ارزش دارایی خالص NAV

تاریخ انتشار: 1397/10/24

ارزش دارایی خالص NAV ارزش خالص یک نهاد را نشان می دهد و به عنوان ارزش کل دارایی های شرکت و ارزش کل بدهی های آن محاسبه می شود. اغلب موارد در صندوق دو جانبه یا صندوق معامله مبادله (ETF)، NAV، قیمت هر سهم، قیمت واحد در تاریخ یا زمان مشخصی را نشان می دهد. NAV قیمتی است که در آن سهام، واحد وجوه ثبت شده کمیسیون اوراق بهادار و بورس (SEC) معامله می شود).

از لحاظ نظری، هر موجودیت تجاری مناسب یا محصول مالی که با مفاهیم حسابداری دارایی ها و بدهی ها در ارتباط است، می تواند دارای ارزش افزوده باشد. در زمینه شرکت ها و نهاد های تجاری، تفاوت بین دارایی ها و بدهی ها به عنوان دارایی های خالص یا ارزش خالص یا سرمایه شرکت شناخته می شود.

اصطلاح "NAV" در رابطه با ارزش گذاری و قیمت گذاری صندوق، محبوبیت دارد که با تقسیم تفاوت بین دارایی ها و بدهی ها توسط تعداد سهام واحدها که توسط سرمایه گذاران نگهداری می شود. بدین ترتیب NAV صندوق، ارزش سهام هر سهم صندوق را نشان می دهد که باعث می شود که ارزش گذاری و معاملات در صندوق سهام آسان تر شود.

فرمول برای محاسبه ارزش افزوده صندوق ساده است:

NAV = (دارایی ها - بدهی) / تعداد کل سهام برجسته

اقلام صحیح واجد شرایط باید برای دارایی ها و بدهی های یک صندوق گنجانده شود.

ارزش دارایی خالص NAV

کار پایه یک صندوق

یک صندوق با جمع آوری پول از تعداد زیادی از سرمایه گذاران کار می کند. سپس برای سرمایه گذاری در انواع سهام و دیگر اوراق بهادار مالی که برای به هدف رسیدن سرمایه گذاری این صندوق مناسب است، از سرمایه استفاده می کند.

هر سرمایه گذار تعداد مشخصی از سهام را نسبت به مقدار سرمایه گذاری شده خود می گیرد و سرمایه گذاران آزاد هستند که ارزش سهامشان را در روز بعد به فروش برسانند و سود و زیان را استفاده کنند. از آنجا که خرید و فروش (سرمایه گذاری و بازخرید) سهام پس از راه اندازی صندوق به طور منظم شروع می شود، برای خرید سهام این صندوق، مکانیسم لازم است. این مکانیزم قیمت گذاری مبتنی بر NAV است.

NAV برای صندوق های متقابل

برخلاف سهام که قیمت آنها با هر اتفاقی تغییر می کند، صندوق های متقابل در زمان واقعی تجارت نمی کنند. در عوض، صندوق های متقابل براساس دارایی ها و بدهی های پایان روز آنها قیمت گذاری می شوند.

دارایی های صندوق مشترک شامل: ارزش کل سرمایه گذاری صندوق، پول نقد و معادل آن، بدهی ها و درآمد جمع شده است. ارزش بازار این صندوق روزانه یک بار بر اساس قیمت های بسته اوراق بهادار نگه داشته شده در پروژۀ صندوق محاسبه می شود. از آنجا که یک سرمایه ممکن است مقدار مشخصی از سرمایه را در قالب دارایی های پول نقد و مایع داشته باشد، این بخش تحت عنوانی معادل جریان نقدی ثبت می شود. بدهی ها عبارتند از اقلامی مانند سود سهام یا پرداخت های بهره که در آن روز اعمال می شود، در حالی که درآمد جمع آوری شده به پولی است که توسط صندوق به دست آورده است اما هنوز دریافت می شود. مجموع تمام این اقلام و هر یک از گزینه های واجد شرایط، دارایی های این صندوق را تشکیل می دهند.

تعهدات یک صندوق متعهد معمولا شامل پولی است که به بانک های وام دهنده بدهی، پرداخت های در انتظار و انواع هزینه ها و هزینه های مربوط به اشخاص مختلف مرتبط است. جریان های خروجی ممکن است بسته به افق پرداخت، به عنوان درآمد بلند مدت و کوتاه مدت طبقه بندی شوند. همچنین یک صندوق بدهی شامل هزینه تعلق، مانند حقوق کارکنان، خدمات شهری، هزینه های عملیاتی، هزینه مدیریت، توزیع و بازاریابی هزینه ها، هزینه های عامل انتقال، هزینه های نگهبان و هزینه و حسابرسی دیگر عملیاتی.

