فلسفه حسابداری

تاریخ انتشار: 1397/08/23

فلسفه حسابداری چارچوب مفهومی برای آمادگی و حسابرسی حرفه ای صورتهای مالی و حساب ها است. مسائلی که بوجود می آیند عبارتند از مشکل ایجاد ارزش واقعی و عادلانه یک شرکت و دارایی های آن؛ مبانی اخلاقی افشا و اختیار؛ استانداردها و قوانین مورد نیاز برای برآوردن نیازهای سیاسی سرمایه گذاران، کارکنان و سایر سهامداران است.

رشته حسابداری اصرار دارد که شفافیت قابل دستیابی است و منصفانه نقش مهمی در تمرین حسابداری دارد. بر این اساس، مناسب است که فلسفه به عنوان یک راه مناسب برای درک درستی و منصفانه در حسابداری، مورد توجه قرار گیرد. برخی از نویسندگان تا کنون تاکید کرده اند که نقش کلیدی فلسفه در حسابداری مانند عدالت اجتماعی، وجدان اخلاقی، حق الزحمه اقتصادی و غیره می باشد. بنابراین، مفاهیم مانند عدالت و حقیقت در حسابداری جایگاه خاصی دارند.

اغلب، حسابداران به ارائه دانش مانند بیانیه مالی اعتماد می کنند که در آن تصمیمات مالی و مدیریتی بر اساس آن گرفته می شود. با توجه به پروژه IASB، چارچوب مفهومی، آن را به عنوان نقش گزارش مالی عنوان می کند.

کاربران اولیه نیاز به اطلاعات در مورد منابع نهاد نه تنها برای ارزیابی چشم انداز نهاد برای آینده نقدینگی خالص، بلکه به نحوه موثر و مدیریت مسئولیت های خود برای استفاده از منابع موجود در انحصار خود می باشد.

چنین اهمیت زیادی در نقش حسابداری در صنعت کسب و کار وجود دارد، اما مسئله اعتماد همیشه مشکل اساسی بوده است.

بررسی و درک ایده های اساسی حسابداری بسیار مهم است زیرا که آنها ساختارهای بنیادین حسابداری که در آن بسیاری از دانش ساخته شده است بر اساس این ایده های اساسی ایجاد می کنند. این اصول حسابداری که فراهم آوردن درک دلایل تمام تصمیمات را ارائه می دهد.

فلسفه حسابداری

اهداف حسابداری

گزارش مالی هدف از ارائه اطلاعات در مورد عملکرد مالی شرکت است که شرکت برای ثبت معاملات گذشته و اعمال تغییرات در برنامه مالی آینده استفاده می کند.

IASB (هیئت استانداردهای حسابداری بین المللی)

اهداف نهایی IASB و دیگر استانداردهای حسابداری عبارتند از:

  • برای ایجاد منافع عمومی مجموعه ای از استانداردهای حسابداری جهانی با کیفیت بالا، قابل درک و قابل اجرا که به اطلاعات با کیفیت بالا، شفاف و قابل مقایسه در صورتهای مالی و سایر گزارش های مالی برای کمک به شرکت کنندگان در بازارهای سرمایه جهانی و سایر کاربران اقتصادی تصمیم گیری نیاز دارد.
  • برای ترویج استفاده و کاربرد دقیق آن استانداردها
  •  اهداف مرتبط با (a) و (b)، را به حساب آوردن

- مناسب نیازهای ویژه ای از مؤسسات کوچک و متوسط ​​و در حال ظهور

- اقتصادها و همگرایی استانداردهای حسابداری ملی و استانداردهای بین المللی در مورد راه حل های با کیفیت بالا.

IFRS (استاندارد بین المللی گزارشگری مالی)

ماموریت IFRS این است که شفافیت، پاسخگویی و کارایی را در بازارهای مالی در سراسر جهان به ارمغان بیاورد. هدف از آن ایجاد اعتماد در جامعه و همچنین ارائه ثبات مالی بلندمدت است.

IFRS شفافیت را افزایش می دهد با افزایش قابلیت مقایسه بین المللی و کیفیت اطلاعات مالی، سرمایه گذاران و سایر شرکت های بازرگانی را قادر می سازد تا تصمیمات اقتصادی آگاهانه را دریافت کنند.

IFRS تقویت پاسخگویی با کاهش شکاف اطلاعات بین ارائه دهندگان سرمایه و افرادی که به آنها پول خود را سپرده اند، تقویت می کند. استانداردهای ما اطلاعاتی را فراهم می کند که برای مدیریت حسابداری لازم است. IFRS به عنوان یک منبع اطلاعات قابل مقایسه در سطح جهانی نیز برای تنظیم کنندگان در سراسر جهان اهمیت حیاتی دارد.

IFRS با کمک سرمایه گذاران برای شناسایی فرصت ها و خطرات در سراسر جهان، در نتیجه به بهبود تخصیص سرمایه به رفاه اقتصادی کمک می کند. برای کسب و کار، استفاده از یک زبان حسابداری معتبر، کاهش هزینه های سرمایه و کاهش هزینه های گزارشگری بین المللی را کاهش می دهد.

در حسابداری واجب است ساختار تجویز شده که بتواند درگیر بحث های پیش فاکتور شود، اجباری باشد. در علم و دانش می تواند اصل قانونی و قابل تغییر باشد، اما در حسابداری، استانداردها از طریق فرم قابل قبول دانش، باید دنبال شوند. این ممکن است ناچیز به نظر برسد زیرا اکثر علوم دیگر در یک نمونه خاص عمل می کنند، اما انگیزه های مختلفی را فراهم می کند.

فلسفه حسابداری