هزینه فرصت

تاریخ انتشار: 1397/11/22

هزینه فرصت ها نشان دهنده مزایای فرد، سرمایه گذار و یا کسب و کار در هنگام انتخاب یک جایگزین فرصت است. در حالی که گزارش های مالی فرصت را نشان نمی دهند، صاحبان کسب و کار می توانند در صورتی که گزینه های متعددی در پیش رو داشته باشند، از آن برای تصمیم گیری استفاده کنند. از آنجا که آنها از نظر تعریفی نادیده گرفته می شوند، هزینه های فرصت را می توان نادیده گرفت، اگر کسی دقت نداشته باشد. با درک فرصت های احتمالی از دست رفته، با انتخاب یک سرمایه گذاری بر روی سرمایه گذاری دیگر، تصمیم گیری بهتر می تواند انجام شود.

هنگام ارزیابی سودآوری بالقوه سرمایه گذاری های مختلف، کسب و کار به دنبال گزینه ای است که احتمالا بیشترین سود را به دست می آورد. اغلب آنها می توانند بررسی نرخ بازده مورد انتظار برای سرمایه گذاری تعیین کنند. با این حال، شرکت ها نیز باید هزینه فرصت هر گزینه را در نظر بگیرند. فرض کنید که، با توجه به مقدار مشخصی از پول برای سرمایه گذاری، یک کسب و کار باید بین سرمایه گذاری اوراق بهادار یا استفاده از آن برای خرید تجهیزات جدید انتخاب کند. مهم نیست که چه گزینه ای را کسب و کار انتخاب می کند، سود بالقوه توسط سرمایه گذاری در گزینه دیگر هزینه فرصت است.

فرمول محاسبه هزینه فرصت

فرمول برای محاسبه هزینه فرصت به سادگی تفاوت بین بازده مورد انتظار از هر گزینه است:

هزینه فرصت = بازگشت از گزینه سود آور ترین انتخاب نشده - بازگشت از گزینه انتخاب شده است

هزینه فرصت

مورد اول در بالا مثال این است که در بازار سهام سرمایه گذاری کنید و امیدوار باشید که درآمد حاصل از سرمایه افزایش یابد. مورد دوم در بالا مثال این است که با سرمایه گذاری مجدد پول در کسب و کار انتظار تجهیزات جدیدتر که این بازده تولید را افزایش دهد و منجر به هزینه های عملیاتی پایین تر و حاشیه سود بالاتر می شود. فرض بازده مورد انتظار سرمایه گذاری در بازار سهام 12 درصد در سال آینده است، و این شرکت انتظار دارد به روز رسانی تجهیزات برای تولید یک بازگشت سود 10 درصد بیش از مدت مشابه است. هزینه فرصت انتخاب تجهیزات در بازار سهام (12 درصد - 10 درصد) است که برابر با 2 درصد است. به عبارت دیگر، با سرمایه گذاری در کسب و کار، آنها این فرصت را برای به دست آوردن بازدهی بیشتر از دست می دهند.

تجزیه و تحلیل هزینه فرصت نیز نقش تعیین کننده ای در تعیین ساختار سرمایه کسب و کار ایفا می کند. در حالی که هر دو بدهی و عدالت نیاز به هزینه ای برای جبران وام دهندگان و سهامداران برای خطر سرمایه گذاری دارند، هر یک هزینه فرصت نیز می باشد. به عنوان مثال، صندوق هایی که برای پرداخت وام ها استفاده می شود، به سهام یا اوراق قرضه سرمایه گذاری تبدیل می شوند، که امکان سرمایه گذاری در درآمد را فراهم می آورد. این شرکت باید تصمیم بگیرد که آیا انبساطی که توسط قدرت استفاده از بدهی صورت می گیرد، سود بیشتری را از طریق سرمایه گذاری ایجاد می کند.

از آنجا که هزینه فرصت یک محاسبه پیش رو است، نرخ فعلی بازده هر دو گزینه ناشناخته است. فرض کنید که شرکت در مثال بالا از تجهیزات جدید خارج می شود و به جای آن در بازار سهام سرمایه گذاری می کند. اگر اوراق بهادار انتخاب شده در ارزش کاهش یابد، این شرکت می تواند به جای استفاده از 12 درصد بازده مورد انتظار، پول را از دست بدهد. به دلیل سادگی فرض سرمایه گذاری، بازده بازگشت 0 درصد می باشد. هزینه فرصت انتخاب این گزینه 10٪ - 0٪ یا 10٪ است. به همان اندازه ممکن است که، اگر شرکت تجهیزات جدیدی را انتخاب کرد، تأثیری بر بازدهی تولید نخواهد داشت، و سود ثابت باقی خواهد ماند. هزینه فرصت انتخاب این گزینه 12 درصد است و نه 2 درصد انتظار می رود.

