ماشین، منطقی و بدون احساس رفتار کنیم و تله طمع باعث نشود درصدهای غیرمنطقی به پروژه‌هایی که ریسک سرمایه‌گذاری در آنها بالاست اختصاص دهیم.

ارز دیجیتال
خرید ارز دیجیتال