سود سهام

تاریخ انتشار: 1398/01/11

سود سهام پولی است که به طور معمول، به سهامداران به عنوان بخشی از درآمد فعلی شرکت یا سود انباشته شده پرداخت می شود. تمام سود سهام باید توسط هیئت مدیره اعلام شود، و آنها به عنوان درآمد برای دریافت کنندگان مالیاتی هستند. سرمایه گذاران بلند مدت که می خواهند سود خود را به حداکثر برسانند می توانند سود سهام خود را دوباره سرمایه گذاری کنند. اکثر کارگزاران گزینه ای برای سرمایه گذاری مجدد و یا دریافت سود نقدی را ارائه می دهند.


تقسیم سود نقدی  یک راه معمول برای شرکت ها برای بازگشت سرمایه به سهامداران خود در قالب پرداخت های نقدی دوره ای به طور معمول، به صورت سه ماهه است. در حالی که بسیاری از شرکت ها سود سهام را به طور منظم پرداخت می کنند، سود سهام ویژه ای وجود دارد که پس از وقایع خاص غیر از تکرار، مانند حل و فصل حقوقی یا قرض گرفتن پول برای توزیع های بزرگ و یک بار نقدی، به سهامداران توزیع می شود. هر شرکت خط مشی تقسیم سود خود را ایجاد می کند و اگر سود تقسیم یا افزایش ضروری باشد، به صورت دوره ای ارزیابی می شود، سود نقدی به صورت سهمیه ای پرداخت می شود.

سود سهام

زمان پرداخت سود سهام

یک هیئت مدیره شرکت اعلامیه سود سهام نقدی را اعلام می کند، که مستلزم پرداخت یک مقدار مشخصی از پول برای هر سهام معمول است. پس از آن، یک تاریخ ثبت می شود، که تاریخی است که یک شرکت سهامداران را در رکورد تعیین می کند. علاوه بر این، بورس اوراق بهادار یا دیگر سازمان های اوراق بهادار مناسب تعیین تاریخ صدور سابق سود سهام، که معمولا دو روز کاری قبل از تاریخ ثبت است. یک سرمایه گذار که سهام عادی را قبل از تاریخ سابق سود سهام خریداری کرده است، حق تقدم سود نقدی را دارد.

ویژگی های شرکت های پرداخت سود سهام

شرکت هایی که سود سهام را پرداخت می کنند، معمولا از جریان های نقدی پایدار برخوردار هستند و کسب و کارشان معمولا فراتر از مرحله رشد است. این به طور جزئی توضیح می دهد که چرا شرکت های رشد سود سهام را پرداخت نمی کنند؛ آنها به این بودجه نیاز دارند تا عملیات خود را گسترش دهند، کارخانه ها را بسازند و پرسنل خود را افزایش دهند. برخی از شرکت های پرداخت کننده سود سهام می توانند تا حد امکان به هدف های پرداخت سود تقسیم شوند که بر اساس سود سالیانه تولید شده است. به عنوان مثال، بانک ها معمولا درصد مشخصی از سود خود را به شکل سود سهام نقدی پرداخت می کنند. اگر سود کاهش یابد، سیاست های سود سهام می تواند به زمان های بهتر به تعویق بیفتد.

سود سهام

حسابداری برای سود سهام

هنگامی که یک شرکت تقسیم سود را اعلام می کند، درآمد ناپایدار خود را به حساب می آورد و اعتبار حساب بدهی به نام سود تقسیم می شود. در تاریخ پرداخت، این شرکت سود سهام را با پرداخت بدهی معکوس می کند و حساب نقدی خود را برای خروج پول نقد اختصاص می دهد. سود نقدی هیچ تاثیری بر گزارش سود خالص شرکت ندارد. با این حال، حقوق و دستمزد سهامداران شرکت را با همان مبلغ کم می کنند. شرکت ها باید هر گونه سود نقدی را به عنوان پرداخت در بخش فعالیت های مالی در گزارش گردش پول نقد خود گزارش دهند.مقایسه سود

مقایسه سود سهام نقدی در شرکت ها

ساده ترین راه برای مقایسه سود نقدی در شرکت ها این است که به دنبال سود سهام 12 ماهه که به عنوان سود سهام شرکت در هر سهم برای آخرین دوره 12 ماهه تقسیم بر قیمت فعلی سهام خود را محاسبه کنید. این استاندارد اندازه گیری سود سهام نقدی را در رابطه با قیمت یک سهام معمول مشخص می کند.

A cash dividend is funds or money paid to stockholders generally as part of the corporation's current earnings or accumulated profits. The board of directors must declare the issuing of all dividends and decide if the dividend payment should remain the same or change. Long-term investors who want to maximize their gains can reinvest their dividends. Most brokers offer a choice to reinvest or accept cash dividends.

Investors must report dividend earning, and they are taxable as income for the recipients. IRS Form 1099-DIV will list the total amount of reportable dividend earnings.

سود سهام