که مقایسه گزینه های سرمایه گذاری که خطر مشابه ی دارند ، مهم است. مقایسه لایحه وزارت خزانه داری، که عملا بدون ریسک و سرمایه گذاری در سهام به شدت بی ثبات می تواند یک محاسبه گمراه کننده شود. هر دو گزینه ممکن است انتظار داشته باشند که درآمد 5 درصد باشد، اما از میزان بازپرداخت تسهیلات حمایت می کند، در حالی که هیچ تضمینی در بازار سهام وجود ندارد. در حالی که هزینه فرصت برای هر یک از گزینه ها 0 درصد است، در صورت ریسک نسبی هر سرمایه گذاری، صورتحساب T شرط امن تر است.

استفاده از هزینه فرصت در زندگی روزمره ما

هنگام تصمیم گیری های بزرگ مانند خرید یک خانه یا شروع یک کسب و کار، شما احتمالا با وسواس و تحقیق جوانب مثبت و منفی تصمیم گیری های مالی خود را بررسی می کنید، اما بسیاری از گزینه های روز به روز ما با درک کامل از هزینه های بالقوه فرصت نیست.

تفاوت بین هزینه های ناامن وهزینه فرصت چیست؟

تفاوت بین هزینه و هزینه فرصت تفاوت بین پول در حال حاضر صرف شده و بازده بالقوه است که در سرمایه گذاری به دست آورده نیست، زیرا یک سرمایه سرمایه گذاری به عنوان مثال، خرید 1000 سهام شرکت A با 10 دلار به ازای هر سهم، نشان دهنده هزینه 10 هزار دلاری است. این مبلغی است که برای سرمایه گذاری پرداخت می شود و بازپرداخت این پول نیاز به انحلال سهام در قیمت های بالاتر دارد. هزینه غرامت نیز می تواند به هزینه های اولیه برای خرید یک قطعه سنگین تجهیزات سنگین اشاره کند، که ممکن است در طول زمان از بین رفته باشد، اما به این معنی است که شما آن را نخواهید گرفت. هزینه فرصت برای خرید یک قطعه تجهیزات سنگین با بازده مورد انتظار سرمایه گذاری (ROI) 5٪ و یا یک با ROI 4٪ است.

ساده ترین راه برای یادآوری تفاوت این است که تصور کنید غرق شدن پول در یک سرمایه گذاری است که سرمایه را به هم متصل می کند و سرمایه گذار از فرصت برای جلب پول بیشتر در جای دیگری محروم می کند. سرمایه گذاران باید هنگام تصمیم به اینکه آیا سرمایه گذاری های فعلی را نگه دارند و یا به فروش می رسانند، هر دو مفاهیم را در نظر بگیرند. یک سرمایه گذار پول را به سرمایه گذاری غرق شده در حال حاضر، اما اگر سرمایه گذاری دیگر وعده بازده بیشتر، هزینه فرصت از دارایی به سرمایه گذاری که در آن گزینه منطقی است که به فروش و سرمایه گذاری در یک سرمایه گذاری که نوید سود بیشتری در جاهای دیگر عملکرد ضعیفی دارد.

تفاوت بین ریسک و هزینه فرصت چیست؟

در اقتصاد، خطر توصیف این احتمال است که بازده فعلی و پیش بینی سرمایه گذاری متفاوت است و سرمایه گذار برخی یا همه اصل را از دست می دهد. هزینه فرصت مربوط به این امکان است که بازده سرمایه گذاری انتخاب شده کمتر از بازده سرمایه گذاری است. تفاوت اصلی این است که خطر عملکرد فعلی سرمایه گذاری را در مقایسه با عملکرد پیش بینی شده ی سرمایه گذاری مشابه مقایسه می کند، در حالی که هزینه فرصت مقایسه عملکرد فعلی سرمایه گذاری را در برابر عملکرد فعلی سرمایه گذاری متفاوت می کند.

هزینه فرصت
فرمول محاسبه هزینه فرصت