فاکتور چیست؟

تاریخ انتشار: 1399/11/30

فاکتور چیست؟

یکی از سندهای تجاری رایج فاکتورها هستند که هر روز در مبادلات تجاری خود از آن استفاده می کنیم، اما واقعا فاکتور چیست؟ درک درستی از ماهیت فاکتور داریم؟ از جنبه های حقوقی فاکتور اطلاعات درستی داریم؟ چرا باید برای مشتری فاکتور صادر کنیم؟ در ادامه ی مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ سوال فاکتور چیست را دقیق تر برسی کنیم.  فاکتور، یک سند تجاری است که پس از تایید خرید، توسط فروشنده محصول یا خدمات تهیه می‌گردد. در این برگ تجاری محتویات خرید اعم از نوع محصول، تعداد و قیمت آن باید به طور دقیق ذکر گردد. در بسیاری از موارد فاکتور فروش می‌تواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد؛ زیرا جدا از این موضوع که صدور آن به منزله‌ی دریافت وجه از سمت خریدار و تحویل کالا به او خواهد بود در مورد بعضی محصولات حکم گارانتی را دارد. بدین صورت که با تحویل کالای معیوب و فاکتور به عنوان برگه گارانتی به فروشنده آن می‌توان از گارانتی مدت‌دار کالا استفاده کرد. اهمیت فاکتور چیست؟ هر فروشنده ای باید بداند که با ارائه فاکتور فروش به خریدار، احساس اطمینان و اعتماد را نسبت به خویش و نسبت به کالای فروخته شده، به خریدار منتقل کرده است. باید در نظر بگیریم که امتناع از ارائه فاکتور فروش خریدار را دچار حس بی اعتمادی و عدم اطمینان نموده است. در واقع عدم ارائه فاکتور فروش به خریدار، منجر به سلب اعتماد و اطمینان خریدار نسبت به صداقت فروشنده و نیز نسبت به کیفیت و مطلوبیت کالا یا خدمت فروخته شده، خواهد شد. خریدار هنگامی که می بیند فروشنده، ابتدا به ساکن و بدون درخواست وی و حسب رویه تجاری خویش، مبادرت به صدور و ارائه فاکتور فروش نموده است، خاطرش آسوده می گردد، از این که فروشنده به کالا و یا خدمتی که ارائه می دهد، اطمینان دارد و با اعتماد به نفس کالا یا خدمت مطلوب و با کیفیتی را تحویل مشتری داده است. خریدار با تجربه بر این نکته واقف است که چنان چه در معامله انجام شده، غشی وجود داشته باشد، فروشنده با فراغ بال، مبادرت به صدور و ارائه فاکتور فروش نمی کند و به بهانه ای از ارائه فاکتور فروش طفره می رود.

