نرم افزار مدیریت و کنترل موجودی چیست؟

تاریخ انتشار: 1402/11/03

موجودی کالا برای هر شرکتی یک اصل کلیدی است. موجودی بیش از حد و مازاد می‌تواند جریان مالی سازمان را مختل کند و تهدید بزرگی برای وضعیت نقدینگی باشد. بهینه سازی موجودی برای اطمینان از قابلیت در دسترس بودن سهام شما بسیار مهم است. یک سیستم نرم‌افزاری مدیریت موجودی خوب می‌تواند به شما کمک کند کنترل بهتری بر روند مدیریت موجودی کالا در شرکت خود داشته باشید.در ادامه مطلب به انواع ویژگی‌ها و کاربردهای نرم‌افزار حسابداری مدیریت و کنترل موجودی برای تصمیم‌گیری بهتر می‌پردازیم.

کاربرد نرم افزار مدیریت و کنترل موجودی چیست؟

همه سازمان‌ها، کوچک یا بزرگ، موجودی دارند که شامل مواد اولیه، ملزومات، محصولات در حال پردازش، اقلام موجود در عملیات و کلیه کالاهای نهایی است. موجودی کالا می‌تواند به اندازه یک سوزن یک ماده کوچک باشد یا می‌تواند مجموعه‌های پیچیده یک هواپیما باشد. در هر صورت، سود استفاده از موجودی کالا یا عدم آگاهی نسبت به ارزیابی کارآمد موجودی شما می‌تواند مسائل مالی قابل توجهی ایجاد کند و منجر به مازاد موجودی یا کمبود موجودی شود. 

برای یک تجارت، این به معنای از دست دادن بهره وری و از دست دادن فروش است. خودکار سازی کل فرآیند مدیریت موجودی می‌تواند از کاهش هزینه‌های انبار، ریزش و ذخیره سازی ناخواسته جلوگیری کند. بیایید یک سناریو ساده بگیریم: در یک تجارت معمولی، مشتریان محصولات را از شما سفارش می‌دهند و شما کنترل سفارشات، مواد اولیه و غیره را برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان خود حفظ می‌کنید. به دلیل عدم هماهنگی مناسب بین تامین‌کنندگان، تولیدکنندگان، مشتریان و فروشندگان، اوضاع بارها از تناسب خارج می‌شوند.

امروزه با انواع نرم‌افزار حسابداری می‌توانید نیازهای مدیریتی از جمله:  نرم‌افزار انبارداری، نرم‌افزار صدور فاکتور رایگان، نرم‌افزار مدیریت فروشگاهی و … را به راحتی رفع کنید. پیش‌بینی نادرست باعث عدم ارائه خدمات بهینه به مشتریان می‌شود. بنابراین شما به یک راه‌حل برای مدیریت موجودی نیاز دارید که بتواند بسیاری از فرایندها را در زمان واقعی خودکار کند.

ویژگی‌های اصلی یک نرم‌افزار مدیریت و کنترل موجودی چیست؟

پیگیری دارایی، بهینه سازی موجودی، جستجو فیلتر حسابرسی موجودی، کنترل موجودی و پیش بینی اطلاعیه های سهام، شناسه محصول، دسته بندی محصولات بارکد و اسکن سوابق سفارش خرید تجزیه و تحلیل موجودی عملی مدیریت چند مکان، مزایای استفاده از نرم افزار مدیریت و کنترل موجودی است.

 بهبود کارایی موجب صرفه جویی در وقت و هزینه می‌شود، دقت بهبود یافته سفارشات موجودی، ردیابی پیشرفته موجودی، سرقت موجودی را به حداقل می‌رساند. انبار سازمان یافته هزینه موجودی کالا را به حداقل می‌رساند و علاوه بر آن فروش و سود را نیز به حداکثر می‌رسانداین دست از این نرم‌افزارها قابلیت بهبود اتوماسیون گزارشگری مالی را هم دارد.

چه زمانی نرم افزار مدیریت موجودی را باید ارتقا دهیم؟

انتقال به یک راه حل اختصاصی موجودی می‌تواند فواید عظیمی را برای تجارت شما به همراه داشته باشد، اما گام بعدی ارتقا است. در اینجا به برخی علائم اشاره می‌کنیم که نشان می دهد زمان نوسازی است.  

