همه چیز درباره ثبت شرکت و مالیات

تاریخ انتشار: 1399/12/21

همه چیز درباره ثبت شرکت و مالیات اصلاً چرا باید شرکت ثبت کنیم ؟مزایای ثبت شرکت چیست؟

فرض کنید دو شریک با هم کاسبی را اداره می کنند ولی کاسبی آن ها رسمی نمی باشد، حال این سوال پیش می آید که رسمی نبودن یک فعالیت اقتصادی به چه معناست ؟ اولین مساله ای که در هر شراکتی که امکان دارد به وجود آید، تقسیم سود بین شرکا است که در اکثر مواقع به درستی انجام نمی پذیرد، حال اگر آن 2 نفر مثالی در اول کارشان شرکتی را به ثبت رسانیده بودند، به علت اینکه همه مسائل هنگام ثبت شرکت و تنظیم اوراق اداری در اساسنامه و شرکت نامه ذکر می شود، حال موقع تقسیم سود به مشکل نمی خوردند و می توانستند با سند و مدرک از حق خود دفاع کنند.

یکی دیگر از مزیت های ثبت شرکت این است که جلوه حقوقی، قانونی و رسمی به کسب و کارتان می بخشد، مثلا فرض کنید که موقعیت ای برایتان پیش آمده و می توانید با مجموعه ای دولتی یا خصوصی وارد مذاکره شوید و قراردادی را منعقد نمایید، سپس از شما می پرسند که شما کیستید یا اسم شرکت تان چیست ؟؟؟ در صورتی که شرکتی نداشته باشید، چه می خواهید بگویید؟؟؟ می خواهید خود را با نام کوچک تان  معرفی کنید ؟ همانطور که می دانید، این روزهای شرکت ها به سختی با اشخاص حقیقی (اشخاص حقیقی یعنی افراد) وارد مذاکره تجاری می شوند و بزرگترین دلیلی که شرکت های با اشخاص حقیقی کار نمی کنند این است که نمی توانند به راحتی به آن ها اعتماد کنند و کار را به یک شخص بسپارند یا خیالشان از این بابت نارحت است که کسی غیر از آن شخصی حقیقی وجود ندارد که مسئولیت کار را بر عهده بگیرد.

البته در ابتدا بگوییم که مسائلی که از نظر ما مطرح می شوند عیب نیستند و بیشتر جنبه قانونی دارند تا عیب !!! از جمله کارهایی که پس از ثبت شرکت باید انجام دهید، معرفی شرکت خود به سازمان امور مالیاتی و دارایی (ترسناک ترین قسمتی که خیلی ها به آن فکر می کنند) و پلمپ دفاتر مالیاتی تان به طور سالانه می باشد.  

بیشتر بخوانید : مالیات چیست؟ 

  پس از ثبت شرکت و مجموعه خود می بایست شرکت خود را به سازمان دارایی معرفی کنید و سالانه شرحی از عملکرد خرید و فروش شرکت خود به آن اداره ارائه دهید و نسبت به سود خالصی که در سال برایتان می ماند، درصدی را به عنوان مالیات عملی که بسیاری از افراد تصور می‌کنند پس از طی کردن مراحل ثبت شرکت، از لحاظ حقوقی تکلیفی برعهده ندارند و می‌توانند به سرعت فعالیت خود را آغاز کنند. اما این تصور چندان درست نیست، چرا که یک سلسله اقدامات اساسی پس از ثبت شرکت‌ وجود دارد که باید پیش از آغاز به کار رسمی آن انجام داد تا به لحاظ حقوقی امنیت تجاری شرکت حفظ شود.

در این مطلب به برخی از این اقدامات مهم پس از ثبت شرکت اشاره می‌کنیم و طریقه انجام پذیرفتن این اقدامات را بررسی می‌کنیم. همه چیز درباره ثبت شرکت و مالیات :

برای ثبت شرکت از کجا شروع کنیم ؟

1) دفاتر تجاری خود را تهیه و پلمب کنید.

2) در حوزه مالیاتی مربوط به شرکت خود، پرونده دارایی تشکیل دهید.

3) گام سوم: کد اقتصادی دریافت کنید.

4) گام چهارم: اقدامات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده را انجام دهید.

5) گام پنجم: ممکن است نیاز به اخذ کد کارگاهی تامین اجتماعی داشته باشید.

همه چیز درباره ثبت شرکت و مالیات :مقررات مالیاتی ثبت شرکت چیست؟ برابر مقررات مالیاتی تمام شرکت‌های ثبت‌شده در اداره ثبت شرکت‌ها موظف به پرداخت مالیات هستند.

