انبارداری و کاردکس کالا

تاریخ انتشار: 1398/07/29

انبارداری و کاردکس کالا

در این مقاله قصد داریم انبارداری و کاردکس کالا را توضیح دهیم. انبارداری عبارت است از دریافت مواد و اقلام، نگهداری صحیح و تحویل به موقع آن ها به مصرف کننده با رعایت مقررات و دستورالعمل های سازمان به نحوی که با اعمال کنترل دقیق از میزان موجودی کالا در انبار و مقدار مصرف آن و نیز از انباشته شدن بیش از حد موجودی ها جلوگیری شود. به عبارت دیگر ، انبارداری شامل سیستم های قرار گرفتن جنس در انبار و ایجاد روشها و اعمال مدیریت کنترل موثر از زمان دریافت تا لحظه تحویل است

انبار به محل یا فضایی اطلاق می شود که یک یا چند نوع کالای بازرگانی، صنعتی، مواد اولیه یا فراورده های مختلف در آن نگهداری و بر اساس سامانه ای صحیح طبقه بندی و تنظیم شود. با توجه به محل و موقعیت انبار، نحوه ساختن انبار، تأسیسات مورد نیاز، تنوع کالاهایی که وارد انبار می شود، میزان حجم یا وزن موادی که در طی زمان معینی به انبار داخل یا از آن خارج می شود، همچنین موقعیت انبار در ارتباط با فعالیتهای اقتصادی جامعه، انبارها به صورت زیر تقسیم بندی می شوند

  1. انبارهای گمرکی و ترانزیت
  2. انبارهای توزیع کلی و محلی (سراها)
  3. انبارهای سازمانی و کارخانه

 دسته بندی انبار از نظر مالکیت

انبارها در حال حاضر در داخل کشور از نظر مالکیت دسته بندی های مختلفی دارند. این نوع دسته بندی عمدتا به سازمان ها و یا شرکت های دولتی و یا غیر دولتی که به نوعی در چرخه حمل و نقل و انبار کردن کالا  نقش ایفا می‌کنند، باز می گردد.

عمده ترین نوع مالکیت انبارها به شرح زیر است:

  • انبار مناطق آزاد

 مناطقی که به منظور تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارایه خدمات عمومی توسط دولت معرفی شده اند. ایران ۷ منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی دارد که عبارتند از: کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو. این مناطق هریک به فراخور حال خود اقدام به ساخت و تجهیز انبارهایی کرده اند که وظیفه حفاظت محموله های ورودی و خروجی به این مناطق را بر عهده دارند.

  • انبار مناطق ویژه

منطقه ویژه اقتصادى عبارت است از محدوده جغرافیایى مشخص در مبادى ورودى یا در داخل کشور که به منظور پشتیبانى از تولید و همچنین تأمین کالا براى مصارف داخلى کشور و بدون رعایت مقررات صادرات و واردات و مراحل ثبت و سفارش و یا محدودیت زمانى براى نگهدارى (مدت مقرر در آئین نامه امور گمرکی) در انبار بنادر و مقررات ارزی، تحت شرایطى مطمئن و آسان توسط فروشندگان و تولید کنندگان خارجى و یا شرکاى ایرانى آنها به این مناطق وارد مى‌شوند. در حال حاضر در بیست استان دارای منطقه ویژه هستیم که در این مناطق نیز انبارهایی برای حفاظت از کالا و محموله های ورودی و یا خروجی این مناطق تعبیه شده است.

  • انبار گمرک

 منظور از انبارهای گمرکی اعم از انبار مسقف، غیرمسقف و محوطه، مکانهایی است که برای نگهداری کالاهای ورودی و صدوری تأسیس و توسط مراجع تحویل گیرنده کالا اداره می شود. هر جا ضرورتهای تجاری ایجاب کند گمرک اجازه تأسیس این انبارها را صادر و ترتیبات کنترلهای گمرکی را تعیین می نماید.

  • انبار شرکت ملی انبارهای عمومی و خدماتی

مجموعه انبارهای عمومی و یا انبارهای توشه و یا انبارهای شهرداری ها و ... را گویند.

  • انبار سازمان بنادر و کشتیرانی

انبارهایی که توسط سازمانها و شرکتهای کشتیرانی بهمنظور حفاظت و تسهیل در امور بارگیری و حمل ایجاد میشود.

