چرا هوش هیجانی برای حسابداران اهمیت دارد

تاریخ انتشار: 1397/11/24

ارتقاء هوش هیجانی شما یا EQ  می تواند کلید ایجاد اعتماد بیشتر و برقراری ارتباط بهتر با مشتریان شرکت های حسابداری باشد.

جای تعجب نیست که 1200 مدیر اجرایی در 44 کشور معتقدند که تکنولوژی بیشترین تأثیر را در محل کار مدرن دارد، اما طبق اعلام 20 شرکت جهانی سودآور شرکت PwC، یک عامل X نیز وجود دارد.

افزایش اتوماسیون و رباتیک در محل کار موجب بالا رفتن کیفیت کار می شود، مهمترین آنها عبارتند از خلاقیت، سازگاری، حل مسئله و هوش هیجانی.

راشل گرین، مدیر موسسه هوش هیجانی مستقر در پرت، می گوید: "من همیشه به مشتریان حسابداری خود می گویم که بر اساس  انجمن جهانی اقتصاد2016 " آینده جابز "، هوش هیجانی در سال 2020 یکی از 10 مهارت شغلی خواهد بود.

 هوش هیجانی

او اضافه می کند: "وقتی ما به مدرسه رفتیم، خیلی از ما آموزش های هوش هیجانی داده شدیم، بنابراین هوش هیجانی همه ما در حال پیشرفت است."

هوش هیجانی چیست؟

به عبارت ساده، هوش هیجانی یک اندازه گیری از توانایی فرد برای شناسایی، استفاده، درک و مدیریت احساسات خود و دیگران است. معمولا به اختصار EQ (فاکتور احساسی) یا EI، این اصطلاح در سال 1990 شکل گرفت و دانیل گولمن با کتاب هوش هیجانی 1995 آن را به دست آورد. در همان سال، مجله Time یک داستان پوشش در EQ اجرا کرد.

EQ از آن زمان به بعد مورد مطالعات متعددی بوده است، که بسیاری از آنها به عنوان پیش بینی کننده بهتر موفقیت حرفه ای نسبت به توانایی شناختی عمومی (IQ) فرد می باشند.

محققان معتقدند که این امر توضیح می دهد که چرا برخی افراد با اعتماد به نفس بالا، خوش بینی و مهارت های به اصطلاح "نرم" - اما با هوش و استعداد کم - اغلب در مواردی که افراد با هوش و استعداد طبیعی بیشتری موفق نشده اند، پیشرفت کنند. برای مثال، تحقیق از مدرسه بازرگانی هاروارد نشان می دهد که EQ معادل دو برابر IQ و مهارت های فنی است.

مهمتر از همه، بر خلاف IQ  به طور کلی به عنوان ثابت و نتیجه ژنتیک و محیط زیست EQ  می تواند آموزش دیده، تمرین، توسعه یافته و بهبود یافته شود.

افزایش EQ در حسابداری

این باید شرکت های حسابداری را تشویق کند که در مقایسه با حتی چند سال پیش در رابطه با بالابردن EQ تمرین کنند.

هوش هیجانی

حسابرسان امروز به طور فزاینده ای روی مهارت هایی که شامل مدیریت، مشاوره کسب و کار و توسعه کسب و کار جدید هستند، متمرکز می شوند.

یادگیری و استفاده از دارایی های نامشهود که به آنها کمک می کند تا با مشتریان همکاری، تأثیر و ایجاد اعتماد به مشتریان برای ایجاد روابط تجاری که بر مبنای بیش از معاملات مالی متمرکز است، بتوانند در یک بازار شلوغ و کالای خاص، عامل مهم در یک صنعت که در آن 84 درصد از کسب و کار جدید از ارجاعات به دست می آید.

"چیزی که در حال حاضر و آینده یک حسابدار متمایز از دیگری است، حسابداری نیست، بلکه توانایی آن برای مدیریت روابط مشتری است."

حسابداران باید نقش متفاوتی را ایفا کنند برای مشتریان بیشتر و برای ارائه مشاوره، یعنی اینکه بتوانند واقعا مشتری را درک کنند و آنچه را که نیاز دارند، برای توضیح آن و سپس انگیزه آنها برای انجام آنچه لازم است.

این نیاز به توانایی تأثیر در نتایج دارد "که به نوبه خود شامل مدیریت احساسات است چرا که احساسات رفتار مردم را کنترل می کنند".

اگر شما می توانید کسی را به پیروی از توصیه های خود ملزم و یا آنها  شما را دنبال کنند، شما در حال رسیدن به یک نتیجه بهتر هستید.

"فردی را که توضیح می دهید تماشا کنید آیا آنها آن را دریافت یا نه؟ داده ها را بدون نظارت بر پاسخ عاطفی خود ارائه ندهید و بدانید که چگونه و چه زمانی باید با توجه به آن پاسخ را تغییر دهید. "

همه چیز خوب و خوب است اگر شما در حال حاضر EQ مناسب، اما به عنوان یادداشت های سبز، می تواند به چالش کشیدن به نوآوری و تصمیم گیری در نور متفاوت نگاه کنید.

او می گوید: "بسیاری از متخصصین مالی به این باور رسیده اند که آنها باید از هر تصمیمی که می گیرند احساسات را فاش کنند."

این ممکن است توضیح دهد که چرا سازمان های بیشتری شروع به ارائه فرصت ها به کارکنان برای بهبود EQ خود کرده اند.

توسعه حرفه ای رهبری با هوش هیجانی: درک هوش هیجانی و اهمیت آن برای رهبری به دست آوردن. این دوره شما را با تکنیک های مثبت برای ترویج و بهبود هوش هیجانی به عنوان یک رهبر در محیط کسب و کار شما ارائه می دهد.

هوش هیجانی
هوش هیجانی در حسابداری