مطالعه کنید : فاکتور فروشگاهی قیاس شاپ

فاکتور فروشگاهی قیاس شاپ

مبانی فاکتور چیست؟ یک فاکتور باید تا آنجایی که از ظاهر صورتحساب برمی‌‌آید، اظهار کند که این یک فاکتور است. فاکتور به طور معمول، یک شناسه منحصر به فرد به نام شماره فاکتور دارد که برای مراجع داخلی و خارجی مفید است. یک فاکتور معمولاً، حاوی اطلاعات تماس فروشنده یا ارائه دهنده خدمات است که اگر خطایی در صورتحساب صورت گرفت، بتوان از طریق آن اطلاعات، خطا را پیگیری کرد.   شرایط پرداخت و همچنین اطلاعات مربوط به هر گونه تخفیف، جزئیات پرداخت اولیه یا هزینه‌‌ های مالی ارزیابی شده برای تأخیر در پرداخت، ممکن است به طور خلاصه در فاکتور بیان شود. بهای تمام شده هر مورد، کل واحدهای خریداری شده، هزینه حمل و نقل، باربری، ارسال، هزینه‌‌ های مربوط به مالیات نیز در فاکتور مشخص شده و کل مقدار بدهی بیان می‌‌شود. یک پیش فاکتور، صورتحساب اولیه فروش است که پیش از حمل یا تحویل کالا، برای خریداران ارسال می ‌‌شود. فاکتور به طور معمول، گزارشی از کالاهای خریداری شده و سایر اطلاعات مهم مانند وزن بار ارسالی و هزینه حمل و نقل است. پیش ‌‌فاکتورها اغلب در معاملات بین المللی، بویژه برای مقاصد گمرکی در واردات مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. نکته مهم: شما همیشه باید یک نسخه از فاکتورها و رسیدهای خود را چه به صورت کاغذی یا الکترونیکی برای اهداف مالیاتی نگه دارید. چند نوع فاکتور داریم؟ فاکتورها با توجه به نوع طراحی، نوع چاپ و همچنین رسمیت در انواع مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرند. 1- انواع فاکتور از لحاظ رسمیت در این نوع تقسیم‌بندی، فاکتورها در دو نوع رسمی و غیر رسمی قرار می‌‎گیرند. فاکتورهای رسمی برای مشاغلی استفاده می‌شوند که می‌بایست یک نسخه از آن‌ها را به اداره‌ی امور مالیات ارائه داد. این مشاغل موظف به محاسبه‌ی مالیات بر ارزش افزوده برای مشتریان هستند. در صورت عدم ارائه ‌‌ی این نوع فاکتورها به اداره‌ی مالیات صاحبان این مشاغل ملزم به پرداخت مبلغی تحت عنوان جریمه می‌گردند. مشخصات اصلی که یک فاکتور رسمی یا صورتحساب فروش کالا و خدمات باید از آن ها برخوردار باشد تا مورد تایید دارایی باشد، عبارتند از: مشخصات فاکتور رسمی معتبر: چاپ برجسته شماره سریال اطلاعات دقیق و کامل خریدار و فروشنده تخفیفات، مالیات و عوارض، به درستی قید شده باشد. امضا و مهر داشته باشد. بدون خط خوردگی باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد فاکتورهای مورد تایید دارایی از این لینک استفاده کنید.

  1. فاکتور غیر رسمی

همچنین نوعی دیگر از کسب ‌و ‌کار ها وجود دارند که در آن‌ها صدور فاکتور صرفا به خواسته‌ی مشتریان انجام می‌گیرد همچنین مالیات آن‌ها به صورت علی ‌الرأس محاسبه شده و صاحبان آن‌ها از ارائه فاکتور رسمی به اداره‌ی مالیات معاف هستند. این نوع کسب‌ و کار ها به طور معمول به صورت مشاغل کوچک‌تری همچون مغازه‌های خرید و فروش محلی هستند.  

  1. انواع فاکتور از لحاظ طراحی

فاکتورها از لحاظ طراحی به دو دسته‌ی سربرگ ‌دار و بدون سربرگ تقسیم می‌شوند. فاکتور بدون سربرگ به صورت آماده در مغازه‌های فروش لوازم‌التحریر و لوازم اداری موجود بوده و به فروش می‌رسند. البته در برخی موارد ممکن است فاکتور خاصی مد نظر ما باشد که در این‌ صورت می‌بایست آن را به طور جداگانه طراحی و چاپ کرد.  

  1. انواع فاکتور از لحاظ چاپ

در چاپ فاکتور مسائل مختلفی مد نظر است. به طور مثال می‎‌توان به جنس کاغذ، تعداد برگه، سایز کاغذ، کاربن ‌دار و بدون کاربن بودن برگه‌های فاکتور و رنگ فاکتور …. اشاره کرد.   بررسی فاکتور با توجه به تعداد برگه‌های آن بدین منظور است که می‌توان فاکتورها را به صورت 2 برگی، 3 برگی و یا 4 برگی چاپ کرد. البته به صورت متداول نوع 3 برگی را برای فاکتورهای رسمی در نظر گرفته و فاکتورهای غیر رسمی را به طور 2 برگی طراحی و چاپ می‌کنند. همچنین فاکتورها در چند نوع تک رنگ، سیاه و سفید، چاپ دو رنگ، چاپ چهار رنگ شامل رنگ‌های آبی، قرمز، زرد و مشکی به چاپ می‌رسند. با توجه به تمامی موارد بیان شده هر مجموعه با توجه به نیازی که دارد می‌تواند نوع فاکتور مورد استفاده‌ی خود را برگزیند و الزامی برای انتخاب نوع خاصی از فاکتور وجود ندارد. سخن آخر: از اینکه در این مقاله با همراه بودید، بسیار خوشحال و خرسند هستیم، اگر سوالی دارد و یا نکته ای از دید شما از قلم افتاده است، از طریق کامنت ها با ما در ارتباط باشید.

قوانین فاکتور فاکتور چیست؟(