در صورت عدم توجه به مقررات مالیاتی تبعات سنگینی بر شرکت تحمیل می‌شود. ازجمله تبعات تحمیلی بر شرکت‌ها، محرومیت آن‌ها در استفاده از تسهیلات و مزایای قانونی است. علاوه بر محرومیت، شرکت‌ها ملزم به پرداخت جرائم مالیاتی نیز می‌شوند.

از طرف دیگر برای محاسبه مالیات آن‌ها و جریمه‌ها، اداره مالیات به‌صورت علی الراس اقدام می‌نماید. برای محاسبه مالیات شرکت‌ها برابر مقررات مالیاتی ایران باید به سال مالی توجه ویژه‌ای شود. به عبارت بهتر برای تعیین مالیات ابتدا باید سال مالی شرکت مشخص شود. در حقیقت با محاسبه سود و زیان در یک سال مالی، مالیات تعیین می‌شود. پس از تعیین سود و زیان مالی، شرکت باید مطابق مقررات مالیاتی اقدام به تنظیم اظهارنامه و ترازنامه کند. این اسناد پس از تنظیم به اداره امور دارایی تسلیم می‌شود.   یکی از انواع مالیات، مالیات مستقیم است.

مالیات مستقیم در حقیقت مالیاتی است که از درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی گرفته می‌شود. بر اساس مقررات مالیاتی که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها، قانون مالیات‌های مستقیم است، شرکت‌ها هم باید از مجموع درآمد فعالیت‌های انتفاعی خود، بعد از کسر معافیت‌ها، مالیات بپردازند. علاوه بر پرداخت مالیات مستقیم، شرکت‌ها نسبت به اموال و املاکی که در ایران دارند نیز ملزم به پرداخت مالیات هستند. (بند ۱ ماده ۱ قانون مالیات‌های مستقیم)

همه چیز درباره ثبت شرکت و مالیات :مالیات شرکت ثبت‌شده بدون فعالیت چیست؟ شرکت پس از ثبت ممکن است به دلایل مختلفی از انجام فعالیت خودداری کند. ازجمله دلایل عدم فعالیت شرکت ثبت‌شده می‌توان از ورشکستگی، دلسردی از کار، اختلاف بین شرکا و وضعیت اقتصادی نام برد.  

شرکت بدون فعالیت درواقع شرکتی است که پس از ثبت، هیچ‌گونه فعالیتی ندارد. به عبارت بهتر گردش مالی شرکت صفر است. هیچ‌گونه خرید و فروشی به نام شرکت یا صاحبان شرکت صورت نمی‌گیرد و هیچ‌گونه قراردادی در شرکت بسته نمی‌شود. شرکت ثبت‌شده بدون فعالیت با معیارهای بالا باید تمام اقداماتی که توسط شرکت‌های ثبت‌شده دارای فعالیت انجام می‌شود را انجام دهد. علاوه بر موارد فوق باید در پایان سال مالی نامه‌ی عدم فعالیت را به اداره امور مالیاتی تسلیم نماید.

این امور برای همه‌ی انواع شرکت الزامی است. بدین معنا که اگر شرکت شما به هر دلیلی هم فعالیت نداشته باشد باید نسبت به امور فوق اقدام شود. چرا که پس از ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها، به‌صورت روزانه اسامی شرکت برای اداره امور مالیات ارسال می‌شود تا نسبت به مالیات شرکت‌ها اتخاذ تصمیم شود.  

مطالعه کنید : فرار مالیاتی چیست؟ 

همان‌طور که بیان شد شرکت ثبت‌شده بدون فعالیت پس از ثبت باید برای تعیین حوزه مالیاتی خود اقدام کند. علاوه بر تعیین حوزه، باید پلمپ دفاتر تجاری را نیز انجام دهد.

در انتهای هرسال مالی مدیرعامل یا نماینده قانونی شرکت باید با مراجعه به اداره امور مالیاتی تعیین‌شده، دفاتر و اظهارنامه مالیاتی و نامه عدم فعالیت خود را تسلیم کند. توجه نمایید در صورت عدم انجام اقدامات فوق توسط مدیرعامل، شرکت مشمول جرائم مالیاتی سنگین می‌شود. پس از تحویل مدارک فوق، کارشناس امور مالیاتی به بررسی مدارک می‌پردازد. در صورت صحت مدارک و کامل بودن آن، شرکت پرداخت مالیاتی نخواهد داشت.    

همه چیز درباره ثبت شرکت و مالیات