سامانه سجام چیست ؟

تاریخ انتشار: 1400/01/03

سامانه سجام چیست ؟

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به منظور ارائه خدمات زیرساختی یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه و همچنین ایجاد درگاه واحد خدمات دهی به تمامی ارکان این بازار ( نهادهای مالی، ناشران و علی الخصوص سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی )، اقدام به راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) نموده است.

مروری بر تاریخچه سامانه سجام سجام مخفف عبارت «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» است و توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تشکیل شده است. شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) طبق قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذر ماه ۱۳۸۴، جهت انجام امور پس از معاملات بازارهای بورس یا خارج از بورس تشکیل شده است که این شرکت زیر نظر سازمان بورس اوراق بهادار مشغول به فعالیت است.

سامانه سجام چرا راه اندازی شد؟ مهم ترین دلیلی که در نهایت باعث ایجاد سامانه سجام شد، تسهیل در امر احراز هویت ها بود. در واقع شما تصور کنید که به عنوان یک سرمایه گذار می خواهید با وب سایت های مربوط به نهادهای مختلف مربوط به سرمایه گذاری به صورت آنلاین کار کنید، در این صورت شما باید برای هر بار ورود به عنوان سرمایه گذار، احراز هویت می شدید که با توجه به امکانات فعلی می توان گفت که به این صورت خدمات آنلاین دیگر معنایی پیدا نمی کردند. این در حالی است که شما می توانید با ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت در این سامانه، به سادگی وارد سایت های مربوط به سرمایه گذاری شده و به سادگی کارهای مربوط به کسب و کار و سرمایه گذاری خود را بدون نیاز به احراز هویت مجدد انجام دهید و این دلیل اصلی بود که در نهایت باعث شد که سامانه ای با نام سجام به عنوان یک سامانه ملی ثبت شود.  

مطالعه کنید : چگونه در بورس ثبت نام کنیم؟

  اهمیت ثبت نام در سامانه سجام چیست ؟ طبق اعلام شرکت «سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه» کلیه فعالان بازار سرمایه کشور (بازار اوراق بهادار و بورس‌های کالا) اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، ایرانی و خارجی مکلف به ثبت‌نام در این سامانه هستند. ثبت‌نام در این سامانه جایگزین ارائه تمامی مدارک و اطلاعات ضروری خواهد بود که اشخاص موظف‌اند هنگام دریافت خدمات نسبت به ارائه آن‌ها اقدام کنند. در پایان مهلت تعیین‌شده هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند بدون ثبت‌نام در این سامانه، در بازار سرمایه خدماتی از قبیل خریدوفروش اوراق بهادار و صدور و ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و … را دریافت کند.

منظور از سجامی شدن در سامانه سجام چیست ؟ بعد از تکمیل مراحل ثبت نام در سامانه سجام و پذیرفتن تعهدات استعلام اطلاعات هویتی، اطلاعات کدهای سهامداری و اطلاعات حساب بانکی شخص گرفته شده و در صورت تایید کد پیگیری برای شخص پیامک می شود، در این مرحله شخص راستی آزمایی شده و از قسمت ثبت نام اولیه ثبت نام را آغاز می کنید. بعد از دریافت کد پیگیری از سامانه سجام از زمانی که شرکت سپرده گذاری اعلام می کند شخص حقیقی با همراه داشتن مدارک هویتی و مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت احراز هویت شده و سجامی محسوب می شود. پس از آنکه احراز هویت به طور کامل انجام شد، پیامکی دریافت می‌کنید که انجام احراز هویت را به شما اطلاع می‌دهد.

در این صورت، می‌توانید وارد سامانه شده و اطلاعات خود را مشخص کنید و اگر سهام خاصی دارید، آن را آنجا مشاهده کنید. برای این کار، باید به درگاه یکپارچه ذینفعان مراجعه کنید. همچنین، می‌توانید روی درگاه یکپارچه ذینفعان در سایت سجام کلیک کنید. دقت کنید که تنها در صورتی به درگاه یکپارچه ذینفعان دسترسی خواهید داشت که قبلاً در سامانه سجام مراحل ثبت‌نام و احراز هویت را به طور کامل طی کرده باشید.

