نرم افزار حسابداری شرکتی چیست؟

تاریخ انتشار: 1398/11/13

نرم افزار حسابداری شرکتی چیست؟

یک شاخه ویژه از نرم افزار حسابداری است که به حسابداری برای شرکت می پردازد، آماده سازی حساب نهایی و صورت گردش وجوه نقد، تحلیل و تفسیر نتایج مالی شرکت و حسابداری برای رویدادهای خاص مانند ادغام، جذب، آماده سازی تلفیقی و ترازنامه از وظایف حسابداری شرکتی است. یک شرکت دولتی معمولا به شرکتی گفته می شود که مجاز به ارائه اوراق بهادار ثبت نام خود (سهام، اوراق قرضه، و غیره) برای فروش به عموم مردم، به طور معمول از طریق بورس است، اما همچنین ممکن است شامل شرکت هایی که سهام بر ضد معامله شده (OTC) از طریق سازندگان بازار که استفاده از خدمات نقل قول غیر بورسی مانند OTCBB است باشد. اصطلاح "شرکت دولتی" نیز ممکن است به یک شرکت متعلق به دولت اشاره کند.

شرکت های دولتی

این معنا از "شرکت دولتی" از سنت مالکیت عمومی از دارایی ها و منافع و برای مردم به عنوان یک کل (مالکیت عمومی) می آید. مزیت های آن، این است که قادر به جمع آوری پول و سرمایه از طریق فروش اوراق بهادار است. قبل از وجود آن ها، به دست آوردن مقادیر زیادی از سرمایه برای شرکت های خصوصی کار بسیار دشواری بود، به همین دلیل شرکت های دولتی بسیار مهم می باشند. علاوه بر اینکه به راحتی قادر به بالا بردن سرمایه هستند، شرکت های دولتی ممکن است اوراق بهادار خود را به عنوان جبران خسارت برای کسانی که ارائه خدمات به شرکت، از جمله مدیران خود، افسران و کارمندان را صادر می کند باشند.

شرکت های خصوصی

اصطلاح خصوصی به شرکت هایی اشاره دارد که مالکیت یک شرکت کسب و کار را به دو روش مختلف انجام می دهد:

1. با اشاره به مالکیت سازمان های غیر دولتی

2. با اشاره به مالکیت سهام شرکت

که توسط تعداد نسبتا کمی از دارندگان که سهام در بازار سهام معامله علنی نیست.به دلیل این معانی متفاوت، باید استفاده از اصطلاح خصوصی به طور معمول اجتناب گردد مگر آنکه در متن روشن شود که کدام معنی آن به کار می رود.اصطلاح مبهم خصوصی به شرکتی که نقل و فهرست نشده اند گفته می شود. هر چند نسبت به همتایان خود و معامله عمومی کمتر قابل مشاهده است، شرکت های خصوصی اهمیت عمده ای در اقتصاد جهان دارند. یک سردرگمی عمومی در میان مدیران شرکت در مورد اینکه آیا وضعیت شرکت به عنوان خصوصی یا عمومی وجود داشته باشد. خوب، این اساسا به نیازمندی هایی که احتیاج دارد بستگی دارد. قابل ذکر است، بسیاری از شرکت ها ترجیح می دهند با توجه به نوع دسترسی خصوصی باشند آنها از خصوصی بودن لذت می برند.

قبل از هر چیز باید بدانید که شرکت با هدف شروع کسب و کار تجاری جدید بین 2 یا چند نفر تشکیل می‌شود و با توجه به نوع فعالیت‌، ورود و خروج‌های مالی و میزان سود و زیان‌های به وجود آمده یک سری ثبت و گزارش‌ها در اتوماسیون اداری صورت می‌گیرد. حسابداری زیر شاخه‌های وسیع و مختلفی دارد. حسابداری شرکتی نیز یکی از زیر شاخه‌های حسابداری است که برای آشنایی بیشتر باید با یک سری اطلاعات پیش نیاز درباره تفاوت شرکت سهامی‌عام و شرکت سهامی خاص می توانید کلیک نمایید و مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

شرکت های نرم افزاری حسابداری با تشخیص اینکه بسیاری از کاربران آنها صاحبان مشاغل کوچک هستند و سابقه حسابداری ندارند ، همچنان به استفاده از محصولات آسان تر خود می پردازند. آنها از فناوری هایی مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای خودکار کردن کارهای تکراری استفاده می کنند و نیاز به دستیابی به داده های دستی را کاهش می دهند. به عنوان مثال ، هنگامی که در حال دسته‌ بندی معاملات هستید ، این نرم افزار یاد می گیرد چگونه دسته بندی کارها را تشخیص دهد تا بتواند این کار را برای شما به صورت خودکار انجام دهد و اگر مشکلی پیش آمد ، می توانید به راحتی آن را با طبقه بندی دستی برطرف کنید. همچنین در سال 2019 ، شرکت های نرم افزاری حسابداری بیشتری راه حل های مبتنی بر ابر را برای اشتراک ماهانه ارائه می دهند. محققان شرکت گارتنر پیش بینی کرده اند که تا سال 2020 ، 80 درصد از کل فروشندگان نرم افزار خدمات مبتنی بر اشتراک را ارائه می دهند. از مزایای نرم افزار حسابداری ابری ، امنیت بهتر ، به روزرسانی های منظم و حساب های مبتنی بر وب است که با استفاده از مرورگر می توانید در هر مکانی دسترسی داشته باشید.


یکی از موارد مورد اشاره و با اهمیت اطلاع از انواع شرکت‌ها و کاربرد نرم افزار حسابداری شرکتی بر اساس نوع فعالیت است. به طور مثال در حسابداری شرکت نفت باید تشخیص داد شرکت نفت در کدام دسته از انواع نرم افزار حسابداری شرکتی قرار دارد تا بتوانید با انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری شرکت‌، ثبت و گزارشات مناسب و کاربردی تهیه کنید.

انواع حسابداری شرکت‌ها:

  • حسابداری شرکت بازرگانی
  • حسابداری شرکت پیمانکاری
  • حسابداری شرکت تولیدی
  • حسابداری شرکت خدماتی

امروزه با توجه به گسترش کسب و کارها، وجود یک نرم‌افزار یکپارچه مناسب در شرکت ها، می‌تواند بزرگترین دارایی آن کسب و کار باشد تا صاحبان کسب و کار بتوانند به آسانی و در لحظه، یک تصمیم گیری سریع، مطمئن و دقیق داشته باشند.

با کمک نرم افزار قوی و کارآمد قیاس پلاس شما می‌توانید این دارایی را درکنار کسب و کار خود شکل داده و برای مدیریـــت هوشمــندانه کسب و کار خود مسلــــح شوید.

برای مطالعه ویژگی های نرم افزار حسابداری قیاس می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

نرم افزار حسابداری شرکتی رایگان