 شما به انعطاف پذیری بیشتری نیاز دارید

 استفاده از Excel روشی انعطاف ناپذیر برای مدیریت موجودی کالا است. اگر متوجه شدید که باید راه‌های دیگری به راه حل خود اضافه کنید یا در تلاش این کار هستید، به دلیل اینکه کارمندان شما نمی‌توانند به داده‌ها بی‌درنگ دسترسی پیدا کنند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که به یک نرم‌افزار حسابداری تحت وب برای کسب و کار خود باشید.

شما به دقت بیشتری احتیاج دارید

 آیا ردیابی مقدار یک مورد خاص در هر زمان برای شما دشوار است؟ با استفاده از یک راه حل اختصاصی، شما و کارمندانتان می‌توانید در هر زمان و هر مکان اطلاعات به روز موجودی خود را به دست آورید. نرم‌افزار حسابداری ابری این امکان را به شما می‌دهد.

هزینه‌های موجودی کالا در حال افزایش است

یک سیستم مدیریت موجودی کارآمد به شما کمک می‌کند فضای ذخیره سازی خود را کارآمد نگه دارید. این فضا با نرم‌افزارهای امروزی تحت وب و ویندوز امکان پذیر است.

پیشرفت

 شاید فروشندگان شما مجبور شوند با شرکت خود تماس بگیرند تا بفهمند چه چیزهایی را باید بفروشند یا اینکه خودتان بیش از تمرکز روی مشتریان خود، وقت زیادی را صرف نوشتن گزارش می‌کنید. کاهش فروش می تواند نشانه ای از شرکت با مدیریت ضعیف باشد در این شرایط یک نرم‌افزار حسابداری خوب می‌تواند به شما در بازگشت سریع  کمک کند.

  آیا نرم افزار مدیریت موجودی ارزش سرمایه گذاری را دارد؟

هزینه‌های قابل درک سرمایه گذاری در نرم‌افزار مدیریت موجودی کالا ممکن است دلیلی برای تغییر مسیر از سیستم‌های دستی موجودی به سیستم خودکار باشد،در اینجا مواردی را ذکر کردیم ،که با استفاده از آن ها می توانید، هزینه‌های خریداری یک سیستم مدیریت موجودی را جبران کنید.

 مدیریت موجودی کالا 

همانطور که در بالا ذکر شد، محصول اضافی  یا کمبود محصول، می‌تواند برای شما هزینه داشته باشد. با این سیستم می‌توانید موجودی خود را به راحتی مدیریت کنید.

به حداکثر رساندن بهره وری  نیروی کار 

بهره‌وری کارمندان بدون اتلاف وقت آن‌ها، به خصوص برای کارمندان جدید، افزایش بهره‌وری از ویژگی‌های بارز نرم‌افزار مدیریت موجودی با کیفیت است.

جلب رضایت مشتری 

فراتر از کسب و کار شما که از خدمات خوب، مشتری برخوردار است، رضایت سفارشات مشتری همچنین از نقض توافق‌نامه‌های خدمات توسط شرکت شما جلوگیری می کند.

کاهش ساییدگی و پارگی 

دارایی های ثابتی که در جابجایی موجودی شما دخیل هستند (مانند جک پالت و کامیون) از فعالیت تلفیقی و مسیریابی کارآمد، که سیستم های مدیریت موجودی فراهم می کنند، بهره‌مند می‌شوند

صرفه جویی در فضا

محل های ذخیره سازی در حسابداری آنلاین و ابری به وضوح مشخص شد است که به یک انبار منظم و کارآمد منجر می‌شود.

جمع‌بندی

با توجه به اینکه موجودی، اصل کلیدی هر کسب و کار است انتخاب یک نرم‌افزار حسابداری درست و دقیق تاثیر بسیار مهمی دارد.شما می‌توانید برای تصمیم‌گیری بهتر با مشاوران قیاس تماس بگیرید تا در کنار مشاوره، امکان استفاده هفت روزه رایگان از انواع نرم‌افزار حسابداری قیاس را تجربه کنید.

 

۸ مزیت نرم افزار مدیریت و کنترل موجودی