برای محاسبه NAV برای یک روز خاص، تمام این موارد مختلف که در اختیار دارایی ها و بدهی ها قرار می گیرند، از پایان یک روز خاص کسب می شود.

مثال محاسبه ارزش خالص دارایی

فرض کنید که یک صندوق متقابل 100 میلیون دلار کل سرمایه گذاری در اوراق بهادار مختلف، که بر اساس قیمت روز برای هر دارایی، محاسبه می شود. این مبلغ 7 میلیون دلار پول نقد و معادل نقدی در دست دارد و همچنین 4 میلیون دلار در مجموع بدهی ها است. درآمد سالیانه 75 هزار دلار است. این صندوق 13 میلیون دلار در بدهی های کوتاه مدت و 2 میلیون دلار بدهی های بلند مدت دارد. هزینه های جاری برای روز 10،000 دلار می باشد. این صندوق دارای 5 میلیون سهام برجسته است. NAV محاسبه می شود:

NAV = (دارایی ها - بدهی) / تعداد کل سهام برجسته

NAV = [(100.000.000 $ $ 7،000،000 + 4،000،000 + + $ $ 75،000) - ($ 13،000،000 + 2000000 + $ $ 10،000)] / 5000000 = ($ 111،075،000 - $ 15،010،000) / 5000000 = $ 19.21

برای روز داده شده، سهام صندوق های متقابل در هر سهم معامله $ 19.21 خواهد شد.

NAV و زمان بندی تجارت

مهم است که به یاد داشته باشید که در حالی که NAV محاسبه و گزارش از تاریخ صاحبان کسب و کار، همه از خرید و فروش سفارشات برای صندوق های متقابل بر روی زمان قطع فرآوری شده در NAV از تاریخ تجارت استوار است. به عنوان مثال، اگر تنظیم کننده ها مجاز به قطع زمان 1:30 بعد از ظهر باشند، پس از خرید و فروش سفارشات دریافتی قبل از ساعت 1:30، در NAV از تاریخ خاصی اعدام خواهند شد. هر سفارش دریافتی پس از زمان قطع براساس NAV روز کاری بعدی خواهد بود.

NAV به عنوان ابزاری برای اندازه گیری عملکرد سرمایه گذاری

سرمایه گذاران صندوق اغلب سعی می کنند عملکرد صندوق های متقابل را براساس تفاوت های NAV خود بین دو تاریخ بررسی کنند. به عنوان مثال، یک احتمال مقایسه مهر NAV در 1 دی به NAV در 31 بهمن، و تفاوت در دو مقدار به عنوان عملکرد یک صندوق سنج را ببینید. با این حال، تغییر در NAV بین دو تاریخ، بهترین نمایندگی از عملکرد صندوق دو جانبه نیست.

صندوق های متقابل معمولا تقریبا تمام درآمد خود را (مانند سود سهام و سود بهره) به سهامداران خود می پردازند. علاوه بر این، صندوق های متقابل نیز ملزم به توزیع درآمد سرپا شده سرمایه به سهامداران هستند. افزایش سرمایه در هر نوع امنیتی برای قیمت بالاتر از قیمت خرید که برای آن پرداخت می شود، به فروش می رسد. از آنجا که این دو جزء، درآمد و سود، به طور مرتب پرداخت می شود، بر حسب معادله، NAV کاهش می یابد. بنابراین، اگر یک صندوق متقابل سرمایه گذاری و بازده دریافت کند، در مقایسه با دو تاریخ، در ارزش های مطلق ارزش افزوده، منعکس نمی شود.

یکی از بهترین اقدامات احتمالی عملکرد صندوق های سرمایه گذاری، بازده سالیانه کل است که نرخ بازده سرمایه گذاری یا مجموعۀ سرمایه گذاری در یک دوره ارزیابی داده شده است. سرمایه گذاران و تحلیلگران همچنین در نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR)، که نشان دهنده متوسط ​​نرخ رشد سالانه سرمایه گذاری بیش از یک دوره مشخص بیش از زمان یک سال تمام پرداخت های میانی برای درآمد ارائه شده و دستاوردهای خود اختصاص داده است.

NAV
ارزش دارایی خالص