انواع ارزهای دیجیتال

تاریخ انتشار: 1398/03/04

در مقاله های قبلی راجع به تعاریف ارز دیجیتال و رسمی شدن ارزهای دیجیتال در ایران توضیحاتی ارایه دادیم. همانطور که می دانید ارز دیجیتال نوعی ارز است که نه در فرم فیزیکی بلکه تنها در قالب دیجیتال یا الکترونیکی موجود است. بیت کوین اولین نمونه از ارزهایی است که با نام ارزهای رمز پایه شناخته می‌شود ولی بیت کوین تنها ارز دیجیتل موجود در فناوری بلاک چین نیست.در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع ارزهای دیجیتال آشنا کنیم.

بیت کوین Bitcoin

حتی اگر شما به تازگی وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده‌اید، شانس زیادی وجود دارد که اطلاعات شما از ارز دیجیتال بیت کوین به نسبت سایر ارزها بیشتر باشد. بیت کوین اولین ارز دیجیتالی است که مورد قبول بسیاری از افراد قرار گرفت. دلیل این مسئله هم متن باز بودن و همچنین استفاده از فناوری بلاک چین جهت افزایش امنیت تراکنش‌های مالی است. با وجود تمام رقبایی که بیت کوین از گذشته تا کنون داشته است، همچنان هم به عنوان برترین ارز دیجیتال شناخته می‌شود. جالب است بدانید که با وجود سقوط ارزش بیت کوین که اخیراً شاهد آن بودیم، بسیاری از اقتصاددانان معتقد هستند که باید در بیت کوین سرمایه‌گذاری کرد. چرا که در آینده باز هم ارزش این ارز صعود خواهد کرد.

بیت کوین کش Bitcoin Cash

بیت کوین کش فعالیت خود را به عنوان ارز دیجیتال از سال 2017 آغاز کرده است که ثمره‌ای از هارد فورک hard fork است. به عبارت دیگر در این ارز دیجیتال برخی از استخراج‌ کنندگان قوانین جدیدی را تعیین کردند، که با به کارگیری آن‌ها از بلوک‌های سنتی بیت کوین خارج شده و ساختار جدیدی را شکل دادند.

هارد فورک چیست؟

به طور خلاصه می‌توان گفت تفاوت در مقیاس و نحوه طراحی موجب جداسازی بیت کوین کش از بیت کوین شده است. بنابراین می‌توان گفت تفاوت اصلی این دو ارز دیجیتال در بلوک آن‌هاست.

انواع ارزهای دیجیتال

اتریوم Ethereum

اگر اتریوم را با سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، لایت کوین، بیت کوین کش و … مقایسه کنیم، باید بگوییم که اتریم کاملاً متفاوت است.

چرا که صرفاً یک ارز دیجیتالی بوده و به عبارت دیگر یک پلت فرم محاسباتی توزیع‌شده است. وجود این پلتفرم باعث شده است که امنیت و اطمینان تراکنش‌های مالی با استفاده از این ارز افزایش پیدا کند. در حال حاضر جایگاه اتریوم در میان انواع ارز دیجیتال دوم، بعد از بیت کوین است.

اتریوم کلاسیک Ethereum Classic

اتریوم کلاسیک نیز مشابه با بیت کوین کش است. یعنی این ارز نیز از شبکه اصلی اتریوم جدا شده و شروع به فعالیت پیدا کرده است. دلیل این جداسازی اختلافاتی است که در رابطه با نسخه اولیه بلاک چین این ارز وجود داشته است. برخلاف بیت کوین کش که بعد از جداسازی توانست روند رشد خود را طی کند، اتریوم کلاسیک برای معرفی خود چندان موفق عمل نکرد. چرا که همچنان ضعف‌های زیادی در نحوه عملکرد آن وجود دارد.

لایت کوین Litecoin

لایت کوین توسط کارمند سابق گوگل چارلی لی در سال 2011 توسعه داده شد و توسط چندین شرکت مشترک با بیت کوین منتشر شد که بر اساس پروتکل رمزنگاری شده متن باز بلاک چین فعالیت می‌کند. در میان آلت کوین‌های مختلفی که وجود دارد، لایت کوین به نسبت سرعت، عملکرد و … توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران جدید را به خود جلب کرده است.

ریپل Ripple

ریپل یکی از انواع ارز دیجیتال است که به عنوان یکی از روش‌های پرداخت ارزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گونه‌ای که این ارز دیجیتال به عنوان یک روش پرداخت در بسیاری از صنایع بانکی  و سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از بهترین روش‌ها جهت انجام امور مالی در نظر گرفته می‌شود.

زی کش Zcash

توکن زی کش ZEC در سال 2016 با استفاده از پروتکل Zerocash شروع به فعالیت کرد. یکی از اهداف اصلی Zcash، حریم خصوصی بی قید و شرط است، که خود یکی از مهم‌ترین اهداف اصلی فناوری رمزنگاری است. با استفاده از این ارز دیجیتال، کلیه اطلاعات فرستنده، گیرنده، مقدار وجه انتقالی و … رمزنگاری شده و تنها توسط خود فرد مشخص شود که چه اطلاعاتی برای سایر افراد قابل دستیابی است. به دلیل همین مسائل امنیتی است که بسیاری از افراد استفاده از این روش را برای انجام تراکنش‌های مالی خود در نظر می‌گیرند.

استلار Stellar Lumens

یکی از بنیان‌گذاران Ripple در سال 2014 یک پروتکل Stellar ایجاد کرد که اغلب با Ripple مقایسه شده است. تفاوت اصلی این دو ارز دیجیتال این است که ریپل متن بسته و استلار متن باز است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، بسیاری از مؤسسات مالی مانند بانک‌ها، استفاده از ریپل را ترجیح می‌دهند. در حالی که مخاطب اصلی ارز دیجیتال استلار، افراد معمولی است.

برای اطلاع از قیمت هر یک از ارزهای دیجیتال کلیک نمایید.

انواع ارزهای دیجیتال