نحوه ثبت نام سجام برای کودکان و افراد زیر ۱۸ سال چگونه است؟ در گذشته برای کودکان امکان دریافت کد بورسی آنلاین وجود نداشت و آن ها تنها می توانستند کد بورسی آفلاین دریافت کنند. تفاوت کد بورسی آنلاین و آفلاین در آن است که والدین کودک به نمایندگی از کودک و یا نوجوانان بعد از اخذ کد بورسی می توانند وارد پنل معاملاتی آفلاینی که کارگزاری در اختیار آن ها قرار می دهد شوند و معاملات خود را داخل سیستم ثبت کنند. بعد از ثبت خرید یا فروش ، معامله گر کارگزاری سفارش را با حداکثر ۱۵ دقیقه تاخیر ، به سیستم معاملاتی بورس ارسال کرده و اگر قیمت سفارش به قیمت سهام برسد ، معامله صورت می پذیرد.

اما اکنون این امکان فراهم شده که کودکان و افراد زیر ۱۸ سال نیز می توانند کد بورسی آنلاین دریافت کنند تنها لازم است که ولی یا قیم قانونی آن ها گواهی یا تعهدنامه دسترسی معاملات آنلاین برای کودکان را امضا کنند.

مزایای ثبت نام در سامانه سجام چیست ؟

۱- شما با ثبت اطلاعات شخصی و سهامداری خود به تجهیز و طبقه‌بندی بانک اطلاعاتی بازار سرمایه و نهادهای مالی کمک شایانی می‌نمایید.

۲- با یکپارچه شدن این اطلاعات، دسترسی به آن‌ها راحت خواهد بود و شما مجبور نیستید برای به دست آوردن هر اطلاعاتی به چند سازمان مراجعه نمایید.

۳- همچنین شما با یک‌بار ثبت‌نام در این سامانه، برای انجام اموری چون اخذ کد بورسی، صدور کد سبد گردانی، تغییر کارگزاری، تغییر صندوق، دریافت سود سهام و … دیگر نیاز به مراجعه مداوم به دفاتر کارگزاری و پیشخوان دولت برای انجام عملیات احراز هویت نخواهید داشت.

۴- یکی از مهم‌ترین دلایل پیدایش سجام، مبارزه با پول شویی و تأمین مالی غیرمجاز است.

۵- مزیت بعدی، کوتاه شدن دست سوءاستفاده گران به اطلاعات سرمایه‌گذاران است. اطلاعات شما در این سامانه محفوظ است.  

مشاهده دمو : حسابداری آنلاین (ابری قیاس)

  چه افرادی می‌توانند در سامانه بورسی سجام ثبت نام کنند؟ طبق دستورالعمل سازمان بورس و سرمایه گذاری، تمامی افرادی که علاقه دارند در بازار سرمایه مانند بازار بورس و بازار بدهی، صندوق‌های سرمایه گذاری فعالیت کنند؛ باید در سامانه سجام احراز هویت شوند. این سامانه مسئولیت خودکار فرآیند جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان بازار سرمایه را بر عهده دارد.

بعد از راه‌اندازی این سامانه‌ی ملی، سرمایه گذاران شاهد تسهیل در گردآوری اطلاعات شدند و توانستند در بازار بورس رشد قابل توجهی ایجاد کنند. سخن پایانی سامانه سجام یکی از کاربردی‌ترین و حرفه‌ای‌ترین سامانه‌هایی است که برای راحتی افراد در بازار سرمایه طراحی شده است.

استفاده از آن بسیار راحت و برای عموم افراد قابل فهم است. مزایای فراوانی که برای آن برشمرده شد، نشان از اهمیت و مفید بودن این سامانه دارد. در نتیجه سعی کنید حتما از آن در فعالیت‌های بورسی خود استفاده کنید.

اگر تا به حال تجربه‌ای برای استفاده از سامانه سجام داشته‌اید، حتما با ما و خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید. مطمئنا خواندن نظرات و تجارب افراد مختلف در زمینه استفاده از سامانه سجام می‌تواند به بهبود عملکرد این سامانه کمک کند و یا حداقل مشکلات افراد دیگر را برطرف نماید.    

سامانه سجام چیست ؟