  • انبارهای اختصاصی

 انبارهایی با ملکیت خصوصی مانند سردخانه های سراسر کشور را گویند.

  • انبار بازارچه های مرزی

 انبارهایی که در بازارچه های مرزی به منظور حفاظت موقت از کالاهای ورودی یا خروجی به این بازارچه ها ایجاد شده است.

  • انبارپست

کلیه انبارهای شرکت های پستی

  •  انبار فرودگاه

کلیه انبارهای فرودگاهی مانند انبارهای فریت و کارگو را گویند. انبارهایی که به منظور بسته بندی و حمل بار و لوازم شخصی (بارهای غیر تجاری) افرادی که قصد مهاجرت یا مسافرت طولانی مدت به کشور های دیگر را داشته باشند انبارهای فریت می نامند. در اصطلاح به این نوع بارها که ماهیت تجاری ندارد و نوعی بار خصوصی می باشد، فریت بار می گویند. همچنین انبارهایی که به منظور بسته بندی و حمل بارهای تجاری ایجاد شده باشند کارگو میگویند.

  • انبار راه آهن

کلیه انبارهای وابسته به راه آهن را گویند.

انبارداری و کاردکس کالا

کاردکس کالا چیست؟

به عمل ثبت و نگهداری گوناگون مربوط به فعل و انفعالات یک کالا در انبار جهت آگاهی از مقدار وارده ، صادره ، موجودی و محل نگهداری آن سیستم کاردکس گفته می شود.

کاردکس انبار چگونه است ؟

ذاتا کاردکس در انبار به نحوی تعریف می شود که قابلیت ردیابی و کنترل مقداری هر قلم کالا را در هر بازه زمانی و تاریخی که نیاز باشد به انبار گزارش نماید. حفظ مقدار موجودی لحظه ای در این بین برای درج در کاردکس بسیار پر اهمیت است و این خود یکی از فاکتورهای ارزیابی عملکرد هر انبار خواهد بود. این مقادیر معمولا با مقادیر فیزیکی مطابقت داده خواهند شد در حقیقت شالوده و بنیان عملیات انبارگردانی در هر موقعی از سال مالی که اجرا شود بر اساس اطلاعات ثبت شده در کاردکس خواهد بود. چنانچه این بررسی منجر به بروز مغایرتی بین مقادیر مندرجه و یا ثبت شده در کاردکس کالا و مقادیر فیزیکی کالا شود این عمل نمایانگر خطا و اشتباهی در فرایند تحویل ، نگهداری و یا دریافت کالا در انبار خواهد بود. چنانچه به راحتی بتوانیم عملیات گردش کالا در انبار را بر اساس اسناد مثبته ردیابی نماییم براحتی می توانیم پی به دلایل این مغایرتها برده و عملیات اصلاحی و یا پیشگیرانه ای را در این راستا تعریف نماییم.

انواع کاردکس انبار شامل :

1- کاردکس تعدادی

در این نوع کاردکس کالا از نظر تعداد ورود ، تعداد خروج و تعداد مانده مشخص می نماید که وقتی کاردکس یک کالا پر می شود مانده آن به صفحه بعد مربوط به همان کاردکس وارد می شود البته در حال حاضر نرم افزار انبار به این صورت عمل می کند و در صورتی که بنا به هر دلیلی شرکت از نرم افزار استفاده نمی نماید این کاردکس ها از بازار تهیه و هر کاردکس در زونکن خود بایگانی می شود مثلا کالای الف دارای زونکنی است که کاردکس آن از ابتدا تا پایان دوره مالی در آن قرار می گیرد و کالای ب ، ج و… نیز به شرح گفته شده عمل می شود.

2- کاردکس تعدادی- ریالی

 به این نوع کاردکس ، کاردکس حسابداری نیز گفته می شود  (کارت حسابداری موجودی کالا) . در این نوع کاردکس علاوه بر تعداد ورود ، خروج و مانده مقادیر ریالی آن را نیز اضافه می نماییم که در کاردکس حسابداری روشهای ارزیابی کالاها جهت تعداد مانده به صورتFIFO ، LIFOو Average ثبت می گردد.

 برای مطالعه روش های نوین انبارگردانی می توانید مقاله مربوط به آن را مطالعه نمایید.

انبارداری و کاردکس کالا