انبارگردانی چیست؟

تاریخ انتشار: 1399/09/06

انبارگردانی چیست؟

  قطعاً تا به حال مقالات زیادی در این مورد مطالعه کردید و از تعریف‌های تکراری در این زمینه خسته شده‌اید، در این مقاله قصد داریم به روز‌ترین و ایده آل‌ترین راه‌های انبار گردانی را با هم بررسی کنیم. به طور کلی به کنترل فیزیکی فضای انبار، شمارش دستی موجودی کالاها در یک یا چند بازه زمانی مشخص و بررسی عدم مغایرت آن با موجودی ثبت شده در سیستم انبارداری و کاردکس کالا، عملیات انبارگردانی می گویند. مطابق استانداردهای حسابداری، این عملیات می‌بایست حداقل یک بار در سال در انبار شرکت‌های کالا محور انجام شود که البته تعداد انبارگردانی‌ها با توجه به تعداد کالاهای موجود در انبار و میزان اهمیت آن، می‌تواند بیشتر هم باشد. برای انبارگردانی بهتر در اولین مرحله باید اهداف انبار خود را تعیین کنید. بررسی کنید می‌خواهید چه فرآیندهایی را در انبار خود اولویت بندی کنید؟ ممکن است کسب و کار خاص شما بخواهد مدیریت موجودی کالا را بهبود بخشد در حالی که دیگری می‌خواهد اتصال متقابل را اجرا کند در حالی که دیگری می‌خواهد چیدن و بسته بندی را بهبود بخشد. پس از دستیابی به هدفی که می‌خواهید به آن برسید ، می‌توانید انبار خود را متفکرانه ساختار دهید. در اینجا قصد داریم مهم‌تریم عوامل تأثیر گذار بر شیوه انبارگردانی را با شما بررسی کنیم.  

بیشتر بخوانید :  نرم افزار WMS یا انبار گردانی چیست؟

همین مکانیزه سازی جا به جایی محصولات  در انبارگردانی چیست؟

  جا به جایی محصولات یک مفهوم گسترده در مدیریت زنجیره تأمین است. این یک فرآیند بنیادی است که شامل چندین نوع تجهیزات و فعالیت است:  

حمل دستی: کارگران از دست خود برای حمل محصولات  داخل انبار یا وسیله نقلیه حمل و نقل استفاده می‌کنند. این کار شامل پر کردن ، بلند کردن ، حمل و تخلیه شدن است. دست زدن به محصولات دستی خطرات جدی در زمینه ایمنی در محل کار دارد.

نیمه خودکار / خودکار: ماشین آلات اتوماتیک برای کاهش تعداد حرکات دستی تعبیه شده‌اند. با این وجود ، بیشتر ماشین آلات اتوماتیک در دسته حمل و نقل محصولات نیمه اتوماتیک قرار می‌گیرند زیرا به کارمندان نیاز دارند بارها را بارگیری کنند یا تجهیزات را برانند. در حال حاضر اتوماسیون کامل این فرایندها برای اکثر انبارها بسیار گران است.  

اهمیت تجهیزات حمل و نقل محصولات در انبارگردانی چیست؟   انواع مختلفی از تجهیزات حمل و نقل محصولات وجود دارد . انواع تجهیزاتی که سفارش می‌دهید و نحوه سازماندهی آنها در انبار ، بر روند کار انبار تأثیر می‌گذارد.

  تجهیزات ذخیره سازی و حمل و نقل:   کالاها را در فاصله زمانی دریافت و حمل و نقل ذخیره می‌کند. نمونه‌هایی از این تجهیزات انباشته، قاب‌ها و قفسه‌ها هستند.  

سیستم‌های مهندسی شده:   واحدهای خودکاری که کالاها را به طور مؤثر در انبار جابجا می‌کنند و نیاز به مداخلات دستی را کاهش می‌دهند. نمونه‌هایی از این تجهیزات سیستم‌های ذخیره سازی و بازیابی خودکار  ، سیستم‌های تحویل رباتیک ، وسایل نقلیه با هدایت خودکار و سیستم‌های نقاله هستند.  

کامیون‌های صنعتی: وسایل نقلیه مجهز به موتور که محصولات را در اطراف انبار جابجا می‌کنند. نمونه این نوع وسایل نقلیه لیفتراک ، کامیون دستی ، لودر جانبی و جک پالت است.

تجهیزات حمل و نقل محصولات فله‌ای: تجهیزاتی که در کار با بارهای زیاد به کارگران کمک می‌کنند. نمونه‌هایی از این تجهیزات شامل آسانسورهای سطلی ،سیلوها و..  است. افزایش موجودی ابزارهای خودکار ، مانند موارد ذکر شده در گروه سیستم‌های مهندسی ، بازدهی بیشتری را به همراه دارد و کار با محصولات را بهبود می‌بخشد.   اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که اگرچه اتوماسیون به طرز باورنکردنی مؤثر است ، اما ممکن است همیشه بهترین راه حل نباشد. برخی از مشکلات وجود دارد که با اضافه کردن فن آوری بیشتر نمی‌توان آنها را حل کرد. به عنوان مثال ، یک سیستم خودکار به قوانین از پیش تعریف شده‌ای نیاز دارد و اگر نمی‌دانید کارآمدترین طرح انبار چیست ، ابزارهای شما به همان اندازه کارآمد نخواهند بود.  

بیشتر بخوانید :بهترین نرم افزار انبارداری چگونه عمل می کند؟

  اهمیت روحیه کارمندان در انبارگردانی چیست؟   فراتر از مدیریت موجودی ، مدیریت مؤثر محصولات نیزهمچنین می‌تواند روحیه کارکنان را افزایش دهد. سیستم‌ها و فرایندهای خوب طراحی شده به کارمندان کمک می‌کند کار را سریعتر به پایان برسانند.  انباری با طراحی ضعیف ، ماشین آلات را مستقر می‌کند و هیچ توجهی به فرآیندهای خاص ندارد.  ممکن است دستگاهی که برای مرحله 2 تولید استفاده می‌شود تا انتها در آن طرف انبار قرار گیرد.   اکنون زمان کار کارمندان شما دو برابر شده است. همچنین می‌تواند منجر به جابجایی بارهای سنگین کارگران در فواصل طولانی غیرضروری شود.   دست زدن به محصولات ضعیف نه تنها خطرات جسمی ایجاد می‌کند ، بلکه خطرات روحی نیز به همراه دارد. همچنین احتمال دارد که آنها مرخصی بگیرند یا ترک کار کنند. انبارداری و کاردکس کالا چیست؟   اهمیت چیدمان انبار در انبارگردانی چیست؟

  چیدمان انبار شما به طور قابل توجهی بر سیستم حمل و نقل محصولات شما تأثیر می‌گذارد. این می‌تواند تفاوت بین یک انبار کارآمد و یک انبار باشد که نمی‌تواند آن را کنار هم نگه دارد. چیدمان نامناسب انبار باعث ایجاد گلوگاه‌ها ، افزایش ضایعات حرکتی جابجایی بیش از حد لازم در داخل انبار می‌شود.  چیدمان انبار که به خوبی طراحی شده باشد ، روند کارها را ساده می‌کند ، حرکات کارگران را کاهش می‌دهد و بر سلامت جسمی و روانی کارکنان تأثیر مثبت می‌گذارد.   برای چیدمان بهتر انبار این نکات را در نظر داشته باشید:

  • دسترسی و فضا را در طراحی انبار اولویت بندی کنید.
  • قابلیت دسترسی را برای افزایش سرعت کارگر بهینه کنید.
  • از فضا به طور مؤثر استفاده کنید.
  • محاسبه کنید که چه مقدار موجودی ذخیره می‌کنید.

   

انبارگردانی در حسابداری چیست